1
Тема: «Я ЛЮБЛЮ УКРАЇНУ!»
Мета:
навчальна – закріпити знання учнів про Україну, її символи, традиції, впроваджувати елементи естетичного виховання культури спілкування;
розвивальна – розвивати українське мовлення учнів, культуру поведінки; уміння приймати рішення в нестандартних ситуаціях, колективну творчість і комунікативні здібності;
виховна – виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини - України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, творчу самостійність і відповідальність, уміння самоорганізовуватись, вміння працювати командою, сприяти розвитку творчої особистості.
Епіграф: Хто зберіг любов до краю і не зрікся роду, тільки той віддав всю душу, все, що зміг, народу.
Хід уроку
1. Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Зветься величаво – Україною,
Моя найкраща в світі сторона.
2. Чарівна, неповторна, Україно!
Для мене в цілім світі ти — одна.
І рідна, й мила, дорога, єдина.
Земле зачарована моя.
3. Україна в давній славі,
В козацьких пригодах,
На заквітчаних левадах,
В рідних синіх водах.
4. Україна в тих долинах
І високих горах,
На степах буйних, широких
У гаях, у борах.
5. Україна в білих селах,
У густих садочках,
У хрещатому барвінку,
У синіх квіточках.
6. Україна на яворах
Пташкою співає;
На стрілецькії могили
Голову схиляє.
7. Україна в чорноземі,
Що родить пшеницю, -
В глибинах, що дають нафту
І сіль-сировицю.
8. Україна в рідній мові
І в пісні прекрасній, -
Україна в рідній школі,
В майбутності ясній.
9. Україна в чистих хатах,
І в сільській церковці, -
У дитячому серденьку,
В розумній головці,
10 Україна в ясних зорях,
В сонці, що над нами, -
І в очах добрячих, ясних
Рідненької мами.
11. Люблю тебе, Вітчизно,
мила Україно,
Бо щастя жити
ти мені дала.
Для мене ти одна
і рідна, і єдина,
Я все зроблю,
щоб ти завжди цвіла.
12. Скільки світлих доріг
Ти для мене відкрила
До високих зірок,
У широкі поля.
У мені твоя кров,
У мені твоя сила,
Найдорожча з усіх,
Рідна земле моя.
13. Ми — патріоти, дочки і сини,
Для твого блага все в житті здолаєм!
Бо ти найкращий, краю мій ясний,
Вітчизну й матір ми не вибираєм.
14. А просто любимо, бо ця земля свята,
Вона нас народила і зростила.
Вітчизною зовемо неспроста,
Бо нам вона дала і душу, й крила.
Ведуча. Доброго дня всім присутнім у цьому залі! Сьогодні є нагода довести, що ми любимо свою мову, свою країну — чудову Україну, багато знаємо про неї і готові дізнатися ще більше. Ми розпочинаємо шоу-змагання на тему: «Я люблю Україну!”
Ведучий. Час познайомитися з нашими чарівними українцями та україночками. Я із задоволенням представляю учасників команд.
Представлення команд
Ведуча. Хай сьогоднішня гра відкриває перед вами, друзі, розум, мудрість, щедрість, гумор нашого талановитого народу. Але гра є гра, і вона, звичайно, має свої правила, які порушувати в жодному разі не можна…Тому оцінювати наші конкурси будуть поважні й шановні люди, справжні поціновувачі української культури:
Представлення журі
Ведучий. Перед початком першого раунду нам би хотілося згадати всіх патріотів, які люблять нашу Україну й виборюють її незалежність. Ми щиро віримо, що вони здолають усі випробування і повернуться до нас живими. Та вшанувати хвилиною мовчання пам'ять тих, хто уже не повернеться.
1 раунд «Розминка»
Ведуча. Ні для кого не секрет, що здавна голову дівчат прикрашав віночок. Та чи знаєте ви, що для традиційного віночка потрібно 12 квіточок. Розпочинаємо перший раунд –розминка. Послухайте вірш і спробуйте запам’ятати якомога більше назв квітів.
Квітів яскравих барвисті узори
Сяють в віночку, як вранішні зорі.
Кожна говорить до нас, промовляє,
Про свої символи розповідає.
Запашні чорнобривці, це кожен знає,-
Символ Вкраїни, рідного краю.
Цвіт незабудки – пам'ять про рід
Й вірну любов – панацею від бід.
Безсмертник – здоров’я,
Барвінок – життя.
Ромашки - це юність і доброта.
Мак – мужність, молодість і краса,
Вогонь ясний, що не згаса
Та водночас печаль і туга
За втраченим в двобої другом.
Сині волошки – краплиночки неба –
Довірливо й скромно
Всміхнуться до тебе.
Цвіт яблуні та білої вишні –
Це материнська любов ніжна.
Гроно калини – врода дівоча.
Любисток – завжди про кохання шепоче.
Нагідки – відомо всім – сонячні квіти,
Деревій же – нескореність і довголіття.
Розум і гнучкість – хміль кучерявий,
А всі квіти разом – краса наша й слава,
Їх назбирайте на клумбі і в полі,
Щоб розцвітала веселкою доля.
2 раунд «Вправний перекладач»
Ведучий. Ми живемо в Україні. Це наша держава, це наша Батьківщина. Батьківщина – це край, де здавна звучить наша рідна мова і материнська пісня.
Ведуча. Тож давайте поговоримо про нашу рідну мову. Розпочинаємо раунд під назвою «Вправний перекладач»
Ведучий. Командам необхідно перекласти на українську мову фразу з російської.
1 команда
Безопасное лезвие - (безпечне лезо)
Прыгает высоко – (стрибає високо)
Долгий путь – (довгий шлях)
Прослойка общества - (прошарок суспільства)
2 команда
Ошибочный взгляд - (хибний погляд)
Постигло горе - (спіткало лихо)
Действующий закон - (чинний закон)
Медленный шаг – (повільний крок)
Додаткові
Полосатое платье - (смугаста сукня)
Участвовать – (брати участь)
Придти по делу (завітати у справі)
Веселое лицо – (веселе обличчя)
3 раунд «Юний географ»
Ведуча. Україна - це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади. Це гори Карпати і шахти Донбасу. Це широкий Дніпро - Славутич, який несе свої води в Чорне море.
Ведучий. Зараз я пропоную вам уявну мандрівку по Україні. Третій раунд – «Юний географ». На дошці зображена карта України. Запитання для команди № 1, 2 яка область зафарбована зеленим кольором? Правильна відповідь 2 бали.
Для команди 1. (Миколаївська) Для команди 2 (Тернопільська)
4 раунд «Більше-менше»
Ведуча. Запекла боротьба між командами триває, і ми переходимо до четвертого раунду. Він дасть нам можливість зрозуміти чи дружите ви з числами.
Ведучий. Команді ставиться запитання, відповідь якого – це число. Наприклад, запитання команді А: Скільки в Україні чинних дитячих оздоровчих таборів? (Підказка: п’ятицифрове число.)
Команда «А» відповідає, що їх, наприклад, 20 000.
Команди «Б» дають свої відповіді.
Правильна відповідь: 18682. Відповідно, та команда, яка називає найближчу відповідь до правильної.
Ведуча. Зрозуміло? Отже, почнемо.
5 Раунд «У рідному краї й серце співає»
Ведуча. Яке це диво — українська народна пісня! Кого тільки не полонила її вічна краса. Українська пісня — то живий скарб, що йде від покоління до покоління, несучи радість чи смуток, чаруючи людську душу, даючи їй силу й натхнення.
Ведучий. Наступне завдання виявить знавців української народної пісні.
6 раунд «Мовні сходинки»
Ведуча. Українська мова багата не тільки в піснях. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.
Ведучий. Отож, 6 раунд «Мовні сходинки». Пропоную дібрати за одну хвилину якомога більше слів, кожне з яких буде більше попереднього на одну букву. Слова мають бути іменниками у формі називного відмінку. Команда отримує бали відповідно до кількості дібраних слів.
І команда (на д ), ІІ команда (на м).
Зразок: око, осел, осика, осоння, окраєць, оболонка.
Орієнтовна відповідь: Дім, доля, Діана, дорога, діамант, дворянин, дипломат, декорація, демократія.
Мак, мама, Марат, молоко, мигдаль, Мирослава, махінація, математика.
А поки команди працюють – вікторина для вболівальників
7 раунд «Народна мудрість»
Ведуча. Усна народна творчість – скарбниця українського народу. Влучні вислови, неповторні порівняння, метафори – все це містять прислів’я та приказки.
Ведучий. Запрошую до себе справжніх знавців народної спадщини – капітанів. Капітан отримує своє завдання, яке повинен показати своїй команді без слів.
1. Слово – не горобець, вилетить – не спіймаєш.
2. Вовків боятись – в ліс не ходити
8 раунд «Вірю не вірю»
Ведуча. Наша країна славна відомими людьми, які розбудовують нашу державу, прагнуть своїми здобутками створити нове щасливе майбутнє.
Ведучий. Ми хочемо перевірити, чи знаєте ви українців, які прославили нашу державу. Це нам зробити дуже просто з допомогою відповідей «так» чи «ні»
Кожен член команди отримує по 1 запитанню (1 бал за правильну відповідь).
Запитання для команди«»
1. Чи вірите ви, що Ліна Костенко проживає в Росії? ( ні )
2. Чи правда, що Віктор Ющенко – третій президент України ? (так )
3. Чи вірите ви, що брати Кличко в дитинстві навчались в математичному колегіумі? ( ні )
4. Чи вірите ви, що Яна Клочкова – це псевдонім? ( ні )
5. Чи вірите ви, що Петро Порошенко народився у Вашингтоні (ні)
Запитання для команди «»:
1. Чи вірите ви, що Леонід Каденюк перший космонавт України? ( так)
2. Чи вірите ви, що Олег Скрипка є організатором фестивалю «Країна мрій»? ( так)
3. Чи вірите ви, що Андрій Шевченко володар золотого м’яча? ( так )
4. Чи вірите ви, що Арсеній Яценюк закінчив зі срібною медаллю англомовну школу?( так )
5. Чи вірите ви, що Олександр Усик закінчив кар’єру боксера? (ні)
9 раунд «Коса – дівоча краса».
Ведуча. Просимо, шановне журі, підбити підсумки попередніх конкурсів. А ми переходимо до 9 раунду, який називається «Коса – дівоча краса».
Ведучий. Із давніх-давен матері-українки змалечку плекали коси своїх дочок: мили в запашних цілющих травах, старанно розчісували і заплітали, щоб голівонька була, як квіточка. А коли дівчина підростала, мати чи бабуся навчали її саму доглядати свою красу.
Ведуча. Прошу виділити від кожної команди одну дівчину та одного хлопця. Ваше завдання: дівчата розплітають коси та розчісують їх, а хлопці заплітають їм коси.
Учасники, взявши гребінці й дзеркальця, змагаються у мистецтві заплітання коси. Решта учасників команд продовжують змагатися.
Ведучий. Хто зуміє згадати і проспівати більше куплетів із пісень, у яких згадується дівоча коса? За кожен куплет – один бал вашій команді.
Наприклад:
1. Вона ростом невеличка,
Ще й літами молода,
Руса коса до пояса,
В косі стрічка голуба.
2. Ой, чиє то жито,
Чиї то покоси?
Чия то дівчина
Розпустила коси?
3. Коса моя розплетена –
Її подружка розплела,
А на очах бринить сльоза,
Бо полюбила хлопця я.
4. Ой, чия то хата
Не заметеная?
Ой, чия то дівчина
Не заплетеная?
5. Сподобали Галю,
Забрали з собою.
Прив’язали Галю
До дуба косою.
6. Ой, коси, коси ви мої,
Довго служили ви мені,
Довго служили ви мені.
10 раунд «Розстав букви, щоб вийшло слово» або «Дешифратор»
Ведучий. 10 раунд «Дешифратор» (команди отримують в конвертах розрізні букви з яких протягом 2 хв. повинні зібрати одне слово (історичне поняття). Основна умова конкурсу обов’язкове використання всіх букв.
Варіанти слів, які можна зібрати з розрізних букв.
І команда
К |
О |
Н |
С |
Т |
И |
Т |
У |
Ц |
І |
Я |
ІІ команда
С |
У |
В |
Е |
Р |
Е |
Н |
І |
Т |
Е |
Т |
11 раунд «Жартівлива торбинка
Ведуча. Останній раунд має назву «Жортівлива торбинка».
Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них
Підбиття підсумків. Оголошення переможців.
Учитель. За результатами конкурсу, можна впевнено сказати, що кожен із Вас гідний називатися українцем. Бажаю кожному з Вас стати борцем за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ. І себе. Хай кожен з Вас добрим ділом стверджує, що нашому роду – нема переводу. Будьте гідними називатися УКРАЇНЦЯМИ!