Мета: формувати компетентності : предметні – ідейно – художній аналіз, навички виразного читання; ключові : навички пізнавальної діяльності – комунікативну, навички толерантного ставлення до думок інших; загальнокультурну – розвиток образного мислення; громадську – виховання шанобливого ставлення до жінки – матері.
Обладнання:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Поділ класу на 10 груп. Запис теми уроку.
II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Вступне слово вчителя.
Шевченко завжди захоплювався красою жінки, уболівав за її долю, мріяв бачити щасливою. А це бажання було за тих часів майже нездійсненне! Поет згадує свою матір, яку дуже рано «нужда та праця» поклали в могилу, свою няньку – сестру Катерину, яка практично довіку залишалася в кріпачках, сусідку Оксану, що підтримувала його у важкі хвилини( згадайте вірш « Мені тринадцятий минало…» ), але сама стала жертвою розпусника. Тому так багато в Шевченка творів про жінок і зображує він їх і в романтичному стилі, і в реалістичному, і в символічно-узагальненому. Ось про це ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці..
III. Актуалізація опорних знань.
Завдання №1. Вірш «У нашім раї на землі» Т. Г. Шевченка прочитати якомога краще. Учні вдома мали зняти свій виступ на камеру, а на уроці конкурс на відео(багаторазове прослуховування лише збагатить, лише слід у пам’яті).
Завдання №2.
Слово вчителя. - А тепер трохи арифметики (відповіді запишемо)
Скільки років прожив Шевченко? – 47;
Скільки був кріпаком? - 24;
Був у засланні? – 10;
Прожив в Україні –14 років, ще 3 роки провів в окремих поїздках.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Оформлення класу. Посередині стіл із дзиґою; малюнки та завдання; напис на дошці : «Геній-це 1% натхнення і 99% потіння»(Едісон).
Орієнтовні запитання.
Учні отримали малюнки, обговорюють у групах побачене, записують індивідуальні твердження, по черзі презентують їх у команді. Потім разом працюють над спільним командним твердженням, з яким вони готові поділитися більше, ніж з власним.
Тема( про що?): важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту;
Ідея(для чого?): возвеличення святості матері, засудження соціального устрою, який змусив страждати багатьох жінок;
Композиція (побудова): екскурс поета шляхами власного життя і розповідь про героїнь своїх творів. Твір має оптимістичний початок та трагічне, сумне закінчення. Вірш можна умовно на чотири частини поділити: гордість щасливої матері-селянки своєю малою дитиною та доля в майбутньому, коли діти-кріпаки виростуть; сором жінки-покритки та доля її та дитини в майбутньому.
Художні засоби.
Епітети |
у нашім раї на землі; мати молодая |
Метафора |
у нашім раї; |
Порівняння |
Нічого кращого немає, як тая мати молодая |
Пестливі слова |
дитяточком малим; |
V. Підбиття підсумків уроку.
Слово вчителя
« Він був сином мужика і став володарем в царстві духа, - писав про Тараса Григоровича Шевченка Іван Франко. – Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури…Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в ржу…». Як гадаєте, що мав на увазі Іван Франко?
Інтерактивна вправа « Передай мікрофон».
( Учні по черзі продовжують фразу.)
« Цей урок примусив мене замислитися над….»
VI. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять вірш «Доля».