Урок української літератури в 11 класі
Тема. Ю. І. Яновський. Роман «Майстер корабля». Проблеми творення нової української культури, духовності української людини. Неоромантичні герої Сев, ТО-Ма-Кі, Тайях, Богдан та їх прототипи.
Культурологічна тема: Море, молодість, романтика
Мета:
освітня: допомогти учням засвоїти основні колізії роману Ю. І. Яновського «Майстер корабля»;
почати ідейно-художній аналіз твору;
дізнатися історію створення роману, особливості жанру та художньої організації твору, новаторство художньої форми, проблеми творення нової української культури.
формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки на основі прочитаного;
удосконалювати вміння аналізувати літературний твір з точки зору особистісної оцінки та авторських висновків;
розвивальна: розвивати пам’ять, логічне й образне мислення, культуру мовлення, думки, вміння узагальнювати, аналізувати художній твір, робити висновки, творчість, креативність;
виховна: виховувати патріотичні почуття, повагу до людської творчості, моральні цінності
Обладнання: портрети Ю. Яновського, О. Довженка, Г. Гричера,
В. Кричевського, Іти Пензо, роман «Майстер корабля», презентація, технологічні картки, ілюстративний матеріал
Тип уроку: особистісно зорієнтований урок-особистісне дослідження
Хід уроку
І. Організація класу. Морально-емоційне налаштування.
Учитель. Хто з вас не бачив моря? Хто не кидав у його хвилі монетки, аби повернутися до нього бодай би ще раз? Хто не мріяв про прекрасне майбутнє, споглядаючи його неосяжність?
Юрій Яновський був просто закоханим у море з дитинства. І перший вірш його російською мовою був присвячений морю, і картини та сувеніри в його робочому кабінеті – теж про море. А дитячі мрії стати моряком ,на жаль, через слабке здоров’я,реалізувалися тільки в літературній творчості.
Але як реалізувалися! Він подарував нам,українцям, перший мариністичний роман,овіяний романтикою подорожей, чудових і трепетних людських стосунків , творчої наснаги.
Відомий поет – вісімдесятник писав: «Подихать морем – я на море йду, збагнуть його – заходжу до музею». А ми спробуємо сьогодні помандрувати книгою Ю.Яновського про море, яка вже стала музеєм, місцем, яке зберігає великі духовні цінності і передає їх як знання про молодь 20 років 20 століття.
То з яким настроєм ви прийшли на урок? Зобразіть у вигляді системи координат.
Які асоціації викликає у вас сама назва роману?(записати і прочитати)
Чи цікаво було вам його читати?
Які саме епізоди чи описи вас зацікавили?(коротко)
Що видалося зайвим?
2. Цілевизначення.
Учитель. Поставте цілі до нашого уроку, зважаючи на тему, і озвучте їх.
ІІ. Епіграф до уроку: Найвищим завданням для письменника є уміння змусити мислити тих,хто здатний мислити.(Ежен Делакруа).
Тож, друзі, мусимо показати себе вдумливими і критичними сучасними читачами.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці
«Майстер корабля» (1928) — перший роман Ю. Яновського. Він написав його за сім місяців. У цьому автобіографічному творі митець осмислив свій життєвий досвід, пов’язаний з роботою на Одеській кінофабриці.
Нам іноді складно читати цей твір: ми звикли до швидкості, кліповості, бурхливих сюжетів,незвичайних ситуацій. А що інше може нас здивувати? Тому неочікуваною для вас буде рецензія на твір видатного прозаїка 20-х років 20 ст. Валер’яна Підмогильного:
«Я прочитав цей роман одним нападом і з одним почуттям радості й задоволення. Пафос викладу, поруч урочистої стриманості, новий для нашої літератури. Несподівано поєднаний матеріал – море й кіно, тонке плетиво любовної інтриги, проста й міцна фраза, сміливі злами розповідних планів – усе це робить із «Майстра корабля» видатне й поступове явище нашого літературного сьогодні» (Валер’ян Підмогильний).
2.Пояснення вчителя.
Роман з’явився в той час, коли багато українських письменників шукали відповіді на питання: «Камо грядеши?», «Україна чи Малоросія?», тобто, яким шляхом розвиватиметься далі українська нація й українська культура зокрема. Це час літературної дискусії, самоліквідації ВАПЛІТЕ, членом якої був Юрій Яновський. І він знайшов сміливість не повернути до застарілих методів критичного реалізму 19століття, не наслідувати нехай і найкращі зразки російської класичної культури, а витворити абсолютно новий твір, новаторський. Це і новий для української літератури сюжет, і система образів, і символіка,і художні деталі,і навіть композиція.
А головне , у ньому відчувається вплив зарубіжної романтичної класики на рівні світоглядному, що лише розширило художні обрії роману.
Учитель: За яким планом, у якій послідовності працюватимемо на уроці?
Пропоную таку версію:
(Доповнення і уточнення запропонованого плану учнями)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1 група – Неоромантизм як напрям модернізму. Навчальний продукт – пам’ятка, схема тощо.
2 група - Романтичний образ Міста. Навчальний продукт – ментальна карта.
3 група- Романтичний образ Моря . Навчальний продукт - сенкан.
4 група – Організація художньої ради кіностудії. На порядку денному – розподіл головних ролей і захист позицій.
2.Виступи груп.
Учитель. Отож, сьогодні на уроці ми трішечки привідчинили завісу таємничості неоромантичного мариністичного новаторського роману. Поговорили про героїв, узагальнили наскрізні образи Моря і Міста. Попереду копітка дослідницька робота над романною символікою, з’ясування проблематики та ідей, які звучать зі сторінок.Чи можемо ми йти далі? Оцініть нашу і свою роботу на уроці.
ІV.Рефлексія.
V.Домашнє завдання.
Дібрати епізоди, в яких ідеться про достойні вчинки і думки героїв, записати їх у вигляді тез чи плану до зошита.