Тема: Розповідь з власного досвіду “Нашому роду нема переводу.”
Програмовий зміст:
- зв’язне мовлення: удосконалювати уміння складати розповіді з власного досвіду
- граматика: формувати навички правильного вживання іменників у формі орудного відмінка і чіткої вимови закінчень -ою, -єю, -ею, - ом, -ем, -єм у них.
Словник: розширювати запас прикметників, що характеризують зовнішність людини; активізувати словник дітей словами-назвами членів родини; Розвивати зосередженість, виховувати тепле ставлення до своєї родини, любов і повагу до батьків.
Хід заняття
(Діти разом із вихователем за допомогою пальчикового театру розігрують потішку «Моя сім’я». Вихователь може запропонувати окремим дітям бути ведучими.)
Ось цей пальчик — мій дідусь,
Ось цей пальчик — бабця.
Ось цей пальчик — мій татусь,
Ось цей пальчик — мама,
А цей пальчик — буду я,
Ось і вся моя — … (сім’я).
Вихователь. У кожного з вас є сім’я. У когось вона маленька, у когось — велика.
(Відповіді дітей.)
Вихователь. Сім’я — це сім «Я». Чому так говорять? (Міркування дітей.)
(Сім’я — це родичі, які мешкають разом. Вони рідні люди, які ніби різні й одночасно схожі одне на одного тощо.)
Сім’я це батьки і діти. Вони живуть разом, люблять і поважають одне одного. Сім’я повинна бути дружною. У кожної людини є батьки. У вас є тато і мама. У них є свої батьки, для вас –це дідусь і бабуся. А у дідуся і бабусі – свої батьки, для вас – це прадід і прабабуся. Батьки, діти, бабусі, дідусі, прадіди та прабабусі – це родина, рід.
Вихователь.
Бесіда:
— Хто є берегинею сімейного вогнища?
— Яка ваша мама?
— За що ви її любите?
— Який тато?
__ Де працюють батьки?
— Чи є у вас бабуся, дідусь?
— Як ви їм допомагаєте?
__Як ви відпочиваєте разом?
А тепер спробуйте розповісти про свою сім’ю. З кого складається ваша сім’я?
(Діти складають розповіді про свою сім’ю.)
Фізкультхвилинка
Скільки нас живе в квартирі?
Тато, мама, брат і я. (Повороти голови у різні боки.)
Раз, два, три, чотири —
От і вся моя сім’я. (Піднімання почергово рук угору.)
Є у мами доньки,
Доньки-помічниці.
Устають раненько.
Підметуть чистенько. (Діти «замітають».)
Ми — мужчини — тато й я!
І робота в нас своя: (Повороти тулуба в різні боки.)
Помагаєм мамі ми,
Посуд миємо самі. («миють» посуд)
От, от ми які
Ми усі — помічники! (діти сідають на свої місця)
Вихователь. Діти, кожен із вас — це одна маленька людина, але в сім’ї вас називають по-різному. Спробуйте сказати, хто ви і для кого.
Дидактична вправа «Хто я?»
Вихователь. Для мами я — дочка, а для бабусі( дідуся)… — (онука). Для тата ти — син, а для тітки?
Дитина. Для тітки я — племінник.( для дядька я – племінник)
Вихователь. А для сестри?
Дитина. Для сестри я — брат.( для брата я – сестра)
Розглядають варіанти як для дівчат, так і для хлопців.
Вихователь. У сім’ї всі люблять дітей без якихось особливих причин. Дорослі завжди намагаються зробити своїй дитині щось приємне: купують іграшки, пестять, доглядають, відвідують із ними зоопарк, ігрові майданчики, виставки.
Дидактична гра «Куди і з ким іду»
Вихователь починає фразу, а діти її закінчують.
В дитсадок (із ким?) — із мамою.
В магазин (із ким?) — із бабусею.
В зоопарк (із ким?) — із татом.
На риболовлю (з ким?) — із дідусем.
На стадіон (з ким?) — із братом.
На виставку (з ким?) — із сестрою.
На прогулянку (з ким?) — із песиком тощо.
Вихователь. Є такий вислів «Українському роду нема переводу». А що таке рід? Давайте назвемо слова, які схожі на слово рід.
Діти. Родичі, рідня, родина, рідні.
(Якщо діти не відповіли на це запитання, пояснити значення слова рід.
Рід — це всі рідні люди, родичі: це старші і молодші члени сім’ї.)
Вихователь. Щоб наш рід не переводився, тобто щоб у сім’ї народжувалися нові діти, колись і тепер люди зверталися до Бога з молитвою, просячи для всіх членів сім’ї здоров’я, щастя та благополуччя.
Діти разом із вихователем повторюють:
О Боже, мій дорогенький,
До тебе я ручки зношу:
Для мами, для тата здоров’ячка прошу.
Для діда, для баби, для всієї родини.
Послухай, мій Боже, малої дитини.
« круглим столом» діти розглядають свої фотографії.
Малята! Сьогодні ви принесли фотографії, на яких є ви та ваші найрідніші й найближчі люди — мами, татусі, братики, сестрички, а, може, у когось тут є і дідусь, і люба бабуся. Давайте ж їх розглянемо. Ось перша фотографія. Її нам приніс ... (називаю дитину.) Хто на фотографії? Як звати тата? А маму? Чи є у тебе брат (сестра)? Як його (її) звати?
Розкажи про свою маму. Яка вона? Як вона називає тебе? А як ти її звеш? Як називає тебе тато?
Пальчикова гімнастика « Моя сім’я»
Давайте уявімо, що кожен пальчик — це хтось із нашої сім'ї.
Перший пальчик — наш дідусь,
Другий пальчик — то бабуся,
Третій пальчик — наш татусь,
А четвертий — то матуся,
А мізинчик — наш малюк.
Дидактична гра «Покличемо ласкаво»
Вихователь запитує дітей, як вони можуть ласкаво звернутися до рідних.
Як звернемося до мами? (Вихователь допомагає дітям правильно сформувати слова у кличній формі: «Мамочко, матусенько, мамуню, матусю.»)
Як ласкаво звернемося до тата? (Таточку, татусю.) Як покличемо лагідно бабусю? (Бабусю, бабусенько.) Як звернемося лагідно до дідуся? (Дідусю, дідусенько.) Діти разом із вихователем вимовляють слова-назви родичів у кличній формі.
Вихователь. Як ставляться до тебе твої рідні? (Люблять, піклуються, доглядають, допомагають, жаліють, балують.)
А як ви ставитесь до мами, тата, бабусі з дідусем, братиків та сестричок? Що ви робите разом?
Проспівування українського народного вірша-колисанки.
Мати сина -колихала,
Колихаючи співала:
«Ніч заходить, треба спати,
Коло тебе рідна мати.
Я тебе нагодувала,
І сповила, і приспала.
Колишу тебе, співаю,
Спи, дитино, баю-баю...
- Скажіть, чим схожа мама з колискової пісеньки на вашу маму? (Вона лагідна, ласкава, дуже любить свою дитину, хвилюється за неї.)
Читання вірша В.Германа «Кошеня забило лапку»
Кошеня забило лапку,
Сіло й гірко плаче.
Притулилося до мами
Біль притих неначе.
Чому кошеняті стало легше, коли воно притулилося до мами? (Мама втішить, приголубить.) А вам, коли боляче, стає легше поруч з мамою?
Читання та творча обробка вірша К.Перелісної « Галюся»
У Галюсі є мамуся,
У матусі є мамуся,
А мамусина матуся
— То Галюсина бабуся.
А у тата є татусь,
Для Галюсі він — дідусь!
І ще знайте, що Галюся
— Внучка діда і бабусі!
Діти, вживаючи вказівні слова, показують на малюнку героїв вірша. Наприклад: «Ось Галюсина мама, а це — її тато...».
Дидактична гра «Сім’я».
Діти розповідають про членів родини.
Дидактична вправа « Хто мене любить ».
Діти називають членів сім’ї, розповідають, хто його любитьі за що, називають імена членів родини.
Підсумок заняття.
Обігрування заняття.
Сюжетно – рольова гра « Сім’я ».
В яку пору року всі купаються і засмагають?
- В яку пору року пташки відлітають на південь?
- В яку пору року розквітають проліски?
- В яку пору року грають у сніжки?
- В яку пору року тане сніг?
- В який час року з дерев опадає листя?
- В яку пору року з'являються проталини?