11 клас
Тема. Відмінювання прикметників
Мета: удосконалювати вміння учнів визначати групу відмінювання та навики відмінювання прикметників; користуючись довідковою літературою, пояснювати значення прикметників-паронімів та фразеологізмів, у складі яких є прикметники; створювати висловлення на дискусійну тему із використанням прикметників.
Тип уроку – закріплення та застосування знань, умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. Організація учнів до роботи на уроці
Який красивий день! І Ви такі ж красиві!
Веселі, молоді, завзяті і сміливі!
В майбутнє впевнено летить Ваш кожен крок,
Хай буде корисним для Вас і цей урок.
Уявіть, що ви перетворилися на чарівника і можете начарувати найцікавіший у світі урок. Яким він, на вашу думку, повинен бути?
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань і практичного досвіду учнів
Розшифруйте ребус.
Якими частинами мови є зашифровані в ньому слова?
Чи одинаково вони відмінюються? Чому?
1)
100 ,, , , й
2)
ний
вчаль
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, усвідомлення учнями практичної значущості знань, умінь і навичок
ІV. Виконання учнями завдань під контролем і з допомогою вчителя
1. Розподільний диктант
Запишіть запропоновані прикметники у дві колонки: у першу колонку – прикметники твердої групи, а в другу – м'якої групи відмінювання.
Безодній, будній, брудний, рідкісний, яскравий, якісний, верхній, осінній, вечірній, доччин, Андріїв, тітчин, Маріїн, якісний, веселий, святковий, дальній, далекий, дядьків, Олексіїв, сестрин, нянин, зелен, ладен, певен, повинен.
2. Вправа "Хто швидше?"
Прочитайте текст. Визначте в ньому прикметники. Які з них написані неправильно? Поясніть їхній правопис. У рядках під текстом напишіть їх правильно.
У кожного з нас є природній потяг до краси. Найчастіше ми звертаємо увагу перш за все на зовнішні її прояви. Нам приємно дивитися на високого широкоплечого білолицого хлопця. Ми дружним поглядом обдаровуємо довгоногу струнку дівчину. Але чи такими ж привабливими є внутрішні якості цих красенів і красунь? На жаль, найчастіше ні. Зворотній бік медалі найчастіше далекий від ідеалу і з тими, на кого так приємно дивитися, дуже часто зовсім не хочеться спілкуватися чи мати якісь спільні справи.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Творче завдання.
Використовуючи прикметники твердої і м'якої груп, напишіть висловлення-роздум (5 – 7 речень). Висловіть у ньому власні судження про зовнішню і внутрішню красу людини.
4. Словникова робота.
Прочитайте та поясніть значення прикметників-паронімів. Звірте свої висновки з матеріалами словника.
Складіть і запишіть із цими словами пари речень, які ілюструють відмінність у їх лексичних значеннях.
Літній – літний, дружній – дружний, лі́карський – ліка́рський.
5. Самостійна робота учнів.
Виконайте письмово тест. Звірте свої відповіді із відповідями в картках для самоперевірки.
1) У якому рядку всі прикметники належать до твердої групи?
А милий, гордий, осінній
Б простий, круглолиций, твердий
В безкраїй, пізній, модний
Г людяний, красивий, заможний
2) У якому рядку всі прикметники належать до м'якої групи?
А задній, пізній, спідній
Б корисний, відважний, гострий
В верхній, досвітній, блідолиций
Г житній, справжній, військовий
3) Помилку при відмінюванні прикметників допущено в рядку
А братові, братових, братовим
Б безкраїй, безкрайного, безкрайному
В нянин, няниного, няниному
Г тутешній, тутешнього, тутешньому
4) Прикметник твердої групи входить до складу фразеологізму
А молочні ріки і киселеві береги
Б шукати вчорашнього дня
В сміятися на кутні
Г рання пташка
5) Прикметник м'якої групи входить до складу фразеологізму
А гірка чаша
Б до нових віників
В торішній сніг
Г терновий вінок
6) Прикметниковий тип відмінювання має іменник у реченні
А В Україні дуже скрупульозно ведеться військовий облік.
Б Попереду був військовий загін сержанта Процюка.
В Цей військовий округ має особливий статус.
Г Перед учнями школи виступив військовий.
Картка для самоперевірки учнів
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Г |
А |
Б |
А |
В |
Г |
6. Словникова робота
Поясніть значення фразеологізмів у 4 та 5 завданнях тесту. Усно складіть із кожним із них речення.
V. Узагальнення і систематизація учнями результатів своєї роботи
VІ. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія "Незакінчене речення"
1. Сьогодні на уроці мені вдалося зрозуміти…
2. Найцікавішим для мене було завдання…
3. Найлегшою для мене булав права…
4. Свої знання з теми я оцінюю …
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити теоретичний матеріал підручника.
2. Написати вільне есе "У здоровому тілі здоровий дух".