Тема: Віктор Домонтович. «Дівчина з ведмедиком» ‒ філософсько-інтелектуальна повість. Образи твору. Зина Тихменєва як представниця національної еліти, втілення нового способу життя, переконань, уявлень, прагнень. Філософічність повісті.
Мета: проаналізувати жанрову специфіку твору, схарактеризувати його образну систему; дати характеристику образу Зини; розвивати вміння учнів «проникати» в духовний світ письменника, розвивати вміння осмислювати проблеми, порушені в творі; показати близькість повісті до філософії екзистенціалізму.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Справжнє прізвище письменника.
- Де і коли він народився?.
- У якій сім’ї він народився?
- Де здобував освіту?
- Улюблений жанр письменника.
- До якого літературного угрупування входив письменник?
- Як називався його перший роман?
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Основний зміст уроку.
На літературний вік В. Домонтовича припадає два десятиліття, за які написано п'ять повістей і близько 30 оповідань, новел, есе. Ця невеличка за обсягом прозова спадщина засвідчує непересічний талант оригінального письменника. Хронологічно проза В. Петрова вкладається у два періоди: кінець 20-х і початок 30-х років; на 40-ві припадає більшість оповідань, новел, есе, публіцистика. З погляду жанрового поділу теж визначаються дві групи: романізовані історико-біографічні твори та психологічна проза.
Сьогодні ми з вами поговоримо про його твір «Дівчина з ведмедиком». Ви всі вже його прочитали.
Бесіда:
-Чи було цікаво (нецікаво ) читати твір і чому?
- Як би ви визначили жанр прочитаного твору?
Твір Віктора Домонтовича «Дівчина з ведмедиком» за жанром модерністський неокласичний інтелектуальний роман, за визначенням самого автора ‒ філософсько-інтелектуальна повість. Твір написаний 1928 року, вийшов у приватному видавництві «Сяйво», за апробацією Миколи Зерова.
- Чи зіштовхувалися ви з труднощами під час читання? Чи все вам було зрозумілим?
Трудність у сприйняті роману «Дівчина з ведмедиком» полягає у тому, що цей роман належить до нового для української літератури типу інтелектуального роману, будучи одночасно психологічним романом.
Інтелектуальний роман — різновид роману, в якому увагу зосереджено на аналізі певної інтелектуальної проблеми та на внутрішньому світі персонажа.
Інтелектуалізм був домінантою модернізму й художньої культури XX століття в цілому. Інтелектуальний роман є, як правило, модерним романом. Література завжди мала філософський підтекст, проте в епоху небувалих історичних і суспільних катаклізмів і краху світових філософських систем філософування стало її домінантою. Література заглиблювалася в ті проблеми, які пробувала вирішити філософська наука, додаючи до цього свій настрій. Найчастіше це був настрій песимізму й розчарування. Песимізм походив від неможливості вирішити фундаментальні філософські питання, розчарування торкалося всіх попередніх ідеалів, передовсім гуманізму й раціоналізму. В українському випадку автори, крім того, просто тікали від дійсності у філософські питання. Філософування на абстрактні теми наприкінці 20-х виявилося єдиним способом говорити правду.
Ознаки інтелектуального роману
1. Стиль інтелектуального роману визначений переважанням думки над формою.
2. Інтелектуальні романи є штучними, сконструйованими. Це романи-дискусії, де
монологів і сентенцій на філософські й літературні теми більше за дію.
5. Голос автора в інтелектуальному романі, чітко прослуховується.
Перший роман Домонтовича «Дівчина з ведмедиком» викликав, зрозуміло, зливу звинувачень несамовитих оборонців ідеологічної цноти, але водночас був високо поцінований проникливішими критиками, які одностайно відзначили викінченість форми й психологічну достовірність.
V. Узагальнення й систематизація результатів роботи.
1. Бесіда за питаннями:
- Які проблеми було порушено автором роману при змалюванні образу Зини Тихменєвої? (трагедія людини, що «випадає» зі своєї сучасності, її невлаштованість, розколотість; втрата сенсу людського життя; емансипація)
- До яких висновків спонукає вибір життєвого шляху героїні?
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання.
Додатки:
Персонаж твору |
Цитата |
|
«Я не звик нудьгувати, а тому з особливою хворобливістю переживав ці химерні напади химерного настрою. Мене опанувала квола нудьга довгих літніх сонячних днів. Кожен новий день приходив порожній, небажаний і непотрібний». |
|
«…військовий з широкою посмішкою на лиці, в темній шкуратяній куртці, в високих блискуче начищених чоботях, затягнених вище колін ремінцями» |
|
«…мешкав у селянській лазні, носив діравий плащ, мав вигляд хворої, виснаженої, не зовсім нормальної людини» |
|
«…не брала не себе жодних передо мною зобов'язань, але не вимагала нічого й для себе» |
|
«Обличчя у Тихменєва було свіже; сивенькі вуса й коротка борідка дбайливо підголені. Від тютюну в сивині вусів жовтіли плями … виділявся й він сам бадьорою життєрадісністю, що на диво збереглася в цьому літньому вже чоловіку» |
|
«…філолог і непрактична людина», «…зводив непрактичність на ступінь принципу і, виправдуючи непрактичність, проповідував скрізь і завжди вагу непотрібних речей і справ» |
|
«…нарікаючи,… ніколи не дозволяла собі розкоші обурюватись, нервуватись, виходити з себе чи то принаймні бувати незадоволеною». |
|
«… така, як і належить бути дівчинці з синіми очима в довгих панчішках: з капризами й коверзуваннями, з любов'ю до цукерок, з бажанням, розігнавшись, посковзатись на блискуче натертому паркеті, подражнити та поперекривляти вчителів» |
|
«…людина надзвичайно працьовита та акуратна; він любить і вміє працювати» |
|
«…в жестах, окремих висловах, загальній манері поводитись нагадує мені Олександра Владиславовича, його коректну й чітку чемну стриманість» |
|
«Твердження її були побудовані з тонким розрахунком, щоб остаточний висновок нищив усі попередні, з категоричною позитивністю висловлені, думки. Вона проповідувала вірність, вогнище, родину, непорушність усталених зв'язків; вона з огидою одкидала зраду» |
Позитивні |
Негативні |
|
|