конспект відкритого уроку у 6 кл.

Про матеріал
Розробка відкритого уроку у 6 класі з теми "Жанри камерно- інструментальної музики. Скерцо"
Перегляд файлу

                                    Вчитель музичного мистецтва

Багатопрофільної гімназії Покровської міської ради Донецької області

                          РИСОВАНА ЛАРИСА АЛЬБЕРТІВНА.

                    Конспект уроку музичного мистецтва у 6 класі.

Тема уроку: Жанри камерно- інструментальної музики. Скерцо.

Мета.

  • Ознайомити з особливостями жанру скерцо, його історією розвитку та характерними ознаками скерцо як жанру камерно-інструментальної музики, розглянути різницю між інструментальним і вокальним сучасним скерцо, ознайомити учнів зі спорідненими жанрами в образотворчому мистецтві.

 

  • Розвивати вміння учнів уважно слухати камерно-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки   жанру   скерцо, знаходити   спільні та відмінні риси між оригіналом музичного шедевру та його обробкою, розвивати   вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між музичним та образотворчим мистецтвом.

 

  • Виховувати інтерес до слухання класичної камерно-інструментальної музики, творчості Й. Баха, кої пісень українських композиторів.

 

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Основні поняття для засвоєння:

  • характерні ознаки жанру скерцо,
  • розмаїття скерцо в світовому музичному мистецтві,
  • композиційна будова (форма) скерцо,
  •  споріднені жанри в образотворчому мистецтві.

Твори, що вивчаються на уроці:

Й.С. Бах. Скерцо («Жарт») з оркестрової сюїти №2 (у класичному варіанті та в сучасній обробці). «Мамині руки» О. Антоняка.

 

 

 

Хід уроку.

1. Вхід під музику.

Учитель

Діти, ви зайшли до класу і побачили незвичайну обстановку. Як ви думаєте, що нас сьогодні очікує?

( незвичайний урок, урок- подорож, пригоди.)

Учитель

Так. Сьогодні я хочу запропонувати вам захоплюючу подорож. Уявіть собі, що ми на кораблі. В нас є каюти. Але наш корабель немає назви. Морські жителі прикріпилися до дна корабля і не відпускають нас у подорож. Вони кажуть, якщо ми виконаємо їх завдання, корабель отримає назву, яка буде темою нашого уроку, а ми зможемо здійснити нашу подорож. Спробуємо виконати ці завдання?

 

Перше завдання:

№1. Знайдіть зайве слово: пісня, гімн, театр, романс, серенада.( відкривається перша літера- С)

№2. Який інструмент у цієї групи зайвий: скрипка, флейта, віолончель,

        контрабас.( друга-К)

№3. Знайдіть зайве слово : меса, літургія, концерт, нотний стан, реквієм.

( третя-Е)

№4.Знайдіть зайве слово: прелюдія, рапсодія, симфонія, ноктюрн, етюд.

( четверта-Р)

№5. Знайдіть зайве слово: Тихо, повільно, швидко, помірно.(5-Ц)

№6. Темп, тембр, ритм, опера, динаміка.( 6-О)

Учитель: Молодці, виконали всі завдання і можемо прочитати назву нашого корабля , яка і є темою нашого уроку. ( СКЕРЦО). І так у дорогу! ( сигнал  боцманської дудки, шум хвиль).

Діти! Дивіться! На горизонті якась країна! Це НІМЕЧЧИНА. А що ми знаємо про цю країну?

( Столиця – Берлін,Гори Альпи

Видатні люди: Йоган Гете- німецький поет, письменник;

                           Людвіг ван Бетховен – композитор

                           Альберт Енштейн- вчений, фізик

                           Конрад Рентген- зробив неоцінний внесок у розвиток

                                                            світової медицини

                           Вернер Сіменс- винахідник, засновник фірми, учений

                           Роберт Бош- німецький підприємець, інженер, засновник    

                           фірми Bosch( домашня техніка)

                           Міхаель Шумахер- гонщік « Формула 1»

                           Німеччина- батьківщина видатних композиторів- Людвіга Ван   

                            Бетховена , Йогана Себастьяна Баха)

Учитель: Сьогодні ми будемо слухати музику геніального Баха. Але перед тим 

                 я хочу додати вам інформації про цього композитора.

 

21 березня ( за старим стилем) 1685 року в будинку Йоганна Амброзиуса Баха народився син. Через два дні хлопчика хрестили у церкві святого Георгія поблизу ринкової площі Ейзенаха. Дали йому ім'я Йоганн Себастьян. Ось уже 25 років він Лейпцезі. В свої 65 він майже втратив зір. Але чим гірше він бачив реальність, тим яскравіше ставали спогади дитинства. Заспівав він ще дворічною дитиною, здивував батька, дядька і маму Елізабет. Які вони були щасливі. В забороненій шафі були ноти чудової музики. Як йому хотілося почути, побачити очима, як її записують. Кожну ніч протягом 6 місяців Йоганн Себастьян переписував ноти потайки, не запалюючи свічки. Напруга очей позначилася пізніше, але уроки нотного запису не пропали даром. Осягнення таємниць мелодики композиції дало юному самоучці ключ вираження своїх почуттів за допомогою звуків. Буст ті фуді, Фрейберг, Бахибель. Він поклявся своїм музичним ідолам все життя вчиться у майстрів. Одного разу секрет відкривається, і чужа музика летить у вогонь. Але музика не горить. Музика скрізь. Як ніби - то одна мелодія в цьому світі і кожна веде свою тему. Пізніше він назвав це поліфонія. Вперше він почув орган у день своєї конфермації, коли його посвячували у доросле життя. Орган нова любов і мрія. В будинку музичного майстра дядечка Пендлера стільки різних інструментів, немає тільки органу. Хотілося осягнути і розгадати. Хотілося перевірити, гарні легені в органу? Так він перевіряв все життя, адже ці труби прямий зв'язок з небом. У співі милою Марії Барбари, Себастьян розрізнив звучання чудових жіночих голосів, які прикрасять кращі хори Німеччини. 17 вересня 1907 року вони стали чоловіком і дружиною. Йоганн Себастьян Бах написав близько 1000 творів. За його життя вони не були видані. Сам він навіть не підозрював, що з усього створеного тоді, тільки його музика збережеться для нащадків. З 20 дітей у живих залишилося 9. Але віра осяювала його життя спокоєм. Помер Бах в 1750 році. Композитора поховали поблизу церкви Св. Іоанна , однієї з двох церков, де він прослужив 27 років. Як могутнє дерево Йоганн Себастьян Бах. У нього безліч гілок — Моцарт, Бетховен, Брамс, Гріг. Та й усі ми досі знаходимо в ньому силу.

Учитель. Музика, в якій є краса і правда, гумор і веселий жарт, може прикрасити життя, збагатити духовний світ людини, додати бадьорості та наснаги. Такою є музика Йоганна Себастьяна Баха. Вона захоплює нас яскраво вираженою життєвою силою, бажанням зробити людину благородною, вільною, духовно багатою. Ми знаємо Баха як серйозного, глибокого музиканта, але мало кому відомо, що у його творчості чимало танцювальних і жартівливих творів, із якими ми познайомимося сьогодні на уроці.

Отже, сьогодні ми познайомимось із ще одним музичним жанром — скерцо. Давайте звернемось до музичного словничка. Що означає скерцо? (Л.М. Масол, підручник стор 156.)

Учні:

 (Скерцо – в перекладі з італійської означає «жарт». Таку назву має музична п’єса у жвавому, стрімкому темпі. Спочатку, ще у XVII столітті, скерцо називали п’єси жартівливого, грайливого характеру.)

 

Й. С. Бах був дуже серйозним музикантом, але ніколи не був музикантом нудним. Він любив писати веселу, легку музику, ставлячись до неї поважно, ніколи не зраджуючи своєму бездоганному смаку.

Один із найпопулярніших творів Баха так й називається — «Жарт» («Скерцо»). Це остання частина Сюїти № 2.

Учитель: Знайдіть  на стор. 156 визначення, що таке сюїта.

Учні:

Сюїта (у перекладі з французької — ряд, послідовність) — музичний твір, що складається з кількох самостійних частин, поєднаних художнім задумом. Музика сюїти зазвичай танцювальна.

 

Наприклад, Сюїта № 2 Й. С. Баха складається з семи частин: «Увертюра», «Рондо», «Сарабанда», «Бурре», «Полонез з варіацією», «Менует» і «Скерцо».

Учитель. ?ми потрапили до концерту. Послухайте «Скерцо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха. Кожній каюті підготовлено завдання, яке треба виконати після прослуховування твору.

№1.  За допомогою таблиць дати характеристику звучання музики «Скерцо»

№2. За допомогою різнокольорових стікерів виразіть  настрій цього твору.

№ 3. Виберіть зображення інструментів, у виконанні яких прозвучало

        «Скерцо»

№4.

Сприйняття творів мистецтва

 

Перед вами репродукція картини Елеонори Бродської «Флейта і півень» .

Елеонора Бродська народилася в Україні.Навчалася в Росії (закінчила художній факультет Орловського Державного Університету).(підручник Л.М. Масол,  6 кл. стор.95)

 

Живе в Ізраїлі.

Брала участь у виставках в Росії, Україні, Ізраїлі, Казахстані, у Франції, Німеччині, Італії та в Америці.

Роботи знаходяться в приватних колекціях багатьох країн.

Учні розглядають репродукцію картини Елеонори Бродської «Флейта і півень», аналізують зображене, розповідають про свої враження від побаченого, порівнюють живописний твір із музичними творами Й. С. Баха, прослуханими на уроці.

Послухайте «Скерцо» із Сюїти № 2 Й. С. Баха у вокальному виконанні і дайте відповідь на запитання.

1.Який колектив виконує даний твір?

( Хор Турецького)

2.Чи можна назвати дане виконання обробкою «Скерцо» Й. С. Баха?

3.Опишіть характер звучання вокального твору і порівняйте його

з інструментальним.

4.Який варіант виконання твору сучасніший і чому?

      Вашим домашнім завдання буде послухати «Скерцо» Й. С. Баха у виконанні Асії Ахат .

 

Розповідь учителя

— Як бачимо, музика Баха може бути не тільки величною, глибокою, урочистою, серйозною, драматичною, а й танцювальною, жартівливою, радісною, світлою.

Ми всі звикли до таких музичних інструментів, як фортепіано, скрипка, флейта. Як ви гадаєте, що це за музичні інструменти?

Так, це музичні інструменти зі зброї. Мексиканський художник Педро Рейес (Pedro Reyes) придбав близько 6700 одиниць нефункціонуючої зброї, яка залишилась після нарковійни.( підручник Л.М. Масол 6 кл. стор.96)

Сигнал боцманської дудки.

РУХАНКА ( вправи 1,2 по Стрельніковой)

Учитель:

Людський голос великий скарб , музичний інструмент, який у нас завжди з собою. У ті далекі часи, коли людина не придумала ще не одного музичного інструменту, раптом виявила, що його голос може передавати будь-які почуття і настрої. І людина радісно заспівала.

  Усі ми зростали під мамині колискові. А потім самі навчалися співати про маму. Кожен про свою і про всіх матерів на світі, бо ж материнство, святе і прекрасне, в усі віки було оспіване та увічнене митцями.Я пропоную вам згадати і заспівати пісню Олександра Антоняка на слова Алли Орел «Мамині руки»  ( підручник ст 97)

Експрес-тестування

Сюїта — це:

а) невеликий музичний твір імпровізаційного складу;

б) твір для виконання хором;

в) інструментальний твір, що складається з кількох контрастних частин, частіше танцювального типу, об’єднаних спільним задумом.

 

«Скерцо» Й. С. Баха звучить:

а) траурно, трагічно;

б) жартівливо, грайливо;

в) маршово.

V.Підбиття підсумків уроку

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжите речення:

«Сьогодні я дізнався.»;

 

VІ. Домашнє завдання

Послухати «Скерцо» Й. С. Баха у виконанні Асії Ахат .

Учні виходять із класу під музичний супровід.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              

 

 

 

 

 

 

                                             Додаткові матеріали

 

         

          

 

 

 

 

                      

 

   

 

docx
Додано
3 серпня 2022
Переглядів
937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку