Тема. Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів
Мета. Розкрити студентам суть, особливості, вимоги процесу оцінювання навчальних досягнень учнів, вчити розпізнавати об’єкти, функції, види, методи контролю. Вчити користуватися першоджерелами, працювати в парах та групах. Розвивати педагогічну спостережливість, мислення мабутніх вчителів.Сприяти виробленню у студентів необхідних професійних умінь і навичок організації та здійснення навчально-виховної роботи. Розвивати професійну майстерність, інтуіцію, мислення, вміння передбачати, порівнювати, синтезувати, аналізувати педагогічні ситуації та процеси, робити висновки. Виховувати любов до дітей та обраної професії.
Тип заняття: Багатоцільова лекція-бесіда з елементами проблемного навчання та опорного конспектування.
Література.
Обладнання: мультимедійна презентація до теми, роздатковий матеріал, сигнальні картки червоного та зеленого кольорів, картки із завданнями; студенти в аудиторії розміщені так, щоб могли працювати в групах і в парах (трійках).
Хід заняття
I Організаційний момент
Психологічне налаштування студентів на роботу. Емоційна рефлексія. Вправа «Усмішка»
- Сьогодні хороший день?
II Мотивація процесу навчання, повідомлення теми і мети, завдань заняття.
Притча про можливості і здібності
Один чоловік якось приїхав у село. І раптом побачив у курнику орлятко. Він, наче півень або курка, ходив перевальцем і клював зерна. Іноді його, ніби курча, довбали дзьобом півні, що були старші за нього. Чоловік вирішив провести експеримент. Взяв орлятко на руки, сказав:
- Ти ж орел! Твоє місце в небі, ти повинен літати!
Але орлятко зістрибнуло з його рук і пошкандибало назад в курник, клювати зерна.
На наступний день чоловік знову взяв орлятко, відніс його на горище, і знову промовив:
- Ти ж орел! Твоє місце в небі, ти повинен літати!
А потім зіштовхнув орлятко вниз. Той пролетів кілька метрів, але, опинившись у дворі, знову почалапав в курник.
На третій день чоловік взяв орлятко з собою в гори. Піднявся на найвищу вершину і сказав:
- Ти ж орел! Твоє місце в небі, ти повинен літати!
На цей раз він постарався підкинути орлятко вище. Той злякався, адже внизу була прірва. Довелося молодому орлу розправити крила і полетіти. Він піднімався все вище і вище. Далеко внизу залишився і чоловік, і гора, і село, і курник… Лише на секунду пошкодував орел, що він все-таки навчився літати, і знову йому захотілося назад, в затишний курник. Але тут його пронизала думка, що його місце - дійсно в небі. І тоді він зрозумів, що завжди буде згадувати і свій курник, і село, і цього чоловіка. Та до них не повернеться вже ніколи ...
Тож на сьогоднішньому занятті ми продовжуємо вивчати тему «Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів».
III Актуалізація опорних знань
Вправа «Постав на голову»
1) Перевірка – виявлення рівня знань, умінь та навичок (Так);
2) Оцінка – це фіксування результатів у класному журналі, щоденнику учня, відомостях (Ні, це - вимірювання рівня знань, умінь та навичок);
3) Навчальна функція контролю полягає у поліпшенні знань та вмінь учнів (Так);
4) Діагностична функція контролю допомагає виявити прогалини у знаннях дітей (Так);
5) Стимулююча функція контролю відбиває у дітей бажання вчитися (Ні, вона сприяє підвищенню мотивації до навчання);
6) Поточний вид контролю може здійснюватись на всіх етапах уроку (Так);
7) Підсумкове оцінювання за рік здійснюється на основі тематичних оцінок ( Ні, виставляється на основі семестрових оцінок);
8) Метод усного контролю передбачає індивідуальне, групове або фронтальне опитування учнів( Так);
9) Недоліком усного контролю є його гнучкість ( Ні, це позитивне, а недолік – займає багато часу, збуджує нервову систему учня, «виграють» сміливі учні, результати перевірки не зберігаються);
10) Позитивне письмового контролю в тому, що результати перевірки зберігаються (Тпк, а ще за короткий проміжок часу можна опитати багатьох учнів, виявляють неточності у відповідях).
III Виклад нового матеріалу
Ефективність контролю забезпечується дотриманням певних вимог, серед яких:
1) індивідуальний характер (виявлення рівня знань кожного учня, його успіхів та невдач, особлива увага до учнів з фізичними вадами, вміле формулювання запитань під час опитування слабших учнів тощо);
2) систематичність контролю (відсутність системи в опитуванні учнів призводить до того, що вони вчать матеріал тільки тоді, коли відчувають, що їх можуть викликати);
3) достатня кількість даних для оцінок (при виставленні оцінок враховувати насамперед відповіді учнів на поставлені запитання, а також його доповнення відповідей інших учнів на цьому та попередніх уроках);
4) дотримання об'єктивності під час оцінювання знань (оцінку виставляють тільки за знання учня, а не за те, що він «забув щоденник» чи «крутився на уроці»; на оцінку не повинні впливати суб'єктивні чинники, особисті мотиви ставлення педагога до учня; кожну виставлену оцінку педагог обґрунтовує, щоб запобігти невдоволенню учнів, схильних до переоцінки своїх знань);
5) єдність вимог до оцінювання знань учнів (дотримання єдиних розумних норм оцінок з кожного предмета, подолання крайнощів в оцінюванні - надмірної вимогливості або поблажливості);
6)оптимізація контролю успішності учнів (методика контролю має потребувати мінімальних зусиль і часу педагогів та учнів для отримання обов'язкових відомостей, запобігати переобтяження їх виконанням зайвих завдань);
7) гласність контролю (повідомлення учневі результатів перевірки рівня його знань, обґрунтування виставленої йому оцінки, позитивного і недоліків у його відповіді);
8) всебічність контролю (перевірка та оцінювання теоретичних знань, умінь і навичок, застосування їх на практиці);
9)тематична спрямованість контролю (здійснюючи опитування, даючи контрольні роботи, вчитель повинен визначити, який саме розділ програми, тема, вид знань, умінь та навичок оцінюються;
10) дотримання етичних норм (віра педагога в можливість учнів навчатися (вміння переконати їх у тому, що вони здатні навчатися); розповідь про можливі труднощі перед вивченням матеріалу, висловлення сподівання, що вони будуть подолані; оптимістичне ставлення до навчальних успіхів і невдач; педагогічний такт (доброзичливість і делікатність у ставленні до учнів); відчуття міри в заохоченні й покаранні; вміння визнати свої помилки).
- Перегляньте щойно записане у конспекті. Що вам незрозуміле? Які є питання з приводу цього? Почитайте про себе, виділіть головне в конспекті і скажіть, яку інформацію ви запишете дома до своїх «Словників-помічників з педагогіки»?
Завдання . Однією з форм контролю є екзамен. Чи знаєте ви, хто першим запропонував цю форму контролю у школі?
Поділіться на дві групи і уявіть, що ви – екзаменатор (перша група) і студет, що прийшов здати екзамен (друга група). Спробуйте дати відповідь на питання: що, на вашу думку, є позитивного та негативного у екзаменах для викладача і для студента? (Представники кожної групи висловлюються, відповідно до обраної ролі).
У студентів та викладачів різне ставлення до цього виду контролю. Шановні «уявні викладачі», що ви відчуваєте, коли студент блискуче відповідає на питання білету? Які почуття викликає у вас незнання студентом матеріалу дисципліни? (Рефлексія)
Всім відомий вислів «Книга – джерело знань». Але у зв’язку з осучасненням процесу навчання, з появою Інтернету, студенти часто забувають про неоціненну допомогу, яку можуть надати книги у підготовці домашніх завдань. Я «повернути вас обличчям до книги», дозволити згадати почуття насолоди, коли ви можете зануритись у загадковий світ невідомого та отримати задоволення від перегортання сторінок. Тож завдання: знайти у підручнику тему нашого заняття та виписати інформацію про рівні оцінювання навчальних досягнень учнів та об’єкти контролю. Записи робите стисло та швидко.
Учитель математики на кожному уроці у 7-8-х класах перевіряв знання, уміння і навички учнів, пропонуючи всім учням завдання на картках. До дошки запрошував 2-3 учнів і бесідував з ними, з’ясовуючи рівень їхніх знань, умінь та навичок. Така робота тривала 12-15 хвилин. Окремі види виконаних робіт учитель перевіряв особисто, але часто доручав здібним учням перевіряти роботи своїх товаришів. І не лише перевіряти, а й оінювати.
Ситуація 2.
Учень 5-го класу не виконав домашнє завдання. Вчителька поставила «2». Стала вимагати щоденник, але учень відмовився його давати. В кінці уроку учні класу підійшли до вчителя з проханням не ставити оцінку в щоденник, бо батько хлопчика п’є і б’є його. А урок він не вивчив тому, що не ночував дома.
Як поступити вчителю в даному випадку?
Ситуація 3.
Аналізуючи контрольну роботу, вчитель так коментує оцінки:
Ситуація 4.
Закінчилася контрольна робота з математики. Учні здають зошити. І тут учитель раптом звертає увагу на те, що на дошці були старанно кимось виведені всі потрібні для розв’язання формули, та ще й відповіді.
Отже, на дошці виявлено «шпаргалку». Як поступити вчителю в даній ситуації?
При оцінюванні знань, вмінь і навичок учнів 2 класу (І семестр) за рішенням педагогічної ради замість балів використовуються словесні (вербальні) оцінки.
У процесі контрольно-оцінної діяльності при безбальному оцінюванні використовуються як усні, так і письмові оцінні судження, які характеризують процес навчання і відображають кількісний і якісний результати процесу навчання: ступінь засвоєння знань і вмінь з навчальних предметів та рівень розвитку учнів.
Відмова від використання балів у 1-х класах пов'язана з віковими особливостями учнів початкових класів. 6-7-річний школяр по-особливому сприймає оцінку своєї діяльності. У нього переважає зовнішня мотивація діяльності. У цьому віці дитина поки що не вміє об'єктивно оцінювати результати своєї діяльності, здійснювати контроль і самоконтроль, оцінку і самооцінку.
У дошкільному віці в дитини сформувалося позитивне ставлення до себе. Під впливом різноманітних чинників шкільного життя ці уявлення піддаються серйозному випробуванню.
Навчання, як правило, пов’язане як із успіхами, так і з помилками та невдачами, а отже, і з низькими оцінками. Тому оцінка здатна викликати в учня гострі переживання: радість, емоційне задоволення успіхом, сором за невдачу, внутрішній протест проти осуду тощо. Радість і задоволення досягненнями в навчанні підтримують мотивацію навчання, створюють позитивний емоційний фон у стосунках з учителем і однолітками. Почуття гіркоти, невдоволеність невдачами можуть спричинити неусвідомлений конфлікт з оточенням, зниження самооцінки, зневіру, небажання вчитися.
Так, оцінювання вчителем дитина не відносить до своєї діяльності, а сприймає як заохочення чи покарання, позитивне або негативне ставлення до неї.
Для шести-семирічного школяра, який відчуває труднощі в засвоєнні навчального матеріалу, заохочення навіть найменшого успіху має велике значення. Тому, розставляючи акценти в оцінці успіхів і невдач, учитель повинен дбати про домінування позитивних переживань, пов’язаних із засвоєнням знань.
Слід пам’ятати, що в найменшого школяра самооцінка ще не диференційована, тож учительська оцінка його конкретних дій переноситься на особистість загалом. Негативна оцінка особистості учня, коли він так прагне до визнання, може призвести до затримки в розвитку. Зважаючи на зазначене, доцільно під час оцінювання характеризувати роботу учня, а не його особистість, використовуючи вислови на зразок: правильно чи непра-вильно; я твоєю роботою задоволена чи не задоволена; сьогодні твоя відповідь повніша чи недостатньо повна, ніж на попередньому уроці тощо, замість: ти найрозумніший; я тобою не задоволена.
У процесі контролю слід враховувати індивідуальні психологічні якості дитини. Здебільшого варто заохочувати дітей сором’язливих, пасивних, з хворобливим самолюбством, рідше і стриманіше – самовпевнених.
Вміло користуючись у роботі з учнями педагогічною вербальною оцінкою, вчитель закладає основи для формування в них умінь об’єктивно оцінювати хід і результати своєї діяльності, стимулює розвиток навчальних мотивів.
У процесі вербального оцінювання навчальної діяльності шести-семирічних учнів доцільно використовувати такі форми і прийоми:
1) різні форми схвалення, погодження, підбадьорювання, виражені словесно та за допомогою міміки, жесту, модуляції голосу: справився; уже краще; чудово; видно, що стараєшся; задоволена твоєю роботою та ін. У такій же формі висловлюють зауваження, за¬перечення, осуд: спробуй не поспішати і довести до лінії; обведи зразок і напиши так само; як ти думаєш, що в тебе не так, як на зразку? тощо;
2) розгорнуте словесне оцінювання (вчитель аналізує хід роботи, її результат, коментує спосіб виконання, показує, що саме варте уваги, стимулює учнів наслідувати зразок відповіді, показує раціональніші спо¬соби роботи, пояснює можливість сказати зрозуміліше, точніше);
3) перспективна й відстрочена оцінка (вчитель роз’яснює, за яких умов учень може в перспективі одержати найвище схвалення);
4) динамічна виставка окремих дитячих робіт з будь-якого виду діяльності (малюнки, зошити, вироби тощо), яка організовується для ознайомлення з нею колективу школи й батьків;
5) ігрова оцінка – нагородження переможців, учасників гри різними ігровими атрибутами.
8.Робота в парах (трійках)
Під час словесного оцінювання навчальних досягнень можна використати слова та словосполучення, які допомагають створити ситуацію успіху, при якій дитина відчуває себе особистістю, яку шанують, розуміють, до думки якої дослухаються.
- Запропонуйте приклади словесного оцінювання навчальних досягнень учнів.(Справився! Вже краще!Чудово!Видно, що старався!Задоволена твоєю роботою!Бездоганно! Блискуче! Надзвичайно! Я тобою пишаюсь! Довершено! Чудово! Зразково! Прекрасно!Молодець! Дуже гарно! Дуже добре! Розумник(-ця)!Старанно! Відмінно! Правильно! Добре старався! Добре! Ти мене порадував!Маєш рацію! Задоволена твоєю роботою!Я пишаюсь тим, як ти працював! Гарно зроблено!Мені приємно бачити твою роботу!Вітаю! Це те, що треба!Я знала, що ти можеш це зробити!Я б не зуміла зробити краще!Це правильний шлях!Щодня це тобі вдається краще!Твій мозок попрацював на славу!Ти обов’язково досягнеш успіху!Це видатний вихід!Активний. Непогано. Старався.Уже краще! Так тримати! Видно, що стараєшся. Справився. Добре справився.Ти досяг(-ла) успіху!Мені подобається хід твоїх думок.Я пишаюсь тобою!Твоя робота дуже потішила мне.Це твоя перемога!Я щиро радію за тебе! Я вірю в тебе! Спасибі за охайну роботу!Спасибі за насолоду від перевірки зошита!)
Таким же чином можна висловити зауваження, заперечення, осуд: Спробуй не поспішати. Обведи зразок і напиши так само.Як ти думаєш, що саме в тебе вийшло не так, як на зразку?Спробуй… не поспішати, уважно писати, доводити до ліній,писати менші (більші) букви (цифри), писати без виправлень. Зосередься, зверни увагу на..., уважніше. Можеш краще, не поспішай.Повтори..., повернись до..., допрацюй, закріпи. Пораду знайдеш на сторінці..., звернись за допомогою до....Думаю, що старався тільки при виконанні одного завдання.Поєднання букв відсутні.Будь ласка, подружись з письмом цих букв!Вірю, що зможеш написати сторінку без виправлень.Думаю, ти і сам своєю роботою не задоволений.Знаю, що якщо захочеш, то зумієш і без помарок (виправлень), охайно писати.
- Часто з метою підвищення мотивації навчання дитини, заохочення до роботи вчителі можуть використовувати прийом «Емоційного прогладжування» за допомогою таких висловів:
Дякую, що ти думаєш! Артистично! Ти просто геній ! Дуже здорово! Я знаю: ти зможеш! Славненько ! Обожнюю такі відповіді! Фантастично! Я в захваті від твоєї відповіді! Ну і молодчина! Разюча відповідь! Творча голівонька! Чудово мислиш! Ти вмієш творити! Я за тебе рада! Який ти спритний ! От це відповідь! Розумнику мій! Цікава думка! Розумнице моя! Найрозумніша відповідь ! А як ще краще відповісти! Яка дивна відповідь! Душа моя! Як приємно від твого вчинку! Промінчик ти мій ясний! Я вірю в тебе! Який ти винахідливий! Ти мій фантазер! Радість моя! Твоя відповідь на вершині Олімпу! Любчик мій! Старанний ти мій! Я пишаюся тобою! Зірочка моя яскрава! Ти всіх нас порадував! Ти як ангел в моєму серці! От це сенсація! Неповторний ти мій! Відмінно сказано! Краса ти моя неписана! Дивні міркування. Пташечка моя! Це було дивно! Рибчик! Я недарма вірю в тебе! Чудо моє! Ти - моя гордість! Зайчик! Я милуюся тобою! Дружок мій вірний! Заманливо! Знімаю перед тобою капелюха! Оригінально! Це просто чародійство! Логічно! Я горджуся тобою! Незвичайно! Дай потисну твою руку! Цікаво!
Пам’ятка словесного оцінювання навчальної діяльності учнів
Старайся! Будь уважним! Говори чіткіше! Твоє письмо має бути кращим! Ти можеш більше!Ти здатна на краще! Відповідай конкретніше!Ти вже більше працюєш над собою!Не сумуй, у тебе все вийде!Доклади більше старань!У тебе все вийде, тільки зверни увагу на ..,!Добре!Дійсно, це так!Я рада, що ти правильно зрозумів! Вже краще!
|
Низький рівень (відтворення почутого, прочитаного, побаченого) |
Досить добре! Значно краще! 3 успіхом тебе! Дуже добре!
Досить вдало!
|
Середній рівень (розуміння сприйнятого)
|
Як гарно ти запитуєш! Я погоджуюся з тобою! Ти вмієш правильно висловлюватися! Який ти дотепний! Ти багато вже вмієш! Як влучно! Чудово! Молодець! |
Достатній рівень(застосування знань у практичній діяльності) |
Ти можеш творити! Ти маєш власну думку! Блискуча відповідь! Пречудово! Відмінно! Прекрасно! Бездоганно! Ми пишаємося тобою! Ти маєш своє "я"! Ми гордимося твоїми досягненнями! |
Високий рівень (вияв творчих здібностей) |
9. Тестові завдання для перевірки знань студентів(додаток)
10. Вправа «Мікрофон»
10. Вправа «Атака»
Студенти ставлять по кілька запитань тому, хто хоче отримати оцінку. Якщо студент дав правильну відповідь – отримує фішку.
11.Проблемне запитання для всіх студентів
- Чи може школа існувати без контролю?
IV Підсумок заняття
1.Творче завдання
"З перших років життя, — писав В.О.Сухомлинський, — на тернистому шляху навчання перед дитиною з'являється ідол - оцінка. Для однієї дитини він добрий, поблажливий, для іншої — жорстокий, безжалісний, невблаганний. Дитина намагається задовольнити чи, у найгіршому разі, обдурити ідола і поступово звикає вчитися не для особистої радості, а для оцінки". Висловіть ваше ставлення до цього твердження.
2.Прийом «Завершення речення»
- Я дізналася, що…
- Мене здивувало, що…
- Мені сподобалося, що…
- Можливо, було б краще, якби…
- Було цікаво…
- Було важко…
- Я виконувала завдання…
- Тепер я можу…
- Я відчула, що…
- Я навчилась…
- Я змогла…
- Я спробую…
- Мені захотілось…
3. Підсумок роботи
- Підведемо підсумок вашої роботи на занятті. Порахуйте і скажіть, скільки в кого фішок? (оцінювання роботи студентів)
- Які методи контролю були використані на занятті?
- Хочу висловити вам комплімент щодо вашої роботи на занятті. Вдячна вам за співпрацю. Подякуйте собі за плідну роботу аплодисментами!
- Якщо заняття сподобалось – підніміть зелені картки, якщо – ні – червоні.
4. Заключна рефлексія.
- Сьогодні хороший день?
V Домашнє завдання
1. Опрацюйте теоретичний матеріал сьогоднішнього заняття і повторіть тему «Контроль та оцінювання навчальних досягнень учів», підготуйтесь до контрольної роботи.
2. Опрацюйте твори В.О.Сухомлинського й випишіть його мірування про місе і роль оцінок у навчально-виховному процесі.
3. Опрацюйте загальні критерії оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти.
4. Випишіть критерії і норми оцінювання навчальних досягнень зі «свого» предмета.
5. Сформулюйте перелік правил техніки контролю успішності навчальної діяльності учнів (Кузьмінський А.І., Вовк Л.П.,Омеляненко В.Л. Педагогіка:завдання і ситуації: Практикум. – К.: Знання-прес, 2003. – 429с.)
Пам’ятка словесного оцінювання навчальної діяльності учнів
Старайся! Будь уважним! Говори чіткіше! Твоє письмо має бути кращим! Ти можеш більше!Ти здатна на краще! Відповідай конкретніше!Ти вже більше працюєш над собою!Не сумуй, у тебе все вийде!Доклади більше старань! У тебе все вийде, тільки зверни увагу на… Добре! Дійсно, це так!Я рада, що ти правильно зрозумів! Вже краще!
|
Низький рівень (відтворення почутого, прочитаного, побаченого) |
Досить добре! Значно краще! 3 успіхом тебе! Дуже добре!
Досить вдало!
|
Середній рівень (розуміння сприйнятого)
|
Як гарно ти запитуєш! Я погоджуюся з тобою! Ти вмієш правильно висловлюватися! Який ти дотепний! Ти багато вже вмієш! Як влучно! Чудово! Молодець! |
Достатній рівень(застосування знань у практичній діяльності) |
Ти можеш творити! Ти маєш власну думку! Блискуча відповідь! Пречудово! Відмінно! Прекрасно! Бездоганно! Ми пишаємося тобою! Ти маєш своє "я"! Ми гордимося твоїми досягненнями! |
Високий рівень (вияв творчих здібностей) |
Пам’ятка словесного оцінювання навчальної діяльності учнів
Старайся! Будь уважним! Говори чіткіше! Твоє письмо має бути кращим! Ти можеш більше!Ти здатна на краще! Відповідай конкретніше!Ти вже більше працюєш над собою!Не сумуй, у тебе все вийде!Доклади більше старань!У тебе все вийде, тільки зверни увагу на… Добре!Дійсно, це так!Я рада, що ти правильно зрозумів! Вже краще!
|
Низький рівень (відтворення почутого, прочитаного, побаченого) |
Досить добре! Значно краще! 3 успіхом тебе! Дуже добре!
Досить вдало!
|
Середній рівень (розуміння сприйнятого)
|
Як гарно ти запитуєш! Я погоджуюся з тобою! Ти вмієш правильно висловлюватися! Який ти дотепний! Ти багато вже вмієш! Як влучно! Чудово! Молодець! |
Достатній рівень(застосування знань у практичній діяльності) |
Ти можеш творити! Ти маєш власну думку! Блискуча відповідь! Пречудово! Відмінно! Прекрасно! Бездоганно! Ми пишаємося тобою! Ти маєш своє "я"! Ми гордимося твоїми досягненнями! |
Високий рівень (вияв творчих здібностей) |
Приклади словесного оцінювання навчальних досягнень учнів
Справився! Вже краще!Чудово!Видно, що старався!Задоволена твоєю роботою!Бездоганно! Блискуче! Надзвичайно! Я тобою пишаюсь! Довершено! Чудово! Зразково! Прекрасно!Молодець! Дуже гарно! Дуже добре! Розумник(-ця)!Старанно! Відмінно! Правильно! Добре старався! Добре! Ти мене порадував!Маєш рацію! Задоволена твоєю роботою!Я пишаюсь тим, як ти працював! Гарно зроблено!Мені приємно бачити твою роботу!Вітаю! Це те, що треба!Я знала, що ти можеш це зробити!Я б не зуміла зробити краще!Це правильний шлях!Щодня це тобі вдається краще!Твій мозок попрацював на славу!Ти обов’язково досягнеш успіху!Це видатний вихід!Активний. Непогано. Старався.Уже краще! Так тримати! Видно, що стараєшся. Справився. Добре справився.Ти досяг(-ла) успіху!Мені подобається хід твоїх думок.Я пишаюсь тобою!Твоя робота дуже потішила мне.Це твоя перемога!Я щиро радію за тебе! Я вірю в тебе! Спасибі за охайну роботу!Спасибі за насолоду від перевірки зошита!)
Таким же чином можна висловити зауваження, заперечення, осуд: Спробуй не поспішати. Обведи зразок і напиши так само.Як ти думаєш, що саме в тебе вийшло не так, як на зразку?Спробуй… не поспішати, уважно писати, доводити до ліній,писати менші (більші) букви (цифри),писати без виправлень. Зосередься, зверни увагу на..., уважніше. Можеш краще, не поспішай.Повтори..., повернись до..., допрацюй, закріпи. Пораду знайдеш на сторінці..., звернись за допомогою до....Думаю, що старався тільки при виконанні одного завдання.Поєднання букв відсутні.Будь ласка, подружись з письмом цих букв!Вірю, що зможеш написати сторінку без виправлень.Думаю, ти і сам своєю роботою не задоволений.Знаю, що якщо захочеш, то зумієш і без помарок (виправлень), охайно писати.
Приклади словесного оцінювання навчальних досягнень учнів
Справився! Вже краще!Чудово!Видно, що старався!Задоволена твоєю роботою!Бездоганно! Блискуче! Надзвичайно! Я тобою пишаюсь! Довершено! Чудово! Зразково! Прекрасно!Молодець! Дуже гарно! Дуже добре! Розумник(-ця)!Старанно! Відмінно! Правильно! Добре старався! Добре! Ти мене порадував!Маєш рацію! Задоволена твоєю роботою!Я пишаюсь тим, як ти працював! Гарно зроблено!Мені приємно бачити твою роботу!Вітаю! Це те, що треба!Я знала, що ти можеш це зробити!Я б не зуміла зробити краще!Це правильний шлях!Щодня це тобі вдається краще!Твій мозок попрацював на славу!Ти обов’язково досягнеш успіху!Це видатний вихід!Активний. Непогано. Старався.Уже краще! Так тримати! Видно, що стараєшся. Справився. Добре справився.Ти досяг(-ла) успіху!Мені подобається хід твоїх думок.Я пишаюсь тобою!Твоя робота дуже потішила мне.Це твоя перемога!Я щиро радію за тебе! Я вірю в тебе! Спасибі за охайну роботу!Спасибі за насолоду від перевірки зошита!)
Таким же чином можна висловити зауваження, заперечення, осуд: Спробуй не поспішати. Обведи зразок і напиши так само.Як ти думаєш, що саме в тебе вийшло не так, як на зразку?Спробуй… не поспішати, уважно писати, доводити до ліній,писати менші (більші) букви (цифри),писати без виправлень. Зосередься, зверни увагу на..., уважніше. Можеш краще, не поспішай.Повтори..., повернись до..., допрацюй, закріпи. Пораду знайдеш на сторінці..., звернись за допомогою до....Думаю, що старався тільки при виконанні одного завдання.Поєднання букв відсутні.Будь ласка, подружись з письмом цих букв!Вірю, що зможеш написати сторінку без виправлень.Думаю, ти і сам своєю роботою не задоволений.Знаю, що якщо захочеш, то зумієш і без помарок (виправлень), охайно писати.
Ситуація 1.
Учитель математики на кожному уроці у 7-8-х класах перевіряв знання, уміння і навички учнів, пропонуючи всім учням завдання на картках. До дошки запрошував 2-3 учнів і бесідував з ними, з’ясовуючи рівень їхніх знань, умінь та навичок. Така робота тривала 12-15 хвилин. Окремі види виконаних робіт учитель перевіряв особисто, але часто доручав здібним учням перевіряти роботи своїх товаришів. І не лише перевіряти, а й оінювати.
Ситуація 2.
Учень 5-го класу не виконав домашнє завдання. Вчителька поставила «2». Стала вимагати щоденник, але учень відмовився його давати. В кінці уроку учні класу підійшли до вчителя з проханням не ставити оцінку в щоденник, бо батько хлопчика п’є і б’є його. А урок він не вивчив тому, що не ночував дома.
Як поступити вчителю в даному випадку?
Ситуація 3.
Аналізуючи контрольну роботу, вчитель так коментує оцінки:
Ситуація 4.
Закінчилася контрольна робота з математики. Учні здають зошити. І тут учитель раптом звертає увагу на те, що на дошці були старанно кимось виведені всі потрібні для розв’язання формули, та ще й відповіді.
Отже, на дошці виявлено «шпаргалку». Як поступити вчителю в даній ситуації?