Віктор Домонтович "Дівчинка з ведмедиком"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для учнів 11 класу (профільний рівень)
Перегляд файлу

Тема: Віктор Домонтович. «Дівчина з ведмедиком» ‒ філософсько-інтелектуальна повість. Образи твору. Зина Тихменєва як представниця національної еліти, втілення нового способу життя, переконань, уявлень, прагнень. Філософічність повісті.

Мета: проаналізувати жанрову специфіку твору, схарактеризувати його образну систему; дати характеристику образу Зини; розвивати вміння учнів «проникати» в духовний світ письменника, розвивати вміння осмислювати проблеми, порушені в творі; показати близькість повісті до філософії екзистенціалізму.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда за питаннями:

-  Справжнє прізвище письменника.

-  Де і коли він народився?.

- У якій сім’ї він народився?

- Де здобував освіту?

- Улюблений жанр письменника.

- До якого літературного угрупування входив письменник?

- Як називався його перший роман?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІV. Основний зміст уроку.

  1. Вступне слово вчителя.

На літературний вік В. Домонтовича припадає два десятиліття, за які написано п'ять повістей і близько 30 оповідань, новел, есе. Ця невеличка за обсягом прозова спадщина засвідчує непересічний талант оригінального письменника. Хронологічно проза В. Петрова вкладається у два періоди: кінець 20-х і початок 30-х років; на 40-ві припадає більшість оповідань, новел, есе, публіцистика. З погляду жанрового поділу теж визначаються дві групи: романізовані історико-біографічні твори та психологічна проза.

 Сьогодні ми з вами поговоримо про його твір «Дівчина з ведмедиком». Ви всі вже його прочитали.

Бесіда:

    -Чи було цікаво (нецікаво ) читати твір і чому?

  

- Як би ви визначили жанр прочитаного твору?

Твір Віктора Домонтовича «Дівчина з ведмедиком» за жанром модерністський неокласичний інтелектуальний роман, за визначенням самого автора ‒ філософсько-інтелектуальна повість. Твір написаний 1928 року, вийшов у приватному видавництві «Сяйво», за апробацією Миколи Зерова.

- Чи зіштовхувалися ви з труднощами під час читання? Чи все вам було зрозумілим?

Трудність у сприйняті роману «Дівчина з ведмедиком» полягає у тому, що цей роман належить до ново­го для української літератури типу інтелектуального ро­ману, будучи одночасно психологічним романом.

  •                  Пригадаймо, що таке інтелектуальний роман.

Інтелектуальний роман — різновид роману, в якому увагу зосереджено на аналізі певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа.

      Інтелектуалізм був домінантою модернізму й худож­ньої культури XX століття в цілому. Інтелектуальний ро­ман є, як правило, модерним романом. Література завжди мала філософський підтекст, проте в епоху небувалих історичних і суспіль­них катаклізмів і краху світових філософських систем філософування стало її домінантою. Література заглиб­лювалася в ті проблеми, які пробувала вирішити філо­софська наука, додаючи до цього свій настрій. Найчас­тіше це був настрій песимізму й розчарування. Песимізм походив від неможливості вирішити фундаментальні філософські питання, розчарування торкалося всіх попередніх ідеалів, передовсім гуманізму й раціоналізму. В українському випадку автори, крім того, просто тікали від дійсності у філософські питання. Філософування на абстрактні теми наприкінці 20-х виявилося єдиним спо­собом говорити правду.

Ознаки інтелектуального роману

1.   Стиль інтелектуального роману визначений переважанням думки над формою.

2.   Інте­лектуальні романи є штучними, сконструйованими. Це романи-дискусії, де

      монологів і сентенцій на філософські й літературні теми більше за дію.

  1.               Діалоги і колізії роману торкаються універсальних, філософських проб­лем буття.  
  2.               Стиль роману іронічний, скеп­тичний, навіть не позбавлений пародійних ноток.

5.    Голос автора  в інтелектуальному романі, чітко прослуховується.

  1.               В романі, як правило, багато алюзій, відкритих і прихованих цитат, тут відбувається полеміка з письменниками, філософами, вченими, відтак текст може нагадувати науковий твір.
  2.               В інтелектуальному романі конфлікт є певною розумовою схемою, якій підкорений розвиток сюжету.
  3.               Схематичність героїв. Вони символізують певні погляди або психологічні стани, а роман є викладом зіткнення цих поглядів або осмисленням цих станів.

 

 

  • Яке враження справив у той час вихід твору?

Перший роман Домонтовича «Дівчина з ведмедиком» викликав, зрозуміло, зливу звинувачень несамовитих оборонців ідеологічної цноти, але водночас був високо поцінований проникливішими критиками, які одностайно відзначили викінченість форми й психологічну достовірність.

 

  1. Робота над образами твору
    1.           Визначення образів твору, їх коротка характеристика:
  • Іполит Миколайович Варецький
  • Семен Пилипович Кузьменко
  • Олександр Владиславович Тихменєв
  • Мар’я Семенівна Тихменєва
  • Леся Тихменєва
  • Зина Тихменєва
  • Стефан Хоминський
  • Мар’я Іванівна
  • Жінка з трамваю
  • Василь Олексійович Гриб
  • Панас Григорович
    1.                      Заповнення таблиці-схеми дійових осіб (індивідуальна робота з подальшим коментуванням учнів і самоперевіркою) (додаток 1).
    2.                      Визначення образу за поданою цитатою (індивідуальна робота) (додаток 2)
    3.                      Робота над образом Зини Тихменєвої.
  • Складання короткої характеристики за планом (усно):
  • Вік, зовнішність;
  • Поведінка;
  • Ставлення до близьких;
  • Ставлення до оточуючих людей;
  • Обговорення поведінки і думок Зини у певних ситуаціях:
  • Знайомство з Іполитом Миколайовичем (як характеризує Зину поставлене запитання про зламані окуляри);
  • Поведінка Зини під час занять (ігри з ведмедиками, бешкетування)
  • Розмова про Стефана Хоминського (її захоплення життєвою позицією поета «Ви питаєте, що таке правдоподібне? Треба зненавидіти все правдоподібне, бо воно тільки подібне на правду, але не є правда»);
  • Любов Зини відпливати далеко у море, щоб не видно було берегової лінії («Я люблю запливати далеко, далеко, як зараз, щоб ледве видко було берег і щоб почувати навколо себе тільки небо й море і знати, що ти сама в собі несеш свою долю і, коли потопатимеш, то вже ніхто не врятує»).
  • Кроки, які робить Зина, щоб звабити Іполита Миколайовича (прощальні слова під час від’їзду Варецького з Криму; запис у зошиті; перший візит до викладача; прохання побути з нею, поки всі пішли до театру).
  • Ставлення до шлюбу («Ти гадаєш, що коли я віддалась тобі, то мова йтиме про шлюб? Ти помиляєшся! Саме тому. Що я віддалась тобі, мова й не може йти за шлюб. Я не хочу шлюбу. Я віддалась тобі, щоб знищити можливість шлюбу. Я хочу робити те, що хочу робити. Я не збираюсь виходити заміж», «Ти не подумав, що коли висловлюєш намір своєю порядність прикрити мою, мовляв, непорядність, ти цим ображаєш мою гідність?», «Для мене кохання є спосіб звільнитись од шлюбу, одруження, родини – всього, що зв’язує й може зв’язати мене і волю»).
  • Вчинок Зини, коли Іполит Миколайович прийшов свататись (ставлення до Лесі, до матері, до Іполита).
  • Записка в ресторані («Ми шукали неправдоподібних істин. І ми не найшли їх. Життя зламало нас. Нічого не лишилося для надій. Я гину. А Ви – я ненавиджу Вас»).
  • Чи змінюється враження від сприйняття образу героїні на початку твору і наприкінці?
  • Складання схеми: «Риси характеру Зини» (додаток 3).

V. Узагальнення й систематизація результатів роботи.

1. Бесіда за питаннями:

- Які проблеми було порушено автором роману при змалюванні образу Зини Тихменєвої? (трагедія людини, що «випадає» зі своєї сучасності, її невлаштованість, розколотість; втрата сенсу людського життя; емансипація)

- До яких висновків спонукає вибір життєвого шляху героїні?

VІ. Підбиття підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Інструментарій ЗНО. Написати тезу, аргумент і приклад до теми «Що є справжньою цінністю в житті людини?», використовуючи сюжет роману «Дівчина з ведмедиком».
  2. Підготуватися до характеристики образу Іполита Миколайовича

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Персонаж твору

Цитата

 

«Я не звик нудьгувати, а тому з особливою хворобливістю переживав ці химерні напади химерного настрою. Мене опанувала квола нудьга довгих літніх сонячних днів. Кожен новий день приходив порожній, небажаний і непотрібний».

 

«…військовий з широкою посмішкою на лиці, в темній шкуратяній куртці, в високих блискуче начищених чоботях, затягнених вище колін ремінцями»

 

«…мешкав у селянській лазні, носив діравий плащ, мав вигляд хворої, виснаженої, не зовсім нормальної людини»

 

«…не брала не себе жодних передо мною зобов'язань, але не вимагала нічого й для себе»

 

«Обличчя у Тихменєва було свіже; сивенькі вуса й коротка борідка дбайливо підголені. Від тютюну в сивині вусів жовтіли плями … виділявся й він сам бадьорою життєрадісністю, що на диво збереглася в цьому літньому вже чоловіку»

 

«…філолог і непрактична людина», «…зводив непрактичність на ступінь принципу і, виправдуючи непрактичність, проповідував скрізь і завжди вагу непотрібних речей і справ»

 

«…нарікаючи,… ніколи не дозволяла собі розкоші обурюватись, нервуватись, виходити з себе чи то принаймні бувати незадоволеною».

 

«… така, як і належить бути дівчинці з синіми очима в довгих панчішках: з капризами й коверзуваннями, з любов'ю до цукерок, з бажанням, розігнавшись, посковзатись на блискуче натертому паркеті, подражнити та поперекривляти вчителів»

 

«…людина надзвичайно працьовита та акуратна; він любить і вміє працювати»

 

«…в жестах, окремих висловах, загальній манері поводитись нагадує мені Олександра Владиславовича, його коректну й чітку чемну стриманість»

 

«Твердження її були побудовані з тонким розрахунком, щоб остаточний висновок нищив усі попередні, з категоричною позитивністю висловлені, думки. Вона проповідувала вірність, вогнище, родину, непорушність усталених зв'язків; вона з огидою одкидала зраду»

 

 

 

 

 


Позитивні

Негативні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чужинова Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
10184
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку