Урок-узагальнення з вивченої теми: "Мудрість байки" (байки Езопа, Крилова), під час якого використано методи: "Мікрофон"; «Мозаїка»;
«Літературний крос»; «Символ байки»; Ґронування; «Кола Вена» для підведення підсумків з попередньо вивченого матуріалу.
Красноруцька Катерина Леонідівна,
учитель зарубіжної літератури
КЗ «Харківська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №11 з поглибленим вивченням окремих предметів Харківської міської ради Харківської області"
Тема: Урок - узагальнення «Мудрість байки» (байки Езопа, Крилова)
Мета: перевірити отримані знання учнів з вивченої теми, уміти використовувати теорію на практиці, аналізувати, зіставляти байки Езопа та Крилова, здійснювати пошукову діяльність та аналіз літературних творів; розвивати критичне мислення, навички виразного та раціонального читання; формування ціннісних орієнтирів на уроці зарубіжної літератури, виховувати духовні цінності, прививати любов до літератури
Тип уроку: узагальнення.
Обладнання: портрети Езопа та І. А. Крилова, підручник, дидактичний матеріал ( картки, малюнки різних фрагментів-речей, що присутні у байках, ілюстрації байок, тощо), мультимедійна презентація.
Завдання:
Методи і техніки:
Хід уроку Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен ,
Сковорода, Крилов – всім вистачило тем:
Всім шлях премудрий розкривався.
Хто до Езопа добувався,
Хто позичав сюжетів та ідей.
Щоб байкою збагачувать людей… М. Годованець
І. Організаційний момент
Налаштування учнів на урок за допомогою афірмацій.
ІІ. Евокація
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
Доповни текст
Першим байкарем у світовій літературі вважають давньогрецького письменника ___________, який народився на острові____________. Саме йому належать перші алегоричні розповіді про голодного ___________ й хитру _________, довірливу ___________ та безтурботну, легковажну ___________.
Байка – короткий віршований або прозовий твір ___________ характеру, у якому головними героями є ___________, ____________,____________, ____________. Ключовою ознакою цього жанру є ___________ - перенесення людських якостей і стосунків на образи тварин, рослин, людей, предмети.
Російський поет, публіцист, байкар __________, який наслідував твори ___________ й ____________. Письменник оновив жанр байки, яка вперше набуває гострого сатиричного та політичного характеру.
(Доповни текст.
Першим байкарем у світовій літературі вважають давньогрецького письменника Езопа, який народився на острові Самос. Саме йому належать перші алегоричні розповіді про хитру лисицю й голодного вовка , довірливу ворону та безтурботну, легковажну цикаду.
Байка – короткий віршований або прозовий твір повчального характеру, у якому головними героями є тварини, рослини, люди, предмети. Ключовою ознакою цього жанру є алегорія - перенесення людських якостей і стосунків на образи тварин, рослин, людей, предмети.
Російський поет, публіцист, байкар І. А. Крилов, який наслідував твори Езопа й Лафонтена. Письменник оновив жанр байки, яка вперше набуває гострого сатиричного та політичного характеру).
Інтегрований метод «Мозаїка» передбачає групову або фронтальну роботу.
(Учням потрібно скласти мораль байки зі слів написаних на аркушах.
Мета цього методу – перевірити школярів на знання тексту байок).
Скласти мораль байки із записаних на окремих аркушах слів, пояснити, вказати назву й автора.
(У сильних винен завжди, хто слабкий;
В історії є приладів чимало;
Та ми історії ніколи не писали;
Але те ж саме кажуть нам байки. «Вовк і Ягня» І. А. Крилов).
(Так і в людей буває. Коли хто неспроможний досягти чогось, посилається на обставини. «Лисиця і виноград» Езоп).
(Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелося шкодувати. «Мурашки і Цикада» Езоп).
(Тож, як сідати – сварки марні,
Бо з вас музики незугарні. «Квартет» І. А. Крилов).
«Літературний крос» (Цей метод передбачає швидке доповнення учнями незавершених висловів, які зачитує вчитель).
Та вже й … (потанцюй піди! І. А. Крилов «Бабка і Муравель»)
«Символ байки». (Це завдання передбачає перевірку знань змісту байок та асоціативне мислення).
Учні повинні вгадати, до якої байки належить зображення.
Метод ґронування. (Подано два зображення з байок «Вовк і Ягня» Езопа та І. А. Крилова. Учні розглядають ці малюнки та записують асоціації, які у них виникають, згадуючи байки кожного з авторів.
Мета цього методу – навчити учнів порівнювати й зіставляти художні твори).
Порівняйте прислів'я, приказки та крилаті вислови. Визначте спільне й відмінне.
Прислів'я, приказка |
Крилатий вислів |
Біда вівцям, де вовк пастушить! Хто безтурботний, той не живе, а лежить колодою на життєвій дорозі. Без діла жити — небо коптити. Хитра людина в'ється як хмелина. I будень, і неділя - лінивому все безділля. До останнього кроку. Один цвіт не робить вінка. Кричала ворона, як вгору летіла, а як вниз, то й опустила крила. Хвалилася вівця, що в неї хвіст, як у жеребця, та ніхто тому не вірив. |
Проспівала, добре дбала – та вже й потанцюй піди! Бабка-Стрибунець. Тож, друзі, як сідати – сварки марні, бо з вас музики незугарні. Езопівська мова. Лебедина пісня. Друг пізнається в біді. Одна ластівка весни не приносить. Тут Родос, тут стрибай. Немає нічого такого досконалого, щоб бути вільним від будь-яких докорів.
|
Поясніть і запишіть одним реченням значення кожного прислів'я
Слова ласкаві, та думки лукаві.
Вовк прийшов у овечій шкурі.
Як до діла, так і сіла.
Житній хліб пшеничному калачеві дід.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Кожна голова має свій розум.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Заповніть таблицю. Назвіть 3-4 байки, визначте їх цінності, що в них утверджуються чи актуальна в сьогоденні.
(Завдання пропонується для перевірки вміння виділяти повчальний зміст твору, крізь призму ціннісних орієнтирів: шанобливе ставлення до Батьківщини та її культурних надбань, виховання толерантності, доброти та поваги до інших, формування власних моральних якостей, розвиток здатності до уяви, сприяння пошани й уваги до сім'ї, старших друзів тощо).
Назва байки |
Цінності |
Актуальність |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Пригадайте за ілюстраціями назви байок.
_____________________________________
_________________________________________
__________________________________________
_____________________________________
_________________________________________
________________________________________
________________________________________
_______________________________________
Запишіть слова, які асоціюються у вас зі словом БАЙКА
________________________ Б __________________________
________________________ А __________________________
________________________ Й __________________________
________________________ К __________________________
________________________ А __________________________
Метод «Кола Вена». (На дошці зображено два кола, що перетинаються одне з одним. У колі, що знаходиться ліворуч, перелічуємо риси, які притаманні для байок Езопа. В іншому колі – риси, що характерні для байок І. А. Крилова. А в місці перетину – спільні ознаки для алегоричних творів обох авторів).
Спільне й відмінне в байках Езопа й І. А. Крилова
Езоп Спільне І. А. Крилов
Байки Езопа:
Байки Крилова:
Спільне:
Отже, сюжети, яких байок перегукуються (назви)?
А чим відрізняються? (У байці Езопа «Крук і лисиця» крук тримав шматочок м'яса, а в байці І. А. Крилова «Ворона і лисиця» ворона тримає шматок сиру).
Де не може бути моралі?
ІV. Рефлексія
Отже, чи досягли ми очікуваних результатів?
- Які враження справив на вас цей урок?
- Що вам найбільше сподобалося на ньому?
- Що нове ви дізналися на цьому уроці?
- Які крилаті вислови я запам'ятав?
- На кого з героїв хотів або не хотів бути схожим?
- Чи траплялися у вашому житті схожі ситуації, з якою саме байкою можна порівняти?
- Які висновки ви зробили після цього уроку?
Оголошення і коментування оцінок.
V. Домашнє завдання
• Виписати художні особливості та ознаки байки.
• Скласти байку.
Літературний квест
1, 16, 7, 4, 19,21,12,33. (Алегорія)
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий… (вовк)
ШСТДРМІПІИВЛИСИЦЯПРОИІАЧВЕЛТАВИНОГРАДИМИРАТВЬВТАТАЙРЛО.
Список літератури: