Конспект уроку. "Зображення станів природи в ліриці Мацуо Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст"

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Зображення станів природи в ліриці Мацуо Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст" Мета:навчити учнів за допомогою виразного читання усвідомлювати глибину змісту та ху-дожньої довершеності японських віршів, складати учнями власні хоку; розвивати тво-рчу уяву, навички виразного і вдумливого читання хоку напам’ять, уміння їх аналізу-вати, розкривати прихований зміст і висловлювати своє ставлення до них; виховувати допитливість, любов до рідної природи, до людини, толерантне ставлення до інших національностей, естетичні смаки, почуття дружби й краси.
Перегляд файлу

6 клас. Урок № 47

 

Тема. Зображення станів природи в ліриці Мацуо Басьо. Роль художньої деталі.

Підтекст

 

Мета:навчити учнів за допомогою виразного читання усвідомлювати глибину змісту та художньої довершеності японських віршів, складати учнями власні хоку; розвивати творчу уяву, навички виразного і вдумливого читання хоку напам’ять, уміння їх аналізувати, розкривати прихований зміст і висловлювати своє ставлення до них; виховувати допитливість, любов до рідної природи, до людини, толерантне ставлення до інших національностей, естетичні смаки, почуття дружби й краси.

 

Те, що ми називаємо поезією, живе в нашому серці.

Пісня солов'я, плюскіт жабки,

 рух струмка — усе має свою поезію і творить її.

Кіно-Цураюки, давній японський поет

 

Японія - вишуканий прекрасний сад –

втілення самої Краси

Хід уроку

І. Організаційна частина

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Активізація життєвого досвіду учнів

1. Бесіда за запитаннями.

-- Які враження справила на вас самобутня  японська поезія?

-- В якому своєрідному жанрі створював свої поезії МацуоБасьо?

-- Назвіть особливості хайку.

2. Літературний диктант.

1. Країна, яку називають Країною Сонця, що сходить.( Японія)

2. Яка квітка зображена на гербі Японії і є її символом? ( хризантема)

3. Справжнє ім’я цього прекрасного майстра японської поезії – ДзінсітіроГіндзаемон. Назвіть його псевдонім. ( МацуоБасьо)

4. Переклад з японської словабасьо.( Банан)

5. Україна – верба і калина, Канада – клен, Японія --... ( сакура)

6. Трирядковий вірш без рими – традиційний жанр японської поезії. (хайку)

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

ІІІ. Формування навчальних умінь та навичок учнів

1. Осмислення епіграфа
- Прекрасний сад, до якого ми рушаємо, розташований на Далекому Сході, у Країні Висхідного Сонця, як здавна називають Японію.
- Прочитайте, що про неї сказав російський поет. Як ви розумієте ці слова?
- Які картини у вашій уяві викликає слово « Японія»?

 

2. Інтерактивний конкурс «Найкращий читач виразно хоку напам’ять»

Учні під народну японську мелодію виразно розповідають хоку М. Бацьо

 

3. Аналіз одного хоку ( за вибором учнів)

План

1) Що зображено в цьому вірші?

2) Які образи поезії найвиразніші?

3) Які асоціації виникають під час читання хайку?

4) Який настрій цієї поетичної мініатюри?

5) Які особливості хайку виявляються в цьому вірші, які художні засоби використовуються?

6) Чим мене привабило це хоку, чим воно мені близьке?

 

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

1. Прочитайте хоку М. Басьо в перекладі Г. Туркова й скажіть, який не зовсім звичайний мотив їх єднає)


 

 

 

Це соловей

зронив свою шапочку.

Пелюстина камелії!

 

Існує й така порода,які не сплять, коли сакура квітне

Порожнє кубельце миші.

 

Пройшла пора хризантем.

Тепер тільки редька —

оце й уся радість!


(Іронічний, гумористичний мотив, тонка насмішка)

 

 

2. Тест на тему «Творчість Мацуо Басьо» (за кожну правильну відповідь 1 бал)

1. Яким поетичним виразом часто користувався, називаючи Японію?

а) Країна сонця, яке сходе;      б) Країна мороку;  в) країну туману.

2. Які незвичні для європейців свята існують в Японії?

а) Ханами - свято милування квітучою сакурою;  в) цукімі – свято милування місяцем і т.д.

б) Новий рік.

3. Література і культура, якої країни мали черезвичайний вплив на розвиток Японії?

а) Китаю ;     б) США;    в) Англія.

4. Що в перекладі означає літературний псевдонім «Басьо»?

а) Бананова пальма;     б) Абрикос;    в) сакура.

5. Що символізує в мистецтві Японії вираз "бананова пальма"!

А) Нестійкість, мінливість; б) сон;     в) кругообіг часу.   

6. Яку релігію все життя ісповідував МацуоБасьо?

А)  Буддизм, дзен-буддизм.   Б) Іслам;   в) християнство.

7. Звідки Мацуо Басьо черпав натхнення для створення хайку?

А) Із життя, із довгих мандрівок.   Б) Із книжок;     в) фольклору.

8. Які три принципа хайку сформулював Мацуо Басьо?

А) Лаконічність, асоціативність, глибина; Б) Не бачу, не чую, не знаю;

в)   гумор, метафоричність, ліризм.

9. Яка головна тема Хоку Мацуо Басьо?

А) Тема природи і людини.   Б) Тема боротьби;    в) тема соціальної рівності.

10. Як в XIX столітті імператорським наказом був канонізований Мацуо Басьо?

А) "Бог літаючих звуків"     Б) Не було такого;   в) король поетів.

11. Окрім хайку, які ще існують своєрізні жанри японської поезії?

А) Танка;    Б) сонет;           в) поема.

12. У чому полягає новаторство поезії Мацуо Басьо?

А) Басьо розбив хайку на дві частини, тобто ввів у вірш паузу, цезуру.

Б) Змінив наголос.

 

V. Домашнє завдання

Опрацювати с. 195-196; повторити поняття «лірика»;

*підготувати повідомлення про Шотландію

 

VI. Підсумок уроку

Гроно на тему «Характерні особливості японської поезії»:

  • Глибина змісту.
  • Підтекст.
  • Лаконічність.
  • Єдність людини і природи.
  • Відсутність рим.
  • Експромт.
  • Музикальність.
  • Спадкоємність традицій.
  •  

Інтерактивна вправа «Займи позицію» та обґрунтуй її

  • Чи сподобалися, вразили, схвилювали, зацікавили тебе хоку?

·       Так, ні.

  • Залишили байдужими або не визначився

·       Ні, так.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Половец Инна
    Дякую за допомогу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
3946
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку