СЛАЙД 1
Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про прикметник як частину мови. Морфологічний розбір прикметника.
Мета:
Обладнання: підручник з мови для 6 класу (автор О.П. Глазова), відео «Веснянки», мультимедійна презентація
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.
Форма проведення: урок
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, образотворче мистецтво, природознавство, народознавство.
Хід уроку
І. Повідомлення теми й мети уроку
1. Слово вчителя
- Ми завершили вивчення теми «Прикметник». Сьогодні на уроці ми повторимо вивчений матеріал по темі «Прикметник», ви зможете розвинути вміння мислити, аналізувати, робити висновки, збагатити словниковий запас, дізнатися про звичаї і традиції рідного народу, розвинете творчі здібності.
Завершуючи важливу справу, люди влаштовують або свято, або виставку, або ярмарок. Сьогодні 14 березня.
СЛАЙД 2
(Запис числа, класної роботи).
ІІ. Актуалізація опорних знань
- А чи знаєте ви, яке сьогодні свято відзначають у народі? А щоб про це дізнатися, треба спочатку переконатися, які знання ви отримали при вивченні теми «Прикметник».
Дайте відповіді на питання (Якщо «так» - +, «ні» - -)
СЛАЙД 3
1 Прикметник- службова частина мови?
2. Прикметник означає дію чи стан предмета?
3.Відповідають на питання: чий? який?
4. У реченні виступає означенням та присудком?
5. Чи згодні ви з тим, що прикметник має два ступені порівняння?
6. Прикметник має три розряди.
7. Прикметник вживається тільки в повній формі?
8. Ступені порівняння прикметника в українській мові мають дві форми.
9. Прикметник не відмінюється за відмінками.
10. Прикметник змінюється за родами і числами.
СЛАЙД 4
Самоперевірка ( на слайді) 1)-, 2)-, 3+, 4)+, 5)+, 6)+, 7)-, 8)+, 9)-, 10)+
ІІІ. Удосконалення практичних навичок з орфографії та пунктуації
Чотирнадцятого березня - свято Преподобної Євдокії, або у народі Явдохи. Це ймення означало буквально «життєславна» і звучало як Явдоня. Асоціюється це ім'я з покровительством земної природи і знаменує пробудження життєвої сили землі.
СЛАЙД 5
У народному побуті «Явдохи» – не тільки перший день весни, але й перший день нового року, адже в наших предків рік починався з 1 березня («Явдохи» за ст. стилем). Відтак аж до XV століття на Явдохи відзначали Новий рік. Так, пращури святкували Новий рік навесні.
СЛАЙД 6
Весна - час пробудження, оновлення. Всі ми з нетерпінням очікуємо її приходу.
СЛАЙД 7
Погляньте, як художники розповідають про цю пору року ( на дошці репродукції картин Олександра Мурашка, Архипа Куїнджі, Миколи Глущенка з весняним пейзажем). Зібравши репродукції художників різних регіонів України, хочеться показати особливий передзвін колоритів.
СЛАЙД 8
Із теплих країв повертались лелеки,
Стомилися бідні, дорога далека.
Та в небі лунало щасливе – “курли”,
На крилах своїх вони весну несли.
І проліски враз почали розквітати,
Шпаки повернулись до рідної хати.
Бруньки обліпили вербову лозу,
Берізки пустили солодку сльозу.
Латаття покрило довкола луги,
Вода затопила круті береги,
Роса засріблилась холодна, рясна,
То значить прийшла довгождана весна.
(Віталій Назарук)
- Назвіть прикметники.
СЛАЙД 9
Завдання 1. У прикметниках першої строфи вказати рід, число, відмінок.
Із теплих країв – множ., Р.В.
Бідні лелеки - множ.,,Н.В.
Дорога далека – одн, Н.в., ж.р.
Щасливе «курли» - одн., Н.в., с.р.
ВИСНОВОК: - Як же змінюються прикметники?
Завдання 2. Визначити розряд прикметників за значенням у другій строфі.
До рідної хати - якісний, вербову лозу – відносний, солодку сльозу - якісний.
ВИСНОВОК: - Який розряд прикметників ми не назвали?
- Наведіть приклад, коли прикметник переходить з одного розряду в інший?
- Від прикметників якого розряду ми можемо утворити ступені порівняння?
- Від якого прикметника третьої строфи не можна утворити ступенів порівняння? Чому?
Завдання 2. Утворити ступені порівняння від прикметників:
І варіант – холодна, ІІ варіант – рясна.
Холодна – холодніша, менш холодна, найхолодніша, найбільш холодна.
Рясна – рясніша, менш рясна, найрясніша, найбільш рясна.
ВИСНОВОК: - Від яких прикметників не можна утворити ступені порівняння?
Вважалося, що свята Євдокія зберігає ключі від весняних вод, таких потрібних для майбутнього врожаю. Цього дня прокидається від зимової сплячки бабак, СЛАЙД 10 виходить на світ, свище три рази, а потім знову лягає на другий бік і так спить аж до Благовіщення. І ховрашок, кажуть, перевертається на інший бік. СЛАЙД 11 Отож люди виходили в поле, особливо в степовій Україні, щоб почути той посвист.
СЛАЙД 12 Починаючи з цього дня, діти ходили по дворах і славили прихід весни, співали закличні веснянки і носили із собою вирізаних з дерева ластівок або випечених «жайворонків». СЛАЙД 13 (Відео веснянка)
СЛАЙД 14
Але найкращим благовісником все-таки були ластівки, що приносили на своїх прудких крилах весняне тепло. Цих пташок вельми шанували, вважаючи божими охоронцями осель. Батьки застерігали дітей: "Якщо хтось візьме в руки ластівку чи її яєчко, у того обличчя вкриється ластовинням, а коли зруйнує гніздечко — з'явиться ряба віспа..."
СЛАЙД 15
Синтаксичний розбір речення.
Ластівки приносили на своїх прудких крилах весняне тепло.
ВИСНОВОК: - Яка ж синтаксична роль прикметника?
Морфологічний розбір прикметника: весняне (за опрними схемами)
Ви зараз зможете почути спів вівсянки, але вам необхідно до слова весна дібрати 3 складних прикметники на позначення відтінків кольорів, які б ви використали описуючи весну, які пишуться через дефіс.
СЛАЙД 16 (відео)
ВИСНОВОК: - Які прикметники пишуться разом, бо означають колір, а не поєднання кольорів? Жовтогарячий, червоногарячий
Усне завдання (Поєнати прислів´я, пояснити значення).
СЛАЙД 17
Явдоха красна — вся весна ясна.
На Явдоки води по боки.
Прийшла Євдокія — селянинові надія.
Прийшли Євдокії—дядькові затії: плуга чинити, борону точити.
Явдоха хвостом крутить — зима ще довго полем блудить.
ІV. Підсумок уроку.
СЛАЙД 18
Іменник: ВЕСНА
Прикметники: (використати прикметники з НЕ)
Дієслово:
Речення:
Висновок:
V. Домашнє завдання:
СЛАЙД 19
§ 26 -36 – повторити,
А. написати твір «Прихід весни», 2 прикметники розібрати як частину мови
Б. виписати з художнього твору опис весни, 2 прикметники розібрати як частину мови