Конспект уроку "Займенник:загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль"

Про матеріал

Конспект уроку української мови в 6 класі на тему " Займенник: загальне значення , морфологічні ознаки , ситаксична роль" є дуже корисним. Вдало підібрані різноманітні форми роботи : " Мозковий штурм", гра "Знайди зайве",аудіодиктант " Почуй займенник", творча робота "Творчості прекрасна мить", розподільний диктант ,вправа " Я- редактор", -зроблять урок жвавим та цікавим .Крім того через весь урок проходить тематична лінія "Називай її ангелом" ( присвячено Дню матері)

Перегляд файлу

Тема:Займенник:загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета : поглибити  й систематизувати знання учнів про займенник як частину мови, його значення та морфологічні ознаки; з’ясувати , яку синтаксичну роль виконує займенник у реченні; розвивати вміння знаходити займенники  в реченні , відрізняти їх від інших частин мови; виховувати любов і шанобливе ставлення до матері.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, таблиця , картки із завданнями, мультимедійне обладнання.

                                       Хід уроку

І.Організаційний момент.

Розповідь вчителем притчі « Називай її мамою…»( Слайд 1.)

ІІ. Забезпечення емоційної готовності учнів.

А зараз , любі дітки , заплющте   очі , пригадайте неповторні обличчя своїх матусь, їх лагідні очі, відчуйте тепло їх ніжних рук. Відкрийте очі , посміхніться один одному, так щиро , як вміють посміхатися ваші мами . Тепер подаруйте  свої посмішки  мені і з хорошим настроєм почнімо працювати.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Слово вчителя

Сьогодні ми продовжимо  мандрівку у знайому вже вам країну Морфологію. Давайте пригадаємо , що вчать у цій країні.

2.Вправа « Мозковий штурм»

- Що вивчає морфологія ?

- Скільки частин мови є в українській мові ?

- На які групи вони поділяються?

- Скільки є самостійних частин мови ? Назвіть їх.

- Які з них ви вже вивчили?

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні ми будемо знайомитися із ще однією частиною мови, а для того , щоб дізнатися з якою саме,  потрібно відгадати загадку(слайд 2)

 Я без друзів не існую,

Поважаю їх, шаную.

І , як треба, заміняю,

І в біді не залишаю.

Не прикметник , не іменник

Називаюсь я…..(займенник)

V.Оголошення теми та мети уроку, визначення цілей уроку

 1.Вчитель . Тема нашого уроку займенник :загальне значення , морфологічні ознаки, синтаксична роль.  ( Слайд 3) .( Учні записують тему)

Кожного разу при зустрічі з новим ми чогось очікуємо. Сформулюйте свої очікування від  уроку ,продовживши речення(слайд 4)

Сьогодні на уроці я хочу….

 Отож ,ми поглибимо та систематизуємо ваші знання про займенник як самостійну частину мови, його загальне значення , морфологічні ознаки ; з’ясуємо, яким членом речення може виступати займенник, навчимося знаходити займенники в текстах.

VI. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя

Наша мова була б нудною і довгою як би в ній не було займенників. Вони ніби запасні гравці на футбольному полі чи дублери в театрі, адже з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники. Займенники й назву свою отримали саме через цю властивість. Справа в тому , що колись не було стільки частин мови як тепер, тому іменники , прикметники і числівники входили до однієї групи , що мала назву Імена. А займенник їх заміняв, тому й назву отримав Займенник, тобто ,той що вживається замість імен.

2.Бесіда з учнями

- Щ о ви пам’ятаєте про займенники з початкових класі?

- Назвіть приклади займенників.

- Як вони називаються ? Чому?

3.Гра «Знайди зайве»( Слайд 5)

Назвіть зайве за тими чи іншими показниками слово , свій вибір обґрунтуйте.

1.Матуся , вона, дитина.

2.Така , ніжна , лагідна.

3.Стільки , тисяча, десять.

- Зверніть увагу, на які питання відповідають ці слова?

- Які ще частини мови відповідають на ці питання?

 Отож , ми вже знаємо на що вказують займенники  і на які питання вони відповідають.

- Сформулюйте правило про те , яка  частина мови називається займенником.

- Порівняйте його з тим , що записано в підручнику.

4.Робота із підручником.

(Учень зачитує визначення)

Всі ми ,діти ,знаємо, що найкраще , найзручніше нам в рідній хаті , біля матусі.

    Наші займенники із наступної вправи також хочуть потрапити додому і допоможете в цьому їм ви. (Слайд 6)

5.Розподільна робота.

   Розподіліть займенники  у три колонки: 1) ті, що відпові­дають на питання

х т о? щ о? і співвідносні з іменниками; 2) ті, що відповідають на питан­ня

я к ий? ч и й? і співвідносні з прикмет­никами; 3) ті, що відповідають на питання с к і л ь к и? і співвідносні з числівниками.

Абищо, усякий , ваш, ми, стільки, дехто, котрий, ніхто,скільки    небудь , вони, ніщо, той, хто, будь – який, їхній, свій, такий, деякий,воно, дещо.

( Учні звіряють написане із відповідями на дошці, один учень читає одну колонку) Слайд 7

5.1. Складіть та запишіть речення про маму із займенником будь – якої колонки.( Учні зачитують , називають займенники).

6.Робота над схемою «Морфологічні ознаки займенника» Слайд 8

6.1.Пояснення вчителя

 Як кожна самостійна частина мови займенник має свої морфологічні ознаки.

   Морфологічні ознаки займенника залежать від того , з якою частиною мови  він співвідноситься . Якщо займенник вказує на особу або предмет і відповідає на питання хто?що? , то буде змінюватися як іменник за відмінками , а особові за особами та числами.

   Якщо займенник вказує на ознаку і відповідає  на питання який? чий? то буде змінюватися як прикметник за родами, числами та відмінками .

Займенники , які відповідають на питання скільки ? і вказують на кількість змінюються як кількісні числівники за відмінками.

  Наступна вправа допоможе закріпити ваші знання. Слайд 9

7.Колективна робота(усно)

Зачитайте речення. Знайдіть займенники, визначте їх морфологічні ознаки.

Уся (ж.р., одн., Н.в.) гордість і велич світу – від матерів. Мама завжди з нами.

( І ос.мнж.О.в.) Вона ( ІІІ ос., одн.,Н.в.,ж.р.) живе в нас ( І ос.мнж. Р.в.) , оберігає від усіх (мнж. Р.в.) бід та негараздів. Ми ( І ос.мнж. Н.в.) у вічному боргу перед  своїми ( мнж. О.в.) матерями.

8.Робота біля дошки.

Запишіть 3 речення , підкресліть усі члени речення. Вкажіть ,яку синтаксичну роль виконує займенник у цьому речення.

Вона живе в нас, оберігає від усіх бід та негараздів

 Слайд 10 Фізкультхвилинка

Любі діти , ви стомились,

Ви займенники учили.

Швидко у ряди ставаймо

 І зарядку починаймо.

Ручками до сонця потягніться.

Один одному весело посміхніться.

Плещемо в долоні разом ми

Прокидайтесь,соні, раз, два,три.

Ти і я – одна сімя

Вже стрибати нам пора.

Пострибали , покрутились.

А тепер за парти всі.

Годі веселитись!

Всім увага! Це урок

Будемо учитись.

 У народі здавна шанували матерів , приклонялись перед їхньою незрадливою любовю, вмінням жертвувати собою заради інших . Напевно, саме тому так багато легенд, переказів , приказок складено про цю найріднішу для кожного з нас людину. У наступному завданні ви будете мати змогу познайомитись із деякими перлами народної мудрості.  Але для того ,щоб їх прочитати , вам треба попрацювати.

9.Самостійна робота .Слайд 11

Запишіть прислів’я, добираючи продовження з другого стовпчика. Знайдіть займенники й визначте їх синтаксичну роль.

Хто матір має,..                             своя дитина мила.

Кожній матері                               буде тобі скрізь гладенько.

                                                      то й горя не знає.

Шануй рідну неньку,…                хто поважає матір свою.

Той добре серце має,…                а іншою гладить.

Тих поважатимуть люди,…         хто матір свою захищає.

Перший варіант опрацьовує три перші прислів’я, другий три наступні.

Висновок.

   Багато поезій , пісень складено про матерів , напевно, немає жодного поета , який би оминув у своїй творчості тему материнства. Я пропоную вам послухати уривок із пісні і виконати наступне завдання. Слайд  12.-13

11.Аудіодиктант  « Почуй  займенник»

Прослухайте уривок із пісні «Мамо», запишіть займенники, які ви там почули.

(діти зачитують )

12.Творча робота «Творчості прекрасна мить» Слайд 14

Виконайте одне із поданих завдань

Напишіть твір – мініатюру « Моя матуся»,використовуючи займенники. Напишіть вітальну листівку матусі до Дня матері , використовуючи займенники..

Складіть сенкан до слова «матуся».

Складіть поетичні  поетичні рядки про матусю.

    Кількість займенників в нашій мові незначна , але вживаються вони досить часто. За їхньою допомогою складають зв’язний текст,уникаючи повторів. Переконатися в цьому ви зможете виконавши наступне завдання.

13. « Я – редактор» 

Відредагуйте текст так , щоб у ньому не було повторів. Запишіть його.

Найкраще слово на Землі – мама. У мами найдобріші і найласкавіші руки, руки все вміють. У мами найвірніше і найчутливіше серце. В серці ніколи не гасне любов до дітей.

VII.Підсумок уроку Слайд 15

Спливає час незабаром пролунає дзвінок. Тож давайте перевіримо чи справдились ваші очікування

1.Вправа « Незакінчене речення»

Продовжте подані речення  

На уроці  я:

  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…
  • найбільше мені сподобалось…
  • найважче для мене було….

Отже очікування справдились , завдання виконані . Кожен працював ефективно , творчо, але …

VIII. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

IX.Домашнє завдання 

Вивчити правила із підручника .

 Виписати 5 речень із займенниками з підручника української літератури, займенники підкреслити .

 Підготувати  уривки із  поезій українських письменників про маму , у яких були  б використані займенники.

Слово вчителя. Слайд 16

Багато речей у світі ми отримуємо двічі, тричі. Інші приходять до нас десятками і сотнями. Безліч троянд , зірок , заходів сонця, веселок , брати і сестри,рідні друзі , але на цілому світі є тільки одна Мати.

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
14 березня 2018
Переглядів
3515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку