Лист МОН України від 03.08.2023 р. № 1/11479-23 "Про методичні рекомендації "Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації" (розроблені ДУ "Український інститут розвитку освіти")
Безбар’єрність — нова суспільна норма. З ініціативи першої леді України Олени Зеленської “Без бар’єрів” прийнята. Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р «Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року»
Довідник безбар’єрності -гід з коректного спілкування, у якому зафіксовані нові норми безбар’єрної мови. Він створений за ініціативою першої леді України Олени Зеленської у співпраці з ГО «Безбар'єрність» , іншими громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами.
Закон України «Про освіту»Особа з особливими освітніми потребами - особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту. Стаття 551. Виховання в сім’ї є першоосновою розвитку дитини як особистості.2. Батьки здобувачів освіти мають право:…обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти…
Закон України «Про освіту»Розділ 1. Загальні положення. Ст. 1. 9) Індивідуальна освітня траєкторія – персональний шлях реалізації особистісного потенціалу здобувача освіти, що формується з урахуванням його здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду, ґрунтується на виборі здобувачем освіти видів, форм і темпу здобуття освіти, суб’єктів освітньої діяльності та запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін і рівня їх складності, методів і засобів навчання. Індивідуальна освітня траєкторія в закладі освіти може бути реалізована через індивідуальний навчальний план
Нормативно-правове забезпечення Постанова КМУ від 12.07.2017р. № 545 “Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр”Постанова КМУ від 15.09.2021р. № 957 “Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти” Постанова КМУ від 10.04.2019 р. № 530 “Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти”Наказ МОН України від 08.06.2018 № 609 “Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти”
Постанова КМУ від 06.03.2019 р. № 221 “Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр”Наказ МОН України від 01.08.2018 р. № 831 “Про затвердження Порядку зарахування осіб з ООП до спеціальних закладів освіти, їх відрахування, переведення до іншого закладу освіти”Наказ МОН України від 12.06.2016 р. № 8 “Про затвердження Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти”Лист МОН України від 06.09.2022 р. № 1/10258-22 “Про організацію освітнього процесу дітей з ООП у 2022/2023 н. р.”Лист МОН України від 15.06.2022 р. № 1/6435-22 “Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами.”
Діяльність вчителя-логопеда регламентується нормативно-правовими документами як і для інших педагогічних працівників закладів освіти, а також Положенням про логопедичні пункти системи освіти, затвердженим наказом МОНУ від 13.05.1993 №135 та Порядком комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу, затвердженим наказом МОНУ і МОЗУ від 27.03.2006 №240/165. Для покращення якісної організації освітнього процесу Міністерством освіти і науки України розроблено проєкт наказу «Про затвердження Порядку надання логопедичних послуг в системі освіти»
Положення про ІРЦ п. 32. У разі встановлення фахівцями інклюзивно-ресурсного центру наявності в особи особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для:забезпечення інклюзивного навчання (утворення інклюзивної групи чи класу), складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг згідно з визначеним рівнем підтримки відповідно до додатка 1 (утворення інклюзивної групи чи класу)зарахування особи з особливими освітніми потребами до закладів спеціальної освіти (з урахуванням особливостей розвитку особи відповідно до профілю (напряму) спеціальної школи або навчально-реабілітаційного центру);зарахування до спеціальних груп чи класів (з урахуванням особливостей розвитку особи);складення індивідуальної програми розвитку для осіб з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту за формою педагогічного патронажу.
Закон України «Про освіту»Розділ 1. Загальні положення. Ст. 1. 10) Індивідуальна програма розвитку - документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання
У спеціальній школі реалізується індивідуальна освітня траєкторія, що передбачає розроблення індивідуальної програми розвитку для учнів (вихованців) та індивідуального навчального плану (за потреби). (Положення про спеціальну школу, п.46)У закладі освіти, в якому організовано індивідуальну форму здобуття освіти, забезпечується реалізація індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів освіти шляхом розроблення індивідуальних навчальних планів та індивідуальних програм розвитку (у разі потреби). (Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, п.7)