Конспект уроку з теми "Тренувальні вправи. Апостроф"

Про матеріал

Тренувальні вправи доможуть Вам закріпити вивчені правила з теми апостроф на попередньому уроці.Завдання різнорівневі та різнотипові. Ви можете використати їх для відкритого уроку з даної теми

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 5 класі з теми “Правопис апострофа”

 

Тема: Правила вживання апострофа

Соціокультурна тема уроку. Народні свята. Стрітення.

Мета уроку. Повторити й систематизувати знання, здобуті в початко­вих класах та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; виховувати наполегливість у роботі, цікавість до слова, повагу до національної культури; розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Забезпечення  емоційної  готовності до уроку

Зараз ми спробуємо перевірити вашу емоційну готовність до уроку.

Виконуємо вправу “Кольоровий   настрій». Слайд 1 

– У вас на партах кольорові олівці.

Розмалюйте  хмаринку  тим кольром,  який  відповідає вашому настрою.

Характеристика кольорів:   Слайд 2 

Сірий:  Якщо у Вас на душі опади, (ви розфарбували  хмарку сірим кольором),  згадайте, що  після  зливи  часто  буває  райдуга.

Синій: На душі у вас зимно та сніжно, якщо розфарбували хмарку синім кольором. Не забувайте,  що сніжинки та крижинки  все  одно розтануть.

Червоний: Ви роздратовані, готові метати блискавки, якщо колір вашої хмарки червоний.

Заспокойтеся, адже від ваших блискавок можуть постраждати  інші. Все  буде  добре.

Жовтий  У вас на душі сонячно, якщо ваша хмарка жовта. Отже, зумійте  своїм  теплом  зігріти  своїх друзів.

Я бажаю вам  лише позитивних емоцій, як у цієї  квіточки  від тепла й сонця, і  тоді  не страшна  ніяка  погода!

ІІ. Повідомлення теми, мотивація  навчальної діяльності.

– Учитель. Діти, а чи знаєте на який  незвичайний, казковий  день  багатий   місяць  лютий?

  Слайд 3 

   Із сивої давнини, коли сонце, втомившись за день, лягало спати, а місяць та зорі оберігали землю від пітьми та мороку, коли в лісах жили мавки, а в річках водилися русалки, прийшло до нас чудове свято Стрітення, яке фольклорист Олекса Воропай, назвав “чарівною казкою нашої старовини”.

Слово «стрітення» означає зустріч. У цей день Зима з Весною зустрічаються, або, як казали ще «Лютий  до  Березня  в гості  приїжджає, щоб  на  Стрітення Зимі  з  Весною  зустрітися”   

І від цього дня люди вже  виглядали  тепло. При зустрічі  Зима і  Весна сперечаються між собою – кому йти, а кому вертатися.

Якщо до  вечора стає тепліше, Весна виграла суперечку, а якщо  холодніше – Зима. А мені, наприклад, здається, що змагаються вони не лише в цей день, а принаймні десь  до квітня. Як вам здається?  Слайд 4

Зі Стрітенням   пов’язано ще чимало різноманітних  прикмет, про   які  ми   сьогодні  дізнаємося.

ІІІ. Формування умінь та навичок

 Учитель

А  чи  знаєте  ви, діти,
Про  найцікавіший  знак  на  світі?
Округлий, пузатенький, із  хвостиком  маленьким.
Став  перед  я, ю,  є  та  ї.
Твердість вимови  позначає,
Роздільно  читати також навчає.
Орфоепія  про  нього  дбає,
Фонетика  найважчі справи  доручає.

Звичайно, ви   Учитель.

Місяць Березень сміявся,
Він завії не злякався,
Ясним сонцем огорнувся
І промінням посміхнувся.  

здогадалися,  що  йдеться  дійсно  про   найцікавіший  знак  нашої  мови    апостроф.

Отже,  тема нашого уроку  “Правопис  апострофа” (запис у зошитах)

Працюємо   злагоджено, творчо, вдосконалюючи свої вміння й навички у вимові й  написанні слів з апострофом. А групи (сьогодні у нас їх 3)  між собою також  можуть  позмагатися,  як Зима  з  Весною і  як  Лютий  з Березнем. При оцінюванні враховуватиметься правильність розв’язання й оформлення завдання  і ,звичайно, ваше мовлення. Кожен із вас отримає середній бал оцінок усіх учасників групи. Будьте активні, від вас залежить і ваш результат, і результат усієї групи.

Учитель.

Лютий з Березнем зустрівся,
Гордовито подивився,
Покотивсь морозним сміхом,
Застелив доріжки снігом.
І до нас у клас прийшов,
Для всіх завдання він знайшов.
Подивись на ці дива:
З трьох слів зробити треба два.

  1. Отже, перед вами завдання від Лютого Слайд 5

“Із трьох – два”.  (Із трьох слів зробити два)

1 група

Покрівля із соломи –     солом’яна покрівля

сік із моркви –                морквяний сік

молоко із-під корови –   коров’яче молоко

2 група

відвар з кропиви           кропив’яний відвар

одяг для свята –              святковий одяг

клітка для мавпи –          мавпяча клітка

3 група

суп  із горохом            горохвяний суп

будинок із каменю –      кам’яний будинок.

шия в жирафа –             жираф’яча шия

– Записати словосполучення в зошити, знайти  “третє” зайве,  обгрунтувати свій вибір.

(1 представник від групи працює біля дошки)

Учитель. Група, яка найкраще справилася із завданням, має право отримати  додаткові  бонуси. Прочитати  народну  прикмету, знайти слово з орфограмою  “Правопис апострофа”  й  пояснити  його  написання.

На  Стрітення  півень  нап..ється  води  з калюжі – чекай  ще  холоднечі. Слайд 6

  1. А зараз на вас чекає завдання від Березня. “Закодована цифра” Слайд 7 

Серед запропонованих  слів потрібно вибрати лише ті, в яких допущено помилку.

  1. Медв’яний.            6. Арф’яр
  2. Дит’ясла.               7. Сер’йозний.
  3. Вячеслав.              8. Зм’якшити.
  4. Трьох’етапний.     9. Присвята.
  5. Різдвяний.            10. Святослав.

Ключ до завдання. Сума   цифр, які відповідають    неправильно записаним  словам  дорівнює    15  (1+3+4+7) (представники від кожної групи записують на дошці  цифри, під якими неправильно записані слова)

Слайд 8  Перевірмо!!! (перевірка завдання)

Учитель. Група, яка першою справилася із завданням, має право отримати додаткові бонуси. Прочитати народну  прикмету, знайти слово з орфограмою  “Правопис апострофа”  й пояснити  його  написання.

Слайд 9

Морозяне й  тихе  надвечір..я  на  Стрітення  віщує  теплу  весну.

  1. А чи бувають, на вашу думку,“малюнкові” диктанти? Виявляється, бувають. І наступне наше завдання так і називається   “Малюнковий диктант”   Слайд 10

Групам   пропонуються ілюстрації, в  назві яких є слова з орфограмою “Правопис апострофа”. Записати їх. Додаткове завдання: вказати “четверте зайве”. Обгрунтувати свій вибір.

У цьому завданні кожна група може  отримати додаткові бонуси. Прочитати народну  прикмету, знайти слово з орфограмою  “Правопис апострофа”  й пояснити  його  написання.

1 група.    Черв’як, м’яч,  морквяний, солом’яний.     Слайд 11

Вітр..яна  погода  на  Стрітення   тривожна ознака. 

2 група.    Буряк,  мавпячий, сім’я,  пюре. Слайд 12

  1. А зараз вам потрібно  буде  знайти  ключове  слово

 “Диктант з таємницею”    Слайд 13

Групи виписують   лише ті слова, які пишуться з апострофом (підкреслюють  2  від  початку букву)

Ключ. Якщо  правильно  випишете  слова, зможете дізнатися, про яку “таємницю”   йдеться.

Усухом..ятку, лос..йон, стерв..ятник, трьох..ярусний, вітр..як, пів..ящика, моркв..яний, звір..ячий, Стеф..юк, перед..ювілейний, рутв..яний. всер..йоз, М..юнхен,  ін..єкція,  манік..юр, інтерв..ю, св..ято, в..ялий.

Слайд 14  “Ключове слово – Стрітення” (перевірмо)

усухом’ятку                                                  лосьйон

стерв’ятник                                                    вітряк

трьох’ярусний                                              морквяний

пів’ящика                                                       звірячий

Стеф’юк                                                         рутвяний

перед’ювілейний                                           всерйоз

ін‘єкція                                                         Мюнхен

інтерв’ю                                                        манікюр

в’ялий                                                             свято

Група, яка найкраще справилася із завданням, має  право  отримати додаткові бонуси.

Прочитати народну  прикмету, знайти слово з орфограмою   “Правопис апострофа”  й пояснити  його  написання.

Слайд 15

На Стрітення   сузір..я  на  небі  не закриті хмарами,   яскраві    весна  буде  пізньою.

Рефлексивно – оцінювальний етап Слайд 16

“Незакінчене речення“.

– Сьогодні  на  уроці  я  повторив…

– Найбільше мені  сподобалось…

– Найбільші труднощі я відчув…

– На наступному уроці  я хочу…

– На сьогоднішньому уроці ви працювали всі дуже добре. Але хочу відмітити…

– Мені  сподобалися  відповіді …

– Менш активними були ….

Домашнє завдання  Слайд 17

  • повторити п. 30
  • виконати вправу 415
  • написати акровірш про апостроф (за    бажанням)

  – Урок закінчено, до зустрічі на наступному занятті.

 

docx
Додав(-ла)
Жмуд Анастасія
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку