Конспект заняття: "Нашому роду нема переводу"

Про матеріал
Заняття з розвитку мовлення для дітей старшого дошкільного віку. Програмовий зміст: - зв’язне мовлення: удосконалювати уміння складати розповіді з власного досвіду - граматика: формувати навички правильного вживання іменників у формі орудного відмінка і чіткої вимови закінчень -ою, -єю, -ею, - ом, -ем, -єм у них. Словник: розширювати запас прикметників, що характеризують зовнішність людини; активізувати словник дітей словами-назвами членів родини; Розвивати зосередженість, виховувати тепле ставлення до своєї родини, любов і повагу до батьків.
Перегляд файлу

Тема: Розповідь з власного досвіду Нашому роду нема переводу.

 

Програмовий зміст:

- зв’язне мовлення: удосконалювати уміння  складати  розповіді з власного досвіду

- граматика: формувати  навички  правильного вживання іменників у формі  орудного  відмінка  і чіткої вимови  закінчень  -ою, -єю,  -ею, - ом, -ем, -єм у них.

Словник:  розширювати запас прикметників, що характеризують  зовнішність людини; активізувати  словник  дітей словами-назвами членів родини; Розвивати зосередженість, виховувати тепле ставлення  до своєї родини,  любов і повагу до батьків.

Хід заняття

 

(Діти разом із вихователем за допомогою пальчикового театру розігрують потішку «Моя сім’я». Вихователь може запропонувати окремим дітям бути ведучими.)

 

Ось цей пальчик — мій дідусь,

Ось цей пальчик — бабця.

Ось цей пальчик — мій татусь,

Ось цей пальчик — мама,

А цей пальчик — буду я,

Ось і вся моя — … (сім’я).

 

Вихователь. У кожного з вас є сім’я. У когось вона маленька, у когось — велика.

  • Як ви розумієте вислів «маленька сім’я»?
  •  А яку сім’ю вважають «великою»? (Якщо, діти не знайдуть відповіді на ці запитання вихователь пояснює, що родини бувають різними за кількістю дітей і дорослих.)

              (Відповіді дітей.)

Вихователь. Сім’я — це сім «Я». Чому так говорять? (Міркування дітей.)

(Сім’я — це родичі, які мешкають разом. Вони рідні люди, які ніби різні й одночасно  схожі одне на одного тощо.)

Сім’я це батьки і діти. Вони живуть разом, люблять і поважають одне одного. Сімя повинна бути дружною. У кожної людини є батьки. У вас є тато і мама. У них є свої батьки, для вас –це дідусь і бабуся. А у дідуся і бабусі – свої батьки, для вас – це прадід і прабабуся. Батьки, діти, бабусі, дідусі, прадіди та прабабусі – це родина, рід.

 

Вихователь.

Бесіда:

— Хто є берегинею сімейного вогнища?

— Яка ваша мама?

— За що ви її любите?

— Який тато?

__ Де працюють батьки?

— Чи є у вас бабуся, дідусь?

— Як ви їм допомагаєте? 

__Як ви відпочиваєте разом?

А тепер спробуйте розповісти про свою сім’ю. З кого складається ваша сім’я?

 

(Діти складають розповіді про свою сім’ю.)

 

Фізкультхвилинка

Скільки  нас живе в квартирі?

 Тато, мама, брат і я.  (Повороти голови у різні боки.)

 Раз, два, три, чотири —

 От і вся моя сім’я.  (Піднімання почергово рук угору.)

 Є у мами доньки,

 Доньки-помічниці.

 Устають раненько.

 Підметуть чистенько. (Діти «замітають».)

 Ми — мужчини — тато й я!

 І робота в нас своя: (Повороти тулуба в різні боки.)

 Помагаєм  мамі ми,

 Посуд миємо самі. («миють» посуд)

 От, от ми які

 Ми усі — помічники! (діти сідають на свої місця)

 

Вихователь. Діти, кожен  із вас — це одна маленька  людина,  але в сім’ї вас називають по-різному. Спробуйте сказати,  хто ви і для кого.

 

Дидактична вправа «Хто я?»

 

Вихователь. Для мами я — дочка, а для бабусі( дідуся)… — (онука). Для тата ти — син, а для тітки?

Дитина. Для тітки я — племінник.( для дядька я – племінник)

Вихователь. А для сестри?

Дитина. Для сестри я — брат.( для брата я – сестра)

Розглядають  варіанти як для дівчат, так і для хлопців.

 

Вихователь. У сім’ї всі люблять дітей без якихось особливих причин. Дорослі завжди намагаються  зробити своїй дитині щось приємне: купують іграшки, пестять, доглядають, відвідують із ними зоопарк, ігрові майданчики, виставки.

 

 

 

 

Дидактична гра «Куди і з ким іду»

Вихователь починає  фразу, а діти її закінчують.

 

В дитсадок (із ким?) — із мамою.

В магазин (із ким?) — із бабусею.

В зоопарк (із ким?) — із татом.

На риболовлю (з ким?) — із дідусем.

На стадіон (з ким?) — із братом.

На виставку (з ким?) — із сестрою.

На прогулянку (з ким?) — із песиком  тощо.

 

Вихователь. Є такий вислів «Українському  роду нема переводу». А що таке рід? Давайте назвемо слова, які схожі на слово рід.

Діти. Родичі, рідня, родина, рідні.

(Якщо діти не відповіли на це запитання, пояснити значення слова рід.

 Рід — це всі рідні люди, родичі: це старші і молодші члени сім’ї.)

 

Вихователь. Щоб наш рід не переводився, тобто щоб у сім’ї народжувалися нові діти, колись і тепер люди зверталися до Бога з молитвою, просячи для всіх членів сім’ї здоров’я, щастя та благополуччя.

 

Діти разом із вихователем повторюють:

О Боже, мій дорогенький,

До тебе я ручки зношу:

Для мами, для тата здоров’ячка прошу.

Для діда, для баби, для всієї родини.

Послухай, мій Боже, малої дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« круглим столом» діти розглядають свої фотографії.

 

Малята! Сьогодні ви принесли фотографії, на яких є ви та ваші найрідніші й найближчі люди — мами, татусі, братики, сестрички, а, може, у когось тут є і дідусь, і люба бабуся. Давайте ж їх розглянемо. Ось перша фотографія. Її нам приніс ... (називаю дитину.) Хто на фотографії? Як звати тата? А маму? Чи є у тебе брат (сестра)? Як його (її) звати?

 

Розкажи про свою маму. Яка вона? Як вона називає тебе? А як ти її звеш? Як називає тебе тато?

 

Пальчикова гімнастика « Моя сім’я»

 

Давайте уявімо, що кожен пальчик — це хтось із нашої сім'ї.

 

Перший пальчик — наш дідусь,

 

Другий пальчик — то бабуся,

 

Третій пальчик — наш татусь,

 

А четвертий — то матуся,

 

А мізинчик — наш малюк.

 

Дидактична гра «Покличемо ласкаво»

 

Вихователь запитує дітей, як вони можуть ласкаво звернути­ся до рідних.

 

Як звернемося до мами? (Вихователь допомагає дітям правильно сформувати слова у кличній формі: «Мамочко, матусенько, мамуню, матусю.»)

 

Як ласкаво звернемося до тата? (Таточку, татусю.) Як покличемо лагідно бабусю? (Бабусю, бабусенько.) Як звернемося лагідно до дідуся? (Дідусю, дідусенько.) Діти разом із вихователем вимовляють слова-назви родичів у кличній формі.

 

Вихователь. Як ставляться до тебе твої рідні? (Люблять, піклуються, доглядають, допомагають, жаліють, балують.)

 

А як ви ставитесь до мами, тата, бабусі з дідусем, братиків та сестричок? Що ви робите разом?

 

Проспівування українського народного вірша-колисанки.

 

Мати сина -колихала,

 

Колихаючи співала:

 

«Ніч заходить, треба спати,

 

Коло тебе рідна мати.

 

Я тебе нагодувала,

 

І сповила, і приспала.

 

Колишу тебе, співаю,

 

Спи, дитино, баю-баю...

 

- Скажіть, чим схожа мама з колискової пісеньки на вашу маму? (Вона лагідна, ласкава, дуже любить свою дитину, хвилюється за неї.)

 

Читання вірша В.Германа «Кошеня забило лапку»

 

Кошеня забило лапку,

 

Сіло й гірко плаче.

 

Притулилося до мами

 

Біль притих неначе.

 

 

Чому кошеняті стало легше, коли воно притулилося до мами? (Мама втішить, приголубить.) А вам, коли боляче, стає легше поруч з мамою?

 

Читання та творча обробка вірша К.Перелісної « Галюся»

 

У Галюсі є мамуся,

 

У матусі є мамуся,

 

А мамусина матуся

 

— То Галюсина бабуся.

 

А у тата є татусь,

 

Для Галюсі він — дідусь!

 

І ще знайте, що Галюся

 

— Внучка діда і бабусі!

 

Діти, вживаючи вказівні слова, показують на малюнку героїв вірша. Наприклад: «Ось Галюсина мама, а це — її тато...».

 

Дидактична гра «Сім’я».

 

Діти розповідають про членів родини.

 

Дидактична вправа « Хто мене любить ».

 

Діти називають членів сім’ї, розповідають, хто його любитьі за що, називають імена членів родини.

 

Підсумок заняття.

 

Обігрування заняття.

 

Сюжетно – рольова гра « Сім’я ».

 

 

 

В яку пору року всі купаються і засмагають?

 

- В яку пору року пташки відлітають на південь?

 

- В яку пору року розквітають проліски?

 

- В яку пору року грають у сніжки?

 

- В яку пору року тане сніг?

 

- В який час року з дерев опадає листя?

 

- В яку пору року з'являються проталини?

 

 

docx
Додано
31 липня 2020
Переглядів
2719
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку