Урок з української мови "Текст. Частини тексту"

Про матеріал

Дати учням уявлення про будову тексту, його частини, навчати знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку, вдосконалювати вміння складати текст з деформованих речень, добирати до тексту заголовок; розвивати мислення, уяву, мовлення учнів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема.    Текст. Частини тексту

Мета. Дати учням уявлення про будову тексту, його частини, навчати знаходити в тексті зачин, основну частину і кінцівку, вдосконалювати вміння складати  текст з деформованих речень, добирати до тексту заголовок; розвивати мислення, уяву, мовлення учнів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Малюнок дятла, картки з деформованим текстом, картки для роботи в групах, мультимедійна презентація уроку .

Хід  уроку

 

І. Організаційна частина

Ось дзвінок сигнал подав –

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Поясніть значення прислів'їв.
  • Які нові прислів'я про книгу ви дібрали?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Хвилинка каліграфічного письма

Урок почнемо без зупинки

З каліграфічної хвилинки.

Д Д д д Дд дя ді дв од др Де  Да

 

 

  2. Гра «Роз’єднайте слова»

- Напишіть каліграфічно. Дятелвзимкуїстьнасіннязшишок.

3. Словникова робота.

  Дід, синиця, кит, море, канал.

Гра «Утвори слово»

З останніх букв поданих слів утворіть нове слово. (Дятел)

  • Назвіть звуки в слові ДЯТЕЛ?
  • Що ви знаєте про цього птаха?
  • Доберіть прикметники до слова  дятел.
  • Як називають дятла?

4. Інформаційна хвилинка      (Розповідь про дятла)

http://img0.liveinternet.ru/images/attach/c/10/110/674/110674682_2642543_Dyatel.jpg

Дятли - осілі птахи. Найбільш поширеним на Україні є дятел строкатий вели­кий.  Розмножується дятел навесні. Самка відкладає 5 яєць і насиджує 14-15 днів. Живляться дятли переважно комахами, їхніми личинками. Цих птахів називають лікарями дерев, бо вони  знищують величез­ну кількість комах-шкідників. Вистукуючи стовбури дерев, вони дізнаються – яке дерево пошкоджене, бо здорове відгукається дзвінко, а пошкоджене глухо. Узимку, коли немає комах, вони їдять на­сіння сосни, ялини. Роздовбують шишку, встромлюючи її в щілину кори. Під деревами нагромаджують купу вилущених шишок. Це місце називають "дятлова кузня". Дятлів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.

 

5. Робота над реченням.

Дятле, дятле, прилітай до нас лікувати дерева.

  • Чому ми поставили коми?

 6. Бесіда.

- З чого складається текст?

- Як розташовані речення в тексті?

- Що можна дібрати до тексту?

7. Фронтальна робота.

(Робота з деформованим текстом. Моделювання тексту з окремих речень)

Від його міцного дзьоба не сховається жодна комаха.

Дятел дуже корисний птах.

Цілий день він проводить огляд своєї ділянки.

Дятел справжній санітар лісу.

  • Чи можна назвати ці речення текстом?
  • Чому?
  • Розташуйте речення в правильному порядку, щоб вийшов текст
  • Доберіть до тексту заголовок.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

- Наша країна Мовляндія з кожним роком все розбудовується, робиться красивішою, розквітає і нас новому навчає. Ось і сьогодні ми з вами будемо ще більше дізнаватися про текст. І ще вищим ставатиме наш будинок.

       V. Повідомлення теми і мети уроку

 - Сьогодні ми будемо спостерігати, як будується текст, з яких частин він складається.

VІ. Вивчення нового матеріалу

1. Повторення складових частин тексту за схемою на дошці.

     -  Текст немов будинок, який розкриває нам свої віконечка.

У тексті є початок – це ЗАЧИН. Далі йде сама велика частина – це ОСНОВНА ЧАСТИНА. І звичайно любий текст закінчується - це КІНЦІВКА.

2. Робота з підручником.

Вправа 213.

  • Зверніть увагу, що кожна частина тексту пишеться з нового рядка. Це – абзац.
  • Пригадайте уроки літературного читання. Яка частина тексту сама велика? Тож яка частина тексту може містити в собі багато абзаців?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

3. Робота в групах.

  • Знайдіть у тексті зачин, основну частину і кінцівку.

Про що розповіла Берізка

    Жила була Берізка. Прийшла осінь. Засумувала Берізка:

  • В мене сухі листочки, спорожніли гніздечка. Я зовсім одна.

Але почула Берізка, як на її гілочках заспівала свою пісеньку Синичка. І знову повеселішала.

                              Вєхтєва Олександр

Про що розповіла Берізка

     Жила була Берізка. Прийшла осінь. Засумувала Берізка:

  • В мене опадають листочки, сухенькі листочки, тому я сумна.

Та раптом побачила діток Берізка, та й розвеселилася.

                                                                                           Озерний Едуард

-Доберіть заголовок до тексту

БЕРІЗКА

ПРО ЩО РОЗПОВІЛА БЕРІЗКА

ОСІНЬ

ПІДГОТОВКА ДО ЗИМИ

  1. Презентація роботи в групах.

 

VІІ. Закріплення та усвідомлення вивченого матеріалу

   1. Робота з підручником

Вправа 214

2.Робота з розвитку зв'язного мовлення  (Текст «Хропунчик)

      Настала осінь. Пішли ми в березовий гай по опеньки. Тиша навкруги. Спокій. Тільки в золотому листі сонячні зайчики в піжмурки грають.

Коли чую – хтось хропе. Тихенько так, ніжно. Цікаво, хто це?

  • А як ви думаєте хто ж то був?   

      - Пригадайте уроки природознавства, хто із звірів впадає у сплячку?             Підходжу обережно до куща, розгортаю листя. А там – їжачок! Ох, ти ж , хропунчик. Уже зимувати вклався. Я нагорнув на нього побільше листя. Приємних тобі снів аж до весни!

- Про кого цей текст?

- Чому автор так назвав їжачка?

- Яке речення буде зачином?

-Про кого йдеться в основній частині?

- Яке речення буде кінцівкою?

3. Письмо під диктовку

Записування зачину тексту «Хропунчик» під диктовку вчителя.

http://yak-prosto.com/images/0/a/yak-zrobiti-kostyum-yizhachka.jpg 4. Творча робота

- Допишіть кінцівку тексту за зачином

Ліс — усім друг.

Ліс — це легені планети.

Рослини лісу очищують повітря.

Для поля він захисник від вітру.

Зразок. Бережіть ліс, і насамперед — від вогню. Це домівка для пташок і звірів.

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

  • Що нового дізналися на уроці?
  • З яких частин складається текст?

 

 

 

ІХ. Домашнє завдання

Скласти невеличкий текст про зиму, де були б зачин , основна частина і кінцівка.

 

 

docx
Додав(-ла)
Ткачук Ірина
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
5 липня 2018
Переглядів
3601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку