Заняття з мовленнєвого етикету та народознавства
Тема : Що в імені твоїм?
Програмовий зміст: продовжити знайомити дітей з правом на ім’я; дати знання про те, що ім’я пройшло довгий шлях, аж поки набуло сучасного значення ( походження імен, їх взаємозв’язок з певними подіями, обставинами); усвідомлення дітьми значення свого імені, імен близьких, рідних; закріплювати вміння утворювати слова у пестливій формі, а також вміння розв’язувати кросворди, ребуси, шаради; спонукати до емоційного читання віршів, розуміти їх гумористичне спрямування; виховувати моральні якості: любов до своїх найближчих рідних, вміння слухати співбесідника, ввічливість, стриманість.
Матеріал: картки з ребусами, шарадами, кросвордами, прислів’я, приказки, вірші « Юрасик» , « Дрімота».
Хід
Ми сьогодні з вами пройдемо стежиною наших імен. Людина наділена одним надзвичайним правом: вона має право вибирати наймення собі, дітям своїм, усьому навколишньому. Дати ім'я нелегка справа, і воно пройшло досить складний шлях.
Найдавніші документи в яких згадується про імена--- папіруси. Записи на них робили люди, які жили дуже давно. Частина букв змита дощами, вигоріла від сонця, постаріла від часу. Відновіть , і ви дізнаєтеся, які імена були у стародавніх людей.
( Діти відновлюють папірус)
( імена дітей з лагідною
вдачею)
Батьки хотіли, щоб разом з іменем на дитину « перейшла» сила, витривалість, сміливість.
Ось тут зашифровані імена-талісмани:
А ось у цьому ребусі зашифровано ім'я дитини, яку довго очікували. Воно складається із перших літер зображень:
Імена давали за часом та місцем народження:
, , о літо
ЕН весняк
Давали імена, пов’язані із зайнятістю батьків:
3,2,1 , ліс
Ш , шило
Давали імена , які були пов’язані з назвами квітів:
Калина Мальва Барвінок
А як звали ось цього малюка? ( Вихователь показує хлопчика на мізинці) Чому?
-Його звали Мезинчиком, тому що він був найменший.
Ви сиділи, міркували.
Імена всі пригадали
Час уже порозважатись—
Кличте друзів гру погратись.
Рухлива гра « Кеглю оббігай ім'я називай»
Проходили роки й імена набували іншого значення, тому почали і дещо по іншому імена звучати і причини по якій називали так чи інакше змінились. Наприклад 14 березня свято Євдокії і дівчатка, які народилися у цей день називали Євдокія, а тих хто народився у свята пов’язані із Дівою Марією чи іншими святими називали їх іменами. Саме влітку, коли найдужче пече сонце і люди жнуть-- цей відрізок часу називають Петрівкою. Мій дідусь народився у Петрівку і його назвали Петро. А бабуся називається Ярина ( ми її кличемо Іра) – це ім'я означає «мир», « покіпна».
Пригадайте, які ви знаєте або чули вірші пов’язані з іменами.
Єсть ім'я жіноче, м'яке і ясне,
В ньому любов і журба, і надія
Воно, як зітхання бринить весняне:
МАРІЯ.
Микитки та Васильки, та Олесі
І кожен третій на ім'я Іван,
При тихім полі, при голубому плесі
Замурзаний і войовничий клан.
Діти, ви повинні були дізнатися чому ваші батьки дали вам саме таке ім'я, яким ви називаєтесь, а не інше. ( Розповіді дітей ).
Ми з вами вчили вірші. Скоромовки, потішки в яких зустрічаються імена пригадайте деякі з них.
По обіді позіхота
Нападає на Федота,
А з Федота на Тараса,
А з Тараса на Панаса,
А з Панаса на Калину,
А з Калини на Ярину,
А з Ярини на Якова,
А з Якова на всякого….
Прийшов Прокіп, кипить окріп
Пішов Прокіп, кипить окріп.
Улас у нас, Панас у вас.
А тепер пограємо гру «Добери пестливу форму»
На цьому наша бесіда про імена підійшла до кінця.