Дата: 04.02
Вчитель класу : Гринчук Орися Григорівна
Тема: Закріплення прикметника.Слова , що називають ознаки предметів (прикметники)
Цілі уроку: закріпити в учнів з лексичне значення слів, які відповідають на питання який? яка? яке? які?;Розвивати уміння аналізувати і порівнювати, узагальнювати мовні явища.Збагатити зв'язне мовлення новими словами та словосполученнями. Вчити вдало використовувати прикметники як в усному , так і в писемному мовленні, розвивати орфографічну пильність, увагу, спостережливість.
Виховувати любов до рідної мови, бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
-Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок в країну відому, в країну чудову, що нас так чарує й збагачує мову.
II. Актуалізація опорних знань
1.''Мозковий штурм''
-З чого складається наше мовлення? Що виражає речення З чого складаються речення ?Які слова ми з вами закінчили вивчати на минулому уроці ?Що ви знаєте про іменник?
Отже, всі слова важливі, тому що вони роблять нашу мову красивою, співучою, милозвучною.
2. Перевірка домашнього завдання
3. Каліграфічна хвилинка
Відгадайте загадку.
Хто життя нам дарував,
Хто часу не шкодував,
Хто навчав нас говорити,
Хто найкращий в цілім світі? (Мама).
-Запишіть каліграфічно в зошити:
''ма'' ''мама''.
На сонці тепло, а біля матері добре.
Без матері і сонце не гріє.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні ми з вами закріпимо ваші знання зі словами, які розфарбовують усі предмети, тобто називають їх ознаки-прикмети. Також пригадаємо як відрізняти їх від слів інших частин мови. Пригадаємо на які питання відповідають ці слова- ознаки.
Будьте старанними й уважними і ви дізнаєтесь багато цікавого.
1.Вправа ''Незакінчене речення. Прийом ''Мікрофон''
-Закінчіть речення: '' Після сьогоднішнього уроку я зможу...''
IV. Робота над вивченим матеріалом
- Діти, перед вами портрети ваших матусь, які ви намалювали власноруч.ви зараз приготуєте оригінальний подарунок для своїх матусь, який сьогодні обов'язково подаруєте.
Отже, напишіть слова, які характеризують найріднішу вам людину. Наприклад, моя мама красива, мила, добра...( Діти зачитують свої варіанти.)
-А які або якого кольору очі, волосся, обличчя, ніс, губи і т.д.?( Відповіді дітей).
Ознака- це характерна риса , прикмета, за якою можна визначити що-небудь. Тому ці слова так і називаються- прикметники.
Самостійне виведення учнями правила: отже, в українській мові є слова, які називають ознаки предметів та відповідають на питання: який? яка?яке?які?
У реченні прикметники пов'язані з іменниками. Запитання ставимо від іменника до прикметника.
1.Фізкультхвилинка
2. Робота в підручнику
3.Диво-прикметник
Знайдіть в тексті іменники і слова, які називають їх ознаки.
Це така частина мови
Без неї нам не обійтися,
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові всміхнись.
Земля- ласкава, люба, рідна,
А сонце- щире, золоте,
А небо- лагідне, погідне,
Життя- прекрасне, золоте.
А очі в мами- добрі, ніжні,
А голос- чистий, дзвінкий,
А руки- теплі і надійні,
А погляд- сонячний, ясний...
квітки у полі- білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі- бистрокрилі,
Весняні, літні й зимові...
Усі ознаки називає...( прикметник).
Випишіть з тексту всі прикметники.
4.Осмислення нових знань. Гра''Відгадай колір''
- Зараз хтось один із учнів виходить з класу. Інші діти задумують якийсь колір і показують його жестами. За цими діями, жестами дитина, що вийшла, повинна відгади задуманий колір. Наприклад, якщо задумати зелений колір, то хтось доторкнеться до зеленої стрічки, хтось буде колихатись як дерево, хтось- поливати травичку).
5.Гра ''Шифрувальник''
-На дошці записаний деформований текст. Вам треба його відновити і записати у зошит.
Мама, тінмако , сюмату,
Я рабод від бете вчуся.
Ти кранайща в тісві мама,
Нінаж, радоб і ласвака!
6. Логічний диктант ( експрес- тестування)
- Я буду читати твердження, якщо вони вірні, ставите ''+'', якщо хибні ''-''.
1. Прикметник- це головний член речення(-).
2.Прикметник- це частина мови(+).
3. Прикметник не прикрашає наше мовлення(-).
4.Прикметник вказує на ознаку предмета(+).
5. Слово ''весна'' - прикметник (-).
6. Прикметник- це самостійна частина мови(+).
7. Прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які?(+).
8. Слово ''матусею'' - це прикметник(-).
9. Прикметник повязаний з іменником(+).
10. Прикметник відповідає на питання хто? що?(-).
11. Слова ''білий'', ''свіжий'', ''м'яке'', ''золота'' — прикметники(+).
Самоперевірка . На дошці правильні варіанти відповідей.
- Зачитайте, будь ласка, номери тільки тих відповідей, твердження яких є помилковими(діти зачитують). Оцініть себе.
V. Підсумок уроку
1. Гра ''Так- ні''
- Я буду називати слова. Якщо ви почуєте прикметник, то говорите слово ''так'', якщо інша частина мови- ''ні''.
2. Доповніть речення прикметником ''для мене сьогоднішній урок був...''(пізнавальним, цікавим, гарним, повчальним, добрим, творчим, несподіваним). Що змінилося після уроку?(Відповіді дітей).
VI. Домашнє завдання з інструктажем.