КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
«Музичне мистецтво » 5 КЛАС НУШ
відповідно до МОДЕЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ ДЛЯ 5 КЛАСУ
(автори Людмила Масол) 1 семестр
|
|
|
|
Тема уроку |
Види навчальної діяльності |
Очікувані результати |
|||||||||||||||||||
Вступ. 1–2. ПОХОДЖЕННЯ МИСТЕЦТВА |
|||||||||||||||||||||||||
1 |
|
|
|
Як виникли музика і танець
|
Від звуків природи до музичних звуків, інструментів СВМ: наскельні малюнки із зображенням танцюристів, фото первісних музичних інструментів СММ: ONUKA. Трек «Ватра» (сопілка). Дж. Ласт. «Самотній пастух» (у виконанні Л. Рохаса на флейті Пана). О. Мессіан. «Екзотичні птахи» для фортепіано, ударних і камерного оркестру Портрет митця: О. Мессіан ХТД: О. Янушкевич. «Веселкова пісня» П: гармонія
|
Виявлення обізнаності учня/учениці у сфері мистецтва, зокрема розуміння особливостей того чи того виду мистецтва (мови, жанрів тощо); пізнає та аналізує та інтерпретує твори мистецтв
демонстрацію учнями/ученицями практичних умінь у галузі мистецтва;
виявлення учнями/учениця ми естетичного ставлення - емоційного, оцінного, критичного, до творів мистецтва, різних мистецьких явищ повсякдення, власної творчості та творчості інших.
|
|||||||||||||||||||
2 |
|
|
|
Музика і театр стародавніх цивілізацій
|
Виникнення музичних інструментів в Єгипті (арфа), Греції (ліра, кіфара, флейта) тощо СВМ: зображення арфи, зокрема на картинах, єгипетських розписах. Скульптура Аполлона з кіфарою. М. Провенцале. Орфей та звірі СММ: «Чарівні звуки арфи». Звучання єгипетської арфи, античної ліри й кіфари (музична реставрація інструментів). А. Хассельманс. П’єса для арфи. К.-В. Глюк. Арія Орфея о опери «Орфей і Евридіка» Віртуальна екскурсія: Античний театр Музична грамота. Ноти ХТД: М. Леонтович. Канон П: символ, агон, канон
|
||||||||||||||||||||
Розділ 1. НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО |
|||||||||||||||||||||||||
3–4. ОДВІЧІ РИТМИ МИСТЕЦТВА
|
|||||||||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
Пісенна скарбниця
|
Українські народні пісні: календарно- обрядові, родинно-побутові, історичні, гумористичні тощо СВМ: І. Сколоздра. Українська пісня. І. Гончар. Веснянка, Е.Контратович. Весілля на Верховині СММ: Пісня «Ой у лузі червона калина» в різних інтерпретаціях (гурт Рink Floyd , соло А. Хливнюка та ін). І. Шамо Фольк-опера «Ятранські ігри» (фрагменти). К. Стеценко. Вечірня пісня. К. Дебюссі. Колискова слоника (з анімацією) ХТД: Гра «Упізнай і заспівай мелодію» (за мотивами українських народних пісень) Портрет митця: К. Стеценко Мистецький проєкт «Українська народна пісня» П: ритм, форма, мотив
|
Пізнання учнем/ученицею різних видів мистецтва, інтерпретація художніх образів, досвід емоційних переживань, ціннісне ставлення до мистецтва: описує особливості мови різних видів мистецтва на прикладах знайомих творів; наводить приклади творів різних видів мистецтва із досвіду своїх вражень; передає враження від творів різними художніми засобами, виражає емоції, вербально, малюнками, пластично. |
|||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
Магічна стихія народних танців
|
Народні танці. Різновиди танців: українських (гопак, козачок, шевчик, коломийка тощо), польських (полонез, мазурка, краков’як. Танець і здоров’я СВМ: Фото народних танців. Е. Делакруа Ф. Шопен. Пам’ятник Шопену у Варшаві СММ: Ф. Шопен Мазурка № 5, Полонез Ля мажор, Велике концертне рондо для ф-но з оркестром ХТД: Чеська полька Руханка «Арфика» (дитячий фест: «Цвіт папороті»). Дитяча пісня за Гайтаною Портрет митця: Ф.Шопен Мистецький проєкт «Танці народів світу» П.: танець
|
||||||||||||||||||||
5–6. ЗОЛОТІ РУКИ НАРОДНИХ МАЙСТРІВ |
|||||||||||||||||||||||||
5 |
|
|
|
Народні музичні інструменти
|
Народні музичні інструменти: українські (кобза, бандура, цимбали, трембіта, дримба тощо) та інших народів світу (мандоліна, гітара, копуз, калімба тощо) у порівнянні СВМ: С. Глущук. Гудаки, І. Труш. Трембітарі, М. Михайлошина. Кобзар. Фото народних музичних інструментів. СММ: Імпровізація на цимбалах (В. Ониськів). Л. Коен. Алілуя» (кавер на бандурі М. Круть). Музика з к/ф «Амелі» (бандура, калімба) ХТД: В. Лепешко. Кобзарська слава. Сворення лепбуку «Музичні інструменти народів світу» П: кавер, капела
|
Художньо-образне, асоціативне мислення учня/учениці під час творчої діяльності в різних видах мистецтва: бере участь у виконавській творчості за власним вибором і вподобаннями: співає народні пісні (обробки), грає супровід на музичних або шумових інструментах, експериментує. |
|||||||||||||||||||
6 |
|
|
|
Народна музика у творчості композито рів
|
Обробки народних пісень і танців. Оркестри українських народних інструментів. Дитячий оркестр К. Орфа СВМ: Фото: оркестр українських народних інструментів, ксилофон, металофон СММ: М. Лисенко. «Думка-Шумка» (у перекладі для оркестру народних інструментів). ONUKA feat. NAONI Orchestra (сопілка, трембіта, бугай). Sing, Sing, Sing (ксилофони й металофони). В.-А. Моцарт. Турецький марш («Орф-оркестр»). Імпровізація «Оркестрові фантазії» Портрет митця: М. Лисенко Музична грамота. Форма в музиці. Варіації Гра «Музичне доміно» (інструменти) П: обробка, оркестр, ксилофон
|
||||||||||||||||||||
7. МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ
|
|||||||||||||||||||||||||
7 |
|
|
|
Мереживо східних мелодій
|
Східні танці (арабські, індійські, китайські тощо), музичні інструменти СВМ: Арабески (порівняння з українськими орнаментами). Бог Шива. Фото східних танцівниць, музичних інструментів. Ф. Фаббі. Арабська танцівниця. А. Хіросіге. Гравюра. Х.Кавасе. Міст. Весняний вечір СММ: Р.Шуман. Арабеска. Леся Дичко. Українські писанки (фрагмент). Л. Мінкус. Індуський танець із балету «Баядерка». Індійська пісня-танець «Джімі, Джімі, Джімі, ача, ача, ача» з к/ф «Танцюрист Диско» (кавер-версії) ХТД: Японська народна пісня „Сакура». Створення пластичного супроводу до пісні. Імпровізація на чорних клавішах (пентатоніка) музичних пейзажів «Сакура навесні» (у порівнянні з картинами) Хореографічна грамота. Особливості східних танців П: пентатоніка, пластичне інтонування, імпровізація
|
Учень/ |
|||||||||||||||||||
8 |
|
|
|
Перевіряємо свої досягнення |
Повторення вивченого матеріалу |
||||||||||||||||||||
Розділ 2. ПРОФЕСІЙНЕ МИСТЕЦТВО
|
|||||||||||||||||||||||||
1–2. МУЗИЧНІ ТА ГРАФІЧНІ ІНТОНАЦІЇ |
|||||||||||||||||||||||||
9 |
|
|
|
Голос — музичний інструмент, дарований природою
|
Музична інтонація. Мелодія. Вокаліз. Співочі голоси. Діапазон. Штрихи СММ: С. Людкевич. Сумна пісня». Вокаліз (О. Басистюк). Е. ді Капуа «O Sole Mio» (Л.Паваротті). Е.Л. Веббер. Арія Грізабели «Memory» («Пам’ять») з мюзиклу «Кішки». «Опера-2», «Чорнобривці» (Д. Кудайберген): ХТД: Леся Горова. Співають діти Спів мелодій пісень вокалізом. Імпровізація мелодії до вірша. Портрет митця: С. Людкевич Музична грамота. Діапазон,октава. П: вокаліз, діапазон, інтонація
|
Художньо-образне, асоціативне мислення учня/ учениці під час творчої діяльності в різних видах мистецтва: бере участь у виконавській творчості на вибір і вподобання: співає, експериментує голосом; поєднує в імпровізаціях засоби музики, танцю, візуального ряду; використовує знайомі літературні твори як сюжетну основу для творчості; пропонує ідеї, реалізує їх з допомогою вчителя, використовуючи знання та вміння з мовно-літературної галузі. |
|||||||||||||||||||
10 |
|
|
|
Битва хорів
|
Хор. Хорові партії: сопрано, альт, тенор, бас. Типи хорових колективів: дитячий, чоловічий, жіночий, змішаний. Манера співу: народна, академічна, естрадна СММ: Телепроєкт «Битва хорів», кавери «Мій рідний край!» (М. Мозговий). «Квітка душа» (К. Меладзе, Н. Матвієнко). Богемська рапсодія» (гурт «Queen») ХТД: (Робота в групах). Створення кавера на пісню. Портрет митця: Д. Бортнянський Музична грамота. Штрихи П: хор, а капелла, регістр, речитатив |
||||||||||||||||||||
3-4. ПАЛІТРА ТЕМБРІВ І СИМФОНІЯ КОЛЬОРІВ
|
|||||||||||||||||||||||||
11 |
|
|
|
Тембри інструментів
|
Групи інструментів: струнні, духові, ударні, клавішні СММ: М. Скорик.. Мелодія (у виконанні на різних інструментах). К. Дебюссі. Затонулий собор (для фортепіано і в оркестровці Л. Стоковського з візуальним супроводом) ХТД: Д. Суботенко. Мистецтво. Гра-імпровізація «Інструментальніескізи» («Гроза». «Діалог». «Похід») Віртуальна екскурсія: родина фортепіано. П: тембр, філармонія |
Учень/учениця пізнає себе через взаємодію з різноманітними мистецькими об’єктами; розвиток емоційного інтелекту: виконує різні ролі у творчому процесі (мистецькі професії тощо), дослухається до творчих ідей інших осіб, розповідає про свої задуми; висловлює думку в обговореннях творів мистецтва спираючись на досвід і почуття; визначає улюблені види мистецької діяльності, фіксує, від чого дістає задоволення. |
|||||||||||||||||||
12 |
|
|
|
Путівник по симфонічному оркестру
|
Симфонічний оркестр. Групи інструментів симфонічного оркестру СММ: Б. Бріттен. «Путівник по оркестру для молоді» СВМ: П. Пікассо Варіації на тему «Голуб миру» ХТД: Виконання ритмічної паффртитури (робота в групах) Портрет митця: Б. Бріттен. Музична грамота. Форма. Варіації П: партитура, пюпітр, туті, варіації |
||||||||||||||||||||
5-6. СЕКРЕТИ ФАКТУРИ
|
|||||||||||||||||||||||||
13 |
|
|
|
Срібні тембри духового оркестру
|
Інструменти духового оркестру. Марш. Різновиди духових оркестрів СВМ: фото духових оркестрів СММ: Український військовий марш «Козацька слава». Старовинний марш. Дж. Верді Тріумфальний марш з опери «Аїда». Жіночий духовий оркестр з м. Кіото ХТД: В. Ільїн. Пісенька про веселий час. Виконання партитури маршу. Гра «Диригент оркестру» Віртуальна екскурсія: сайт Національного духового оркестру України. П: марш, туш, фактура |
Учень/учениця демонструє вміння у самостійній мистецькій діяльності, виявляє ініціативність, оригінальність; бере активну участь у колективній мистецькій діяльності, виявляє ініціативу |
|||||||||||||||||||
14 |
|
|
|
Естрадний оркестр
|
Особливості естрадного оркестру (саксофон, ударна установка, електрогітара тощо) Флешмоб: музичний, хореографічний тощо. СВМ: фото естрадних іестрадно- симфонічних оркестрів СММ: композиції «Весела сім’я». «Діти рушають на екскурсію» (естрадний оркестр Чеського радіо і телебачення). Л. Бонфа. Ранок карнавалу, К. Джонс. Боса-нова (дитячий оркестр «Юність») П: біг-бенд, саксофон, синтезатор, фестиваль, флешмоб, плагіат |
||||||||||||||||||||
7. МИСТЕЦЬКИЙ ДИВОСВІТ
|
|||||||||||||||||||||||||
15 |
|
|
|
Музичні інтонації Сходу
|
СВМ: фото гамелану, китайських та індійських музичних інструментів. Гра імператора на цині СММ: К. Дебюссі. Пагоди (з циклу «Естампи»). Індонезійський оркестр гамелан. Індійська музика (ситар, бансурі, табла). «Щедрик» в різни інтпретаціях (японською мовою, в аніме), у виконанні капелою «Дударик» із симфонічним оркестром ХТД: Китайська пісня «Дощові краплі» Портрет митця: О. Линів П: гамелан, ситар, цинь |
Учень/учениця бере активну участь у колективній мистецькій діяльності, виявляє ініціативу |
|||||||||||||||||||
16 |
|
|
|
Перевіряємо свої досягнення |
Повторення вивченого матеріалу |
||||||||||||||||||||
Умовні скорочення: СММ — сприймання музичного мистецтва; СВМ — сприймання візуальних мистецтв; ХТД — художньо-творча діяльність; П — основні поняття; х/ф — художній фільм; м/ф — мультиплікаційний фільм.
|
|||||||||||||||||||||||||