Заняття театрального гуртка
Тема: «Вправи для загального розвитку пластичної виразності актора. Сценічні падіння »
Мета:
Методи: словесні, практичні.
Тип заняття: комбіноване
Форма заняття: групове
Обладнання: магнітофон, роздатковий друкований матеріал до етюдів, реквізити.
Хід заняття
І Вступна частина
Голосо-мовний тренінг
Підготовчий етап ( активізація психофізичного апарату, вправи на поставу, вібраційний або гігієнічний масаж з урахуванням певних обставин).
Вправи «До сонечка» ( потягнутися вгору, руки догори), «На кілок»(із положення зігнувшись, випрямити почерзі спину, плечі), «Кошик»( прогнутися у поясниці вперед, руки заокруглені ніби тримають кошик), «З книгою»( вправа на рівновагу, пройти з книгою на голові).
Основний етап ( артикуляційна гімнастика)
«Лопаточка» Широко відкрити рот, висунути язик, розслабити, покласти на нижню губу. Стежити, щоб язик не тремтів. Тримати впродовж 10-15 секунд.
«Чашечка» Рот широко розкрити. Язик підняти догори. Потягнутися язиком до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні протягом 10-15 секунд.
«Голочка» Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, зробити вузьким. Утримувати в такому положенні впродовж 15 секунд.
«Гірка» Рот відкрити. Бічні краї язика пригорнути до верхніх кутніх зубів. кінчик язика вперти в нижні передні зуби. Утримувати у такому положенні протягом 15 секунд.
Гімнастика обличчя
Вправа №1 Стиснути щелепи – розслабити, відкрити рот широко – відпустити щелепу в положення, якого вона сама набуде. Звернути увагу що при стиснутих і закритих щелепах затримується подих. Розслаблена щелепа – вільний подих.
Вправа №2 Притиснути язик до піднебіння – опустити до нижніх, верхніх зубів, праворуч, ліворуч.
Вправа №3 Висунути щосили язик – відпустити (вільно відпущений язик сам собою прикладається до верхніх зубів).
Вправа №4 Підняти брови («подив») – розслабити. Зберігати чоло рівним упродовж 30 секунд.
Вправа №5 Насупити («розсерджуся») – розслабити брови.
Вправа №6 Розширити очі («страх») , при цьому чоло не напружувати – розслабити повіки.
Вправа №7 Розширити ніздрі («вдихаю запах») – розслабити повіки та брови.
Вправа №8 Зажмуритися («жах») – розслабити повіки.
Вправа №9 Підняти верхню губу, змрощуючи ніс («презирство»), - розслабитися.
Вправа №10 Ошкіритися («лють») – розслабити щоки і рот.
Вправа №11 Опустити нижню губу («відраза») – розслабитися
ІІ Основна частина
- Сьогодні, ми познайомимося із пластичною виразністю актора, виконаємо вправи для загального розвитку пластичності актора, зокрема зупинимося на сценічних падіннях, познайомимося із видами сценічних падінь,а також продовжимо роботу над етюдами.
Пластична виразність
Пластичні рішення суб’єктів має важливе значення у створенні МІМА. Без високої культури руху без майстерності та невтомної ініціативи МІМ безпорадний, як людина, яка, в перший раз, взялася за скрипку. У житті, багато хто не вміє координувати свої рухи, баланс,підпорядкувати свої нетреновані мязи. Регулярні фізичні вправи заняття ритмікою, пластикою можуть створити необхідну для МІМА культуру тіла. Балет,акробати, також необхідні дисципліни для майбутнього актора. Отже, вміння володіти своїм тілом,підкорювати свої рухи поставленим обставинам і є пластичною виразністю актора.
Пластична виразність є здатність виконувати різноманітні рухи в різних швидкостях, ритмах і площинах, виконуючи все це гармонічно.
Сценічні падіння
Існують два основні принципи біомеханічних падінь. По-перше, що м'язи тіла повільно розслаблюються, як це відбувається з втратою свідомості. По-друге, що тіло падає важко, напружено, це відбувається від впливом зовнішнього характеру, таких як раптові сильного поштовху; мускулатури при цьому стає напруженою, як падаючий хоче залишитися на ногах.
Вправа. Падіння «Вперед зігнувшись»
Вправа. Падіння «Скрутившись»
Вправа Падіння «Вперед через голову»
Вправа. Падіння «Назад на спину»
Приклади вправ на падіння: (завдання, зафіксувати удар, втрата свідомості, падіння)
А) Рух у першій швидкості, удар каменем в живіт
Б) Удар в потилицю
В)Удар каменем в обличчя
Г) Пуля в спину
Д) Пуля в плече
Е) Удар в живіт, зафіксувати момент,повільно стати на коліна, впасти руками вперед
Є) Удар в спину, фіксація, удар в живіт,фіксація, 2-3 повільних кроки вперед, падіння на спину.
Вправа «Втікаю-доганяю»
Завдання: погоня, втікаю, вдарив, удар в потилицю фіксація. Варіанти реакцій:
А) Повільно повернувся до противника, мимовільне падіння.
Б) Повернувся обличчям до противника, випрямився, два кроки вперед, мимовільне падіння.
В) Удар, повернувся, партнери роблять кроки назустріч один одному, об’єкт Б повільно падає, об’єкт А підхоплює його повільно кладе на підлогу стаючи сам на коліно.
Г) Удар, об’єкт Б піднімає камінь і кидає в об’єкт А, падіння об’єкта А, повільне падіння об’єкта Б.
Д) Удар, об’єкт Б повертається, падіння, підводиться на коліна, повільно підповзає до об’єкта А протягує руку і падає обличчям вниз розвівши руки в різні сторони.
Етюди на пластичність
« У потягу»
Пасажир їде у потязі на другій полиці, читає газету, покачуючись у такт руху потяга. Засинає. Повільно опускаються руки, падає газета, потім сам пасажир падає із полиці. Просинається, швидко встає, піднімає газету і сідає знов на полицю читати.
« На рибалці»
Чоловік стоїть на рибалці, ловить рибу. Його зморює сон. Раптом починає клювати велика риба і тягне за собою чоловіка у воду.
« Дуелянти»
Двоє ціляться один в одного. Лунає постріл. Об’єкт А одержує поранення, робить постріл. Об’єкт Б миттєво втрачає свідомість. Потім падає і об’єкт А (Рис. 1)
Рис. 1 Етюд «Дуеляни»
«Спостерігач»
Студент стоїть і дивиться у бінокль. Раптом лунає постріл. Студент фіксує поранення, втрачає свідомість.
Етюд «Гамлет»
«Король
Стой, Гамлет. Дай соединю вам руки»
«Гамлет
Прошу прощенья, сэр. Я был неправ.
Но вы как дворянин меня простите.
Собравшиеся знают, да и вам
Могли сказать, в каком подчас затменьи
Мое сознанье. Все, чем мог задеть
Я ваши чувства, честь и положенье,
Прошу поверить, сделала болезнь.
Прошу во всеуслышанье, при всех,
Сложить с меня упрек в предумышленьи.
Пусть знают все: я не желал вам зла.
Ошибкой я пустил стрелу над домом
И ранил брата.
Лаэрт
В глубине души,
Где ненависти, собственно, и место,
Я вас прощу. Иное дело честь:
Тут свой закон, и я прощать не вправе,
Пока подобных споров знатоки
Не разберут, могу ли я мириться.
Во всяком случае, до той поры
Ценю предложенную вами дружбу
И дружбой отплачу.
Гамлет
Душевно рад
И с легким сердцем принимаю вызов.
Приступим.— Где рапиры?»
«Король
Подай сюда вина.
При первом и втором его ударе
И отраженьи третьего — палить
В честь Гамлета со всех бойниц из пушек.
Король его здоровье будет пить.
Сейчас в бокал жемчужину он бросит
Ценнее той, которою в венце
Четыре датских короля гордились.
Подайте кубки мне. Пусть гром литавр
Разносит трубам, трубы — канонирам,
Орудья — небу, небеса — земле
Тост короля за Гамлета.— Начнемте.
Вниманье, судьи! Просим не зевать».
«Гамлет
Готовьтесь.
Лаэрт
Бьюсь».
«Гамлет
Удар.
Лаэрт
Отбито.
Гамлет
Судьи!
Озрик
Удар, удар всерьез».
«Лаэрт
Возобновим».
«Король
Стой, выпьем.— За твое здоровье, Гамлет!
Жемчужина твоя.— Вот твой бокал».
«Гамлет
Не время пить.— Начнемте. Защищайтесь».
«Гамлет
Опять удар. Не правда ли?
Лаэрт
Удар.
Не отрицаю».
«Король
Сын наш побеждает».
«Королева
Дай, Гамлет, оботру тебе лицо.
Вот мой платок. Как ты разгорячился!
Я, королева, пью за твой успех».
«Королева
Я пить хочу. Прошу, позвольте мне.
Король
(в сторону)
В бокале яд! Ей больше нет спасенья!
Гамлет
Нет, матушка, мне рано с вами пить».
«Лаэрт
[Обращаясь к королю.]
А ну, теперь ударю я.
Король
Едва ль.
Лаэрт
(в сторону)
Хоть это против совести поступок».
«Гамлет
[Обращаясь к Лаэрту.]
На этот раз, Лаэрт, без баловства.
Я попрошу вас нападать, как надо.
Боюсь, вы лишь играли до сих пор.
Лаэрт
Вы думаете? Ладно».
«Озрик
Оба мимо».
«Лаэрт
Так вот же вам!»
«Король
Разнять их! Так нельзя.
Гамлет
Нет, сызнова!»
«Озрик
На помощь королеве!»
«Гамлет
Что с королевой?
Король
Обморок простой
При виде крови.
Королева
Нет, неправда, Гамлет,—
Питье, питье!— Отравлена!— Питье!»
«Гамлет
Средь нас измена! — Кто ее виновник?
Найти его!
Лаэрт
Искать недалеко.
Ты умерщвлен, и нет тебе спасенья.
Всей жизни у тебя на полчаса.
Улики пред тобой. Рапира эта
Отравлена и с голым острием.
Я гибну сам за подлость и не встану.
Нет королевы. Больше не могу...
Вс «Гамлет
Как, и рапира с ядом? Так ступай,
Отравленная сталь, по назначенью!»
ему король, король всему виновник!»
«Гамлет
Так на же, самозванец-душегуб!
Глотай свою жемчужину в растворе!
За матерью последуй!»
«Гамлет
Гораций, я кончаюсь. Сила яда
Глушит меня. Уже меня в живых
Из Англии известья не застанут.
Предсказываю: выбор ваш падет
На Фортинбраса. За него мой голос.
Скажи ему, как все произошло
И что к чему. Дальнейшее — молчанье».
Гамлет умирает.
«Скульптор і скульптура»
Серед учнів обираються «скульптор» та «матеріал». «Скульптор» виготовляє «скульптуру», дає їй назву. Під час виконання завдання можна використовувати необхідний реквізит, бутафорію, деталі костюмів, тощо. (Рис. 2)
Рис. 2 Скульптура « А ми такі!»
Заключна частина
Діти вистроюються пірамідою, так щоб було видно кожного. У руки дається по листочку із намальованими смайликами. За моїм сигналом всі разом перевертають смайлики обличчям до присутніх і разом говорять фразу «Дякуємо за спілкування».