Конспект уроку української мови в 6 класі на тему " Займенник: загальне значення , морфологічні ознаки , ситаксична роль" є дуже корисним. Вдало підібрані різноманітні форми роботи : " Мозковий штурм", гра "Знайди зайве",аудіодиктант " Почуй займенник", творча робота "Творчості прекрасна мить", розподільний диктант ,вправа " Я- редактор", -зроблять урок жвавим та цікавим .Крім того через весь урок проходить тематична лінія "Називай її ангелом" ( присвячено Дню матері)
Тема:Займенник:загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета : поглибити й систематизувати знання учнів про займенник як частину мови, його значення та морфологічні ознаки; з’ясувати , яку синтаксичну роль виконує займенник у реченні; розвивати вміння знаходити займенники в реченні , відрізняти їх від інших частин мови; виховувати любов і шанобливе ставлення до матері.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, таблиця , картки із завданнями, мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Розповідь вчителем притчі « Називай її мамою…»( Слайд 1.)
ІІ. Забезпечення емоційної готовності учнів.
А зараз , любі дітки , заплющте очі , пригадайте неповторні обличчя своїх матусь, їх лагідні очі, відчуйте тепло їх ніжних рук. Відкрийте очі , посміхніться один одному, так щиро , як вміють посміхатися ваші мами . Тепер подаруйте свої посмішки мені і з хорошим настроєм почнімо працювати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Слово вчителя
Сьогодні ми продовжимо мандрівку у знайому вже вам країну Морфологію. Давайте пригадаємо , що вчать у цій країні.
2.Вправа « Мозковий штурм»
- Що вивчає морфологія ?
- Скільки частин мови є в українській мові ?
- На які групи вони поділяються?
- Скільки є самостійних частин мови ? Назвіть їх.
- Які з них ви вже вивчили?
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні ми будемо знайомитися із ще однією частиною мови, а для того , щоб дізнатися з якою саме, потрібно відгадати загадку(слайд 2)
Я без друзів не існую,
Поважаю їх, шаную.
І , як треба, заміняю,
І в біді не залишаю.
Не прикметник , не іменник
Називаюсь я…..(займенник)
V.Оголошення теми та мети уроку, визначення цілей уроку
1.Вчитель . Тема нашого уроку займенник :загальне значення , морфологічні ознаки, синтаксична роль. ( Слайд 3) .( Учні записують тему)
Кожного разу при зустрічі з новим ми чогось очікуємо. Сформулюйте свої очікування від уроку ,продовживши речення(слайд 4)
Сьогодні на уроці я хочу….
Отож ,ми поглибимо та систематизуємо ваші знання про займенник як самостійну частину мови, його загальне значення , морфологічні ознаки ; з’ясуємо, яким членом речення може виступати займенник, навчимося знаходити займенники в текстах.
VI. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Слово вчителя
Наша мова була б нудною і довгою як би в ній не було займенників. Вони ніби запасні гравці на футбольному полі чи дублери в театрі, адже з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники. Займенники й назву свою отримали саме через цю властивість. Справа в тому , що колись не було стільки частин мови як тепер, тому іменники , прикметники і числівники входили до однієї групи , що мала назву Імена. А займенник їх заміняв, тому й назву отримав Займенник, тобто ,той що вживається замість імен.
2.Бесіда з учнями
- Щ о ви пам’ятаєте про займенники з початкових класі?
- Назвіть приклади займенників.
- Як вони називаються ? Чому?
3.Гра «Знайди зайве»( Слайд 5)
Назвіть зайве за тими чи іншими показниками слово , свій вибір обґрунтуйте.
1.Матуся , вона, дитина.
2.Така , ніжна , лагідна.
3.Стільки , тисяча, десять.
- Зверніть увагу, на які питання відповідають ці слова?
- Які ще частини мови відповідають на ці питання?
Отож , ми вже знаємо на що вказують займенники і на які питання вони відповідають.
- Сформулюйте правило про те , яка частина мови називається займенником.
- Порівняйте його з тим , що записано в підручнику.
4.Робота із підручником.
(Учень зачитує визначення)
Всі ми ,діти ,знаємо, що найкраще , найзручніше нам в рідній хаті , біля матусі.
Наші займенники із наступної вправи також хочуть потрапити додому і допоможете в цьому їм ви. (Слайд 6)
5.Розподільна робота.
Розподіліть займенники у три колонки: 1) ті, що відповідають на питання
х т о? щ о? і співвідносні з іменниками; 2) ті, що відповідають на питання
я к ий? ч и й? і співвідносні з прикметниками; 3) ті, що відповідають на питання с к і л ь к и? і співвідносні з числівниками.
Абищо, усякий , ваш, ми, стільки, дехто, котрий, ніхто,скільки – небудь , вони, ніщо, той, хто, будь – який, їхній, свій, такий, деякий,воно, дещо.
( Учні звіряють написане із відповідями на дошці, один учень читає одну колонку) Слайд 7
5.1. Складіть та запишіть речення про маму із займенником будь – якої колонки.( Учні зачитують , називають займенники).
6.Робота над схемою «Морфологічні ознаки займенника» Слайд 8
6.1.Пояснення вчителя
Як кожна самостійна частина мови займенник має свої морфологічні ознаки.
Морфологічні ознаки займенника залежать від того , з якою частиною мови він співвідноситься . Якщо займенник вказує на особу або предмет і відповідає на питання хто?що? , то буде змінюватися як іменник за відмінками , а особові за особами та числами.
Якщо займенник вказує на ознаку і відповідає на питання який? чий? то буде змінюватися як прикметник за родами, числами та відмінками .
Займенники , які відповідають на питання скільки ? і вказують на кількість змінюються як кількісні числівники за відмінками.
Наступна вправа допоможе закріпити ваші знання. Слайд 9
7.Колективна робота(усно)
Зачитайте речення. Знайдіть займенники, визначте їх морфологічні ознаки.
Уся (ж.р., одн., Н.в.) гордість і велич світу – від матерів. Мама завжди з нами.
( І ос.мнж.О.в.) Вона ( ІІІ ос., одн.,Н.в.,ж.р.) живе в нас ( І ос.мнж. Р.в.) , оберігає від усіх (мнж. Р.в.) бід та негараздів. Ми ( І ос.мнж. Н.в.) у вічному боргу перед своїми ( мнж. О.в.) матерями.
8.Робота біля дошки.
Запишіть 3 речення , підкресліть усі члени речення. Вкажіть ,яку синтаксичну роль виконує займенник у цьому речення.
Вона живе в нас, оберігає від усіх бід та негараздів
Слайд 10 Фізкультхвилинка
Любі діти , ви стомились,
Ви займенники учили.
Швидко у ряди ставаймо
І зарядку починаймо.
Ручками до сонця потягніться.
Один одному весело посміхніться.
Плещемо в долоні разом ми
Прокидайтесь,соні, раз, два,три.
Ти і я – одна сім’я
Вже стрибати нам пора.
Пострибали , покрутились.
А тепер за парти всі.
Годі веселитись!
Всім увага! Це урок
Будемо учитись.
У народі здавна шанували матерів , приклонялись перед їхньою незрадливою любов’ю, вмінням жертвувати собою заради інших . Напевно, саме тому так багато легенд, переказів , приказок складено про цю найріднішу для кожного з нас людину. У наступному завданні ви будете мати змогу познайомитись із деякими перлами народної мудрості. Але для того ,щоб їх прочитати , вам треба попрацювати.
9.Самостійна робота .Слайд 11
Запишіть прислів’я, добираючи продовження з другого стовпчика. Знайдіть займенники й визначте їх синтаксичну роль.
Хто матір має,.. своя дитина мила.
Кожній матері буде тобі скрізь гладенько.
то й горя не знає.
Шануй рідну неньку,… хто поважає матір свою.
Той добре серце має,… а іншою гладить.
Тих поважатимуть люди,… хто матір свою захищає.
Перший варіант опрацьовує три перші прислів’я, другий три наступні.
Висновок.
Багато поезій , пісень складено про матерів , напевно, немає жодного поета , який би оминув у своїй творчості тему материнства. Я пропоную вам послухати уривок із пісні і виконати наступне завдання. Слайд 12.-13
11.Аудіодиктант « Почуй займенник»
Прослухайте уривок із пісні «Мамо», запишіть займенники, які ви там почули.
(діти зачитують )
12.Творча робота «Творчості прекрасна мить» Слайд 14
Виконайте одне із поданих завдань
Напишіть твір – мініатюру « Моя матуся»,використовуючи займенники. Напишіть вітальну листівку матусі до Дня матері , використовуючи займенники..
Складіть сенкан до слова «матуся».
Складіть поетичні поетичні рядки про матусю.
Кількість займенників в нашій мові незначна , але вживаються вони досить часто. За їхньою допомогою складають зв’язний текст,уникаючи повторів. Переконатися в цьому ви зможете виконавши наступне завдання.
13. « Я – редактор»
Відредагуйте текст так , щоб у ньому не було повторів. Запишіть його.
Найкраще слово на Землі – мама. У мами найдобріші і найласкавіші руки, руки все вміють. У мами найвірніше і найчутливіше серце. В серці ніколи не гасне любов до дітей.
VII.Підсумок уроку Слайд 15
Спливає час незабаром пролунає дзвінок. Тож давайте перевіримо чи справдились ваші очікування
1.Вправа « Незакінчене речення»
Продовжте подані речення
На уроці я:
Отже очікування справдились , завдання виконані . Кожен працював ефективно , творчо, але …
VIII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
IX.Домашнє завдання
Вивчити правила із підручника .
Виписати 5 речень із займенниками з підручника української літератури, займенники підкреслити .
Підготувати уривки із поезій українських письменників про маму , у яких були б використані займенники.
Слово вчителя. Слайд 16
Багато речей у світі ми отримуємо двічі, тричі. Інші приходять до нас десятками і сотнями. Безліч троянд , зірок , заходів сонця, веселок , брати і сестри,рідні друзі , але на цілому світі є тільки одна Мати.
1