1
Тема заняття: «Особливості виконання вправ класичного екзерсису та їх значення для виховання танцювальності.
Мета та завдання: вивчення та засвоєння танцювальної лексики, засвоєння танцювальних рухів; естетичне виховання дітей засобами хореографії; формування у вихованців правильної постави корпусу, позицій ніг, рук на найпростіших вправах класичного тренажу, розвиток елементарних навиків координації руху.
Завдання педагога:
• Уміння проводити заняття так, щоб розвивати зацікавленість дітей до хореографії в цілому.
• Виробити увагу у дітей і, в свою чергу, оволодіти увагою всієї групи.
• Навчити вихованця володіти м'язами свого тіла, виховувати самоконтроль через фізичне відчуття.
• Навчити вихованця слухати музику, розуміти характер музики і звертати увагу на розмір, ритм, темп.
• Навчити вихованця бачити помилки у себе та у інших і виправляти їх.
• Педагог формує поставу вихованця, звертає увагу на правильне виконання того чи іншого руху.
• Важливий індивідуальний підхід до вихованця. Педагог повинен домогтися від вихованця простоті виконання, елегантності, виразності, гарної манери та смаку, музичності.
Музичне оформлення та супровід.
Музика є одним з найсильніших засобів виховання. Музика допомагає формувати осанку, координацію, знімає втому.
Методи: вербальні – розповідь, пояснення, зауваження; наочні – показ взаємозв’язку елементів класичного екзерсису ; практичні – виконання вправ класичного тренажу, танцювальних комбінацій.
Тип заняття: комбінований.
Форма заняття: групове – загальне заняття вихованців групи основного рівня навчання.
Хід заняття
ІІ. Основна частина
– Народно-сценічний танець вважається спадкоємцем характерного танцю, який тісно пов’язаний із класичним танцем та створений за допомогою поєднання народного танцю з високою професійною технікою класичного.
Класичний екзерсис складається з декількох розділів:
– Зараз ми розпочнемо виконання вправ класичного екзерсису і розглянемо основні особливості їх виконання.
Ргерагаtіоп (підготовка) - це підготовчий рух перед вправою. Це може бути окремий рух руками, або в комбінації з ногами.
Plie, в перекладі з французької - згинатися, складатися. Plie розподіляється на demi-plie (напівприсідання, п'ятки не відриваються від підлоги, виконується по всіх позиціях) і grand-р1іе (повне присідання, п'ятки трохи відірвані від підлоги, стопа на низьких півпальцях) виконується по всіх позиціях, тільки по 2 позиції п'ятки від підлоги не відриваються.
Вправа спрямована на розвиток ахіллового сухожилля, колінні та гомілкові зв'язки, розвиває виворітність, еластичність зв'язок і силу ніг.
Demi- plie є невід'ємною частиною всіх стрибків; з нього починають та закінчують усі стрибки.
Музичний розмір 2 такти 4/4: перший такт опускання до низу, другий такт - підняття до гори. Присідання рівномірне по всіх позиціях: 1, 2 і 5.
Правила виконання: вага корпусу на обох ногах; коли присідаємо, підтягнути сідничні м'язи, стояти рівно. Відчувати мізинці обох стоп, слідкувати за виворітністю позаду стоячої ноги в 4 і 5 позиціях.
(Діти виконують вправу).
Grand plie - повне присідання, продовження demi-plie. Grand plie розвиває ті самі м'язи. Музичний розмір 2 такти 4/4:
1 такт:
«1-і», «2-і» - до низу, п'ятки на підлозі;
«3-і» - п'ятки відриваються від підлоги, але їх потрібно притримувати;
«4-і» - опустилися до низу, не затримуємось;
2 такт:
«1-і», «2-і», «3-і» - повільно піднімаємось;
«4-і» - зміна позиції ніг.
(Діти виконують вправу).
Battement tendu. З французької мови battement tendu перекладається, як рух натягнутої ноги із одної позиції в іншу, відведення та приведення ноги.Вчимо із 1 позиції - в бік, потім – назад (вперед).
Вattement tendu в бік: виховує правильний хід ноги.
Музичний розмір 2 такти 4/4. Вихідне положення 1 позиція.
1 такт:
«1-і», «2-і» - права нога із 1 позиції ковзає всією стопою по підлозі в бік до 2 позиції, доки п'ятка вже не може утримуватися на підлозі, стопа переходить на носок, торкаючись підлоги першим та другим пальцями, нога сильно натягнута, п'ятка високо піднята. Положення носка робочої ноги повинно бути навпроти п'ятки опорної ноги.
«3-і», «4-і» - пауза, вага корпусу на опорній нозі.
2 такт:
«1-і», «2-і» - робоча нога опускається на всю стопу через фаланги пальців, і всією стопою з відчуттям мізинця нога підтягується в 1 позицію.
«3-і», «4-і» - пауза.
(Діти виконують вправу).
Вattement tendu із 1 позиції вперед: ковзання відбувається всією стопою з фіксацією п'ятки вперед, положення працюючої ноги на носку: п'ятка навпроти п'ятки опорної ноги. Нога повинна торкатися підлоги першим та другим пальцями. Зворотній рух в позицію спрямований від носка. Коліна сильно натягнути, вага тіла на опорній нозі. Стегна в рух не втягувати, не осідати на опорній нозі. Слідкувати за правильним положенням рук та корпусу.
(Діти виконують вправу).
Вattement tendu із 1 позиції назад: відводимо ногу назад на носок всією стопою з відчуттям мізинця, якнайдовше утримуючи п'ятку на підлозі. Від цього залежить виворітність п'ятки працюючої ноги, коли нога буде на носок. Положення ноги позаду - п'ятка навпроти п'ятки. Слідкувати за тим, щоб плече працюючої сторони не відходило назад, відчувати протилежне плече. Приводимо ногу п'яткою вперед.
(Діти виконують вправу).
Вattement tendu jete. Це кидок витягнутою ногою на 25°, виконується з 1 - 5 позицій у всіх напрямках. При вивченні рух виконується рівномірно і з акцентом: від себе і до себе. В закінченій формі - акцент до опорної ноги. (музичний розмір 4/4, 2/4). Музичний розмір 2/4:
«1-і» - нога із позиції кидком піднімається у заданому керунку.
«2-і» - нога повертається в позицію.
Слідкувати за правильною поставою і за симетричним положенням плечей і стегон.
(Діти виконують вправу).
Rond de jampe par terre, перекладається, як рух ноги по колу, по підлозі. Виконується в двох напрямках: рух спрямований до себе; рух спрямований від себе.
(Діти виконують вправу).
Вattement tendu jеtе piquer (ріquer – вколоти). Виконується по 1 і 5 позиціях по всіх напрямках.
(Діти виконують вправу).
Вattement frappe. Виведення ноги ударом, з акцентом від опорної ноги. Рух починається з ргерагаїіоп, музичний розмір 2/4. Ргерагаїіоп на 45°:
«1» - 5 позиція зберігається;
«і» - нога і рука відкриваються в сторону;
«2» - нога піднімається на 45°;
«і» - пауза.
(Діти виконують вправу).
Вattement frappe в сторону, музичний розмір 2/4:
«1-і» - працююча нога, у виворітному положенні, згинається в колінному суглобі і вдаряє опорну ногу по кісточці спереду на учбове сои-dе-ріеd;
«2-і» - нога відкривається в сторону.
При виконанні Вattement frappe вперед, потрібно подавати п'ятку вперед, при поверненні до кісточки першим відводиться коліно.
При виконанні Вattement frappe назад, ногу відкриваємо коліном, при поверненні до кісточки коліно відстає, при тому п'ятка подається вперед. Рух виробляє силу ніг, рухливість колінного суглобу при умові нерухомого корпусу і закріпленого стегна.
(Діти виконують вправу).
Grand Вattement jete. Великий кидок (мах) ногою. Виконується за правилами виконання battement tendu jete, але нога продовжує рух на висоту 90° і вище. При цьому корпус залишається нерухомим, а нога працює самостійно.
Тільки при виконанні grand battement jete назад, корпус трохи нахиляється вперед, а коли нога повертається в 5 позицію, корпус вирівнюється.
(Діти виконують вправу).
Releve. Піднімання на півпальцях на одній чи обох ногах. Виконується по 1, 2, 3, 5 позиціях, обличчям до станка. При підніманні на півпальці працюють всі м'язи ніг від стопи до талії.
– Виконання вправ класичного екзерсису біля палки закінчено, переходимо до ІІ частини екзерсису - на середині залу та рухів по діагоналі (верчення).
Використана література
1. Базарова Р.П., Мей В.П. Азбука классического танца: Первые три года обучения. - Ленинград: Искусство. Ленинградское отд.- 1983.-207с.
2. Годовський В.М., Арабська В.І, Теорія і методика роботи з дитячим хореографічним колективом: Метод, рекомендації, лекції, навчальна програма. - Рівне: РДГУ, 2000. - 76с.
3. Голдрич О.С. Хореографія: Посібник з основ хореографічного мистецтва та композиції танцю. - Вид. друге, доповнене. - Львів: СПОЛОМ, 2006. - 172с. + 28іл.