Ніконова Марина Михайлівна, вихователь комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок)№ 113 Криворізької міської ради.
Конспект заняття «Хоч, що там побачу – не злякаюсь, не заплачу» Емоція страх» для дітей 6-ого року життя (старша група)
Мета: вчити дітей усвідомлювати та аналізувати свою поведінку в ситуаціях,що викликають страх, через ознайомлення з літературними творами, літературно-мовленеві ігри та виконання творчих завдань; розвивати здатність керувати своїми почуттями та розуміти почуття інших. Формувати навички,що сприяють соціалізації дитини в колективі. Виховувати доброзичливість, здатність адекватно реагувати на ситуації, вміння справлятися з негативними емоціями.
Хід заняття.
- Доброго дня, любі друзі. Запрошую вас на літературну вікторину. Вікторина це гра для знавців, в якій перемагає той, хто дав більше правильних відповідей на запитання ведучого. А літературною наша вікторина є тому, що запитання стосуватимуться літературних творів та персонажів з них. За кожну правильну відповідь ви отримаєте фішку. Той у кого їх більше, стане переможцем. Тож починаємо гру.
Вікторина
\ Нагородження переможців.
Отже вам сподобалася ця гра. А чи ви помітили, що в казках, які ми загадували, йдеться про сміливість та страх? Давайте з вами поговоримо про те, що таке страх, як його можна і треба долати.
Як вигадаєте, чи є на світі людина, яка б нічого-нічогісінько не боялася? Так, згодна з вами : кожна людина, хоч інколи, відчуває страх, і це цілком природно.
Розкажіть,чи бувало з вами таке, що вас щось дуже налякало. Пригадайте, як боялося ваше тіло, де ховався страх?
Розглянути картинку на якій намальовані діти в стані страху ( «Під час грози»).
Обговорити іх вираз обличчя, поставу. Почому видно,що вони налякані?
Показати дітям піктограму «Страх».
Вправа «Сонячний зайчик»
-Діти, закрийте очі, уявіть собі, як по вашому обличчю рухається сонячний зайчик- теплий і ласкавий промінчик сонечка: ось він на щічках, ось він на лобику, тепер перебрався на носик. А зараз закриваємо обличчя «дверцятами» (долоньками) і уявляємо щось, що вас лякає і відображаємо це мімікою. Тепер відкриваємо «дверцята». Так ми побачили. Зачиняємо і приводимо м*язи обличчя в спокійний стан.
Мовленева вправа «Продовжи речення»
«Мені страшно коли…».
«Мамі страшно коли…»
Висновок – всі відчувають страх.
Дид.гра «Асоціація»
-Діти, скажіть а яким кольором ви б позначили страх.
-Якою твариною міг би бути страх.
-Яким звуком.
Дид.Гра «Відгадай»
-Діти, я пропоную вам знайти на розкладених картинках, дитину, що знаходиться в стані страху. Як виздогадалися?
Висновок – у кожного свої відчуття.
А яку ж людину називають боягузом? –Яка всього боїться.
Ми кажемо, що це слабка людина, бо її страхи набагато більші за неї. Страх боягуза величезний, бо заважає людині нормально думати і діяти.Давайте згадаємо,як про страх говориться у народних приказках.
-А ось , як у віршах розповідається про страх.
Біг вовчище на нас
О.Сенатович
Ти –Іванко, я- Тарас,
Біг вовчище на нас,
З пів дороги повернув –
Щось у лісі забув.
Чи ватагу?
Чи відвагу?
Може,бачить, що з двома
Дуже важко воювати,
Як сміливості нема!
Лякливий козлик
Л.Куліш
М*ячиком козлик
Погратись не встиг –
М*ячик потрапив
Малому на ріг.
М*ячик присвиснув
І засичав –
А козлик злякався
Із двору помчав.
-Навіть у музиці можна відобразити емоцію страху . Діти прослуховують фрагмент. Діляться враженнями.
Фізхвилинка.
Рухлива гра « У лісочку на горбочку».
-А зараз запрошую всіх подивитися невеличку сценку «Про лякливу Галинку».
-Дівчинка Галинка приїхала в гості до бабусі в село. Вирішила вона піти прогулятися на вулицю. А там так тепло, гарно, привітно. Настрій просто чудовий.
І тут, на сусідній вулиці , прямо їй на зустріч вийшли гуси. Вони витягли шиї і грізно загелготали:
-Га-га-га.
Галинка злякалася і побігла до бабусі, де розповіла, що з нею сталося.
Бабуся заспокоїла Галинку а потім взяла лозину і прогнала гусей.
-Скажіть, діти, що ми можемо сказати про Галинку? – Вона боягузка. -Як бабуся заспокоїла Галинку? – Пожаліла і прогнала гусей. –Чи могла сама Галинка справиться? – Звичайно. – Треба бути сміливіше.
-А кого ж можна назвати сміливою людиною? Чим сміливець відрізняється від боягуза? У сміливої людини страх менший за нього, сміливець сильніший за свій страх, вміє його перемогти.
Послухайте вірш Грицька Бойко «Ти не бійся, Милочко».
У малої Милочки є нові санчата,
Та боїться Милочка із гори з*жджати.
І стоїть несміло з ними на льоду
Каже:-Не зумію. Каже: -Упаду!
Ти не бійся, Милочко, не страшні вони.
Ти зумієш, Милочко, тільки розпочни.
-Отже, бачите, якщо тільки боятися і нічого не робити, то так із місця не зрушиш. А якщо свій страх переможеш, то багато всього цікавого в житті побачиш.
-Але все ж є в житті випадки, коли страх може запобігти неприємностям. Наприклад. Уявіть: дитина лишилася вдома сама, дорослих немає. Раптом у двері дзвонить незнайомець. Можливо, він задумав щось лихе.
-Як ви вважаєте, що відчуватиме в таку хвилину ця дитина? Про що подумає? Чи можна відкривати двері? Чи розсудливо довіряти незнайомцю? Ні. Звичайно, будь-хто в такій ситуації боятиметься. Але як поводитиметься боягуз? А тепер подумаємо, що треба чинити, подолавши свій страх.
Якщо двері зачинені,то….. Якщо за дверима незнайомець,то…….. Якщо він не відходить треба покликати…А потім…можна зателефонувати; можна вийти на балкон і голосно покликати сусідів; можна постукати сусідам в стіну й зчинити галас,щоб тебе почули.
Правило.: щоб страх не був більший за тебе, треба на мить зупинитися, заспокоїтись і подумати. Адже сміливий не той, хто нічого не боїться, а той, що може перемогти свій страх.
Вправа «Сміттєве відро»
Для чого потрібне сміттєве відро? Якщо в хаті у всіх кімнатах не прибирати та не викидати сміття, то що станеться? – Все засмітиться, буде брудно неохайно.
Так і ми повинні не засмічувати негативними емоціями своє тіло, бо воно може захворіти.
Раніше ми з вами малювали свої страхи. Діти розглядають малюнки. Ви тепер розумієте, що свої страхи треба перемагати? Пропоную викинути їх у сміттєве відро і забути про них.Колись у даввнину діти підбадьорювали себе примовлянкою:
Козакові до лиця
Примовлянка оця:хоч що там побачу -
Не боюся, не плачу.
Сюрпризний момент – пропоную дітям «Пігулки від страху». –Пригощайтеся самі і друзів пригощайте і свої страхи перемагайте.
-
м. Кривий Ріг