Тема: В. Підмогильний. Роман «Місто». Світовий мотив підкорення людиною міста, самоствердження, інтерпретовані на національному матеріалі
Мета:
Обладнання: портрет В.Підмогильного, тексти твору, тематичні картки, презентація.
Тип уроку: формування вмінь та навичок.
ТЛ: психологізм, екзистенціалізм, маргінальність.
Написав «Місто», бо люблю місто і не мислю
поза ним ні себе, ні своєї роботи. Написав ще й тому,
щоб наблизити, в міру змоги, місто до української психіки…
В. Підмогильний
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Оганізаційна частина.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, бо маємо продемонструвати що знаємо і що вміємо. Цілком природне ваше хвилювання. Нехай побороти його вам допоможе пам'ятка.
(Кожному учню роздається текст емоційної настанови)
" Я - учень. Я особистість творча. Я не боюсь висловлювати свої думки. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину"
На минулому уроці ми познайомилися з життєвим і творчим шляхом В.Підмогильного, розпочали роботу над романом «Місто». Запишіть тему уроку: Світовий мотив підкорення людиною міста, самоутвердження, інтерпретовані на національному матеріалі
Самоствердження особистості — це її дійсне прагнення зайняти й удержати в системі психологічних відносин у колективі певну позицію, що забезпечувала б даній особистості повагу, визнання, довіру, підтримку інших членів колективу. Інтерпретація (лат. interpretatio) — роз'яснення, тлумачення. Визначте мету уроку.
(Учні визначають, що вони повинні знати, вміти.)
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання:
Анкета письменника;
Фактологічний диктант (підготовлений учнем)
1. Яким видом транспорту дістався Степан Радченко до Києва? (Пароплав.)
Взаємоперевірка
ІV. Осмислення та усвідомлення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя (робота з епіграфом)
- Епіграфом до уроку я взяла слова В.Підмогильного, якими він пояснив свій задум щодо створення роману: «Написав «Місто», бо люблю місто і не мислю поза ним ні себе, ні своєї роботи. Написав ще й тому, щоб наблизити, в міру змоги, місто до української психіки, щоб сконцентрувати його в ній.»
- Багато митців зверталися до теми міста. Вам було завдання підготувати ілюстрації картин.
(«Андріївський узвіз» (Анна Колос) , «Місто» (Август Стріндберг)).
А я підготувала витинанку. Який епізод на ній зображено? (Останній епізод роману – поцілунок місту)
Світова література має низку зображення образів міста: у французів Оноре де Бальзака, Еміля Золя, Гі де Мопассана знайдемо величні образи Парижа, у англійців Чарльза Діккенса, Вільяма Теккерея – Лондона. Цю традицію можна знайти також і в українській літературі, наприклад, у творах І.Нечуя-Левицького бачимо панорами Києва.
Роман В.Підмогильного «Місто» розгортає перед читачем панораму Києва початку 20-х років ХХ століття. Образ міста – ключовий у романі. Бачимо його різним: яскраво-сонячним і похмурим. Автор малює жебрацькі околиці з хлівами, худобою і елітні квартали з розкішними квартирами, вокзал і казино, театр і пляж, кав’ярні і базар. Місто водночас і хаотичне, і гармонійне. Воно живе своїм життям. І ти або сприймаєш його ритм, або міське життя не для тебе. У романі світовий мотив підкорення людиною міста як шлях розвитку людської цивілізації набув модерністичного забарвлення, психологічно-філософського трактування.
- Яким же було місто Київ у 20-х роках? Пропоную перенестися у Київ початку ХХ століття.
2. Відео «Київ 20 рр»
- Діти, ви працювали над випереджувальними завданнями, тож надаю вам слово. (Учні занотовують повідомлення товаришів)
3. Історичні події у 20-х рр. ХХ ст. (повідомлення учнів)
Поразка національно-визвольних змагань 1917-1920 рр. зумовила новий етап політичного і територіального розколу українського народу, вкотре підірвавши вікові мрії українців про об'єднання в межах єдиної національної держави. Більша частина українських земель під назвою "Українська Радянська Соціалістична Республіка" була підпорядкована Москві та ввійшла до складу Радянського Союзу, поступово втрачаючи риси державного суверенітету.
ХІ з'їзд ВКП(б) (грудень 1925 р.) проголосив курс на індустріалізацію. На селі відбувався перехід до суцільної колективізації. В Україні утверджувався сталінський тоталітарний режим.
Почалися політичні репресії. Політика українізації в країні означала виховання кадрів із представників корінної національності. Цей процес підкорявся надзадачі більшовицької партії - перебудові культури в Україні на ідеологічних принципах марксизму.
Починають розбудовуватися великі міста, їх розвиток відбувається за рахунок поповнення свіжою молодою силою, яка потрапляє сюди з сіл. Така доля спіткала головного героя роману «Місто» - Степана Радченка.
4. Історія видання роману (повідомлення учнів)
"Містом",по суті, започаткувалася нова українська урбаністика, саме в ньому маргінальний характер уперше в пореволюційні роки було розкрито глибоко, психологічно вірогідно, в дусі класичних взірців ДЖ. Лондона, Гі де Мопасана, Оноре де Бальзака, Ф, Достоєвського, Панаса Мирного. Водночас роман Підмогильного є цілком оригінальним, самостійним.
У романі "Місто" Валер'ян Підмогильний описав селянську українську молодь, яка на початку 1920-х років тисячами потягнулася в міста, щоб завоювати й зробити своїм українське місто, влити в нього свіжу селянську кров, зліквідувати ворожість між українським містом і селом. Автор показав бажання молодих селян "вийти в люди", здобуваючи колись недосяжну науку.
Роман завершений письменником у 1927 р, опублікований уперше в Харкові в 1928 р. У 1929 р. Книгоспілка перевидала роман, а Б. Єлисаветський переклав його російською мовою - у 1930 р. Після масових репресій інтелігенції 1930-х років, під які потрапив також і Валер'ян Підмогильний, роман "Місто", як й інші твори письменника, був заборонений до 1989 р.
5. Оцінка критики (повідомлення учнів)
Роман привернув найпильнішу увагу критики та громадськості. Було проведено кілька публічних дискусій, на яких обговорювався твір. У 20-30 роках був оцінений як «ворожий пролетаріату», «ідеологічно хибний», у якому соціальне замінено біологічним, село протиставляється місту, як твір «наскрізь несучасний, ворожий радісному сприйманню життя».
Зараз ви, одинадцятикласники, стоїте на порозі великих змін у власному житті. Адже незабаром випускний, вступ до вишу і доросле самостійне життя. Я гадаю, що роман Підмогильного "Місто" допоможе розібратися і, можливо, попередити складнощі дорослого життя.
Передбачаю, що твір залишив по собі доволі суперечливі враження й що ми не дійдемо якоїсь спільної думки, але пам'ятайте, що література - це школа життя, його віддзеркалення, тож вона промовляє до вас вустами та вчинками персонажів.
Проблемне питання:
Під час роботи на уроці ми повинні з’ясувати, Степан Радченко – завойовник міста чи його жертва?
6. Робота в групах
1. І група. Поміркуйте, яким треба бути, щоб досягти успіху. Накресліть свою формулу успіху:
У міння
Старання
П рацелюбність
І нтелект
Х аризма, характер
ІІ група. Що, на вашу, думку, повинно містити слово «людина», які складові?
(складання інформаційного грона)
Людина – праця, здоров’я, сім’я, дружба, кохання, прагнення, діти, кар’єра, навчання.
( записують на дошці)
Ці складові ми заторкнемо при аналізуванні твору. Цінним у романі є те, що, показуючи шлях становлення героя як міського жителя, автор його не ідеалізує, а передає його тривоги і сподівання, сумніви і вагання, злети і падіння, гнів і ненависть, радість і випробування успіхом. Тобто все те, що переживає і переживатиме кожна молода людина, коли опиняється сам на сам з дорослим життям. Сприймати людину будемо з недоліками і позитивом, бачити в ній хороше і погане - бачити людину. Ми сьогодні працюватимемо з книгою життя, що базується на чужому досвіді. А от і наш герой з супутницею, які щойно прибули до Києва.
Прийом вітагенного натхнення
Входить Радченко з Надійкою ( кадр панорами Києва з Дніпра на берег).
Радченко. -О! Ці будиночки вже не нагадують наші сільські!Залишилось наше село в минулому!
Надійка. - Не журіться, Степане, все буде гаразд! Ви такий знаючий! А он гляньте: загоряють стільки людей! І які вони гарні у модних купальниках, брунатної засмаги!
Радченко. - З жиру це все! Скільки тут галасу, шуму: і машини, і перехожі - яке все чуже!
Надійка. – Нічого, освоїмось, хоча я теж злегка боюсь!
Радченко. - Подивимось! Все одно назад дороги немає - соромно: чекають нас там зі знаннями! Тож назустріч новому життю!..
2. Міні – словник
Героїв оповідань, повістей, романів В.Підмогильного, як і самого автора, хвилюють екзистенційні питання – що є існування людини, у чому його сенс, це сукупність випадковостей, абсурд чи упорядкована довершеність. Ви укладали міні – словник, з’ясовували значення слів:
І група. Екзистенціалізм - філософський напрям, який сформувався у французькій філософії та літературі в першій половині XX ст.
Визначальні риси екзистенціалізму:
Представники екзистенціалізму називали кілька шляхів порятунку від абсурду: СМЕРТЬ (САМОГУБСТВО),БУНТ (БОРОТЬБА),ТВОРЧІСТЬ
Психологізм - заглибленість у творі в душу персонажів, їх психологію. У психологічному творі увага автора переноситься із зовнішнього (подієвого) сюжету на внутрішній (психологічний), він відслідковує всі порухи душі своїх героїв, намагається розкрити їх роздуми й мотивацію вчинків, показати нелегкий шлях внутрішніх колізій.
ІІ група. Маргінал 1.Той, хто втратив колишні соціальні зв'язки і не пристосувався до нових умов життя ( звичайно про вихідців із села) 2. Провінціал.
Урбаністика - це твори мистецтва, які зображують місто, його життя та мешканців, побачені, до того ж "міськими очима".
3. А зараз виконайте завдання з карток:
І група. Визначити жанр роману (урбаністичний інтелектуально-психологічний роман), доведіть.
(Інтелектуальний роман – роман, зосереджений на аналізі певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа.
Соціально-психологічний роман – роман, у якому в складних, часто екстремальних життєвих ситуаціях розкриваються багатогранні характери героїв.)
Композиція : 2 частини та 14 розділів.
Назвіть композиційні елементи:
Експозиція – приїзд Степана до Києва, знайомство з містом.
Зав’язка – поселення Радченка у Гнідих.
Кульмінація – смерть Зоськи.
Розв’язка – знайомство з Ритою.
ІІ група.
Тема твору: Підкорення людиною міста, вплив цивілізаційних процесів на людину.
Головна ідея: розкриття характеру людини, яка підкорює місто, через дії, вчинки, стосунки з іншими персонажами.
Проблематика:
Проблема села і міста;
Становлення людини-митця;
Проблема кохання;
Добро і зло.
ІІ – стосунки С.Радченка з жінками) Я пропоную вам дослідити такі питання:
4. Пошуково-аналітична робота із картками в групах.
Група І. Освіта та літературне оточення.
Ключова проблема групи: Чого досяг Степан у літературній сфері? Коли виник задум написати «Повість про людей». Чи реалізує Степан його?
Група ІІ. Жінки-сходинки містом.
Ключова проблема групи: Чи випадково жінки з’являлися в такій послідовності в житті героя? З чим асоціювались жінки в Степана?
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
Степан Радченко – позитивний чи негативний герой?
Назвіть риси екзистенціалізму в романі «Місто».
Місто Київ – герой роману?
Степан Радченко – тип маргінальний, тому що …
VІ. Підсумки уроку.
Він досяг успіху, але для цього використовував інших людей.
Висновки: Степан Радченко підкорив місто, але й місто підкорило його.
Гі де Мопассана.
2.Порівняння з романом Гі де Мопассана «Милий друг»(Випереджувальне завдання)
- Чи досягли ми мети уроку?
Оцінювання (у картках самооцінювання)
Ви добре попрацювали вдома та на уроці, оцініть свою роботу у картках самооцінювання.
Дякую учням, які виконували індивідуальні завдання, за це ви отримаєте додаткові бали.
VІІ. Домашнє завдання.
Для всіх:
Завдання для груп:
Розкрити жіночі образи роману крізь призму стосунків зі Степаном (І гр.- Надійки, Тамари Василівни, ІІ гр.-Зоськи, Рити).
На уроці ми згадали художників, поета, письменників, які зверталися до теми міста. На закінчення уроку я пропоную вам послухати пісню «Місто» сучасного українського рок-гурту «Мері».
Картка самооцінювання
Прізвище, ім'я учня __________________________________ Дата _________
№ п/п |
Критерії |
Оцінка 0-2 б. |
||
Самооцінювання |
Оцінка вчителя |
|||
1 |
Я прочитав твір і знаю його зміст |
|
|
|
2 |
Я вмію аналізувати твір |
|
|
|
3 |
Я вмію знаходити інформацію, користуючись різними джерелами |
|
|
|
4 |
Я вмію визначати ознаки екзистенціалізму в романі |
|
|
|
5 |
Я можу охарактеризувати героя-маргінала |
|
|
|
6 |
Я вмію висловлювати власні думки, критично оцінювати події та вчинки героїв, робити висновки |
|
|
|
|
Загальна кількість балів |
|
|
|
В.Підмогильний, «Місто». Світовий мотив підкорення міста
Емоційна настанова
" Я - учень.
Я особистість творча.
Я не боюсь висловлювати свої думки.
Помилившись, міркую далі.
Шукаю істину"
Поміркуйте, яким треба бути, щоб досягти успіху. Накресліть свою формулу успіху: У С П І Х |
Міні-словник Екзистенціалізм – Психологізм - |
Визначити жанр твору:
|
Композиція : Назвіть композиційні елементи: Експозиція – Зав’язка – Кульмінація – Розв’язка - |
Дослідити сюжетну лінію: Освіта та літературне оточення.
Ключова проблема групи: Чого досяг Степан у літературній сфері? Коли виник задум написати «Повість про людей»? Чи реалізує Степан його?
|
В.Підмогильний, «Місто». Світовий мотив підкорення міста
Емоційна настанова
" Я - учень.
Я особистість творча.
Я не боюсь висловлювати свої думки.
Помилившись, міркую далі.
Шукаю істину"
Що, на вашу, думку, повинно містити слово «людина», які складові? (складання інформаційного грона) Людина - |
Міні-словник Маргінал – Урбаністика - |
Тема твору:
|
Головна ідея:
Проблематика:
|
Дослідити сюжетну лінію: Жінки - сходинки містом.
Ключова проблема групи: Чи випадково жінки з’являлися в такій послідовності в житті героя? З чим асоціювались жінки в Степана?
|