Дати учням уявлення про будову тексту, його частини, навчати знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку, вдосконалювати вміння складати текст з деформованих речень, добирати до тексту заголовок; розвивати мислення, уяву, мовлення учнів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Тема. Текст. Частини тексту
Мета. Дати учням уявлення про будову тексту, його частини, навчати знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку, вдосконалювати вміння складати текст з деформованих речень, добирати до тексту заголовок; розвивати мислення, уяву, мовлення учнів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Малюнок дятла, картки з деформованим текстом, картки для роботи в групах, мультимедійна презентація уроку .
Хід уроку
І. Організаційна частина
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Д Д д д Дд дя ді дв од др Де Да
2. Гра «Роз’єднайте слова»
- Напишіть каліграфічно. Дятелвзимкуїстьнасіннязшишок.
3. Словникова робота.
Дід, синиця, кит, море, канал.
Гра «Утвори слово»
З останніх букв поданих слів утворіть нове слово. (Дятел)
4. Інформаційна хвилинка (Розповідь про дятла)
Дятли - осілі птахи. Найбільш поширеним на Україні є дятел строкатий великий. Розмножується дятел навесні. Самка відкладає 5 яєць і насиджує 14-15 днів. Живляться дятли переважно комахами, їхніми личинками. Цих птахів називають лікарями дерев, бо вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Вистукуючи стовбури дерев, вони дізнаються – яке дерево пошкоджене, бо здорове відгукається дзвінко, а пошкоджене глухо. Узимку, коли немає комах, вони їдять насіння сосни, ялини. Роздовбують шишку, встромлюючи її в щілину кори. Під деревами нагромаджують купу вилущених шишок. Це місце називають "дятлова кузня". Дятлів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.
5. Робота над реченням.
Дятле, дятле, прилітай до нас лікувати дерева.
6. Бесіда.
- З чого складається текст?
- Як розташовані речення в тексті?
- Що можна дібрати до тексту?
7. Фронтальна робота.
(Робота з деформованим текстом. Моделювання тексту з окремих речень)
Від його міцного дзьоба не сховається жодна комаха.
Дятел дуже корисний птах.
Цілий день він проводить огляд своєї ділянки.
Дятел справжній санітар лісу.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
- Наша країна Мовляндія з кожним роком все розбудовується, робиться красивішою, розквітає і нас новому навчає. Ось і сьогодні ми з вами будемо ще більше дізнаватися про текст. І ще вищим ставатиме наш будинок.
V. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми будемо спостерігати, як будується текст, з яких частин він складається.
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Повторення складових частин тексту за схемою на дошці.
- Текст немов будинок, який розкриває нам свої віконечка.
У тексті є початок – це ЗАЧИН. Далі йде сама велика частина – це ОСНОВНА ЧАСТИНА. І звичайно любий текст закінчується - це КІНЦІВКА.
2. Робота з підручником.
Вправа 213.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Робота в групах.
Про що розповіла Берізка
Жила була Берізка. Прийшла осінь. Засумувала Берізка:
Але почула Берізка, як на її гілочках заспівала свою пісеньку Синичка. І знову повеселішала.
Вєхтєва Олександр
Про що розповіла Берізка
Жила була Берізка. Прийшла осінь. Засумувала Берізка:
Та раптом побачила діток Берізка, та й розвеселилася.
Озерний Едуард
-Доберіть заголовок до тексту
БЕРІЗКА
ПРО ЩО РОЗПОВІЛА БЕРІЗКА
ОСІНЬ
ПІДГОТОВКА ДО ЗИМИ
VІІ. Закріплення та усвідомлення вивченого матеріалу
1. Робота з підручником
Вправа 214
2.Робота з розвитку зв'язного мовлення (Текст «Хропунчик)
Настала осінь. Пішли ми в березовий гай по опеньки. Тиша навкруги. Спокій. Тільки в золотому листі сонячні зайчики в піжмурки грають.
Коли чую – хтось хропе. Тихенько так, ніжно. Цікаво, хто це?
- Пригадайте уроки природознавства, хто із звірів впадає у сплячку? Підходжу обережно до куща, розгортаю листя. А там – їжачок! Ох, ти ж , хропунчик. Уже зимувати вклався. Я нагорнув на нього побільше листя. Приємних тобі снів аж до весни!
- Про кого цей текст?
- Чому автор так назвав їжачка?
- Яке речення буде зачином?
-Про кого йдеться в основній частині?
- Яке речення буде кінцівкою?
3. Письмо під диктовку
Записування зачину тексту «Хропунчик» під диктовку вчителя.
4. Творча робота
- Допишіть кінцівку тексту за зачином
Ліс — усім друг.
Ліс — це легені планети.
Рослини лісу очищують повітря.
Для поля він захисник від вітру.
Зразок. Бережіть ліс, і насамперед — від вогню. Це домівка для пташок і звірів.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
ІХ. Домашнє завдання
Скласти невеличкий текст про зиму, де були б зачин , основна частина і кінцівка.