Конспект заняття "Подорож до країни Мови"

Про матеріал
Пізнавально-інтерактивна форма «Систематизація удосконалення умінь і навичок» (заняття-гра). Використані народні ігри, пісні, вірші про рідну мову. Українська мова - скарб без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава.
Перегляд файлу

Заняття-гра

Гурток раннього пізнавального розвитку «Абетка»

Керівник гуртка Наталія Макута

Тема заняття «Подорож до країни Мови»

Інтегроване заняття для дітей 6-7 років

Мета: Навчати дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова- наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширити і поглибити знання дітей про красу і силу рідної мови, про те, що вона милозвучна, багата на прислів‘я та приказки, казки,  народні ігри; вправляти в умінні пригадувати українські народні казки; закріплювати вміння правильно вживати слова.

Дати поняття про народні обереги (віночок), вчити добирати квіти та стрічки; розвивати мовлення, комунікативність, артистизм, фантазію, пам’ять, увагу, мислення, творчість, самостійність,  вміння обґрунтовувати свої думки, доводити твердження. Прищеплювати любов до рідної мови, до народної творчості. Виховувати в дітей справедливість, доброзичливість, гуманність, повагу до людей, вдячність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати; бажання спілкуватись рідною мовою, почуття патріотизму, національної гордості за свій народ та його культурні надбання, любов до Батьківщини.

Завдання: Закріплення навичок групової роботи. Вправляти в умінні пригадувати українські народні казки. Закріплення знань про народні обереги(віночок). Формувати навички робити український віночок.

Очікуваний результат заняття: Продемонструвати вміння працювати разом, в групах. Продемонструвати знання українських народних казок та ігор, вміння виразно  читати вірші, прислів’я та приказки.

Міжпредметні зв’язки: Використання знань, умінь та навичок здобувачів освіти з навчальних дисциплін «Мовленнєве спілкування», «Знайомство з навколишнім світом», «Математика», «Маленькі майстри».

Тип заняття: Пізнавально-інтерактивна форма «Систематизація удосконалення умінь і навичок» (заняття-гра).

Обладнання: Дошка, маркери, пелюстки квітів з надписами ознак рідної мови, ілюстрації з персонажами українських народних казок та їх назв, зображення українця(Степанка) та українки(Марічки), конверти, квіти та стрічки для віночка,   музичний супровід.

Хід заняття:

Доброго ранку, діти!  Ви сьогодні такі красиві , одягнені всі по-святковому. Дуже гарні на вас вишиваночки, а віночки у дівчаток такі яскраві.

А яке свято ми будемо відзначати? (Відповіді дітей)

Так, Міжнародний день рідної мови. Діти, подивіться всі на мапу світу. Як багато країн на ній позначено.  У кожної країни своя рідна мова. У дітей, які живуть в Англії-рідна мова англійська.  А у тих, які живуть у Франції-рідна мова французька. У польських дітей-польська. У турецьких-турецька. А як називається країна, в якій ми живемо? (Україна)

А яка ж вона наша Україна? (Діти відповідають: велика, багата, красива, дружня, єдина, щедра, рідна, неповторна).

Я розповім вам легенду про заснування нашої держави України.

Колись дуже давно Бог створив народи і кожному дав землю. А нашим предкам землі не дісталось. Тоді вони прийшли до Бога, а він у цей час молився. Люди не насмілилися відвертати його уваги. Почали чекати, Через деякий час Бог обернувся і сказав, що ці люди дуже хороші та чемні. Дізнавшись, чому вони прийшли, запропонував їм землю, що залишилася для раю: «Там є степи, ліси, гори, ріки та озера. Але пам’ятайте, якщо будете цю землю берегти, то вона буде вашою, а ні-то дістанеться ворогам». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україна. І ми, діти, живемо на цій прекрасній землі, отже, ми-українці.

А яка мова є рідною для українського народу? (українська)

Так дійсно, українська. Молодці! Українська мова славиться тим, що вона красива, багата, мелодійна, щира, як і душа нашого народу. По мелодійності українська мова займає друге місце серед усіх мов світу. Послухайте, вірш «Державна мова» Надія Красоткіна.

                                                Моя чарівна, дивна мова,

Хто перелічить у ній слова

                                                 Вона прекрасна і чудова,

                                                 Весела, щедра і жива.

 Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить

                                                Усе розкриє і покаже,

Як правильно на світі жить.

Діти, а ви хотіли б потрапити до країни мови? Шлях нам покажуть наші гості               Марічка та Степанко. Подивіться, вони теж, як і ви одягнені по-святковому, в українські національні костюми. А чого не вистачає у Марічки у віночку? (Квітів).

Так, під час подорожі, ми повинні зібрати квіти для її віночка.

Подорож до країни Мови розпочинаємо.

Перша зупинка Рідна мова.

На столі дуже багато пелюстків квітів. На кожній пелюстці написано слово (Солона, барвінкова, гаряча, некрасива тощо). Ви повинні прочитати та вибрати саме те слово, що характеризує нашу рідну мову. Вибрані пелюстки прикріплюємо на дошці, утворюючи яскраву квітку. (Рідна мова яка? Барвінкова, українська, мелодійна, чарівна, щира, солов’їна, калинова)

Молодці! Подивіться, як розквітла квітка і наша рідна мова. У подарунок отримуєте конверт з квітами.

Наступна зупинка. Поетична.  Зараз послухаємо, як нашу рідну мову оспівують письменники (Діти читають вірші про мову)

       1. Солов’їну, барвінкову,

Колосисту-на віки-

                                                        Українську рідну мову

       В дар мені дали батьки.

 2. Берегти її, плекати

        Буду всюди й повсякчас,

       Бо ж єдина-так, як мати,

   -мова в кожного із нас.

                3. Тож мову вчи і прислухайся

       До того, як вона звучить,

        І розмовляти так старайся

       Щоб всім її хотілось вчить.

                   4. Звучи, моя мово чарівна, у світі

          І в серці людськім не мовчи.

                                                     Не дай себе забути,

   До кожного серця дійди!

   Молодці! Дуже гарні вірші. У подарунок отримуєте конверт з квітами.

   А ось і ще одна зупинка. Ігрова .

   Ми з вами впродовж навчального року вивчали українські народні ігри.

   І зараз пограємо всі разом.

   Народна гра «Бочечка» (Діти вибирають бондаря)

   Малята стають у коло і промовляють:

   Котилася велика бочка

   Ось така(розширили коло)

   Із маленького горбочка

   Ось такого (присіли),

  Та об землю трісь (оплеск)

  Та об землю трах (оплеск)

  Розсипалась так…(розбіглися)

  Бондар наздоганяє дітей, гра повторюється.

  Чудово!

  Рухлива гра «Галя по садочку ходила»

Діти стають у коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне     одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові довільні рухи. Коли це хлопчик, то він вибирає собі дівчинку і танцюють удвох.  Решта плещуть у долоні і теж підтанцьовують.

Гра «Панас» (Грають хлопці та дівчата. Вибирають Панаса, йому зав’язують очі, виводять на середину площадки і звертаються з такими словами:

-Панасе, Панасе! На чому стоїш?

-На камені!

-Що продаєш?

-Квас!

-Лови курей, та не нас.

«Панас» починає ловити, і кого з гравців спіймає, той стає «Панасом»

(Гра продовжується).

Молодці! Грали всі дуже добре! Вам сподобалось?

У подарунок отримуєте конверт з квітами.

А ось іще одна зупинка. Ой як тут красиво!

Казкова зупинка.

На дошці розміщені ілюстрації з персонажами українських народних казок. Діти називають їх та загальну назву казки. В подарунок отримують конверт з квітами.

Малята, ви виконали всі завдання і отримали такі красиві квіти для віночка.

Віночок - це оберіг. Він оберігає від хвороб та негараздів. Пригадаймо приказки про віночок. (Діти промовляють приказки. «Який віночок - такий голосочок».  «Віночок вити-життя любити». «Гарний віночок- окраса дівчини»). Молодці!

А зараз,  як ми і обіцяли, зробимо із квітів для Марічки віночок.

Дидактична гра «Сплети віночок». Діти викладають на паперовій основі спочатку квіти(керівник пояснює значення кожної квітки у вінку).

Ось безсмертник-дарує здоров’я, а це чорнобривці-допомагають позбутися головного болю. Ромашка-ніжність та краса. Мак-квітка мрій. Троянда та мальви-символ віри, надії та любові. Соняшник- символ відданості та вірності. Барвінок-символ рідного краю. Волошка-щастя, дзвіночки-символ вдячності. Фіалки-сором’язливість.

Молодці! Але це ще не все. Подивіться, чого не вистачає на нашому віночку? (Стрічок)

Отже наш віночок потрібно прикрасити ще й стрічками. Але в’язати стрічки потрібно уміло, у певному порядку. Ось послухайте казочку, як одна дівчинка в’язала стрічки до свого віночка. Я буду розповідати, а ви слухайте і в’яжіть стрічечки.

Казочка.

Сиділа дівчинка на галявині та плела віночок. Подивилася на матінку-землю нашу годувальницю, та й прив’язала по середині першу стрічку. Якого вона кольору? (Коричневого). Так,  що ця стрічка означає? (земля-годувальниця).

А потім пригріло сонечко, посміхнулась дівчинка його промінцям та й прив’язала стрічку якого кольору? (жовтого). Нехай Сонечко зігріває землю. Так що ж означає жовта стрічка? (сонечко). Пригріло сонечко. Вибилося із землі зелене житечко, і все навкруги зазеленіло. І дівчинка прив’язала до віночка яку стрічку? (зелену). Хай зеленіє житечко. А потім глянула на небо, а воно синє-синє, чисте, без хмарок. І прив’язала вона стрічку якого кольору? (синього). Що вона означає? Та тут стало житечко в’янути без водички. А на небі - ні хмаринки. І стала дівчинка дощик закликати. Тут набігли хмаринки, впали на землю перші краплинки блакитні-блакитні. Зраділа дівчинка та й прив’язала якого кольору стрічку? (блакитну). Так. Що вона означає? (воду). Зраділо житечко, а тому що дощик був чарівний. Швидко достигло житечко. Зібрали люди урожай та й напекли смачного хліба. Прив’язала дівчинка оранжеву стрічку. Що вона означає? (хліб).

Молодці, діти! Подивіться, який гарний віночок у нас вийшов. Скільки стрічечок ви нав’язали? (шість). А скільки квіточок у віночку? Чого більше? Наскільки? Розумнички!

Тепер ми можемо одягнути його на голівку нашій Марічці.

Підведення підсумків.

Надійшов кінець нашого заняття.

Вам сподобалась подорож?

Діти передають мікрофон і відповідають на питання.

Якою мовою ми розмовляли на занятті?

Ми довели з вами, що наша мова багата, співуча, колискова, барвінкова.

Назвіть квіти віночка та кольори стрічок.

Що символізують кольори стрічок?

Щоб ви змінили у подорожі?

Яке із завдань вам сподобалось найбільше?

Чому? А як ви думаєте, чого ви так гарно відповідали на всі завдання: це щасливий випадок?

Ні. Перемогли знання та дружба.

Старайтесь, діти, вивчати рідну мову так, щоб розмовляти нею правильно, красиво. Любіть свою рідну мову , бо ви українці, патріоти своєї Вітчизни.

Дитина читає вірш «Матусин заповіт» (М. Хоросницька)

Раз мені казала мати:

                                                     «Можеш мов багато знати,

   Кожну мову шанувати.

                                                     Та одну із мов усіх

    Щоб у серці ти зберіг!»

    В серці ніжну і погідну

  Збережу я мову рідну.

 

docx
Додав(-ла)
Makuta Natali
Додано
25 вересня 2023
Переглядів
369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку