Розробила
вчитель початкових класів
АндрушівськогоНВК
Шумського району
Тернопільської області
Кравчук Н.В.
2017
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ-ГРИ
З МАТЕМАТИКИ
у 3 класі
(за підручником Ф.М.Рівкінд, Л.В. Оляницька)
вчителя Андрушівського НВК
Кравчук Надії Вікторівни
Урок № _______
Дата проведення: __________________________
Тема. Ділення з остачею. Перевірка ділення з остачею. Задачі на кратне порівняння двох добутків. Складання задачі за коротким записом.
Мета. Повторити ділення з остачею; навчати учнів перевіряти результати ділення з остачею; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі на кратне порівняння двох добутків; розвивати увагу, мислення, математичне мовлення; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сядьте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмемо,
Працювати розпочнемо.
Посміхнімося ще раз,
Бо у нас найкращий клас.
Добрий день!
-
Сьогодні у нас незвичайний урок математики – це урок-гра. І наш сьогоднішній урок математики я хочу розпочати із прислів'я «Бджола мала, я й та працює». Як ви розумієте це прислів'я? (Відповіді учнів)
-
Отже, бджола малесенька, але вона завжди невтомно трудиться, завжди працює. Ми, дітки, теж дуже любимо працювати, так? І сьогодні ми попрацюємо як ті трудівниці-бджілки.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми вдосконалимо вміння ділити з остачею, а ще ви дізнаєтесь, як перевіряти результати ділення з остачею. Ще ми будемо вдосконалювати вміння розв'язувати задачі на кратне порівняння двох добутків.
А в цьому нам будуть допомагати веселі бджілки. Але крім того, дітки, ви кожен зможете оцінити свою роботу на уроці. За правильні відповіді та правильно виконані завдання ви зможете з діжечки меду дістати собі за кожну правильну відповідь по каплинці меду. Таким чином ми оцінимо, хто був на уроці найактивнішим і хто гарно на уроці працював. Домовились? Тож розпочинаємо нашу роботу.
IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна вправа.
-
До нас поспішає наша перша бджілка із своїм завданням. Називається завдання «Вправні рученята». Тобто це – хвилинка каліграфії.
-
Погляньте, будь ласка, уважно на ряд чисел. Давайте їх назвемо. (3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19)
-
Скажіть, будь ласка, яке з цих чисел можна поділити на 3 без остачі? (3, 9, 15)
-
Які це числа? (Непарні).
-
Назвіть одноцифрові числа цього ряду. (3, 5, 7, 9)
-
Назвіть двоцифрові числа цього ряду.( 11, 13, 15, 17, 19)
-
У якому порядку записані ці числа? (У порядку зростання.)
-
Давайте ми змінимо трішки завдання і запишемо ці числа у порядку спадання, тобто від найбільшого до найменшого. Сядьте рівненько, спинки вирівняйте і каліграфічно записуємо під коментування числа. (Одна дитина коментує, всі записують.)
-
Добре, дітки, ви були старанні при виконанні каліграфічної хвилинки і в нагороду отримуєте по краплинці меду з діжечки.
2. Усний рахунок.
-
А тепер, діти, завдання від нашої наступної бджілки. Погляньте, як вона дивно позирає на вирази, тому що вона хоче, щоб ви допомогли бджілкам обчислити усно ось ці приклади. (Допоможи бджілкам). І необхідно обов'язково пояснити, як виконали ділення. Завдання це ми виконаємо ланцюжком.
18 :6 = 3 28 : 7 = 4 40 : 8 = 5
19 : 6 = 3 (ост.1) 29 : 7 = 4 (ост.1) 41 : 8 = 5 (ост.1)
20 : 6 = 3 (ост.2) 30 : 7 = 4 (ост.2) 42 : 8 = 5 (ост.2)
21 : 6 = 3 (ост.3) 31 : 7 = 4 (ост.3) 43 : 8 = 5 (ост.3)
22 : 6 = 3 (ост.4) 32 : 7 = 4 (ост.4) 44 : 8 = 5 (ост.4)
23 : 6 = 3 (ост.5) 33 : 7 = 4 (ост.5) 45 : 8 = 5 (ост.5)
34 : 7 = 4 (ост.6) 46 : 8 = 5 (ост.6)
47 : 8 = 5 (ост.7)
-
Молодці, діти, справилися із завданням, ланцюжок наш не перервався. За це можете дістати собі із діжечки по краплинці меду.
3. Фронтальне опитування.
-
Ось і ще одна бджілка принесла нам нове завдання, яке називається «Відповідаємо швидко». Це завдання з підручника № 660.
-
В першу чергу, давайте пригадаємо:
-
Як називається число, яке ділимо? (Ділене.)
-
Що таке дільник? (Число, на яке ділимо.)
-
Як називається результат ділення з остачею? (Неповна частка.)
-
Чи може остача бути більшою за дільник? (Ні, не може, тому що остача завжди менша від дільника.)
-
Тепер переходимо до завдання № 660 у підручнику.
— Чи може при діленні на 7 в остачі бути: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8? (Числа 7 і 8 не можуть бути в остачі, бо остача завжди менша від дільника.) Якими можуть бути остачі при діленні на 9? (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8) На 10? (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9)
-
Добре, діти, гарно працювали. Хто відповідав, візьміть собі, будь ласка, по краплинці меду з діжечки.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-
Підготовча робота
-
Ось і знову бджілка несе для нас нове завдання, яке називається «Міркуємо разом».
А міркувати ми будемо над такою задачею.
Задача.
У гості до бабусі прийшли 4 онуки. Бабуся пригостила онуків пиріжками. На тарілку вона поклала 23 пиріжки. Скільки пиріжків отримав кожен онук, якщо бабуся запропонувала поділити пиріжки порівну?
23 : 4 = 5(ост.3)
-
Добре. А тепер уявіть, що нам невідоме ділене. Як знайти ділене, знаючи дільник, неповну частку та остачу? (Потрібно 4 • 5 + 3 = 23)
-
Отже, щоб знайти ділене, потрібно дільник помножити на неповну частку і додати остачу.
-
Добре. Хто працював активно і старанно, візьміть собі ще по краплинці меду з діжечки.
-
Пояснення нового матеріалу.
-
А тепер подивіться уважно на нашу наступну бджілку. Бачите, яка вона загадкова, і завдання її теж загадкове «Ми – розвідники!» . Як ви розумієте це завдання? (Порібно щось розвідати, знайти щось нове.)
-
Добре, отже, щоб дізнатися щось нове, ми повинні з вами розглянути завдання №661 у підручнику. Це завдання ми виконаємо колективно.
-
Розгляньте, будь ласка, перший рядок кульок.
-
Скільки їх там? (9)
-
На яке число ми поділили число 9? (На 4 частини.)
-
Скільки отримали купок з кульками? (2)
-
Скільки куьок залишилося, які не діляться на 4? (1)
-
Отже, 9 : 4 = 2 (ост.1)
-
Під цим виразом ви бачите ще один вираз. Це перевірка правильності ділення з остачею. Як же здійснити цю перевірку?
ПАМ’ЯТКА
як здійснити перевірку виконання ділення з остачею
-
Необхідно помножити дільник на отриману частку.
-
До отриманого добутку потрібно додати остачу.
-
Потрібно порівняти знайдене число з діленим. Якщо це число дорівнює діленому, то ділення з остачею виконано правильно.
-
Розглянемо аналогічно другий і третій ряд кульок.
-
Ознайомлення з правилом на с. 105.
-
Ознайомтеся з правилом. Вивчіть його напам’ять.
-
Добре, діти, хто працював правильно, можете взяти собі краплинку меду.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
-
Завдання №662 на с. 105.
-
А наступна наша бджілка несе нам нове завдання, яке називається «Перевірте знання».
-
Це завдання №662 на с. 105 у підручнику.
-
Перевірте, чи правильно виконано ділення з остачею. Якщо ділення виконано правильно, то ви піднімайте зелену картку, а якщо ділення виконано неправильно, піднімайте червону картку.
(У виразах 32 : 6 = 5 (ост.1) і 66 : 8 = 7 (ост.10) допущені помилки.)
Правильний результат:
32 : 6 = 5 (ост.2) 66 : 8 = 7 (ост.2)
6 • 5 + 2 = 32 8 • 8 + 2 = 66)
Висновок.
-
Про що потрібно пам’ятати, коли виконуємо ділення з остачею? (Остача завжди менша за дільник.)
-
А якщо остача дорівнює нулю, то ділене ділиться на дільник без остачі.
-
Добре, хто працював правильно над цим завданням, отримує ще одну краплинку меду з маленької діжечки.
Фізкультхвилинка.
-
А тепер настав час відпочити нам. Стаємо рівненько.
Вийшло з хати кенгуру,
Потягнулося від сну.
Вмило ручки, оченята,
Взуло білі чоботята,
Стало квіточки збирати
Для матусеньки на свято.
-
Тихесенько сідаємо і продовжуємо.
-
Виконання завдання № 663 на с. 105 за зразком.
-
Любі діти. Зараз ми виконаємо ще одне завдання від бджілки трудівниці «Працюємо самостійно». Це завдання № 663 з підручника. Його ми маємо виконати за зразком. Розгляньте, будь ласка, зразок, прокоментуйте його.
-
Тепер за цим зразком два наступні приклади ми розв’яжемо на дошці.
-
Наступні 3 і 4 стовпчики прикладів, щоб виконати завдання бджілки, ми розв’яжемо самостійно. (3 стовпчик – 1 варіант, 4 стовпчик – 2 варіант.)
-
Давайте перевіримо, чи правильно виконали приклади. (Один учень читає, всі перевіряють.)
-
Ви гарно справилися з цим завданням, отже, отримуєте ще по дві краплинки меду від бджілок трудівниць.
VІ. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
-
Гра «Віконця»
-
Ще одна бджілка принесла для вас цікаве завдання, яке називається «Вчимося граючись». І зараз ми з вами пограємо у гру «Віконця». Ось перед вами рівності.
Не заповнюючи «віконця» числами, назвіть хибні рівності.
43 : 8 = □ (ост. 8) 31 : 7 = □ (ост. 10)
31 : 7 = □ (ост. 3) 50 : 9 = □ (ост. 5)
62 : 5 = □ (ост. 8) 65 : 7 = □ (ост. 9)
-
Добре, молодці. Хто працював активно над цим завданням, отримує ще по краплинці меду.
2. Продовження роботи за підручником (с. 105)
-
Наступна бджілка має для вас нове завдання «Розв’яжемо задачу». Це задача №664 з підруника.
Завдання 664
-
Прочитайте задачу.
-
Давайте складемо план розв’язання задачі.
План розв’язання
1) Скільки кілограмів лимонів завезли до шкільної їдальні?
2) Скільки кілограмів апельсинів завезли до шкільної їдальні?
3) У скільки разів більше завезли апельсинів, ніж лимонів?
(Після складання плану розв’язання учні записують розв’язання під коментування.)
Розв’язання
1) 4 • 2 = 8 (кг) — завезли лимонів;
2) 8 • 6 = 48 (кг) — завезли апельсинів;
3) 48: 8 = 6(раз.)
Відповідь: у 6 разів більше завезли апельсинів, ніж лимонів.
-
За розв’язану задачу отримуємо краплинки меду.
-
А наступна бджілка приготувала для вас ще одне завдання «Складемо вираз». Це теж завдання з вашого підручника №665.
Завдання 665
-
Прочитайте задачу.
-
Складіть вираз за схемою.
( • ) : ( • ) = 12 : 6 = 2 (рази)
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно складають вираз за схемою: (3 • 4): (3 • 2) = 2 (раз.).
Відповідь: пироги з яблуками важать у 2 рази менше, ніж з лісовими горіхами.
-
Молодці, діти. І з цим завданням ви справилися. За це ви знову отримуєте по краплинці меду від маленьких бджілок.
-
Скажіть, діти, а де живуть бджілки? (У вулику).
-
Наступна бджілка просить нас побудувати їй вулик ( «Побудуємо вулик»). Виконаємо це завдання в парах. Перед вами на партах лежать конверти, в яких знаходяться різні геометричні фігури. Ви разом із сусідом по парті маєте скласти з цих геометричних фігур вулики для наших бджілок-трудівниць як знак подяки за їхні цікаві завдання.
-
З яких геометричних фігур ви побудували вулик? (З трикутника, квадрата, кола та прямокутника.)
-
Добре, діти, молодці. Всі ви гарно справилися з цим завданням і отримуєте за це ще по краплинці меду.
VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ
-
А тепер давайте проведемо підсумок нашого уроку.
-
Які остачі виходять при діленні на 2? (1)
-
Назвіть остачі при діленні чисел на 5. (1,2,3,4.)
-
Які остачі виходять при діленні на 7? (1,2,3,4,5,6.)
-
Як знайти ділене, маючи частку, дільник і остачу? (Помножити дільник на неповну частку і додати остачу.)
-
Молодці, діти, ви працювали на сьогоднішньому уроці так як бджілки і за вашу працьовитість бджілки дарують вам ще по краплинці меду.
-
А тепер погляньте і порахуйте, скільки краплинок меду ви зібрали? (Скільки краплинок меду зібрав учень, таку оцінку і отримує.)
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Діти, бджілки трудівниці приготували для вас ще й цікаве домашнє завдання і сподіваються, що засвоївши сьогоднішній матеріал, ви успішно з ним справитеся. Отже, вдома ви виконаєте завдання №667, 668 на сторінці 106.
І дзвенить уже дзвінок.
Встаньте, діти, гарненько і подякуйте за увагу нашим гостям. (Діти дякують хором.)