Конспект відкритого заняття з теми «Інноваційні технології в логіко-математичному розвитку дошкільнят»
Дошкільнята (5-6 років).
Мета: інтенсивно розвивати кмітливість дітей, здатність до абстрагування. Виробляти навички лаконічної й точної мови, рахунку. Розвивати вирішення й складання простих арифметичних завдань. Ознайомити з геометричними формами, поняттями «один» й «багато», вчити орієнтуватися в часі й просторі. Сформувати у дітей прості логічні структури мислення й математичних уявлень завдяки «логічним блокам» Дьєнеша. Розвивати дрібну моторику рук дітей. Забезпечити емоційно-позитивне середовище під час занять.
Обладнання: «логічні блоки» Дьєнеша (24 геометричні фігури, що відрізняються кольором, розміром й формою), роздруковані кола-смайлики, роздруковані зображення котика, собаки й качки, мішечки для дидактичної гри
№3, елементи для аплікації квітки (коло для серединки, 5 трикутників для пелюсток, довгий прямокутник для стебла), клей.
Хід заняття
Введення понять «один» й «багато».
— Діти, сьогодні ми познайомимося з різноманіттям геометричних фігур! Але, перед цим, до нас в гості завітали чарівні смайлики. (Педагог роздає кожній дитині по одному смайлику). У кожного з вас є один круглий смайлик, дивіться-но, як він посміхається для вас! Дітки, усміхнімося у відповідь, привітаймо чудових гостей (Діти вітаються, посміхаються, машуть ручками).
— До нас хочуть завітати ще декілька цікавих смайликів, привітаємо їх теж? (Педагог роздає кожній дитині по 2-3 нових смайлики, діти розглядають, тримають, грають з ними). Тепер в кожного з нас не один смайлик, а багато! Слово «багато» означає те, що ми не самотні, а маємо групу якихось предметів. Зараз у нас – багато смайликів!
Педагог показує дітям один палець повторюючи: «Один пальчик!», всі десять пальців зі словами: «Багато пальчиків!». Діти повторюють за педагогом.
Знайомство з «логічними блоками» Дьєнеша.
Педагог роздає кожній дитині по набору карток. Діти перебирають картки в руках, розглядають, граються.
— (Педагог показує жовту фігуру) Діти, зберімо в групу всі жовті фігури.
*і так далі з іншими кольорами (або на вибір)
— (Педагог показує трикутник) Діти, зберімо в групу всі трикутнички.
*і так далі з іншими формами (або на вибір)
— (Педагог показує велику фігуру) Діти, зберімо в групу всі великі фігури.
*і так далі з іншими розмірами (або на вибір)
— Дітки, до нас знов завітали гості (Педагог роздає зображення кота, собаки, качки). Наше наступне завдання: необхідно котику дати всі трикутнички, собаці всі кола, а качці – всі квадратики.
*далі групуємо за кольорами/формами (або на вибір)
Дидактична гра №1 «Що зайве?».
Педагог викладає дітям ряд послідовних однакових фігур з різними кольорами, десь всередині поклавши фігуру іншої форми. Завдання: обрати зайву фігуру й прибрати її з загального ланцюга. Можна змінювати залежно від характеристик карток: кольору/форми/розміру.
Дидактична гра №2 «Зламане намисто».
Педагог викладає дітям ряд кіл одного кольору в послідовності «велике – мале – велике – мале», десь всередині поставивши два малих/великих кола підряд. Завдання: переставити одне коло, щоб відновити структуру намиста. Для ускладнення гри можна зробити «злами» в декількох місцях. Також можлива варіація за формою/кольором/розміром.
Дидактична гра №3 «Мішечок з секретом».
Педагог роздає дітям по мішечку, де заздалегідь є фігури з однією характеристикою (кольором/формою/розміром) й одна, яка від них відрізняється. Завдання: висипати всі фігури, перебрати ручками, знайти зайву, заповнити мішечок «правильними фігурками. Для ускладнення гри додаємо не одну, а декілька зайвих фігур.
Підведення підсумків.
— Геометричних фігур в природі дуже-дуже багато. На завершення нашого з ними знайомства, створімо прекрасну квітку. (Педагог роздає дітям по набору для аплікації). Подаруйте цю квіточку своїй близькій людині, пам’ятайте, дітки, доброзичливість врятує світ!