Конспект інтегрованого заняття: розвиток пізнавальної активності дітей на заняттях ознайомлення з навколишнім для дітей старшої групи "Дивовижні властивості повітря"

Про матеріал

Сприяти розширенню знань дітей про властивості повітря: прозорість, невидимість, легкість, силу, здатність змінювати температуру.

Розвивати пізнавальну активність; здібності встановлювати причинно-наслідкові зв'язки на основі елементарного експерименту і робити висновки; логічне мислення, пам'ять, мовлення.

Продовжувати вчити дітей під час дослідів дотримуватися правил безпеки.

Викликати інтерес до спільного виконання завдань, створити доброзичливий настрій.

Виховувати допитливість, взаємодопомогу, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Програмовий зміст.
Познайомити дітей з новою професією – синоптик, дати уявлення про те, чим займаються люди цієї професії; дати дітям уявлення про лабораторію, її призначення, правила поведінки в лабораторії. Сприяти розширенню знань дітей про властивості повітря: прозорість, невидимість, легкість, силу, здатність змінювати температуру.
Розвивати пізнавальну активність; здібності встановлювати причинно-наслідкові зв'язки на основі елементарного експерименту і робити висновки; логічне мислення, пам'ять, мовлення.
Продовжувати вчити дітей під час дослідів дотримуватися правил безпеки.
Викликати інтерес до спільного виконання завдань, створити доброзичливий настрій.
Виховувати допитливість, взаємодопомогу, дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Матеріали та обладнання:
у вихователя - скринька з кубиками, поліетиленовий пакет, ємність з водою, склянка, трубочка для коктейлю, паперова серветка, паперові рушники, керамзит, губка, грудка землі, повітряні кульки (здута та надута), свічка, сірники, склянка (1л), «змійка» з паперу, «китайський ліхтарик», ноутбук, муз. супровід, слайди про працю синоптика, про лабораторію;

у дітей - ємність з водою, паперові рушники, цупкий папір (картон), трубочки для коктейлю, губки, керамзит, камінці, дерев'яний брусок, білі халати
                                               Хід заняття
В-ль: Діти, до нас сьогодні завітали гості, привітайтеся з ними.
(Звучить легка, приємна музика).
Зробіть глибокий вдих, видих.
Вдихніть здоров'я, видихніть хвороби!
Вдихніть добро, видихніть неприємності!
Вдихніть впевненість, видихніть скутість і турботу!
Нам легко і приємно.
- Діти, увага! Почнемо з невеликого експерименту. Однією рукою закриємо ніс і добре, щільно закриємо рот. Ні носа, ні рота не можна відкривати.
- Чому ви відкрили? Що сталося? Що відчули? Яке у вас було відчуття? (Відповіді дітей).
В-ль: Сьогодні на занятті ви дізнаєтесь багато цікавого про повітря.

 А для чого і для кого потрібне повітря?
В-ль: Правильно, повітря потрібне всьому живому на землі.

 -Яке повітря нам потрібне?

- А що значить чисте повітря? ( Це коли легко і вільно дихається.)
-Де можна зустріти чисте повітря? (В лісі, в парку, в горах, на морі.)
- Що потрібно робити, щоб повітря було чистим, і легко дихалося людям, тваринам, рослинам? (Садити більше дерев, берегти ліси, парки і сквери, поливати водою асфальт від пилу тощо).

 Якщо б не було повітря, що було б з усіма нами? (Відповіді).

Діти,а які професії ви знаєте, пов’язані з повітрям? (Пілоти, космонавти, стюардеса, повітряні гімнасти.) Сьогодні я познайомлю вас іще з однією професією і називається вона - синоптик .( Показ слайдів, фото.) Одним з головних завдань синоптика є складання прогнозів погоди на найближчий час. Як ви вважаєте, що потрібно вивчати для цього? ( вивчати повітря та його властивості.)  Синоптики домовилися зображувати погоду з допомогою простих малюнків, щоб без зайвих слів повідомляти населенню, яка буде погода найближчим часом. Ці малюнки можна побачити по телевізору, коли передають прогноз погоди. Подібні малюнки синоптики використовують для складання карт погоди. Як ви думаєте, хто користується такими картами? (моряки і льотчики). Як ви думаєте, синоптик - це важлива професія? Чому? Що може статися, якщо він зробить помилку?( Міркування дітей.) Які на вашу думку потрібно мати якості, щоб стати синоптиком?

Подивіться, діти, що я знайшла сьогодні  у нашій групі?(Скринька.)Мабуть не випадково вона тут опинилась і щось хоче нам розповісти!  Щоб її відкрити давайте всі разом скажемо чарівні слова: "скринька – скринька відчинись і тим, що є у тебе поділись" (діти повторюють слова). Вихователь відкриває скриньку, дістає звідти поліетиленовий пакет, кубики.
В-ль спочатку розглядає пакет і запитує дітей: Що знаходиться в пакеті? (Він порожній, плоский). А тепер давайте наповнимо його кубиками.
(Діти виконують, по мірі того, як пакет наповнюється кубиками, вихователь звертає увагу дітей на те, як змінюється форма пакета).
В-ль: Що зараз в пакеті?
В-ль: Який став пакет? (Діти: Великий, об’ємний, він роздувся.)
В-ль: Чому? (Відповіді дітей).
Разом з дітьми робиться висновок, ( від чого залежить об’єм пакета?) об’єм пакета залежить від кількості речовини, яка міститься в ньому.
В-ль: А тепер висипайте кубики назад у скриньку. Що залишилося в пакеті?
Діти: Нічого.
В-ль: Зараз перевіримо.( В-ль скручує пакет.)Чому пакет знову став об’ємним? Що його роздуло? Коли пакет може бути об’ємним? Ось загадка, ось сюрприз, хто здогадався, що в пакеті?
Діти: Повітря!
В-ль: Зараз я здавлю пакет, а ви прислухайтесь, що відбувається. Що ви чуєте?
Діти: Шипіння, так виходить повітря.
В-ль: А повітря ви бачите? Що можна про нього сказати?
Діти: Невидиме.
В-ль: А яке воно за кольором?
Діти: Безбарвне.
В-ль: А за запахом?
Діти: Без запаху.
В-ль: Хоча повітря невидиме, безбарвне і не має запаху, все-таки його можна виявити і довідатися про нього дещо дуже цікаве . Для цього запрошую вас пройти в нашу уявну "лабораторію". Але спочатку подивіться і послухайте, що роблять в лабораторіях. (Показ слайдів і розповідь дітям про роботу в лабораторії.)

Лабораторія - це таке приміщення, де проводять різні досліди, аналізи, науково-технічні експерименти, розглядають різні предмети. А ви знаєте, як називають людей, які роблять досліди? Їх називають дослідниками.
В лабораторії завжди тихо і чисто.
Дослідники і лаборанти працюють у білих халатах. Тому я одягаю халат. Я -  завідуюча лабораторією. Дітки, і ви теж одягніть будь ласка халати! (діти одягають халати)
- Послухайте, як потрібно вести себе в лабораторії: не галасувати, уважно слухати, відповідати на запитання, нічого руками не чіпати без дозволу.

 Діти сідають за столи.
Практична частина заняття
Дослід 1. "Виявлення повітря"  ( Робить вихователь)
В-ль: Діти, я беру в руки порожню склянку. Що в ній? (Відповіді).
Зараз ми перевіримо, чи дійсно в склянці нічого немає. Перевертає склянку догори дном і повільно опускає її в воду. Тримати склянку потрібно дуже рівно. Потрапила вода в склянку? (Відповіді дітей: так, ні.) Дістає склянку з води і показує дітям
Діти: склянка всередині суха.
В-ль: Чому вода не потрапила в склянку? (Гіпотези дітей).
Висновок: У склянці є повітря, воно не пускає туди воду.
Повторити досвід, помістивши на дно склянки паперову серветку. Що буде з серветкою, вона намокне чи ні? (Передбачувані відповіді дітей).
В-ль виконує досвід, як у першому випадку. Паперова серветка залишилася сухою, вода її не намочила. Підтвердити висновок: У склянці є повітря, яке не пускає воду.
    В-ль: А тепер ще раз занурюємо в склянку воду, але вже в похилому положенні. Що з'являється у воді?
Діти: Бульбашки.
В-ль: Звідки вони взялися?
Діти: Повітря виходить із склянки і його місце займає вода.
А тепер, діти, ви самі спробуєте робити досліди з повітрям.

Дослід 2. "Як побачити повітря"
В-ль: Діти, ви казали, що повітря – безбарвне. Але повітря ми все-таки можемо побачити, а як це зробити я вам зараз покажу. Візьміть трубочку для коктейлю, один кінець опустіть у склянку з водою, а інший візьміть в рот. Обережно подуйте в трубочку. Що відбувається? Що ви побачили?
Діти: Бульбашки.
В-ль: Ми видихаємо в трубочку повітря і у воді його можна побачити у вигляді бульбашок. Якщо у воді з'явилися пухирці, значить у ній з'явилося повітря.(Тож, яке повітря, якщо воно у воді завжди піднімається вгору?) Повітря легке, воно легше води і завжди піднімається вгору.

Експеримент  «Підводний човен»

Запропонувати дітям з'ясувати, що станеться зі склянкою, якщо опустити її у воду, чи зможе вона сама піднятися з дна. В-ль занурює склянку у воду, перевертає її догори дном, підводить під неї вигнуту трубочку для коктейлю, вдуває під неї повітря. Діти роблять висновок: повітря, яке легше води - потрапляючи в склянку через трубочку, витісняє воду з під склянки і піднімає її (склянку).(повітря має силу)

Дослід 3. "Як відчути повітря"
В-ль: А ще ми можемо відчути повітря. Візьміть аркуш картону і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчуваєте? (Вітерець). Помахайте аркушем над водою. Чому з'явилися хвилі? (Відповіді дітей).
В-ль: Аркуш  рухається і як би підганяє повітря. Повітря теж починає рухатися. Вітер - це рух повітря. Коли повітря переміщається над землею з одного місця на інше, ми говоримо, що дме вітер. Переміщаючись, повітря змушує рухатися і інші предмети. Коли дме вітер, що ми можемо побачити в природі? (Колишуться віти дерев, починає переміщатися вода, утворюються хвилі в морях, озерах і океанах.) Вітер може бути різним, легким і приємним. а може бути сильним, поривчастим, як ураган.

Висновок: повітря може рухатись.
Фізкультхвилинка

Сильний вітер до землі 
Гне дерева молоді,
А вони ростуть, міцніють, 
Вгору тягнуться, радіють. 
Вітер віє нам в лице, 
Захиталось деревце. 
Вітерець все тихше, тихше, 
Деревце все вище, вище.

  Дослід 4. «Реактивна кулька»

Подивіться діти, в мене є повітряна кулька (здута). Як ви думаєте, чи можна з такою кулькою пограти? Зараз я її надую і відпущу, а ви подивіться що ж станеться?(звернути увагу на траєкторію і тривалість польоту). Діти роблять висновок, що для того, щоб кулька  летіла довше, треба її більше надути, оскільки повітря, вириваючись з кульки, змушує її рухатися в протилежну сторону. Розповісти дітям, що такий же принцип використовується в реактивних двигунах.

Фізкультхвилинка.  Р/гра «Повітряна кулька».

Дослід 5. "Повітря є у всіх предметах"

В-ль пропонує розглянути губку, керамзит, дерев'яний брусок, камінець. Як ви думаєте, чи є повітря в цих предметах?
В-ль: Давайте розглянемо губку. В ній є дірочки, отвори. Як ви думаєте, що знаходиться в цих дірочках?В-ль: Зараз ми це перевіримо. Опустіть губку в склянку з водою. Діти занурюють губку у воду і спостерігають, що з'явилися пухирці повітря. В губці теж є повітря.
- А чи є повітря в керамзиті? (Відповіді дітей).
Провести дослід зі шматочком керамзиту, а також з дерев'яним бруском і камінчиком. За наявності бульбашок у воді робиться висновок про те, що в керамзиті, камінчику, в дерев'яному бруску є повітря.
Висновок: Повітря є скрізь, у всіх предметах, які нас оточують.
Дослід 5. "Запахи повітря"
В-ль: Зараз я познайомлю вас ще з однією властивістю повітря. На початку заняття ви сказали, що повітря не має запаху. І це правильно. Чисте повітря дійсно не має запаху. У мене на столі стоять закриті пляшечки. Що в них знаходиться?
(Нічого, пусто, повітря.)
В-ль: Я відкрию вам невелику таємницю. Вранці я розклала в ці пляшечки деякі речовини, а перед заняттям я їх вийняла. Давайте спробуємо по запаху визначити, що ж було в кожній з пляшок.
(цибуля, лимон, духи, чисте повітря, мандарин, можливі варіанти на розсуд вихователя).

Діти визначають по запаху, що знаходилося в баночці.
Висновок: Чисте повітря запаху не має, але у повітрі передаються запахи інших речовин.
  Дослід 6. «Жива змійка» (проводить вих-ль)

Запалити свічку і подути на неї, запитати у дітей, чому відхиляється полум'я (впливає потік повітря). Запропонувати розглянути змійку (коло, прорізане по спіралі і підвішене за нитку), її спіральну конструкцію і продемонструвати дітям обертання змійки над свічкою (повітря над свічкою тепліше, над нею змійка обертається, але не опускається вниз, оскільки її піднімає тепле повітря). Діти з'ясовують, що тепле повітря змушує обертатися змійку. Подумайте діти, в якому повітряному транспорті використовується цей принцип?

   Дослід 7.«Свічка в склянці» (проводить вих-ль)

Запропонувати дітям з'ясувати, як можна погасити свічку (полум'я), не торкаючись ні до свічки, ні до полум'я і не задуваючи її. Разом з дітьми виконати наступне: запалити свічку, накрити її банкою і поспостерігати до тих пір, поки вона не згасне. Підвести дітей до висновку про те, що для горіння потрібен кисень, який при цьому перетворюється в інший газ. Тому коли доступ кисню до вогню утруднений, вогонь згасає. Люди використовують це для гасіння вогню при пожежах.
Підсумок: Діти, я побачила, що сьогодні на занятті ви були справжніми дослідниками? Про що ви дізнались? Що вам сподобалось?
Молодці, діти! І на згадку про це заняття ми з вами запустимо на вулиці «китайський ліхтарик».  Яка властивість повітря допоможе йому злетіти у небо?

 

docx
Додано
30 липня 2019
Переглядів
2050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку