Конспект уроку Зона степу. Практична робота № 6 (продовження).

Про матеріал
Конспект уроку з географії у 8 класі на тему "Зона степу. Практична робота № 6 (продовження)."
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема уроку: Зона степу. Практична робота № 6 (продовження).

 

Мета уроку: ознайомити учнів з фізико-географічною характеристикою степової зони України за типовим планом, виділити характерні риси природних комплексів та ресурсів зони, розкрити взаємозв’язки між компонентами природи у степовій зоні, ознайомити учнів з поділом зони на підзони, розвивати вміння аналізувати схему фізико-географічного районування України, складати порівняльну характеристику компонентів природи різних регіонів, вміння робити висновки про вплив господарської діяльності людини на природні територіальні комплекси; розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу, вміння аналізувати, робити висновки, вміння працювати з підручником, картами, складати таблиці; виховувати бережливе ставлення до живої природи, екологічну культуру, вміння працювати з людьми.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручники, атласи, практичні зошити, настінна фізична карта України, карточки із завданнями для груп, таблиці для заповнення висновків групової роботи.

 

Методична література:

1. Жалткевич З. І. Степова зона. 8 клас : урок географії.  / З. І. Жалткевич // Географія. — 2010. — № 4. — С. 20-22. 

2. Кабак П. І. Степова зона України. 8 клас : відкритий урок.  / П. І. Кабак // Географія. — 2006. — № 4. — С. 29-31.

3. Новий довідник: Географія / За ред. Л. В. Пасенко. – К.: ТОК «Казка», 2008. – 992 с.

4. Паламарчук Л. О. Степова зона. 8 клас : урок географії.  / Л. О. Паламарчук // Географія. — 2009. — № 3. — С. 22-24. 

5. Шкільна географія та методика її навчання (курс лекцій): Навчальний посібник. Переробл. і доповн. / Варакута О. М.  – Тернопіль: Тайп, 2011. – 180 с.
 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

- Психологічне налаштування учнів до уроку

- Перевірка наявності засобів навчання

- Перевірка присутності учнів на уроці

 

ІІ. Перевірка засвоєних знань, вмінь і навичок.

Фронтальне письмове опитування

1. Назвіть особливості географічного положення зони лісостепу України.

2. Назвіть найбільші форми рельєфу в межах зони лісостепу.

3. Чим відрізняється клімат мішаних і широколистяних лісів та лісостепів?

4. Поясність причини появи та назвіть території поширення несприятливих фізико-географічних процесів, які характерні для території лісостепу.

5. Назвіть найбільші природоохоронні об’єкти зони лісостепу.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

1. Розповідь вчителя

Спробуйте визначити тему нашого уроку самостійно, використовуючи такий текст: «На цій місцевості немає ні швидкоплинних річок, ні високих гір, ні непрохідних лісів. Зате є рівнина і простір до самого горизонту. Особливо гарно тут навесні. Ось уявіть собі: яскраві, духмяні квіти, величезне блакитне шатро неба, безмежний простір і лагідний, теплий вітер, що вільно гуляє від горизонту до горизонту. Але не тільки весна, а й пекуче літнє сонце, і снігові заметілі взимку, і навіть осіння негода, все подобається людям, що тут живуть.

Про яку зону йдеться?

Що ж таке степ? Степ – це відкриті безлісі простори, вкриті трав’яною рослинністю. Але степ це не лише територія покрита травою, степ – це і спів жайворонка, і духмяний запах квітів, і  лани пшениці,  і кургани та кам’яні баби скіфів… і ще багато чого. Все сьогодні про степову зону України ми взнаємо на уроці.

(Тема і план записані на дошці)

План:

1. Зона степу.

2. Географічне положення, межі й розміри.

3. Головні риси природних умов.

4. Поділ на підзони.

5. Природоохоронні території.

 

IV. Формування і засвоєння нових знань, вмінь і навичок.

1. Розповідь пояснення вчителя

Степова зона простягається на півдні території України. Охоплює 40 % території України. Протяжність із заходу на схід — 1075 км, із півночі на південь — 500 км.

 

2. Робота з картою

Які області охоплює степова зона?

- охоплює південні частини Кіровоградської, Харківської, Одеської областей та території Дніпропетровської, Миколаївської, Херсонської областей, північну частину Автономної Республіки Крим.

 

3. Прийом «Географічна експедиція»

Умови проведення:

1) Ви об’єднані  в п’ять експедиційних груп.

2) На партах ви отримали маршрутний лист для своєї групи.

3) Робота групи організовується відповідно до завдань експедиційного листа. Потрібну для роботи інформацію ви можете взяти із настінних карт, карт атласу та підручника.

4) Отриману під час роботи групи інформацію заповніть в таблицю.

5) Одну колонку таблиці (яка стосується спеціалізації групи) ви заповнюєте самостійно, решту — під час розповіді членів інших експедиційних груп.

 

Завдання групи кліматологів

1) Визначте тип клімату природної зони.

2) Укажіть температуру повітря (середня літня і зимова, максимальна, мінімальна).

3) Визначте кількість опадів (у середньому, найбільше, найменше, де і чому).

4) Проаналізуйте циркуляцію повітряних мас.

5) Прослідкуйте за напрямками вітрів (звідки дмуть і що несуть взимку і влітку).

 

Завдання групи гідрологів

1) Назвіть річки, що протікають територією цієї природної зони. Покажіть їх на карті.

2) Укажіть тип живлення, режим, характер течії цих річок.

3) Зазначте, чи є на території цієї природної зони болота, озера, водосховища, канали, лимани. Поясніть причини їх утворення.

4) Укажіть, яке значення мають внутрішні води для даної природної зони й населення.

 

Завдання групи геологів і ґрунтознавців

1) Визначте особливості рельєфу цієї природної зони.

2) Назвіть рівнини, височини, гори, кряжі, які розташовані в межах цієї природної зони. Покажіть їх на карті.

3) Перелічіть корисні копалини, які є в межах цієї природної зони.

4) Які типи ґрунту характерні для цієї природної природної зони? Чому?

5) Які методи меліорації характерні для цієї природної зони? Чому?

 

Завдання групи біологів

1) Яка рослинність характерна для цієї природної зони? Наведіть приклади. Чому саме ця рослинність?

2) Визначте, яким є тваринний світ природної зони, його пристосованість до умов життя в межах цієї зони.

3) Які природоохоронні території розташовані в межах природної зони? Знайдіть їх на карті.

 

Завдання групи екологів і прогнозистів

1) Назвіть екологічні проблеми, які характерні для цієї природної зони. Чому?

2) Як використовується природа цієї природної зони в господарській діяльності людини (які сільськогосподарські культури в ній можна вирощувати, які галузі промисловості доцільно розвивати на основі лісових, земельних, мінеральних, кліматичних та інших ресурсів, лікувально-оздоровче значення і т. ін.)?

 

4. Заповнення таблиці

План характеристики природної зони степу

Клімат

Внутрішні води

Рельєф

Ґрунт

Рослинний і тваринний світ

Екологічні проблеми використання природної зони

 

 

5. Випереджувальне завдання

(Додому було завдання декільком учням підготувати доповіді про природоохоронні об’єкти степової зони)

ПРИРОДООХОРОННІ ТЕРИТОРІЇ ЗОНИ СТЕПІВ УКРАЇНИ

Заповідник Асканія Нова (1898 р.) — це природоохоронна науково-дослідна установа міжнародного значення з площею понад 33 тис. га. Від 1993 р. він набув статусу біосферного. До складу заповідника входять цілинний степ, дендропарк, зоопарк. Там охороняють найбільшу в Європі ділянку справжнього лучного й чагарникового типчаково-ковилового степу. Трав’янистий покрив утворюють різні види ковили. Трапляється рідкісний скіфський тюльпан. Водяться лисиці, зайці, байбаки, гадюка степова, різноманітні птахи. У зоопарку живуть зебри, верблюди, рідкісні тварини.

Дунайський біосферний заповідник (1998 р.) є правонаступником заповідника Дунайські плавні. Його площа — 46 тис. га. У заповіднику охороняють унікальні ландшафти, де гніздяться 250 видів птахів. Заповідними є острови з прилеглими до них акваторіями та водно-болотними угіддями, де налічують понад 950 видів рослин, із них занесені до Червоної книги України — 14. Тваринний світ налічує понад 5 тис. видів. Тут мешкають пелікани рожеві, гуси білобокі, казарки. У водоймах є багато видів риби, зустрічаються дельфіни чорноморські, тюлень-монах, видра річкова.

У Дніпровсько-Орільському заповіднику (1990 р.) охороняються унікальні ландшафти долини Дніпра та притоки Орелі. Поширені дубові ліси з кленом, ліси з білої верби, тополі, вільхи. До Червоної книги України занесено 25 видів рідкісних рослин.

Єланецький степ — природний заповідник (1996 р.), у якому охороняються ділянки цілинних степів: справжніх, лучно-степових, лучних, лучно-болотних, чагарникових.

Український степовий заповідник (1961 р.) має площу 2,7 тис. га. Тут охороняються еталонні типи ґрунтів, рідкісні тварини та рослини. До Червоної книги України занесено 65 видів птахів, до Зеленої — сім видів рослинних угруповань. У степу розташовані філії цього заповідника: Хомутівський степ, Кам’яні могили, Крейдяна флора.

Луганський заповідник (1968 р.) має площу 1,6 тис. га. Тут зберігаються унікальні природні степові комплекси — заплавні діброви, соснові ліси, степові угруповання¸ болотні й водяні рослини. Заповідник має філії: Станично-Луганську, Стрільцівський степ, Провальський степ.

Казантипський заповідник (1998 р.) — створений на північно-західному узбережжі Керченського півострова на площі 450 га. Територія утворена вапняками давнього атолу, які утворили казаноподібну форму рельєфу. Охороняються цілинні ділянки ковилових, наскельних, лучних і чагарникових степів.

Опуцький заповідник (1998 р.) має площу 1,6 тис. га. Територія складена рифовими вапняками. Охороняються унікальні степові й чагарникові рослини.

Лебедині острови — філія Кримського природного заповідника в мілководній Каркінітській затоці. Це місце гніздівлі та зимівлі водно-болотних птахів.

Національний природний парк Святі гори (1997 р.) має площу 40 тис. га. Тут гармонійно поєднуються природоохоронні території з архітектурним ансамблем Святогірської Успенської лаври ХVІІ—ХІХ ст. Охороняються дубові ліси з домішками клена, ясена, липи, соснові та вільхові ліси, бори із сосни крейдяної.

Азово-Сиваський національний природний парк (1993 р.) має площу 52 тис. га. Тут охороняються степові ковилові, піщано-степові, пустельно-степові й солончакові рослинні угруповання. Водно-болотні угіддя мають міжнародне значення. До Червоної книги України занесені гадюка степова, полоз, тушканчик великий, тхір степовий.

 

6. Робота з підручником та картою, заповнення таблиці

Користуючись підручником та картами атласу заповніть таблицю.

ОСОБЛИВОСТІ ПРИРОДИ ПІДЗОН СТЕПОВОЇ ЗОНИ

Підзони 

 

Коефіцієнт зволоження

Опади та середня температура липня

Ґрунтово рослинний покрив

Північностепова

0,5—0,6

425—500 мм, 21—22 °С

Різнотравно-типчаково-ковилові степи на чорноземах звичайних; байрачні ліси

 

Середньостепова

0,4—0,5

375—425 мм, 22—23 °С

Типчаково-ковилові степи на чорноземах південних

 

Південностепова

0,3—0,4

300—375 мм, 23—23,5 °С

Полинно-злакові й типчакові степи на темно-каштанових і каштанових ґрунтах

 

 

V. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, вмінь і навичок.

Прийом «Бліцопитування»

- Які характерні форми рельєфу для степової зони України?

- Скільки є підзон в степовій зоні? Назвіть їх.

- Які характерні особливості клімату в степу?

- Назвіть переважаючі сьогодні ландшафти в степу.

- Назвіть екологічні проблеми в степовій зоні України.

 

VI. Застосування засвоєних знань, вмінь і навичок.

Практична робота №6 (продовження). Складання порівняльної характеристики природних зон і країв України.

Робота з підручником та конспектом уроку, заповнення таблиці

Завдання: опрацюйте відповідний матеріал підручника чи конспекту та завершіть заповнювати таблицю у вашому практичному зошиті  «Характеристика компонентів природи зони» (охарактеризуйте зону степів).

 

 

 

ХАРАКТЕРИСТИКА КОМПОНЕНТІВ ПРИРОДИ ЗОНИ

Природна зона

Рельєф

Клімат

Внутрішні води

Ґрунти

Флора

Фауна

Господарська діяльність людини

Зона степу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. Організація домашньої роботи.

1. Підготувати відповіді на запитання пунктів плану уроку, при цьому скористатися змістом параграфа 33, та конспектом уроку.

2. Дати відповіді на запитання з стор. 195 вашого підручника.

 

VIII. Підсумок уроку.

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Який вид роботи вам найбільше сподобався?

3.Оцінювання учнів.

docx
Додав(-ла)
Ярмакова Аліна
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку