Новослобідський НВК
План – конспект
уроку з інтегрованого
курсу історії в 6 класі на тему:
“Трипільська культура”
Підготувала: вчитель Чернякова Г.М.
Мета: сформувати уявлення про трипільську культуру, її розвиток, рівень господарства, релігію,побут, мистецтво; визначити хронологічні межі існування трипільської культури; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати історичні факти, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, робити висновок; виховувати інтерес та повагу до минулого України.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть: називати хронологічні межі трипільської культури, аналізувати її особливості, описувати господарство, побут, духовне життя трипільців; пояснювати й застосовувати поняття «археологічна культура», «трипільська культура».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Бесіда
Культура - це сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством на певному етапі свого розвитку.
Археологічна культура – це сукупність археологічних пам’яток, що належать до одного часу, певної території та відзначаються новими особливостями.
Учитель дає дві хвилини на те, щоб учні вивчили нове визначення і в парах розповіли одне одному напам’ять.
Вчитель ставить проблемне питання: яку культуру називають трипільською?
III.Вивчення нового матеріалу.
План.
1.Господарство трипільців
2.Організація суспільного життя
3.Культура і релігія трипільців
У ч и т е л ь. Ці питання ми будемо вивчати у вигляді заочної подорожі у далеке минуле нашої України.
Робота з картою.1.Розглянути карту поширення трипільських поселень на території України. Де переважно розташувались поселення представників трипільської культури?
2.Позначте на контурних картах територію розселення трипільців та нанесіть найбільш відомі з них.
Гра «Юні археологи»
У ч и т е л ь. Уявіть, що ми археологи і працюємо пі керівництвом видатного українського археолога Вікентія Хвойка (учитель демонструє портрет).
Київщина… Село Трипілля кінця XIX ст..Селянин нам повідомив, що коли він орав землю, то виорав якісь незначні та дивні предмети. Ми поїхали туди, почали розкопки і знайшли(демонструють слайди): кістяні мотики, кам’яну зернотерку, глиняний посуд із відбитками зерен пшениці, ячменю, проса, серпи з мідними вкладками, кістки корів, коней, оленів, кістяні рибальські гачки та гарпуни.
Завдання
1.висловіть свої припущення, шановні колеги - археологи, щодо цих знахідок.
2.Щоце за епоха?
1 – й учень. Відсутні залізні та бронзові знаряддя праці, є лише мідні, отже, це епоха енеоліту (IV – III тис. до н. е.)
2 – й учень. Землеробство, скотарство, а також полювання та рибальство
У ч и т е л ь. Як вони себе називали?
3 – учень. Не можна дати відповідь, бо немає писемних джерел.
У ч и т е л ь. Отже нам треба описати це поселення і самим дати назву цій археологічній культурі. Ваші пропозиції.
Учні висовують різні версії, проявляють свою креативність,але доходять спільного висновку, що логічно назвати цю археологічну культуру за місцем знахідки – трипільською.
Метод «Навчаюсь - вчусь»
Учням цей метод до вподоби, бо є можливість пересуватись класом. Дітям роздаю картки, де записані факти про трипільську культуру. Кожен учень вивчає і записує зміст своєї картки собі в зошит. Далі учні підходять одне до одного з проханням поділитись інформацією(обов’язкова умова: звертатись на ім’я й казати :»Будь ласка, поділись зі мною своєю інформацією»). Одночасно можна говорити тільки з однією особою. Треба зібрати якомога більше інформації і пронумерувати тези в логічній послідовності. Після сигналу вчителя роботу припиняють.
Метод «Коло ідей»
Метою цієї технології є залучення всіх до обговорювання проблеми. Учитель ставить дискусійне питання та пропонує обговорити його в групах. Після того як вичерпався час на обговорення, кожна група відтворює лише один аспект обговорювання проблеми.
1-ша група. Досліджуючи трипільські поселення, вчені дійшли висновку, що трипільці через проміжок часу залишили свої поселення.
Як ви вважаєте чому? Свою відповідь обґрунтуйте.
Очікувана відповідь. Земельні угіддя трипільців виснажувались, і вони, мабуть, не розуміли, що землю можна удобрювати перегноєм. Тому, напевне, вони переселялись на нові території, адже землі було вдосталь.
2 – га група. Чому племена трипільської культури, залишаючи свої поселення, спалювали їх?
Очікувана відповідь. Свої житла трипільці спалювали з релігійних міркувань. Дім ставав власністю душ предків. Мабуть, тому трипільці ховали померлих під долівкою своїх хатин.
3 - тя група. Якою була подальша доля трипільців, ніхто не знає. Яка ваша думка з цього приводу?
Очікувана відповідь.
Вирішення проблемного завдання.
Трипільська археологічна культура - це сукупність археологічних пам’яток, датованих IV – першою половиною III тисячоліття дон.е,
Яка була поширена на Лісостеповому Правобережжі та Подністров’ї – до Дніпра і Чорного моря.
У ч и т е л ь. Яке місце посідає трипільська культура у світовій історії?
Очікувана відповідь
1.Із трипільської культури починається історія хліборобської цивілізації в Україні. Це одна з найдавніших цивілізацій світу, адже існувала одночасно з давньоєгипетською.
2. Трипільці започаткували металургію і гончарство на території України.
3. Традиції в будівництві та архітектурі зберігаються й нині в культурі українського народу.
4. Відлуння світогляду трипільців закарбувалося в українських народних вишиванках та орнаментах.
IV. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Учні кажуть одне речення, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрана на дошці:
V. Домашнє завдання
1.Опрацювати матеріал параграфа та питання до нього.
2. Творчі завдання(нам вибір):
1) Написати твір «Як я побував на гостині у трипільців».
2) Скласти хронологічну задачу до теми.
Самоаналіз уроку з інтегрованого курсу історії в 6 класі на тему: «Трипільська культура»
Зміст уроку повністю відповідає вимогам програми.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Урок є заключним в розділі I «Первісні спільноти. Археологічні культури» і розкриває процес формування найдавніших археологічних культур і цивілізацій на території України в контексті з процесом формування найдавніших археологічних культур в інших країнах. Урок є перехідним до вивчення Стародавніх цивілізацій Азії та Африки, так як трипільську культуру можна вважати найдавнішою цивілізацією в Україні.
Елементи уроку чітко виділені, дозування часу дотримано.
На уроці були використані інтерактивні методи навчання: робота в групах, метод «Навчаюсь - вчусь», метод «Коло ідей», проблемне завдання; форми роботи: бесіда, робота з картою, історична гра «Юні археологи». Групова робота поєднувалась з самостійною. Різноманітність методів і форм роботи сприяли активної діяльності учнів.
В процесі роботи учні отримали інформацію для загального розвитку, а також завдання, запропоновані вчителем, сприяли розвитку логічного мислення.
Перевірка знань, вмінь і навичок учнів здійснювалася шляхом бесіди, роботи з контурною картою,ь вирішення проблемного завдання, а також методом рефлексій на заключному етапі уроку.
Матеріал уроку сприяв формуванню інтересу учнів до історичного минулого України, почуття гордості того, що саме нашій землі зародилося одна із найдавніших цивілізацій.
Матеріал пов’язаний із сучасністю , бо до сьогоднішнього дня традиції в будівництві і архітектурі зберігаються в культурі українського народу .
Відлуння світогляду трипільців закарбувалося в українських народних вишиванках та орнаментах .
Діяльність вчителя на уроці проходила у вигляді мовної, слухання; допомоги учням.
На уроці дотримувалися правила педагогічного такту, вчителю вдалося досягти повного контакту з учнями. Мета уроку досягнута.