Конспект уроку "ЗВЕРАТННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ".

Про матеріал

Матеріал буде корисний для учителів української мови, які викладають у 5-х класах. Конспект уроку містить теоретичні відомості і практичні завдання для учителя.

Перегляд файлу

Клас:5

Тема уроку: “Звертання. Розділові знаки при звертанні”

 

Мета уроку: сформувати поняття про звертання у мові,його функції та способи вираження, навчити учнів визначати звертання у реченнях, формувати навички пунктуаційної грамотності учнів, розвивати логічне мислення, усне і писемне мовлення, емоційну сферу учнів.

 

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Обладнання: роздатковий матеріал “Розділові знаки при звертанні”, “Поширені і непоширені звертання”, ігрові завдання на картках ( Допиши прислів”я)

 

Хід уроку:

I.Підготовка класу до уроку.

 

II.Актуалізація опорних знань:

1.Опитування:

-Що таке однорідні члени речення?

-Які слова називаються узагальню вальними?

 

2.Перевірка виконання домашнього завдання.

 

III.Мотивація навчальної діяльності.

 

IVПояснення нового матеріалу.

 

-Діти, у кожного з нас є найрідніша, найдорожча людина, яка завжди дбає про нас, кому ми повинні завдячувати своїм життям.

Це хто? (Наша матуся)

Першу частину нашого уроку ми присвятимо саме їй, адже усі речення будуть звернені до нашої неньки. А чому звернені, бо тема нашого уроку “Звертання та розділові знаки при ньому”

Звертання-це слово, або декілька слів, які називають того до кого звернене мовлення.

Мамо, іде вже зима, снігом травицю вкриває” (Л.Українка)

 

Здебільшого це власні назви, рідше- клички тварин або назви неістот. Звертання можуть називати уособлені явища.

 

Звертання виражаються іменниками або іншою частиною мови у значенні іменника в кличній формі чи у формі називного відмінка.

 

Рідна мати моя, ти ночей не доспала. (А.Малишко)

 

 

 

Звертання не є членом речення і не утворюють словосполучення з членами реченнями.

Воно вживається для того, щоб привернути увагу співрозмовника до висловленого змісту.

 

Мамонько, люблю я пісню про зозулю і про гай. (П.Тичина)

 

Звертання бувають поширеними і непоширеними. Поширеними називаються звертання, які містять два і більше слова.Займають у реченні будь-яке місце

Можуть стояти на початку, всередині або в кінці речення.

 

 

Непоширені

Поширені

Лиш тепер зрозуміла, мамо, я велике серце твоє.

Рідна мати моя, ти ночей не доспала.

(А.Малишко)

Низький уклан тобі, матусю!

(В.Сосюра)

Вислухай мене, дитину,

Мати Божа, мати мила.

 

Основна сфера використання звертань- усне мовлення, а з усного мовлення воно входить і до художнього, і до публіцистичного стилю.

 

Розділові знаки при звертанні

 

 

 

 

V.Закріплення вивченого матеріалу.

 

Пояснювальний диктант(1)

1.Не плачте, мамочко, не плачте!

2.Куди їдеш, мій друже?

3.Пісне, падай в серце!

4.Дунаю, Дунаю, чому смутен течеш?

5.Не рости, берізко, при дорозі близько!

6.Вам, люди, пісню віддаю.

7.Розпрягайте, хлопці, коні та й лягайте спочивать.

8.Устань, ненько, пробудись, на дитя своє подивись.

 

Виконання вправи

 

 

 

 

 

Творче завдання (2)

Перебудувати речення так, щоб підмети стали виконувати роль звертань.

Мама пече пиріжки.Син успішно навчається. Діти завжди уважні на дорозі.

 

 

Виконання вправи.

 

 

 

 

Ігрові завдання (3)

Допиши прислів”я”

(Додаток )

 

 

Завдання (4)

Розставити розділові знаки у реченнях.

1.Де ти, Наталочко, ходила?

2.Земле моя, я сходив тебе вздовж і поперек.

3.Душа моя убогая, чого марно плачеш?

4.Київ мій, ти у серці завжди.

5.Де ти, фантазіє, там радощі й весна.

 

 

VI.Мотивація оцінок.

 

VII. Домашнє завдання.

 

 

VIII.Підсумок уроку

 

Відповіді учнів на запитання:

-Що називається звертанням?

-Які звертання називаються поширеними і непоширеними?

-Які розділові знаки ставляться при звертанні?

-Чи є звертання членом речення?

 

 

 

 

 

 

 

 

Вірш Г.Чубач “Найрідніші голоси”

 

 

“Дозвольте Вас, бабусю,

Колись намалювати.

У Вас красиві очі

І руки вузлуваті.”

“Авжеж,-бабуся мовить,-

Малюй, моя дитино!

Дивилась в небо довго-

Та й маю очі сині.

Робила всю роботу-

Та й руки вузлуваті.

Сідай тамо, навпроти,-

Та й будем малювати!

Охоту, як роботу,

Не можна відкладати”.

 

 

 

 

 

 

Непоширені

 

Поширені

Лиш тепер зрозуміла, мамо, я велике серце твоє.

 

 

Рідна мати моя, ти ночей не доспала.

(А.Малишко)

Низький уклін тобі, матусю!

(В.Сосюра)

 

 

Вислухай мене, дитину,

Мати Божа, мати мила.

 

 

 

Клас:5

Тема уроку: Групи слів за значенням:синоніми,антоніми.

Епіграф:

 Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля…

           Максим Рильський

 

Мета уроку: поглибити знання про групи слів за значенням; формувати вміння визначати в реченнях і текстах синоніми й антоніми;утворювати синонімічні ряди й добирати антонімічні пари,доречно вживати їх у мовленні; виховувати любов до рідного слова; розвивати логічне й образне мислення,культуру усного й писемного мовлення;збагачувати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

 

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, картки для гри,картки з текстами.

 

 

Хід уроку:

 

І. Організаційна частина.

 1. Перевірка готовності дітей до уроку.

 

Нумо,діти,до роботи!

Для навчання час настав.

Наберімося охоти

До потрібних добрих справ!

II Повідомлення теми і мети уроку.Мотивація навчання.-Діти, сьогодні тема нашого уроку «Групи слів за значенням:синоніми,антоніми».

  1. Виправлення тексту.

( на мультимедійній дошці з’являється текст)

 

Дівчинка іде по воду. По дорозі неквапливо іде пастух. Іде стадо корів.

 

- Чи сподобався вам цей текст? Чому?

- Щоб ви хотіли змінити в ньому?

- А як потрібно правильно це зробити? Чи змогли б ви зараз це зробити?

Проблемне запитання

 

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось як можна замінити ці слова на інші не втративши змісту.

- А також дізнаєтесь, як вони  називаються ізможете підбирати до них слова з протилежним значенням.

 

-Діти, сьогодні тема нашого уроку «Групи слів за значенням:синоніми,антоніми».Запишіть сьогоднішню дату та тему уроку.

 

 

III.Ознайомлення з новим матеріалом,його осмислення.

 

-Лексика мови постійно збагачується. Одне й те ж саме поняття характеризується з різних сторін, виділяються нові його ознаки. В лексемах може відбиватися ставлення мовців до предметів реального світу, їхні емоції та воле­виявлення. Між словами, що позначають одне розгалужене поняття чи його компоненти або різні відтінки й оцінки, встановлюються близькі зв'язки. їх називають синоніміч­ними,а слова-синонімами.

 

-Синоніми – слова різні за звучання, але однакові або близькі за значенням: лелека, чорногуз, бусол, бузько. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловлювати думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів.

 

      -Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови:  світло – темрява, світлий – темний.

 

1.Гра «Знайди синоніми»

( Зявляються речення на мультимедійній дошці і вчитель пропонує дітям  знайти в них синоніми)

*Гармидер,галас,гам у гаї. (Т.Шевченко)

*Багрець вечірньої зорі палав, мигтів, палахкотів. (М.Бажан)

*Спіють ябука, і зріє виноград, стигнуть сливи золотисті. (М.Терещенко)

 

IV.Виконання вправ на застосування й закріплення знань,формування вмінь, навичок.

1.Робота з текстом.

-Діти прочитайте обидва тексти, порівняйте їх.Чим вони подібні і чим відрізняються? За допомогою чого досягнуто такого ефекту?

Тексти надруковані на картках.

Текст1:

Ішов мисливець лісом. Побачив на гілці білку. Скинув з плеча рушницю й націлився увись. Білка-скік! -та й визирає здаля з віття. Він мерщій услід-звірятко ще далі. Мисливець поспішив навпростець через кущі, та тільки й бачив пустунку. Огледівся - навколо хаща. Раптом - гвалт! - угруз у яму. А білка згори:ках-ках.

 

 

 

 

 

Текст2:

Простував ловець гаєм. Узрів на галузці вивірку. Зняв з рамена гвинтівку й направив догори. Вивірка-плиг!-і виглядає оддалік із гілля. Той хутчій слідом-тваринка знову в далеч. Ловець поквапився прямцем крізь чагарники, а її,капосниці, й слід пропав. Подивився-кругом гущавина. Зненацька-ой леле!-застряг  у вибоїні. А вивірка зверху: ха-ха!

Вибіркова робота:

До виділених слів у другому тексті знайти відповідники-синоніми в першому, записати.

 

(Простував-ішов;

узрів-побачив;

з рамена-з плеча;

ловець-мисливець;

подивився - огледівся)

 

2.Рольова гра «Мікрофон»

Утворити синонімічний ряд до слова говорити. Учні по черзі називають слова,передаючи один одному уявний мікрофон.

 

3.Вибірковий диктант.

-Антоніми-це слова протилежні за значенням. І тому ваше завдання  виписати з речення парами спільнокореневі антоніми. Виділити префікси.

 

*В землі кроти за всякої погоди для себе риють виходи і входи.

*Чим швидше виїдеш, тим скоріше приїдеш.

*Зійде сонце, зайде сонце, а  затим настане ніч.

*Зло легко приходить,та тяжко відходить.

 

4.Поетична пауза.

(Уривок на мультимедійній дошці)

 

Сипле,сипле,сипле сніг,

З неба сірої безодні.

Міріадами летять

Ті метелики холодні.

 

Сипле,сипле,сипле сніг,

Килим важче налягає…

Молодий вогонь в душі

Меркне,слабне,погасає.

                                І.Франко

 

-Виразно прочитайте уривок поетичного твору. Що створює виразність вірша? З якою метою повторюються дієслова?

-З поетичного тексту вииішіть синонімічний ряд. Доберіть синоніми до словосполучення метелики холодні.

 

Фізкультхвилинка

Хто там, хто там вже втомився (оплески)

І наліво похилився? (нахили)

Треба всім нам разом встати, (встають)

Фізкультпаузу почати (оплески)

Руки вгору, руки в боки.

І зроби чотири кроки.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

І тихесенько сідай,

Працювати починай.

 

 

5.Робота з підручником.

- Перед вам завдання, де вам потрібно дібрати за змістом наведених висловлювань пропущені в них антоніми, поставити їх у потрібній формі.

*Тричі крига замерзала,тричі й…

*І світає, і палає…

*Діла добрих обновляться,діла злих…

*В тім гаю, у тій хатині, у раю, я бачив…

 

Слова для довідки:розтавати,смеркати, розвиднюватися,оживати,загинути,пекло,щастя.

 

V.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Гра «Підбери антонім»

(Слова надруковані на картках)

 

-До кожного слова підібрати антонім:

Зло-

Зимовий-

Увійти-

Високо-

Правда-

Чистий-

Старість-

Реальний-

Починати-

 

2.Відгадати загадки:

*Сильніше сонця,слабша вітру, ніг не має, а плаче.(Хмара)

*Біле поле,чорне насіння,хто його сіє, той розуміє.(Книжка)

*Як живе-лежить,як помре-біжить. (Сніг)

 

3.Вправа «Я-поет»

(Текст зявляється на мультимедійній дошці)

-Потрібно з дужок дібрати такі синоніми, щоб слова у вірші римувалися. Складений  вірш записати у зошит.

Як виросту-збудую (дім,будинок,хату),

На хаті колесу (приладнаю,закріплю,прикріплю),

А там я поселю (крилату,летючу,літаючу),

Лелечу,клекітну (родину,сімю,пару).

Нехай розводиться (селиться,гніздиться),

По всіх деревах і (будинках,хатах,оселях),

Нехай мені щоночі (здається,сниться,ввижається),

Що я літаю, наче (пташка,птиця,птах).

 

VI.Підбиття підсумків уроку.

1Рефлексія.

- Я дякую вам за старанність, активну роботу на уроці.

- Чого ви навчилися на уроці? Що нового дізналися?

- Що було найцікавішим?

- А що викликало у вас труднощі?

- Над чим слід вам ще попрацювати?

- Що б ви побажали собі на наступний урок?

 

VI.Домашнє завдання.

1.Творча робота.

-Діти, вам потрібно скласти власну казку,персонажі якої мають протилежну зовнішність та різні риси характеру. Використати антоніми, а також складні слова жили-були,тяжко-гірко,біль-недуга,брат-товариш,радість-щастя.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
5 липня 2018
Переглядів
1761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку