Конспект відкритого уроку зарубіжної літератури
«Причини деградації особистості та переродження Скруджа за «Різдвяною піснею в прозі Ч.Діккенса»
Клас :6
Тема уроку:
Причини деградації особистості та переродження Скруджа (за «Різдвяною піснею в прозі Ч.Діккенса)
Мета:
навчальна:
простежити зміни в характері і поведінці героя,вдосконалювати навички роботи з текстом,простежити ,що призвело до деградації Скруджа та його переродження,виробляти в шестикласників уміння аналізувати зміст тексту,формувати у дітей у дітей гуманістичні ідеали;
розвиваюча:
розвивати образне мислення школярів,сприяти розвитку творчої діяльності
учнів,розвивати навички виразного читання,образне і логічне мислення,уяву,
виховна:
виховувати почуття доброти і людяності,виховувати прагнення до самовдосконалення.
Тип уроку:
урок-дослідження.
Форма навчання:
стаціонарне заняття, діалогічна форма навчання.
Міжпредметні зв`язки:
музика,образотворче мистецтво,народознавство.
Обладнання:
підручники, зошити , портрет Діккенса, опорні схеми.
Технічне забезпечення:
ноутбук,презенація.
Символи уроку: гілка, серце, ноти, пісні.
Епіграф
Творіть добро,поки ви існуєте.
Д.Дідро,французький філософ 18 ст.
Хід уроку
І.Організаційний момент:
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім шостім класі
Діти-просто молодці.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності:
1)З ясування емоційного настрою,готовності класу до уроку:
- Наш урок будуть супроводжувати картки. Подивіться на них уважно.
- Чи всі готові до уроку? Як настрій? Це ми зараз з’ясуємо.
(учні виражають свій настрій за допомогою дієслова на картках: радію, думаю, хвилююся,готуюся,буду говорити,сподіваюся)
2) Ознайомлення з темою уроку,епіграфом:
-Як називається оповідання Ч.Діккенса ,над яким ми працювали протягом останніх уроків?
- Чому автор назвав свій твір саме так?
- Як по іншому можна було б назвати цей твір? («Різдвяна казка»)
- Дайте будь ласка визначення терміну- казка
.( Казка-розповідний твір про вигадані,фантастичні події, що сприймаються і переживаються як реальні)
-Давайте пригадаємо,що називається різдвяним оповіданням?
- Пригадайте , який твір називається піснею?
(Пісня –це невеликий ліричний вірш,що виконується співом)
- Однак письменник підкреслює,що це пісня,навіть частини оповідання називає куплетами. Чому?
(Бо пісня здатна впливати на наш настрій, вона здатна проникнути у наші серця. А серце Скруджа було дуже холодним і закам`янілим , що його пом`якшити , напевно, могла тільки чарівна пісня).
ІІІ. Перевірка домашнього завдання:
1.Літературний диктант: ( У презентації)
Запитання для всіх
- Не помилюся,коли скажу,що кожен з нас прагне піймати казкового птаха на ймення Щастя. Звичайно,кожен розуміє його по-своєму. Мабуть є якісь істини, обовязкові для всіх , що полегшують його пошуки. Під час уроку ми спробуємо їх віднайти.
- Отже ,сьогодні ми спробуємо дослідити , як могло статися, що самостійний спокійний хлопчик перетворився на скупого «жмикрута», який усе життя те й робив , що накопичував гроші,раптом змінився? З’ ясуємо причини деградації та переродження Скруджа з «Різдвяної пісні в прозі». А також спробуємо зазирнути у свою душу- постараємось осмислити, як ми живемо, за якими принципами житимемо, куди прагнемо.
- Епіграфом до нашого уроку є слова «Творіть добро,поки ви існуєте»
Д.Дідро
Адже кожна дитина приходить у цей світ доброю,адже людина –творіння–Боже,а Бог – це добро.
3)Постановка проблемного питання:
-То звідки береться зло?
-Чому у світі так багато злих,недобрих людей?
- Чому добра від народження людина стає злою,безсердечною особою?
- Саме ці питання ми намагатимемося розвязати на прикладі життя Скруджа Ебінезера.
(кріплю питання на дошку)
-Для початку давайте поговоримо про поняття Добро і Зло. Які асоціації виникають у вас,коли ви чуєте слово добро? зло?
4) Словесне малювання:
- А які на вашу думку кольори є кольором добра? зла? Поясніть.
- Які кольори домінують у творі Діккенса? Пригадаємо .Відкрийте підручники на сторінці 99 останній абзац. Прогляньте абзац. Які кольори або відтінки кольорів зустрічаються в цьому абзаці ?
ІІІ. Актуалізація опорних знань:
1)Робота над цитатою з тексту:
А коли я чую слово Добро – я пригадую завжди прекрасне свято. Хочете дізнатися про яке?
- Прочитаємо цитату з тексту твору ст.87 і скажемо,про які дні йдеться у цих рядках: ( почати читати зі слів «…я ще вважаю цей день.. до слів …я славлю його.»
- Тож, про які дні йдеться в цих рядках?
- Чи любите ви це свято?
- З ким пов`язано це свято?
- Що чекаєте від нього?
2)Вправа «Асоціація»:
- Спробуємо скласти асоціативний кущ до слова «Різдво»
(радість,диво ,родина, ікона, зірка, веселощі,
очікування,задоволення,віра,діти,світло,коляда,подарунки, Ісус,блаженство)
-А чи відомі вам пісні про різдво?- (співаємо пісню)
3)Висновок:
- Різдво - це одне з найкращих свят у житті кожної людини. Кажуть,що різдвяної ночі можуть відбуватися незвичайні дива і збуватися найзаповітніші бажання.
4) Розповідь з елементами бесіди:
-Як бачимо,у вас виникають у всіх найприємніші асоціації , повязані з святом Різдва. А тепер згадаємо, які асоціації, повязані з святом Різдва виникли у пана Скруджа .
Що ми знаємо про цю людину?
- Давайте ще раз звернемося до тексту повісті:
1)Знайдіть портрет Скруджа. ( ст. 86 1 абзац .)
2)Що про нього говорили у місті? ( ст. 86 3 абзац)
3)Де працював Скрудж? ( у конторі)
4)Як він поводив себе із підлеглими?
5)Що ми знаємо про родину Скуруджа?
6)Як він поводив себе із рідними?
7)Доведіть, що Ебізінер — скнара. (Економив на всьому і на всіх: на вугіллі, на платні клеркові, відмовився від рідні, нічого не дозволяв навіть собі.)
8 .Яке слово було для Скруджа «найлиховіснішим»? (Це було слово щедрість.)
9 .Які ланцюги скував герой для себе?
(Жадібність,жорстокість,байдужість.)
10 .Що зрозумів Марлі й чого не бажає зрозуміти Скрудж? («Турбота про ближнього — ось чого я повинен був прагнути». Скрудж про це не хоче навіть слухати.)
7)Хто винен у тому, що сталося з героєм? (Тільки він сам.)
9)Як Скрудж відноситься до світлого різдвяного свята?
(Негативно ставиться до Різдва. Зневажливе і жорстоке ставлення до племінника. Відсутність жалю за втратою єдиного друга Марлі. Небажання платити Бобу добру зарплату.Обурення ,що 25 грудня –вихідний день.Не розуміє почуттів людини. Праганяє хлопчика-колядника. )
- Якою, на вашу думку, має бути людина ,здатна так висловлюватися про Різдво і про навколишніх? ( Черствою, злою, з поганим характером, …)
5) Вправа «Гронування»
- Підберіть слова та вирази, які можуть стосуватися пана Скруджа:
Скрудж
(злий,холод,самотність,жадібність,похмурість,ненависть,непривітність, байдужість)
6) Прийом дослідження:
- Скажіть ,а чи знаєте ви ще якихось героїв на ім. я Скрудж із мультфільмів,кіно?
СкруджМакдак
ScroogeMcDuck
Інформація
Прізвисько Дядько Скрудж
Рід Качур
Стать чоловіча
Родові відносини:
Дональд Дак (Племінник)
Білі, Вілі і і Ділі
(Внучаті племінники)
(Герой на ім' я Скрудж добре відомий з мультфільму Уолта Діснея «Качині історії».Скрудж Мак Дак –скупий і розважливий дядько чарівних каченят.Взагалі ім' я Скрудж в перекладі з англійської мови - скнара, скупий)
V. Робота по темі уроку,міні-дослідження:
1.Розповідь вчителя:
- Справді, на що саме – осуд чи співчуття заслуговує ця людина?
Скрудж завжди міг замислитися над тим, як він живе, що насправді цінує. Він зміг звернути увагу на тих, хто поряд. Та він, навпаки, свідомо принижує і гнобить свого писаря. Свідомо розриває сімейні стосунки,хоч для кожної людини родина-одна із запорук щастя. Скажіть,він здатен на співчуття?
Доля не раз давала йому шанс змінитися,стати краще. Але він,не вагаючись відкидав його. Єдина цінність для нього це гроші. Люди його не цікавлять,людські почуття йому не притаманні. Холодна душа Скруджа зацепеніла. Він деградував як особистість , як людина.
2.Словникова робота:
- Одне із домашніх завдань,яке було вам підготувати на сьогодні –
з ‘ ясувати , що таке «деградація»
( діти розказують правило)
-Деградація-слово іншомовного походження,що означає рух назад,поступове погіршення,втрата певних якостей,властивостей,те саме,що занепад, виродження.
- Чи страшно деградуватися , бути деградованим?
3.Релаксація, уявна подорож:
(музика)
- Діти! Закрийте очі. Уявіть прекрасну лісову галявину. Відчуваєте,як легкий вітерець лоскоче вам щічки? Посміхніться. Уявіть, які ви гарні ,коли посміхаєтесь. Пройдіться галявиною. Трава лоскоче вам ноги. Аж ось подивіться посеред галявини лежить відчахнута гілка. Присядьте біля неї. Ви можете роздивитися її і навіть торкнутися, якщо цього хочете. Якого вона кольору? Мабуть ,засохла. Вона утратила звязок із деревом , на
якому росла.
Тихіше ,прислухайтеся, що вона каже вам?
- Повільно відкрийте очі. Скажіть ,що могла би сказати вам та гілочка,яка відірвалася від дерева?
( Діти передаючи гілочку висловлюють її думку)
4.Підсумок:
- Мабуть,так почувається та людина,яка духовно перестала бути людиною,втратила здатність робити високі людські вчинки-кохати, прощати, робити добро!
- Серед оточуючих нас людей зустрічаються такі люди,які поступово змінюють на гірше окремі риси свого характеру, втрачають цінні моральні якості і перестають бути особистістю. Так сталось і з Скруджем. Він утратив звязки з людьми і світом. Ту гілочку,яка відірвалася від дерева і лежить самотня і нікому не потрібна, ми можемо сміливо порівняти із Скруджем.
- Які ж причини деградації Скруджа? Чому Скрудж став черствим ,байдужим до чужої біди? ( бо він з малих років зазнав багато горя і непорозуміння)
- Про що мріяв герой ? (про гроші і збагачення)
- Гроші вели Скруджа вгору. Кожен його крок диктувався користю і він потребував влади.
Підведемо підсумок-перевага матеріальних цінностей.
1- Він відмовився від одруження з бідною дівчиною,він порвав стосунки з рідними.Про що це свідчить? Втратив всі моральні цінності.
2.- Які негативні риси характеру сприяли деградації Скруджа?
(Жадібність,байдужість до оточуючих,жорстокість у стосунках,зрада у коханні.)
- Повернемося до нашого проблемного питання – звідки ж береться зло. І чого ми повинні з вами берегтися,щоб не деградуватися?
5.Фронтальна бесіда:
а) уявлення:
- Ми з вами з ясували причини деградації Скруджа.Тепер спробуємо з ясувати, що стало причинами переродження Скруджа.
б) словникова робота:
- Що означає переродитися?
Переродитися-стати зовсім іншою людиною
- Давайте уявимо себе композиторами і як Діккенс напишемо свою мелодію різдвяної пісні, яка б зворушила і відродила серце Скруджа . Запишемо в нотки те, що на вашу думку допомогло героєві змінитися.( Малюють у зошитах нотний стан)
б) усне фронтальне опитування:
- Потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства.
- Згадайте , хто був зацікавлений у порятунку душі лондонського скнари,хто хотів повернути його до християнських цінностей. (Марлі)
- З якою метою у різдвяну ніч до Скруджа навідався Марлі? Як ви оцінюєте вчинок Марлі? (Він був справжнім другом)
- Запишіть в першу нотку слово –«дружба»
( на дошці намальовано нотний стан і діти вивішують поступово слова:
(дружба, радість, співчуття, духовне перетворення, милосердя)
- Який дух з’ явився до Скруджа першим? ( Дух минулого-дитинства)
- Як ви думаєте ,чому Дух сказав Скруджеві перед мандрівкою : «Дозволь мені доторкнутися до твоїх грудей. Це тебе підтримає, і ти здолаєш ще й не такі перепони!» ( він хотів зігріти черстве серце Скруджа)
- Якою була реакція Скруджа на побачене і пригадане?
(він плакав,сміявся,відчував сором,шкодував про незроблені справи,згадав про свою самотність ,нещасне дитинство)
- А чим були викликані сльози? ( Переживанням за втраченим)
- Про що це свідчить? (про початок духовного відродження)
- А які почуття відродилися в душі Скруджа? ( сум)
- А як він почувався,коли побував в крамниці Фезівіга? (радість)
Запишемо в 2 нотку.- радість
- Який Дух прийшов до головного героя другим? ( Дух теперішнього Різдва)
- Як і чому змінилася кімната Скруджа? ( ст.94 останній абзац)
Символом чого може бути зелений колір?
(символ добра, енергії, життя).
- Згадаємо,куди ми подорожували разом з Скруджем і Духом теперішнього Різдва.
слайд
(Сім я Кретчитів- сім я племінника Скруджа)
- Що вразило вас в епізоді опису Різдва у сім ї Кретчитів? ( що вони хоча були й бідні, але з останніх сил святкували Різдво)
Яке почуття відродилось у душі героя? (співчуття)
( Запишемо 3 нотку-співчуття)
- Що здивувало героя у сім ї його племінника? ( ст.98 ост.абзац)
- Яке почуття зародилося в душі Скруджа до своїх рідних? (милосердя)
( Запишемо 4 нотку-милосердя)
- Пригадайте, який дух останнім пийшов до нашого героя? ( ст.99 2 абзац)
- Чому Скрудж так боявся Духа Прийдешнього Різдва?
(майбутнє - невідоме,воно оповите таємницею і тому викликає страх)
- Що ж побачив Скрудж у майбутньому?
- Пригадаємо і скажемо ,що ж вразило Скруджа найбільше?
(слайд)
Смерть усіма покинутого й обікраденого Скруджа.
Радість людей ,що дізналися про смерть Скруджа.
Занедбана могила Скруджа.
Смерть Тайні Тіма.
-Що схвилювало Скруджа найбільше? ( Скрудж побачив свою могилу занедбаною, в найгіршому місці. Він зрозумів ,що прожив життя непотрібним нікому)
- Що відбулося зі Скруджем в цей час? (духовне перетворення)
( Запишемо 5 нотку-духовне перетворення)
Робота з книгою.
- Які обіцянки дає Скрудж Духу Прийдешнього Різдва? ( ст.100 5 абз.від слів: Духу!...до слів я не забуду їхньої науки.)
(зачитайте)
8)Бесіда:
А зараз ми з’ясуємо:
- Чи дотримав Скрудж свого слова? - Що доброго він зробив?
9) Складання таблиці: ( слайд 29)
---Відіслав різдвяну індичку Кретчитам
--- Допоміг Тайні Тіму
---Новий Скрудж Просив прийняти благодійний внесок
---Збільшив платню Бобу Кретчиту
--- Прийшов помиритися з племінником
10)Підведення підсумків сказаного:
- Скажіть
Яка головна мета автора – (відродити душу головного героя.)
Висновок: Подорож, яку здійснив Скрудж у Різдвяну ніч докорінно змінила героя. Він перетворюється на добру, щиру людину, якою пишається місто. Не всі розуміють «нового» Скруджа, та йому байдуже, бо він знає, що в житті найцінніше. Гроші, багатства усього світу не можуть замінити людині любов близьких, повагу інших людей та щирість спілкування. Справді казковий кінець!
- Скажіть особисто ви вірите в таке миттєве перетворення людини?
- А чому таке миттєве перетворення сталося із Скруджем?
(Бо все сталося в різдвяну ніч- ніч всепрощення та благодаті Божої)
а) Прийом «Карусель»
- Скажіть,від чого залежить ваше щастя? ( Від доброго серця, чистих думок, привітного погляду, приємної посмішки, гарної зовнішності, щирості,любові до ближнього свого…)
І ми знаємо тепер, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щирій людині відкриті істини радості буття.
-І я думаю ,що ми можемо ще продовжувати цю пісню багатьма словами і не просто словами, а словами,які означають найцінніші духовні цінності людини.
11) Міфологічна хвилинка:
- Готуючись до нашого уроку ,я згадала про найдавнішого римського дволикого бога Януса.
- Послухайте уважно моє повідомлення і скажіть ,можливо , когось цей бог вам нагадує?
( зображення у презентації)
- Від Сатурна Янус отримав дар ясно бачити все в минулому і майбутньому. Його стали
зображувати з двома обличчями: молодим ,зверненим у майбутнє , і старим, з поглядом назад ,у глиб часів. У сучасній мові дволикий Янус – лицемірна, лукава людина.
- Який звязок між Скруджем і дволиким богом Янусом?
- Куди спрямоване його молоде обличчя,( у минуле) старе ( у майбутнє)?
- Яким він показаний на початку твору, а в кінці?
12 )Робота з епіграфом уроку:
- Яку головну думку утверджує автор у «Різдвяній пісні в прозі»
- Що головне в людині?
- Про що ми повинні памятати , щоб в світі зла більше не народжувалося?
V І. Підсумок
VІІ. Оцінювання.. На картка самооцінки виставте бали спочатку по двох попередніх темах, а потім виведіть результат.Підпишіть своє прізвище, а я передивлюсь вашу самооцінку, співсавлю зі своєю і висьавлю оцінки в журнал. А в загальному усі на уроці працювали гарно, впевнено.
VІІІ. Домашнє завдання:
написати міні – твір «Найголовніші цінності в моєму житті».
Творче додаткове завдання :
І варіант підготувати розповідь про те, як Різдво святкують на Україні І варіант,
ІІ варіант – як Різдво святкують в Англії,І
ІІI варіант – як Різдво святкують у моїй родині.
Вчитель:
Незабаром ми, діти , святкуватимемо Різдво - найкращий у році, добрий, привітний день.
Тож нехай різдвяний дзвін розбудить ваші душі.
Будьте добрими ,чесними з самим собою ,з оточуючими.
Даруйте один одному подарунки.
А подарунок не завжди буває матеріальний.
Подарувати можна посмішку, погляд, добре слово і цим можна зробити людину щасливою.
А яке ж Різдво без подарунків? Я хочу вам сьогодні подарувати «білетики
щастя», ( маленькі сердечка або свічечки )покладіть їх на долоні,закрийте очі і загадайте найзаповітніше бажання.
На Різдво ваше бажання обовязково здійсниться.
- Добро,яке ми здатні зробити , варте , чи не найбільшого скарбу!