Урок-квест на тему:
«Р. Д. Бредбері «Усмішка». Намагання автора уберегти людей від зла та небезпеки на Землі. Мрія про перемогу добра та людяності».
або
(Інтелектуальна спецоперація «Врятування людства від духовного вимирання»)
Мета: за допомогою технології квесту розвивати критичне мислення учнів; поглиблювати навички аналізу прозового твору; донести до дітей морально – філософський зміст новели «Усмішка»; розвивати логічне мислення, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх, почуття прекрасного, любов до мистецтва; сприяти морально – етичному вихованню учнів; вміння застосовувати знання у житті; виховувати командний дух творчої роботи
Налаштування на емоційне світосприйняття(емоції та асоціації від усмішки)
Хід уроку:
Епіграф:
Пробач мені, будь ласка,
Милий друже,
Люблю тебе і дякую тобі!
1. Повідомлення теми, завдань.
2. Слово учителя.
Сьогоднішній день і цей урок ми почали з усмішки, бо вона здатна творити дива: змінювати світ на краще, збагачувати наш духовний стан яскравими враженнями. Це не випадковість, а, швидше – закономірність, бо й говоритимемо ми з вами про ту чарівну усмішку незрівнянної Мони Лізи, яка так вразила Тома із новели Рея Бредбері, хлопчика із майбутнього пост апокаліптичного суспільства, яке неодмінно настане, якщо … якщо ми з вами не врятуємо його. Та, звісно, ми це зробимо, ми займаємося цим із самого народження, даруючи світу позитив. Та, на жаль, ще не всі проблеми вирішено, і у нас з вами безліч роботи… Тому оголошую початок спецоперації «Врятування людства від духовного вимирання», під час якої ми здійснимо подорож у майбутнє на машині часу. У ній беруть участь чотири команди інтелектуальних спец призначенців, які вже пройшли гарну школу виживання, виконуючи попередні завдання для здійснення сьогоднішньої операції:
Слайд №7 План спецоперації.
на тему: «Врятування людства від духовного вимирання».
Тож займаємо місця у машині часу і вирушаємо у майбутнє за маршрутом: теперішній 2017 рік - далекий 2061.
Слайд №8 МАШИНА ЧАСУ
Слайд №9 ВИЗНАЧЕННЯ БУКТРЕЙЛЕРА
Почнемо з буктрейлера, завдання, яке майстерно виконали кінематографи.
Буктрейлер –короткий відеоролик за мотивами книги, метою якого є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.
Слайд №10 «Робота кінематографів»
СЛАЙД №11 ВІДЕОРОЛИК
(Перегляд бук трейлера) та рецепт врятування людства від кінематографів.
Рецепт урятування світу від кінематографів: світ урятує кінематограф
Як ми дізналися із новели та відеоролика, Том із шматком картини тікає із міста.
Вчитель: отже, Том рятує посмішку чарівної жінки. Хто ж вона і хто її створив. Дослідницьку операцію провели незалежні дизайнери
(Виступ художників):
СЛАЙД №12 ПОРТРЕТ МОНА ЛІЗИ ТА ЛЕОНАРДО ДА ВІНЧІ
Слайд № 13 «Портрет Мона Лізи»
Першийдизайнер. Італійський живописець епохи Відродження Леонардо да Вінчі залишив нащадкам невелику кількість творів. Серед робіт зрілого періоду творчості перше місце посідає знаменита «Джоконда», таємнича усмішка якої вже протягом багатьох століть хвилює серця людей. І ось що цікаво: кожного, хто хоча б один раз побачив портрет Мони Лізи (Джоконди), охоплює почуття схвильованого трепету; усмішка западає у душу, від неї важко відвести погляд. Це, можливо, від того, що у всьому вигляді жінки дивовижно – зворушливо передані протиріччя та складність людської натури. Для Леонардо да Вінчі усмішка є не що інше, як «рух», відповідний певному «душевному стану» людини.
Слайд № 14 «Дизайнери у творчому пошуку»
Захист ілюстрацій на тему «Обкладинка до новели».
Слайд № 15 визначення новели
1). Бесіда:
- Дайте визначення новели.
Новела - невеликий за обсягом прозовий твір про певну незвичайну подію з життя головного героя з несподіваним фіналом.
Знайдіть ознаки новели в «Усмішці».
СЛАЙД № 16
2) Робота з текстом
- Згадайте, навіщо люди зібралися так рано на площі?
- Чи знали люди що – небудь про картину, в яку вони так бажають плюнути?
- Чому люди так прагнуть плюнути у картину?
- Як про це говорять герої новели?
- Чому люди так ненавидять минуле?
- Чому практично всі впевнені, що цивілізація не повернеться?
- Пригадайте розмову на площі. Хтось із натовпу виражає надію на повернення цивілізації. Скажіть, якою повинна бути та людина, що «підлатає цивілізацію»?
СЛАЙД №17
СЛАЙД №18 «Мозковий штурм»
3) Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- У тексті є така фраза : «А навіщо ми тут зібралися? – спитав, поміркувавши, Том, – чому ми повинні плювати ?»
-Як ви думаєте, чому ці слова вкладено в уста дитини?
- Яким було перше враження Тома від картини?
- Чому Том не міг плюнути на картину?
Отже, картину знищено. Натовп розійшовся. Стало зовсім тихо. Світ заснув.
«Він дивився на неї в білому світлі, що лилося з опівнічного неба. І подумки промовляв до себе знову і знову: «Усмішка, люба усмішка». Через годину він усе ще бачив її, навіть після того, як обережно склав і заховав. Він заплющив очі, а Усмішка не зникала у темряві. Вона все ще була з ним, тепла і лагідна, коли він заснув, і світ поринув у тишу, а місяць веслував собі у холодному небі спершу догори, потім донизу назустріч ранку.»
- Чому слово «Усмішка» написане з великої літери? (Усмішка –дійова особа новели).
- Чи є у Тома надія на те, що в житті будуть зміни на краще? Доведіть це цитатою. (Так, бо Том – хлопчик, молоде покоління, він думає та діє не так, як натовп дорослих. Він милується красою, тому не може її нищити. Цячудоваусмішказалишила маленького Тома людиною в озвіріломунатовпі, розбудила в ньомупочуття прекрасного.
- Як вигадаєте, чи потрібна людям краса? Чи може час зруйнувати красу?
9) Слово вчителя.
У творах Рея Бредбері реальний світ стає фантастичним не за помахом чарівної палички, а за законами науки. Але не все у світі діє за цими законами. Почуття людей - радість, горе, любов, ненависть, дружба, сльози, сміх, бажання насолоджуватися прекрасним чи знищувати його – не можна пояснити діями обчислювальних машин, це вже інші цінності, де діють почуття.
Який варіант майбутнього пропонує Бредбері в оповіданні?
А який варіант запропонували б ви? Операцію спеціального призначення по створенню фанфіків виконували наші все знаючі журналісти. Вони передбачили свої варіанти розвитку подій у майбутньому, тим самим рятуючи людство.
Зачитування творів-фанфіків
Слайд № 19
Фанфік -це вид аматорської літературної творчості, при якому читачами (фанатами) «дописується» популярна книга, роман, повість, новела.
СЛАЙД №20 «ЩО таке репортаж»
Слайд № 21 ( фото робота журналістів)
А ще вони створили репортаж, звернувшись із запитаннями до учнів школи та просто перехожих, яким бачать майбутнє вони.
СЛАЙД №22 Відеоролик «Репортаж»
А тим часом наш маршрут досяг останньої зупинки, де нас уже чекають рятувальники-екологи, які знайшли свій шлях врятування людства і зараз пропонують нам його.
Слайд № 23 (фото про роботу екологів, перелік правил)
СЛАЙД №24 Перелік правил « Як має поводитися людство, щоб запобігти ситуації, описаній в «Усмішщі».
СЛАЙД № 26
СЛАЙД №27
СЛАЙД №28
СЛАЙД № 29
СЛАЙД №30
Підсумок.
Вправа «Вільний мікрофон».
Новела «Усмішка» є застереженням. Спробуйте розкрити філософський зміст оповідання.
(Усмішка – великий неспокій за майбутнє людства. Краса врятує світ, якщо люди врятують красу.)
Інструкція для вільних кінематографів
1. Дослідити біографію Р. Д. Бредбері.
2. Знати зміст новели «Усмішка».
3. За допомогою інтернет-ресурсів знайдіть картинки, фотоілюстрації, фото із спектаклів, художніх фільмів.
4. Зацікавити однолітків новелою «Усмішка».
5. Зняти відео фрагмент твору.
6. Сфотографувати робочі моменти для презентації.
Результатом вашої роботи буде буктрейлер - короткий відеоролик за мотивами книги, метою якого є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі.
Завдання для незалежних дизайнерів
1. Знайти інформацію про італійського художника Леонардо да Вінчі (коротко)
2. Дослідити історію створення картини «Джоконда» («Мона Ліза»).
3. Знайти картину Л. да Вінчі.
4. Описати портрет жінки.
5. Намалювати ілюстрацію обкладинки новели «Усмішка».
Результатом вашої роботи має бути колаж – збірка ілюстрацій для обкладинки.
Сфотографувати робочий процес.
Інструкція для все знаючих журналістів
1. Прочитати новелу, знати зміст.
2. Вивчити біографію автора, знати його інші твори.
3. Написати фанфік - це вид аматорської літературної творчості, при якому читачами (фанатами) «дописується» популярна книга, роман, повість, новела.
4. Кінцевий результат: збірка фанфіків у вигляді кардмейкінгу - мистецтво виготовлення вітальних листівок, книжечок своїми руками.
Сфотографувати робочий процес
Інструкція для екологів-рятувальників
1. Опрацювати біографію Р. Д. Бредбері.
2. Знати зміст «Усмішки».
3. Напрацювати закон (ряд правил для врятування людства від духовного вимирання)
4. Сфотографувати робочий процес.
Кінцевий результат – виготовлення скрапбукінга - Скрапбу́кінг, скрепбукінг - вид рукодільного мистецтва, що полягає у виготовленні та оформленні сімейних або особистих фотоальбомів.
1