СТАТЬ
ҐЕНДЕР
ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ ЛИМАНСЬКОГО ЛІЦЕЮ №5МАТЕРІАЛ ПІДГОТУВАЛА
ЄВГЕНІЯ ДАВИДЕНКО
Деклька рокв тому американськ вчен провели експеримент. До групи людей
принесли немовля у синьому комбнезон , попросили охарактеризувати дитину.
Малюка називали сильним, мужнм, спокйним, з дорослим поглядом. А коли ту ж дитину принесли в рожевому
комбнезончику, то звучали вже фрази
мила, гарненька, солоденька нжна.
Уявть здивування групи, коли вони дзналися, що це було одне теж немовля.
ЩО ТАКЕ СТАТЬ?
Стать визначає, є людина чоловком чи жнкою. Вона зумовлена структурою генв є поняттям бологчним.
ЩО ТАКЕ ҐЕНДЕР?
Ґендер (статева роль) – поняття культурне соцальне. Воно визначає риси характеру та особливост
поведнки, як вважають характерними для чоловкв жнок у певному суспльств .
ОЗНАКИ СТАТІ
з’являються самі собою (без зовнішнього впливу)
є універсальними, не
залежать від країни, культури,
релігії (наприклад, тільки ОЗНАКИ ҐЕНДЕРУ жінки народжують дітей)
ніколи не змінюються в історичному процесі властиві лише одній статі
є культурною традицією істотно відмінні в різних країнах і навіть в одній країні (залежно від
населеного пункту чи
соціального прошарку)
можуть змінюватися з часом властиві людям різної статі
ЩО ТАКЕ ГЕНДЕР? ЩО ТАКЕ СТАТЬ?
ГЕНДЕРНІ СТЕРЕОТИПИ
спрощенн уявлення про те, як
мають поводитися люди р зної стат ,
який одяг носити чим займатися.
Стереотипи можуть бути позитивними чи негативними, але вони р дко передають точну нформац ю про нших.
Так стереотипи можуть виявитися шк дливими; вони
можуть пригн чувати ндив дуальне самовираження та творч сть, а
також перешкоджати особистому та профес йному зростанню.
ҐЕНДЕРНА ДИСКРИМІНАЦІЯ
Ґендерна дискримінація починається ще з дитинства. Гендерні упередження та, як результат, гендерна дискримінація
починаються з дитинства. З моменту
народження дівчатка та хлопчики стикаються з нерівними гендерними нормами щодо
очікувань і доступу до ресурсів і можливостей, що має наслідки на все життя – у їхніх домівках, школах та громадах. Наприклад, хлопчиків у всьому світі часто заохочують ходити до школи та здобувати
освіту, щоб підготуватися до роботи, тоді як
дівчата несуть важкі домашні обов’язки, які не дозволяють їм навчатися, збільшуючи ймовірність дитячих шлюбів і вагітності.
Традиційно жіноча стереотипна
Чоловіча стереотипна роль
роль – виходити заміж і полягає в тому, щоб бути
народжувати дітей. Вона також фінансовим постачальником. Він
має поставити благополуччя своєї також має бути наполегливим,
родини вище за своє; будьте конкурентоспроможним, люблячими, співчутливими, незалежним, сміливим і турботливими, турботливими та зосередженим на кар’єрі;
співчутливими; і знаходити час, стримувати свої емоції; завжди
щоб бути привабливою і робити перший крок у відносинах відчувати себе красивою
ЧАСТО ПРИЧИНОЮ ВИНИКНЕННЯ СТЕРЕОТИПІВ Є
ЗАСТАРІЛІ УЯВЛЕННЯ ПРО СВІТ: ЛЮДИ ФОРМУЮТЬ
СВОЇ УЯВЛЕННЯ ПРО ТІ ЧИ ІНШІ РЕЧІ, СПИРАЮЧИСЬ
НА ЗНАННЯ, ЯКІ ОТРИМАЛИ ВІД ПРЕДСТАВНИКІВ
СТАРШИХ ПОКОЛІНЬ. ПРОТЕ СВІТ ЗМІНЮЄТЬСЯ І,
ЦІЛКОМ МОЖЛИВО, ЩО ТЕ, ЩО БУЛО АКТУАЛЬНО
КІЛЬКА ДЕСЯТИРІЧ ТОМУ, ВЖЕ НЕ Є АКТУАЛЬНИМ
ЗАРАЗ. ЦІ УЯВЛЕННЯ ПРО “ЧОЛОВІЧЕ” ТА “ЖІНОЧЕ”
ОСОБЛИВОСТЕЙ СУСПІЛЬСТВА. ТОБТО, В ОСНОВІ
ГЕНДЕРНИХ СТЕРЕОТИПІВ МОЖУТЬ ЛЕЖАТИ ПЕВНІ НАРОДНІ ВІРУВАННЯ, ТРАДИЦІЙНІ ДЛЯ ТОГО ЧИ ІНШОГО РЕГІОНУ УЯВЛЕННЯ ПРО СВІТ ТОЩО.
НЕОБХІДНО ПОЗБАВИТИСЯ СТЕРЕОТИПУ, ЗА ЯКИМ ЖІНКА, МАЮЧИ ОСВІТУ, ВИСОКІ ПРОФЕСІЙНІ ЗДІБНОСТІ ТА НАВИЧКИ, ВБАЧАЄТЬСЯ ПЕРШ ЗА ВСЕ ЯК ДРУЖИНА ТА МАТИ, А ВЖЕ ПОТІМ ЯК ПРОФЕСІЙНА ПРАЦІВНИЦЯ.
ВМІТИ ПРАВИЛЬНО ПОБУДУВАТИ СТОСУНКИ В СІМ’Ї;
МАТИ Й БАТЬКО МАЮТЬ БРАТИ ОДНАКОВУ УЧАСТЬ У
ВИХОВАННІ ДІТЕЙ;
ВИКОНАНУВАТИ ПОВСЯКДЕННІ ПОБУТОВІ ОБОВ’ЯЗКИ РАЗОМ; УЧАСТЬ ЖІНОК І ЧОЛОВІКІВ У ПРИЙНЯТТІ СУСПІЛЬНО ВАЖЛИВИХ РІШЕНЬ ПОВИННА БУТИ ОДНАКОВОЮ.
СТЕРЕОТИПИ НЕ ПОТРІБНО «ЛАМАТИ», А ПОСТУПОВО ЗМІНЮВАТИ І ДОЛАТИ НАСАМПЕРЕД У ВЛАСНІЙ СВІДОМОСТІ.