Заняття №1
Тема: Розвиток уяви. Заняття-подорож до країни фантазії
Мета:
Методи: словесні, практичні.
Тип заняття: комбіноване
Форма заняття: групове
Обладнання: магнітофон, роздатковий друкований матеріал для виконання завдань, реквізити (елементи костюмів), ватман із зображенням потягу.
Хід заняття
І Вступна частина
Перед початком заняття дітям роздаються цукерки, фантики яких трьох різних кольорів.
Голосо-мовний тренінг
Підготовчий етап ( активізація психофізичного апарату, вправи на поставу, вібраційний або гігієнічний масаж з урахуванням певних обставин).
Вправи «До сонечка» ( стати на носочки, підняти руки вгору, потягнутися до сонечка);
«На кілок» ( зігнутися у поясі, руки опущені, поступово підніматися випрямляючи спочатку руки, плачі, спину);
«Кошик» ( руки вкільце, ніби утримуємо великий кошик із яблуками, прогнутися у поясі вперед, так. Щоб спина залишалася рівною) ;
«З книгою» ( пройти певний відрізок відстані з книгою на голові, так, щоб вона не впала)
Основний етап ( артикуляційна гімнастика)
«Лопаточка» Широко відкрити рот, висунути язик, розслабити, покласти на нижню губу. Стежити, щоб язик не тремтів. Тримати впродовж 10-15 секунд.
«Чашечка» Рот широко розкрити. Язик підняти догори. Потягнутися язиком до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні протягом 10-15 секунд.
«Голочка» Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, зробити вузьким. Утримувати в такому положенні впродовж 15 секунд.
«Гірка» Рот відкрити. Бічні краї язика пригорнути до верхніх кутніх зубів. кінчик язика вперти в нижні передні зуби. Утримувати у такому положенні протягом 15 секунд.
«Трубочка» Висунути широкий язик. Бічні краї язика загнути нагору. Подути в трубочку, що вийшла. виконувати в повільному темпі 10-15 разів.
«Годинки» Висунути вузький язик. тягтися язиком поперемінно то до правого вуха, то до лівого. рухати язиком у повільному темпі під рахунок 15-20 разів.
«Конячка» Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. тягти під’язичну зв’язку. Виконати вправу 10-15 разів.
Гімнастика обличчя
Вправа №1 Стиснути щелепи – розслабити, відкрити рот широко – відпустити щелепу в положення, якого вона сама набуде. Звернути увагу що при стиснутих і закритих щелепах затримується подих. Розслаблена щелепа – вільний подих.
Вправа №2 Притиснути язик до піднебіння – опустити до нижніх, верхніх зубів, праворуч, ліворуч.
Вправа №3 Висунути щосили язик – відпустити (вільно відпущений язик сам собою прикладається до верхніх зубів).
Вправа №4 Підняти брови («подив») – розслабити. Зберігати чоло рівним упродовж 30 секунд.
Вправа №5 Насупити («розсерджуся») – розслабити брови.
Вправа №6 Розширити очі («страх») , при цьому чоло не напружувати – розслабити повіки.
Вправа №7 Розширити ніздрі («вдихаю запах») – розслабити повіки та брови.
Вправа №8 Зажмуритися («жах») – розслабити повіки.
Вправа №9 Підняти верхню губу, змрощуючи ніс («презирство»), - розслабитися.
Вправа №10 Ошкіритися («лють») – розслабити щоки і рот.
Вправа №11 Опустити нижню губу («відраза») – розслабитися
ІІ Основна частина
Уява - психічний (інтелектуальний) процес створення образів предметів, ситуацій, обставин шляхом установлення нових зв'язків між відомими образами та знаннями. Уява надає людині можливість виходити за межі реального світу, переміщувати речі та події в майбутнє, минуле, в інші світи та простори. Принциповим є те, що уява пов'язана з образами, уявленнями, хоча продукт уяви оформлюється знаково - у вигляді, наприклад, опису, тексту, тобто вербально (скажімо, як фантастичний твір). Учені вважають, що уява виникла в людини як відповідь на потребу передбачати результат своєї праці і, крім того, пояснити незрозумілі події та явища природи.
Розрізняють уяву пасивну й активну.
Пасивна уява - це щось на зразок сурогату реальності, її заміни в уяві. Ця уява пов'язана з аутичним мисленням, вона створює образи та програми, які не здійснюються або с взагалі нездійсненними. Пасивна уява може виникати довільно (тут ідеться про образи, створені спеціально, однак ніяк не з метою втілення їх у життя) або мимовільно (в умовах бездіяльності свідомості, під час сну, в стані афекту, галюцинацій тощо).
В активній уяві теж можна виділити два типи - відтворюючу і творчу уяву.
Відтворююча уява - створює образи на основі опису (в широкому смислі), який може проводитися в різних знакових системах, скажімо в словесній, числовій, формульній, графічній, нотній та ін. Коли такий образ відтворюється, людина, по-перше, має розуміти принципи функціонування відповідної знакової системи (мову, ноти, формули та ін.), по-друге, доповнювати цей процес відтворення своїми знаннями та відомими образами. Від цих двох факторів і залежить в основному якість відтворення. Інакше кажучи, відтворююча уява забезпечує перекодування інформації з однієї репрезентативної системи сприймання в іншу, наприклад із зорової в слухову, і навпаки.
Творча уява - вимальовує нові, оригінальні образи та ідеї. Саме вона, доповнюючи творче мислення і взаємодіючи з ним, становить основу людської творчості. Продуктом творчої уяви є художній образ (рис.1). Синтез в уяві здійснюється у різних формах, які називаються прийомами уяви.
Наприклад, що саме означає таємничий "Чорний квадрат" Казимира Малевича? На початку 90-х років уява допомагає одному з мистецтвознавців запропонувати таке розуміння: чотири сторони чорного (тобто траурного) квадрата Малевича, геніально передбачені творцем на початку 20-х, означали чотири "чуми" XX ст.: війну, концтабори, вигнання з батьківщини та рак (сьогодні, мабуть, назвали б іншу невиліковну хворобу - СНІД). У цьому зв'язку можна згадати вислів відомого кінорежисера Луїса Бунюеля, автора фільмів "Денна красуня", "Скромний шарм буржуазії" тощо: "Уява вільна, людина - ні".
Як сказав К.С.Станіславський «Уява створює те, що є, буває, що ми знаємо, а фантазія те, чого немає, чого насправді ми не знаємо.
Рис. 1 Створення позитивного образу
Ось і ми зараз з вами спробуємо за допомогою творчої уяви створити свою країну фантазії. А працювати ми будемо сьогодні в групах. Ось нам зараз знадобляться фантики від цукерок. Розподіліться на групи по кольору фентиків. У нас утворилось 3 групи. Зараз розподіліть обов’язки у ваших групах: хто буде головою, хто секретарем, хто доповідачем, хто секундантом.
Наш творчий експрес вирушає у подорож. А щоб наша подорож була цікавою вам перше завдання (Рис.2)
Перед вами ватмани. Отже, перше завдання: написати на ватмані 3 будь-які іменника. А тепер до кожного слово доберіть якомога більше ознак. Час 1 хвилина.
Наступне завдання. Із всіх слів що утворилися, Складіть гасло сьогоднішнього заняття для кожної групи, під яким ви будете працювати. Час 2 хвилини.
Учні зачитують які гасла утворилися. ( На дошці на ватмані намальований потяг. У першому вагоні вписуються гасла груп).
А зараз голів груп я прошу вибрати собі по конверту. В кожному конверті знаходяться набір слів, з яких вам необхідно утворити прислів’я, а потім його про інсценувати. Час для виконання 4 хвилини. Для інсценізації можна використовувати елементи костюмів, які я принесла.
Зразки прислів’їв: Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки ллють.
У хорошій компанії розуму наберешся, а в поганій і свій загубиш.
Добре тим живеться, де гуртом сіється і жнеться.
Рис.2 Творчий експрес вирушає у подорож
Презентація прислів’їв від кожної групи.( У другому вагоні потягу записуються прислів’я, які презентували діти).
Наступна зупинка нашого творчого експресу – інтелектуальна. Ваше завдання, задати цікаве запитання кожній групі. (Найцікавіші запитання записуються до наступного вагону намальованого потягу).
Зразки запитань:
- Ні, червона ...
- Чому ж вона біла?
- Тому що зелена!
Про що йде мова? (Смородина)
Ось ми і дісталися зупинки художньої.
Голови груп обирають картину. Завдання – оживити репродукцію художника. Час – 4 хвилини.
Зразки картин:
Рис.3 Репин Ілля Єфимович «Запорожці»
Рис. 4 Шишкін Іван Іванович «Ранок у сосновому бору»
Рис.5 Васнецов Віктор Михайлович «Богатирі»
Діти показують як вони зобразили за допомогою акторської гри картини.
( Малюнки картин чіпляються до наступного вагону потяга).
Остання зупинка нашого творчого експресу - музична. Зараз кожна група одержить свою музичну композицію. Завдання – створити певний образ, який вам навіює дана мелодія і продемонструвати його. Час підготовки – 4 хвилини.
Зразки мелодій: Антоніо Вівальді «Пори року. Літня гроза»; Вольфганг Моцарт «Реквієм по мрії»; Йоганн Штраус «Ромео и Джульєтта». ( До останнього вагону чіпляється скрипічний ключ).
ІІІ Заключна частина
Ось і здійснив подорож наш творчий експрес. Вам сподобалось? Що вам запам’яталося найбільше з подорожі?
Так що ж таке творча уява? Які види уяви ви запам’ятали?
Так за допомогою чого ми розвивали сьогодні нашу творчу увагу?
З якими творами мистецтва ви сьогодні познайомилися?
А зараз наостанок я пропоную вам створити картину під назвою «До нових зустрічей» (Рис. 6). Діти вистроюються і завмирають у певних образах.
Рис. 6 «До нових зустрічей»