Ю.Яновський. "Майстер корабля".Проблеми творення нової української культури, духовності української людини. Неоромантичні герої твору.

Про матеріал
Конспект уроку, покликаного виявити в учнів цікавість до неоромантичного твору, тренувати уміння самостійно працювати з різними інформаційними джерелами, емоційно сприйняти образи героїв, відчути пафос вітаїзму.
Перегляд файлу

Урок української літератури в 11 класі

Тема. Ю. І. Яновський. Роман «Майстер корабля». Проблеми творення нової української культури, духовності  української людини. Неоромантичні герої Сев, ТО-Ма-Кі, Тайях, Богдан та їх прототипи.

Культурологічна тема: Море, молодість, романтика

Мета:

освітня: допомогти учням засвоїти основні колізії  роману Ю. І. Яновського «Майстер корабля»;

почати   ідейно-художній аналіз твору;

дізнатися  історію створення роману, особливості жанру та художньої організації твору, новаторство художньої форми, проблеми творення нової української культури.

формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки на основі прочитаного;

 удосконалювати вміння аналізувати літературний твір з точки зору особистісної оцінки та авторських висновків;

розвивальна: розвивати пам’ять, логічне й образне мислення, культуру мовлення, думки, вміння узагальнювати, аналізувати художній твір, робити висновки, творчість, креативність;

виховна: виховувати патріотичні почуття, повагу до людської  творчості,  моральні цінності

Обладнання: портрети Ю. Яновського, О. Довженка, Г. Гричера,

В. Кричевського, Іти Пензо, роман «Майстер корабля», презентація, технологічні картки, ілюстративний матеріал

 

Тип уроку: особистісно зорієнтований урок-особистісне дослідження

Хід уроку

І. Організація класу. Морально-емоційне налаштування.

Учитель. Хто з вас не бачив моря? Хто не кидав у його хвилі монетки, аби повернутися до нього  бодай би ще раз? Хто не мріяв про прекрасне майбутнє, споглядаючи його неосяжність?

Юрій Яновський був просто закоханим у море з  дитинства. І перший вірш його російською мовою був присвячений морю, і картини та сувеніри в його робочому кабінеті – теж про море. А дитячі мрії стати моряком ,на жаль, через слабке здоров’я,реалізувалися тільки в літературній творчості.

Але як реалізувалися! Він подарував нам,українцям, перший мариністичний роман,овіяний романтикою подорожей, чудових і трепетних людських стосунків , творчої наснаги.

Відомий поет – вісімдесятник писав: «Подихать морем – я на море йду, збагнуть його – заходжу до музею». А ми спробуємо сьогодні помандрувати  книгою Ю.Яновського про море, яка вже стала музеєм, місцем, яке зберігає великі духовні цінності і передає їх як знання про молодь 20 років 20 століття.

То з яким настроєм ви прийшли на урок? Зобразіть у вигляді системи координат.

Які асоціації викликає у вас сама назва роману?(записати і прочитати)

Чи цікаво було вам його читати?

Які саме епізоди чи описи вас зацікавили?(коротко)

Що видалося зайвим?

2. Цілевизначення.

Учитель. Поставте цілі до нашого уроку, зважаючи на тему, і озвучте їх.

ІІ. Епіграф до уроку: Найвищим завданням для письменника є  уміння  змусити мислити тих,хто здатний мислити.(Ежен Делакруа).

  • Як ви ставитеся до цього висловлення?

Тож, друзі, мусимо показати себе вдумливими і критичними сучасними читачами.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці

  1. Вступне слово вчителя.

«Майстер корабля» (1928) — перший роман Ю. Яновського. Він написав його за сім місяців. У цьому автобіографічному творі митець осмислив свій життєвий досвід, пов’язаний з роботою на Одеській кінофабриці.

Нам іноді складно читати цей твір: ми звикли до швидкості, кліповості, бурхливих сюжетів,незвичайних ситуацій. А що інше  може нас здивувати? Тому неочікуваною для вас буде рецензія на твір видатного прозаїка 20-х років 20 ст. Валер’яна Підмогильного:

«Я прочитав цей роман одним нападом і з одним почуттям радості й задоволення. Пафос викладу, поруч урочистої стриманості, новий для нашої літератури. Несподівано поєднаний матеріал – море й кіно, тонке плетиво любовної інтриги, проста й міцна фраза, сміливі злами розповідних планів – усе це робить із «Майстра корабля» видатне й поступове явище нашого літературного сьогодні» (Валер’ян Підмогильний).

 

2.Пояснення вчителя.

Роман з’явився в той час, коли багато українських письменників шукали відповіді на питання: «Камо грядеши?», «Україна чи Малоросія?», тобто, яким шляхом розвиватиметься далі українська нація й українська культура зокрема. Це час літературної дискусії, самоліквідації ВАПЛІТЕ, членом якої був Юрій Яновський. І він знайшов сміливість не повернути до застарілих методів критичного реалізму 19століття, не наслідувати нехай і найкращі зразки російської класичної культури, а витворити  абсолютно новий твір, новаторський. Це і новий для української літератури сюжет, і система образів, і символіка,і  художні деталі,і  навіть композиція.

 А головне , у ньому  відчувається  вплив зарубіжної романтичної класики  на рівні світоглядному, що лише розширило художні обрії роману.

  1. Планування роботи на уроці.

Учитель: За яким планом, у якій послідовності працюватимемо на уроці?

Пропоную таку версію:

  1. Неоромантизм як напрям модернізму.
  2. Романтичні образи Міста і Моря.
  3. Романтичні герої роману Сев, ТО-Ма-Кі, Богдан, Тайах.
  4. Рефлексія.

(Доповнення і уточнення запропонованого плану учнями)

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Робота в групах.

1 група – Неоромантизм як напрям модернізму. Навчальний продукт – пам’ятка, схема тощо.

2 група - Романтичний образ Міста. Навчальний продукт – ментальна карта.

3 група- Романтичний образ Моря . Навчальний продукт -  сенкан.

4 група – Організація  художньої ради кіностудії. На порядку денному – розподіл головних ролей і захист позицій.

       2.Виступи груп.

Учитель. Отож, сьогодні на уроці ми трішечки привідчинили  завісу таємничості  неоромантичного мариністичного новаторського роману. Поговорили про  героїв, узагальнили наскрізні образи Моря і Міста. Попереду копітка дослідницька робота над романною  символікою, з’ясування проблематики та ідей, які звучать зі сторінок.Чи можемо ми йти далі? Оцініть нашу і свою роботу на уроці.

 

ІV.Рефлексія.

  1. Зобразіть настрій на цю мить.
  2. Оцініть свою участь в уроці.  Чи все сказали, що хотіли? Чи все почули, що хотіли?Чи добилися поставлених цілей?Якщо ні, то як це краще можна було б зробити?

 

V.Домашнє завдання.

Дібрати епізоди, в яких ідеться про достойні вчинки і думки героїв, записати їх у вигляді тез чи плану  до зошита.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
24 жовтня 2021
Переглядів
5733
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку