Конспект заняття "Шляхи і засоби естетичного виховання"

Про матеріал
Матеріал вміщує конспект заняття з педагогіки "Шляхи і засоби естетичного виховання", який можна використати при вивченні даної теми викладачами ВНЗ. Цінність матеріалу полягає в тому. що завдання, які розроблені в конспекті, сприяють розвитку критичного мислення студентів, їх творчості, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.
Перегляд файлу

Тема. Шляхи і засоби естетичного виховання.

 

Мета. Формувати у студентів розуміння сутності та основних завдань естетичного виховання учнівської молоді в сучасній школі. Сприяти виробленню у них необхідних професійних умінь і навичок організації і здійснення навчально-виховної роботи з питань естетичного виховання. Розвивати професійну інтуїцію, майстерність, мислення, мовлення, вміння передбачати, прогнозувати, порівнювати, синтезувати, аналізувати педагогічні ситуації та процеси, робити висновки. Вчити шукати шляхи, способи, варіанти вирішення проблем.  Формувати естетичні смаки, ідеали, погляди, переконання. Розширювати кругозір, викликати бажання постійно поповнювати свої знання цікавим матеріалом, активізувати пізнавальну діяльність, навчати обґрунтовувати положення та висновки, формувати судження. Виховувати любов до дітей, до обраної професії.

 

Тип заняття: Проблемна лекція.

 

Література.

  1. Закон України “Про освіту”, - 2018.
  2. Концепція національного виховання //Освіта. – К., 1994.
  3. Педагогика / Под ред.. Бабанского Ю.К.. – М., !988.
  4. Педагогіка за ред.. Ярмаченка М.Д. – К., 1986.
  5. Система эстетического воспитания школьников/ Под ред. Герасимова С.А. – М., 1983.
  6. Стельмахович М.Г. Українська народна педагогіка. – К., 1996.
  7. Сухомлинський В.О. Народження громадянина. – К., 1984.
  8. Фіцула М.М. Педагогіка. – Тернопіль, 2000.
  9. Харламов И.Ф. Педагогика. – М., 1999.
  10. Дубасенюк О.А. Практикум з педагогіки.. – К., 2004.
  11. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка (підручник). – К., 2003.
  12. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка (практикум). – К., 2003.
  13. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка (хрестоматія). – К., 2003.

 

 

Хід заняття.

I  Організаційний момент.

II  Мотивація процесу навчання, повідомлення теми і мети, завдань заняття.

Куди б лиш ти не поспішав

В вечірній час, чи в мить світання,

Яке б у серці не тримав

Найпотаємніше бажання,

Її зустрівши, станеш ти

І подивуєшся раптово,

Що навіть десь поділось слово

Перед величчям красоти.

Людина не може жити без краси. Вона ніколи не буде по-справжньому щасливою, якщо не навчилася милуватися гарною квіткою, зачаровуватися мелодією пісні, якщо її душа не озивається трепетно на красу поезії чи витвору мистецтва.

Саме з красою, з умінням сприймати і бачити її тісно пов’язане наше заняття, тема якого “Шляхи і засоби естетичне виховання ”.

III  Виклад нового матеріалу.

  Людина постійно прагне до краси, намагається боротися з нестабільним, противним, а її ідеали краси формуються під впливом різних життєвих явищ, відносин, витворів мистецтва. Тому важливо вчити дитину розуміти і сприймати красу, адже бачити просто навколишнє і бачити його красу – речі різні.

Проблемне запитання. Дуже часто потворне, некрасиве викликає у людини негативні емоції, переживання, страх, невдоволення. Чи варто, на вашу думку, демонструвати дитині негарне, потворне? Чи важливо завжди показувати прекрасне? Чому? Обгрунтуйте свою відповідь.

Саме від учителя у великій мірі залежить, наскільки безпомилково учні навчаться розрізняти прекрасне, піднесене, художнє від низького, спотвореного, антихудожнього.

Тому розглянемо основні шляхи і засоби естетичного виховання, які впливають на формування у дітей естетичних поглядів, смаків, суджень, ідеалів, поведінки. Адже молодший шкільний вік є найбільш сприятливим для стабілізації характеру і становлення морально-естетичних позицій особистості.

 

Слово – найбільш зрозумілий засіб вираження ідей і поглядів митця ( на відміну від звуків та фарб), що робить літературу найдуховнішим універсальним видом мистецтва.

Осмислення краси і багатства рідної мови, знайомство з творами різних літературних жанрів найбільше відбувається на заняттях української мови та читання.

Ви, як педагоги, навчаєте дітей не тільки знаходити різні засоби виразності (епітети, метафори, порівняння), але і використовувати їх при виконанні творчих завдань.

Щоб зацікавити учнів у виконанні таких завдань раджу вам під час педагогічної діяльності з метою збагачення словникового запасу дітей  використати такий прийом, а саме – завести з учнями “творчий зошит” (можете назвати його на ваш розсуд), куди можна записувати слова та вирази, які дітям найбільше сподобалися чи запам’яталися.. Цю роботу важливо проводити систематично, щоб у дітей  формувалась потреба шукати “красиві слова” в кожному художньому творі.

На жаль, зараз діти у більшості своїй не люблять читати. В результаті чого спостерігаємо такі явища як бідність словникового запасу, невміння знайти влучне слово, яке б передало красу і тендітність квітки, ніжність берізки, грайливість струмочка, замріяну тишу лісу і т. д.

Практичне завдання. Робота в парах.

  • Складіть і запишіть твір-мініатюру на тему Весна (не більше 5 речень) за 2 хвилини.

(Короткий аналіз кількох робіт. Який твір найбільше сподобався? Чому? (звернути увагу на ті, що мають засоби виразності)).

 

Музика починається там, де кінчається слово”, - говорив В.О.Сухомлинський.. “Пізнання світу почуттів неможливе без переживання музики, без глибокої душевної потреби слухати музику, діставати насолоду від неї… Адже музика – це мова, що не потребує перекладу, бо звертається до душі”. Музика відображає дійсність за допомогою мелодій, інтонацій, тембру, впливає на емоційно-почуттєву сферу людини, на її поведінку.

  • Скажіть, будь ласка, яку музику ви любите слухати? Чому? Як вона впливає на ваш організм? Чи завжди ви слухали цю музику?

Яку музику слухають діти? – Ту, що їм пропонують у школі, на вулиці, дома. У більшості дітей немає можливості відвідувати театри, консерваторії, концертні зали і насолоджуватись, наприклад, класичною музикою. Чому діти її не люблять? Бо не розуміють. Вони слухають і дивляться те, що можуть пояснити і від чого отримують задоволення. Пропоную вам переглянути уривок з балету “Лускунчик” на музику І.П.Чайковського і порівняти два виконання “Вальсу квітів” ( мультфільм та балет).

  • Який з двох варіантів виконання дітям зрозуміліший? Чому?

Кожен композитор так поєднує мелодію, гармонію, щоб слухач міг почути красу твору, зрозуміти зміст.

Послухайте  фортепіанну п’єсу Л. В. Бетховена “Весела.Сумна”і спробуйте передати настрій на папері фарбами.(Звучить музика, студенти слухають і передають настрій на папері).

  • Які кольори ви використали при слуханні першої частини? Чому? (музика весела, кольори теплі). Другої частини? Чому? Музика сумна, кольори холодні). У чому особливість заключної частини твору? Який настрій?

У вас на столах трафарет квітки. Прикладіть його до першого малюнка. Підніміть вгору. Що ви створите, об’єднавши всі квіти? (колективний букет). Цей прийом, який має неабиякий виховний потенціал, ви можете використати під час проведення навчальних занять.

 

Прекрасне – добрий помічник  у процесі виховання дитини. Саме при ознайомленні із образотворчим мистецтвом учні вчаться розуміти і тонко відчувати це. Краса життя, природи, високі думки, почуття виражаються засобами скульптури, архітектури, графіки, живопису. Вчитель повинен не тільки піклуватися про формування у дітей естетичної культури, поглядів, смаків, але сам має бути широко обізнаним у всіх сферах діяльності.

Тому я хочу провести з вами невеличку “екскурсію” у “Картинну галерею щастя” молодої, але вже досить відомої художниці Євгенії Гапчинської. ЇЇ роботи наповнені таким позитивом, емоціями, настроєм, що інколи важко відвести від них очі. Герої Гапчинської – маленькі смішні дивовижні чоловічки,  чи то діти, чи – ангели, об’їдаються шоколадом, люблять ковбасу і позують у красивому вбранні. Особливість робіт у тому, що вони сприймаються разом з написами. Так хочеться інколи повернутися в дитинство. Переглядаючи картини, здається, що так воно і є. (Демонстрація картин). Яке враження справило на вас побачене?

Так і ви на уроках образотворчого мистецтва, трудового навчання, художньої праці вчите дітей не тільки бачити і розуміти прекрасне, але і спонукаєте їх до особистої творчості. І скільки радості сяє в очах дітей, коли вони бачать результати своєї власної діяльності.

Практичне завдання. В кінці кожного уроку ви маєте аналізувати роботи учнів, вказуєте на їх недоліки і досягнення. Спробуйте це зробити зараз, порівнюючи роботи учнів із зразком. Які недоліки ви бачите? Що б ви порадили дитині? Яка робота вказує на творчі здібності учня? (Аналіз робіт).

 

 

Особливе місце в системі естетичного виховання займає українське народознавство, яке дозволяє знайомити школярів з духовним надбанням народу: піснею, казкою, фольклором, виробами народних умільців, обрядами, звичаями.

 Софія Русова могутнім фактором художньо-естетичного виховання вважала виховання  на  “рідному матеріалі краси, розуму, естетики, вікової творчості…”, наголошувала на тому, що “українські вишивки, кераміка, орнамент приваблюють дітей гармонією ліній, фарб, форм. Надихають на творчість, викликають бажання вишивати, ліпити, малювати…”

      Послухайте українську народну пісню “Сивая зозуленька” у виконанні викладача коледжу Завадської Юлії Леонідівни і скажіть, які почуття, переживання, емоції викликав у вас цей твір.

 

  У навчально-виховному процесі естетичному вихованню сприяє  викладання всіх навчальних предметів. Будь-який урок, екскурсія, виховна година, бесіда мають естетичний потенціал. Спробуйте це довести при розв’язанні проблемних завдань.

Робота в групах.

Завдання 1. Знайдіть у підручнику з математики (М.В.Богданович 2 клас) завдання чи матеріал, які б сприяли естетичному вихованню учнів. Як, на вашу думку, впливають предмети фізико-математичного циклу на формування естетичних суджень, переконань, поглядів?

Завдання 2. Як, на вашу думку, сприяють формуванню естетичних смаків, ідеалів, поведінки заняття з фізичного виховання? Коли це проявляється?

Завдання 3. Чи є, на вашу думку, природа засобом естетичного виховання? Як це пов’язано із викладанням природничих дисциплін у школі? Наведіть приклади.

Завдання 4. Які форми і методи позакласної та позашкільної роботи сприяють формуванню естетичної культури підростаючого покоління?

(Виконання студентами завдань, аналіз, доведення правильності, обґрунтування відповідей).

 

Практичне завдання. У багатьох школах стало доброю традицією проведення свята флористики, квітів, природи і т. д., де учні вчаться створювати різноманітні композиції, використовуючи фантазію, творчість, природні матеріали. І знову вчитель має бути наставником, керівником, помічником. Спробуйте і ви створити квіткові композиції з наявних матеріалів (за кілька хвилин). Яке запитання ви задасте дітям після створення ними квіткових композицій? ( - Кому б ви подарували ці квіти?).

 

IV Підсумок заняття

      Плине час, минають літа і століття… Все міняється, тільки краса залишається незмінною.

     Послухайте, будь ласка, слова П. Загребельного і прокоментуйте почуте: Коли я був немовлям, то лежав у різьбленій колисці. Хоч і з однієї миски їла вся наша сім'я, зате з розмальованої. Ложки були розмальовані. Кожух був один на всю сім'ю, зате розписаний. Всі сорочки для дітей, навіть спідні, мати вишивала… Від народження дитину оточував народний світ краси. Я слухав народні пісні; дід розказував мені казки... Так століттями виховувалися покоління людей — усім способом життя народу. Де це все сьогодні? Поліровані меблі, поліровані віршики, поліровані сторінки книжок, поліровані душі...” (Коментар студентів)

Наостанок хочу звернутися до вас словами вірша Ліни Костенко і надіюся, що ви пронесете їх у своєму серці протягом усього життя, адже людина приймає красу без усяких умов, тільки тому, що вона краса, і з благоговінням схиляючись перед нею, не питаючи, чим вона корисна і що можна на неї купити.

 

Вже почалось, мабуть, майбутнє.

Оце, либонь, вже почалось…

Не забувайте незабутнє,

воно вже інеєм взялось!

Не проміняйте неповторне

на сто ерзаців у собі!

 

Минають фронди і жіронди,

Минає славне і гучне.

Шукайте посмішку Джоконди,

Вона ніколи не мине.

 

Любіть травинку, і тваринку,

і сонце завтрашнього дня,

вечірню в попелі жаринку,

шляхетну інохідь коня.

 

Згадайте в поспіху вагона,

В невідворотності зникань, як

рафаелівська Мадонна

У вічі дивиться вікам!

 

В епоху спорту і синтетики

Людей велика ряснота.

Нехай тендітні пальці етики

Торкнуть вам серце і вуста.

 

V Домашнє завдання.

  1. Опрацювавши літературу до теми заняття, визначте та охарактеризуйте інші шляхи і засоби естетичного виховання.
  2. Розкрийте зміст естетичного виховання В. О. Сухомлинського в Павлиській середній школі.
  3. Змоделюйте систему естетичного виховання у школі своєї мрії, виходячи з позиції “Коли б директором був я”.
  4. Розкрийте потенційні можливості навчальних дисциплін початкової школи для формування естетичної культури школярів.
  5. Проаналізуйте певні джерела української народної педагогіки (прислів’я, казки, пісні, ігри, обряди, звичаї) з погляду їх впливу на формування естетичної культури людини.
  6. Висловте коментар до слів Ф. Достоєвського “Краса врятує світ”. Чи погоджуєтесь ви з цим? Обгрунтуйте відповідь.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колесніченко Світлана Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
6 жовтня 2020
Переглядів
1440
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку