Визначення у чому особливості національно – визвольного руху на західноукраїнських землях; розкривається процес створення ЗУНР; визначення історичне значення Акту злуки УНР і ЗУНР.
ЕНЕРГОДАРСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС «ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ІІ – ІІІ ст. МІЖШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНО – ВИРОБНИЧИЙ КОМБІНАТ»
ЕНЕРГОДАРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
РОЗРОБКА УРОКУ
З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ ДЛЯ 10 КЛАСУ
на тему: «ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКА НАРОДНА РЕСПУБЛІКА (ЗУНР).
Злука УНР та ЗУНР»
Підготувала:
вчитель історії
Бойко І.О.
Тема: «ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКА НАРОДНА РЕСПУБЛІКА (ЗУНР).
ЗЛУКА УНР ТА ЗУНР»
Мета уроку :
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: розповідь, бесіда, аналіз історичних джерел, перегляд док. фільму до теми, презентації. Акт злуки Унр та Зунр.flv на www.youtube.com
ФОПД: робота в групах, індивідуальна.
Обладнання: ПК, мультимедійна установка; карта «Україна. Адміністративний поділ та історико – етнографічні землі»; підручник «Історія України» авт. О. Реєнт, О. Малій; роздатковий матеріал.
Основні поняття: Галичина, ЗУНР, УНР, Акт Злуки
Національна Рада– орган найвищої постійно діючої влади в країні.
Соборність - єдність етнічних українських земель. (Учні записують терміни в словник).
Основні дати: 18 жовтня 1918 р. – створення Національної Ради у Львові; 1 листопада 1918 р.- перехід влади до Національної Ради;13 листопада 1918 р.– проголошення ЗУНР; 22 листопада - польські війська займають Львів; 22 січня 1919 р. – Акт злуки УНР та ЗУНР; 24 серпня 1991 – День незалежності;
Портрети Є. Петрушевича та провідних діячів ЗУНР.
Особи в історії: Кость Левицький, Є.Петрушевич.
Епіграф до уроку: «… Народе український! У твоїх руках твоя доля»
ХІД УРОКУ
План уроку (на дошці)
І. Організаційний момент (1-1,5хв)
ІІ. Актуалізація знань учнів, перевірка д/з: (5 хв) Фронтальне опитування
1.Коли було сформовано Український національний союз (УНС). Що було його метою? (серпень 1918 р.) Мета: боротьба проти гетьманського режиму. Виступали за відновлення УНР.
2. Коли була створена Директорія і з якою метою? (13 листопада 1918 р.) Для збройної боротьби з гетьманом.
3. Який був її склад? (В.Виниченко, С.Петлюра, Ф Швець, А Макаренко, О. Андрієвський)
4. В чому полягала аграрна політика Директорії? Як вона була сприйнята населенням?
ІІІ. Мотивація
Повідомити тему та мету уроку.
На сьогоднішньому уроці ми повинні визначити особливості національно – визвольного руху на західноукраїнських землях. Розкриємо процес створення ЗУНР. Визначимо історичне значення Акту злуки УНР і ЗУНР.
ІV. Первинне розуміння учнів
Запитання. Давайте з вами згадаємо: 1). Що означало для західних українців створення в листопаді 1916 р. Польського королівства і проголошення автономії Галичини?
2) Чого бажали добитися галицькі національні партії в ході Першої світової війни?
3) У складі якої держави перебували західноукраїнські землі? Назвіть і покажіть їх на карті.
4). Чим закінчилася для австро-німецького блоку Перша світова війна?
V. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
В умовах наближення поразки Німеччини та Австро-Угорщини у Першій світовій війні в західноукраїнських землях почав наростати рух за національне самовизначення та формування української держави.
На початку жовтня політичні сили Галичини, прогнозуючи зміну влади, розгорнули підготовку до створення української адміністрації в краї.
18 жовтня 1918 р. у Львові відбулися загальні збори політичних і громадських діячів Галичини і Буковини на яких було обрано Українську Національну раду. (Запитання учням) Яку запис у зошит нам потрібно зробити?
(Запис у зошити)
До неї увійшли:
Українська Національна рада прийняла постанову про утворення на
українських етнічних землях Української держави. Вона проголосила, що претендує на Східну Галичину, Лемківщину, північно-західну Буковину і Закарпаття. Учасники зібрання прийняли рішення розпочати роботу з підготовки конституції української держави.
Звернімося до джерел (Раздати кожній групі завдання)
Завдання для І групи:
Із Статуту Української Національної ради, прийнятого у Львові 19 жовтня 1918 р.
Українська Національна Рада є Конституантою тієї частини українського народу, яка живе в Австро–Угорській монархії, на цілій його етнографічній території,
Українська Національна Рада має право і обов’язок:
Запитання: Чиї інтереси представляла Українська Національна рада? Які завдання вона ставила перед собою? Що вважала за пріоритет?
Звернімося до джерел
Завдання для ІІ групи:
З відозви Української Національної ради від 1 листопада 1918 р.
УКРАЇНСЬКИЙ НАРОДЕ!
Голосимо тобі вість про своє визволення з віковічної неволі. Віднині Ти господар своєї землі, вільний горожанин Української Держави. Дня 19 жовтня твоєю волею утворилася на українських землях бившої Австро-Угорської монархії Українська Держава і її найвища власть – Українська Національна Рада.
З нинішнім днем Українська Національна Рада обняла власть в столичнім місті Львові і на цілій території Української Держави…Всі жовніри української народності підлягають віднині виключно Українській Національній Раді... Всі вони мають стати на її оборону.
Все здібне до оружжя українське населення мусить утворити боєві відділи, які або ввійдуть в склад української армії, або на місцях оберігатимуть спокій і порядок.
...Як тільки буде забезпечене і укріплене існування Української Держави, Українська Національна Рада скличе на основі загального, рівного, безпосереднього і тайного виборчого права Установчі збори, які рішать про дальшу будучність Української Держави.
Запитання:
Чим відрізняється цей документ від попереднього? До кого він звертається?
Що нового видізналися з документу про Українську національну раду та її наміри?
Розповідь учителя:
Становлення західноукраїнської республіки відбувалось одночасно з відродженням Польщі, яка претендувала не тільки на свої етнічні землі, а й на українські, зокрема на Східну Галичину. Тому Українська Національна Рада поставила перед австрійським урядом питання про передачу їй всієї повноти влади у Галичині та Буковині. Проте, австрійський намісник в краї відмовив українцям.
У відповідь на це українські національно-демократичні сили вирішили взятии владу у Львові збройним шляхом. У ніч на 1 листопада 1918 р. Частини легіону українських січових стрільців на чолі зі сотником Д. Вітовським зайняли у Львові всі урядові установи та стратегічні пункти. Австрійський намісник, перелякавшись, передав усі владні адміністративні повноваження заступнику, а той, у свою чергу, – Українській Національній Раді.
Слово учителя: (Запис у зошит)
13 листопада 1918 р. Українська Національна рада проголосила Західноукраїнську Народну республіку (ЗУНР). Територія республіки становила 70 тис. кв. км з населенням 6 млн. чол.
Завдання учням.
Знайдіть у підручнику і запишіть які були прийняти символи ЗУНР та хто став президентом.
(Було затверджено герб держави – золотий лев на синьому тлі та блакитно-жовтий прапор.
Президентом ЗУНР став голова Національної ради Євген Петрушевич).
Знайомимось ближче (Автобіографію готує учень) (Презентація)
Євген Омелянович Петрушевич (1863-1940) – український громадсько–політичний діяч, президент Західноукраїнської Народної республіки. Народився у м. Буську на Львівщині у сім’ї священика. Навчався в Академічній гімназії у Львові. Закінчив юридичний факультет Львівського університету, доктор права.
У 1907 р. обраний послом до австрійського парламенту і залишався ним аж до розвалуімперії. Широкій громадськості був відомий як прихильник рішучої боротьби за права українського народу. Під час Першої світової війни очолював українську парламентську репрезентацію (представництво), яка заперечувала
проти передачі західноукраїнських земель під польську владу.
У 1918 р. обраний президентом Західноукраїнської Народної республіки. Як президент зумів залучити до державного будівництва представників різних політичних партій та рухів. Завдяки виваженій політиці, його уряду вдалося уникнути соціальних конфліктів.
Після злуки УНР і ЗУНР став членом Директорії УНР, але мав серйозні
розходження з С. Петлюрою у поглядах на взаємовідносини УНР з Польщею.
По завершенню визвольних змагань та окупації західноукраїнських земель Польщею покинув Україну і став політичним емігрантом. Помер у Берліні, де й похований.
(Запис у зошит)
Вищим законодавчим органом ЗУНР стала Українська Національна рада. Вона утворила Державний секретаріат – виконавчий орган влади республіки. Його очолив лідер впливової Національно–демократичної партії К. Левицький, відомий громадськості як досвідчений юрист. У продовж багатьох років К.Левицький очолював у Львові Товариство українських правників, обирався до австрійського парламенту, керував діяльністю Українського парламентського клубу у Відні.
Розповідь учителя.
Більшість депутатів Української Національної ради не поділяли ідей соціалізму. Вони стояли на національно – ліберальних позиціях і надавали перевагу розбудові держави шляхом реформ, а не революційної боротьби. На відміну від лідерів УНР, політичні діячі ЗУНР не захоплювались популізмом і декларативними заявами, а діяли професійно, спираючись на закони і не обминали соціальних та економічних проблем.
Завдання. Випишіть які закони були прийняті.
(Запис у зошити прийняття законів ЗУНР)
У перші дні після проголошення ЗУНР було прийнято ряд важливих законів, спрямованих на становлення державно – політичного і економічного життя республіки.
Серед них:
(Розповідь вчителя)
Основні положення внутрішньої політики ЗУНР було викладено в декларації Української Національної Ради, опублікований 5 листопада 1918 р. у Львові. Проголошувалися рівність усіх громадян перед законом; загальне, рівне, безпосереднє, таємне і пропорційне виборче право.
Бесіда
Як ви вважаєте чи діють такі законі на сучасному етапі в нашій країні?
Центральні органи Західноукраїнської Народної республіки мали міцний зв’язок з розгалуженою, добре організованою системою місцевого управління, яка користувалася серед населення повагою і авторитетом.
(Розповідь учителя)
Національні меншини відреагували на створення української держави по різному. Більшість польського населення поставилось до ЗУНР ворожо, оскільки підтримувало ідею створення Великої Польщі, в межах якої мали бути і західноукраїнські землі. Євреї намагалися не втручатися в польсько-український конфлікт, дотримуючись нейтралітету у боротьбі за українську державність. Але згодом, після вчинення польськими солдатами єврейських погромів, вони почали
схилятися до співпраці з українською владою, яка надала національним меншинам третину депутатських місць у своєму парламенті.
Узагальнення:
Запитання до учнів:
1. Де і коли була створена Українська національна рада(18 жовтня 1918 р. у Львові відбулися загальні збори політичних і громадських діячів Галичини і Буковини.
2. Коли було проголошено ЗУНР? Знайдіть в параграфі відповідь. (13 листопада 1918 р.)
3. Назвіть вищий законодавчий та виконавчий орган ЗУНР (Національна Українська рада - Вона утворила Державний секретаріат – виконавчий орган влади республіки).
4. Які закони були прийняти ЗУНР?
(Розповідь учителя)
Становлення ЗУНР відбувалося у складній міжнародній ситуації. Антанта підтримувала відродження Польщі, намагаючись перетворити її у санітарний кордон між Західною Європою і більшовицькою Росією. Поляки, спираючись на допомогу Антанти, почали підпорядковувати собі західноукраїнські землі.
21 листопада 1918 р. польські війська захопили Львів. Уряд змушений був переїхати спочатку до Тернополя, а через місяць до Станіслава (тепер Івано-Франківськ).
У грудні 1918 - січні 1919 рр. збройні сили ЗУНР вели виснажливі бої з поляками, але ні одна із сторін не могла взяти гору. За цих обставин уряд, намагаючись зміцнити свої позиції та реалізувати споконвічне прагнення співвітчизників поєднати українські землі в межах однієї держави, направив делегацію до Києва. Цьому передувала майже двох місячна клопітка підготовча робота із узгодження умов об’єднання УНР і ЗУНР.
22 січня 1919 р. Директорія УНР видала Універсал про злиття Галичини, Буковини, Угорської Русі та Наддніпрянської України у єдину державу – Українську
Народну республіку. Того ж дня на Софійському майдані в Києві був урочисто
оприлюднений акт Злуки, що здійснював мрію багатьох поколінь українців про створення суверенної Соборної України. (Перегляд док. Фільму Злука УНР і ЗУНР)
Мої слова Я давала випереджаюче завдання підготувати Проголошення Акту Злуки (Готує і відповідає учень (СЛАЙД док. фільм)
Робота в групах (роздати кожній групі дот. матеріал)
Звернімося до джерел
Завдання для І групи:
Із Універсалу Директорії УНР
"... Директорія УНР ухвалила тую злуку прийняти… Однині воєдино зливаються
століттями одірвані одна від одної частини єдиної України – ЗУНР (Галичина, Буковина і Угорська Україна) та Наддніпрянська Велика Україна…Однині є єдина незалежна Українська Народна Республіка… Однині народ український має змогу дружними зусиллями всіх своїх синів будувати нероздільну самостійну державу Українську на благо і щастя всього її трудового народу…”
Запитання:
Що проголошує документ? У чому ви бачите його значення?
Звернімося до джерел
Завдання для ІІ групи:
Історик І. Лисяк-Рудницький про соборність України
“…Соборність України, проголошена 22 січня 1919 р., в тій добі не дочекалася своєї повної практичної реалізації…Наддніпрянщина й Галичина існували далі: до самого кінця визвольних змагань як два окремих державних тіла, з двома урядами та арміями, а також з двома різними політичними лініями…наявність двох стратегій могли шукати зближення, але не могли точно покриватися, бо в них були дві різні спрямованості: у галичан - антипольська, у наддніпрянців – антимосковська. До цього прилучались і інші об’єктивні відмінності: у соціальній структурі, в атмосфері побуту і громадській вихові між нашим Сходом і Заходом… ”
Запитання:
Чому історик вважає,що соборність України «не дочекалася» своєї реалізації? Якими причинами, на його думку, це було обумовлено?
Висновок (робить учитель): Таким чином, боротьба за самовизначення західноукраїнського населення завершилася створенням власної національної держави. До її будівництва було залучено багато політичних партій та рухів. У розбудові ЗУНР брали участь різні верстви українського населення, у тому числі національні меншини. Виважена політика нової влади сприяла уникненню гострих
соціальних конфліктів.
Узагальнення:
VI. Закріплення вивченого матеріалу (Робота в групах)
Завдання для І групи:
19 січня 1918 року на Хрещатику в Києві відбулося урочисте проголошення Акта Злуки УНР і УЗНР. Ухвалу Національної Ради ЗУНР Зачитав Л. Цегельський.
Завдання для ІІ групи:
3 листопада 1919 р. Українська Верховна Рада проголосила створення української держави на етнічних українських землях. Держава має назву Українська Народна республіка.
VII. Підсумки уроку. Виставлення оцінок.
VIIІ. Домашнє завдання. Прочитати параграф 21 стор.169. Вивчити терміни, події. Самостійно ознайомитись з п.2.Створення УГА. Підготуватися до історичного диктанту.