Тема. Звук [і]. Буква І і
Мета: Ознайомити учнів з буквою І і, її звуковим значенням, продовжити вправляння у читанні буквосполучень з вивченими буквами; дати уявлення про букву в ролі окремого слова; вдосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати пізнавальні інтереси, зв’язне мовлення школярів.
Обладнання: абетка, буква І і, фішки, схема речення, смайлики, предметні малюнки.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.
Гра «Група слів».
Пропоную учням групи слів (за кількістю команд), які необхідно використати при побудові зв’язного тексту. Багато з них, на перший погляд, ніяк не пов’язані за змістом, але необхідно об’єднати у невеличкий текст.
Слова треба подавати у вигляді малюнків (більшість дітей ще не читає) Наприклад:
ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Контроль, корекція та актуалізація опорних знань.
1. Артикуляційна хвилинка.
Читання буквосполучень з різними емоціями. Наприклад: здивування, злість, радість, обурення.
2. Складання звуко-складових схем слів: птахи, риба, сир, коса (в групах).
[– – а – и], [– и – а], [– и -], [– о – а]. Ділять на склади і визначають наголос (у зошитах, а окремі учні біля дошки).
3. Складання речень.
Міні-підсумок. Слова можуть звучати однаково, але мати різне значення.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Виділення звука [і]. Робота над віршем.
Ловить Ігор карасі
Для своєї киці.
А Івасик — івасі
Ірочці-сестриці.
І сміється навіть рак,
Бо Івась не знає —
Оселедців аж ніяк
В річці не буває!
— Що робили хлопці на річці? Для кого ловили рибу?
— Яку рибу вони ловили?
— Яка риба не водиться в річці? Де живе івасі? (Коротка розповідь учителя про івасі).
Насправді івасі — сардина, а не оселедець, як заведено думати. Навіть назва «ма-івасі» з японської перекладається як «сардина». Однак оселедець була звичніша і ближча радянській людині, а сардина на стіл потрапляла не так часто. Тому словосполучення «оселедець івасі» сподобалося і прижилося.
Рибка зовсім невелика: рідкісні тушки досягають ваги навіть у 200-250 грамів. У той час, коли для звичного оселедця і півкілограма не межа. Середня довжина сардин складає всього 18-20 сантиметрів. Але крім мініатюрного розміру відрізнити івасі можна ще й за наявності темних крапок на довгому темному тільці.
— Який звук найчастіше чується у вірші?
— Промовте його. Якою фішкою позначається?
2. Ознайомлення з буквою І і.
Буква і — неначе свічка
З ясним вогником вгорі.
А погасне — чорний гнотик —
Стане крапкою над і.
3. Аналіз друкованої літери І і. Розпізнання її серед інших літер.
4. Друкування букви І і в зошитах.
Динамічна пауза. Руханка.
V. Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Впіймай звук»
Учні мають назвати позицію букви і в словах: на початку, в середині чи в кінці?
Грім, іграшки, голубці, іній, літак, дідусь, ножиці.
2. Робота зі схемою речення.
Буква і в реченні може виступати окремим словом!
3. Робота з Букварем, с. 35.
Колективна робота.
Діти добирають до схем слова, що сховалися (білка, горіх, дупло, сосна).
Диференційована робота.
1 в. Діти читають буквосполучення.
2 в. Діти відпрацьовують скоромовку.
Перевіряють усі.
4. Робота в зошитах, с.34.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
«Квиток для виходу із класу»
Наприкінці уроку вчитель мотивує учнів подумати над опрацьованим матеріалом, щоб отримати «квиток на перерву».
Список використаної літератури:
1. Українська мова. Буквар : підруч. для 1 кл. закл. загал. серед. освіти (у 2-х частинах) : Ч. 1 / О. Л. Іщенко, С. П. Логачевська. — Київ : Літера ЛТД, 2018. — 112 с.
2.Іщенко О. Л. Методичні рекомендації до проведення уроків письма до підручника «Українська мова. Буквар. 1 клас» /О.Л. Іщенко С. П. Логачевська С. П. – Київ : Літера ЛТД, 2018. – 112 с.