Конспект заняття
щодо формування соціальної компетентності дошкільника засобами морального виховання
«Бал Ввічливості і Доброти»
Програмовий зміст: Закріпити уявлення дітей про доброту, гуманність, щирість як важливі якості людини та людських взаємин; про справедливість як здатність правильно оцінювати вчинки людей; про чесність як вимогу відповідати власною поведінкою тим критеріям, які застосовує, оцінюючи вчинки інших людей. Продовжувати вчити дітей розрізняти хороші та погані вчинки казкових героїв. Вчити розуміти стан і почуття іншої людини з її вигляду, інтонації, дій, виявляти повагу до її почуттів, усвідомлювати її право бути такою, якою вона є; чуйно ставитись до інших людей залежно від їхнього віку та статі; розуміти поняття «дружба» і «товаришування» й відповідно поводиться з однолітками. Спонукати дітей на добрі вчинки. Скинути інертність фізичного і психічного самопочуття, настроїти на активну роботу і контакт між дітьми. Розвивати емоційну сферу та чуттєвість до емоційного стану інших. Вчити розпізнавати емоції та почуття мімікою. Підтримувати бажання спілкуватись, дружити. Спонукати до рухової розкутості. Виховувати повагу до старших та однолітків, почуття взаємодопомоги, ввічливе ставлення до оточуючих, бажання нести людям добро, прийти на допомогу в скрутну хвилину.
Попередня робота: бесіди на морально-етичні теми «Умій себе поводити», «Що добре, а що погано», «Звернись ввічливо», «Допоможи товаришу». Аналіз морально-етичних проявів під час різних режимних моментів. Читання худ. літератури: твори В.Сухомлинського «Навіщо дякують», «Утрачений день», «Черствість, байдужість»; Ю.Ярмиш «Добре серце», «Найкращий подарунок»; Ю.Кондрацької « Королівство Доброти». Виготовлення диво-квітів, тактильних карток. Вивчення мирилок, віршів, прислів’їв про ввічливість та доброту. Розгляд та бесіди за малюнками із серії: « Ввічливість та доброзичливість», «Етика та етикет», «Почуття та емоції».
Тематичний словник: ввічливість, килим, криниця, емоція
Обладнання та матеріали: диво-квіти, тактильні картки, картки «Добрі та погані вчинки», картки із зображенням емоцій, дзеркальця на кожну дитину, казка про країну Ввічливості і Доброти, загадки, прислів’я.
Хід заняття
– Діти, погляньте, як світло і сонячно в нашій групі, скільки до нас завітало гостей. В нас усіх гарний і радісний настрій. А щоб підтримати його ми подаруємо один одному посмішку і ніжний дотик лагідних рук. (Діти з вихователем беруться за руки і утворюють коло)
– Такий ніжний дотик та лагідний погляд викликають у нас теплі почуття. Ми відчуваємо, що все добре, що ми одна сім’я.
Ми друзі, ми одна сім’я
Це знають всі – і ти, і я.
До сусідів усміхайся,
Міцно ти за них тримайся
Ми – одна сім’я
Всім присутнім бажаємо добра.
– Діти, але нажаль, в житті зустрічається не тільки добро, буває і по іншому. Про це ви дізнаєтеся із моєї казки.
Казка
За горами високими, за морями глибокими в країні Доброти росли Диво – квіти з доброю, чарівною силою. Люди збирали з цих чарівних квітів білі, м’які пушинки любові і дарували їх один одному. Тому жителі цієї країни були добрі, ввічливі, уважні один до одного. Здавалося, так буде завжди. Та фея Зла із Чорного королівства заздрила цим добрим людям і вирішила знищити країну Доброти. Одного разу в країні був запланований бал Ввічливості і Доброти. Дуже багато гостей було запрошено, але не запросили фею Зла . Вона дуже образилась, перетворилась на прекрасну царівну, прийшла в країну добрих людей і навела злі чари на Диво – квіти. Вони засохли, нахилили свої голівки і люди більше не могли збирати м‘які пушинки для своїх рідних, друзів, близьких. Життя жителів країни Доброти дуже змінилося. Всі стали злими, почали ображати один одного, забули про любов і повагу, про ввічливість і доброту.
-Діти, а чи є зло в цій казці?
-Де ви його помітили?
-Давайте поміркуємо, чому ж зав’яли квіти? (Тому, що зло перемогло добро)
(Дати потрогати шершаві та гладенькі предмети)
-Що ви відчули?
-Як ви гадаєте, схожий цей дотик на зло?
-Яке зло на смак? А добро?
-Якого кольору зло?
-Якого добро?
-Так ось. Королева країни Доброти була змушена відмінити бал і звернулась до добрих, ввічливих дітей з проханням допомогти зняти злі чари з дивних квітів. Адже, тільки тоді зможе відбутися бал Ввічливості і Доброти.
– Коли, діти, я почула це звернення, я зрозуміла, що тільки ми зможемо їм допомогти, адже ви всі ввічливі, чемні, добрі дітки. То як, допоможемо?
– Молодці, я була впевнена, що ви погодитеся. А зникнуть злі чари тільки тоді, коли ми знайдемо різнокольорові пелюстки чарівної квіточки і виконаємо завдання феї Зла.
– Тож, не будемо гаяти часу. Але не так просто знайти дорогу в країну Доброти. А віднести нас в країну Доброти зможе лише чарівний килим. А чарівним його називають тому, що він може літати. Сідайте всі зручно. Давайте, на мить, закриємо очі і перенесемось в казкову країну Доброти.
– 1,2,3,4,5 можна очі відкривати.
– От ми і потрапили в країну Доброти.
– Так, дійсно, діти, щось тут сумно.
– А ось і перша пелюсточка від чарівної квіточки, але забрати ми її зможемо лише тоді, коли пригадаємо, які це добрі вчинки, а які погані. На галявині ростуть незвичайні квіти.
1. Вправа «На галявині»
– На цій галявині росли квіти. Здійнявся сильний вітер, зірвав квіти і розвіяв їх по галявині, так змішалися добрі та погані вчинки. Давайте зберемо тільки ті квіточки на яких зображені добрі вчинки.
– Чому ти вирішив, що це добрий вчинок?
– А якби ти вчинив на місці цього хлопчика?
– А які добрі вчинки ви вже встигли зробити сьогодні?
– Молодці, дітки, ми виконали це завдання, можемо забрати першу пелюсточку і йти далі.
2. «Закінчи прислів’я»
1. Перший крок до добра – (не роби зла)
2. Шануй людей, (і тебе шануватимуть)
3. Добре слово (і сніг розтопить)
4. До доброї криниці (стежка утоптана)
– Як ви розумієте останнє прислів’я? (Уточнити, що таке криниця)
-А які прислів’я про добро і ввічливість ви знаєте?
1. Від теплого слова і лід тане.
2. Ввічливих і лагідних скрізь шанують.
3. Слова щирого вітання кращі за частування.
– Молодці, виконали це завдання. І в нас є вже дві пелюсточки.
– Йдемо далі.
3. Сюрпризний момент: з’являються із-за ширми 2 їжачка і сперечаються.
– Моє яблучко.
– Ні моє.
– Я перший його знайшов.
– Ні я.
– Віддай.
– Не віддам.
Вихователь: – Дітки, а що це там відбувається?
– Добрий день, їжачки, чому ви сперечаєтеся?
– Грались ми і посварились
Ходимо тепер надуті.
Знали б як – то б помирились
Що ж нам діяти, як бути?
Мирилочки – разомговорилочки
1.Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько: -Миріться швиденько!
2.Ти не ворог, я не ворог
Нам сваритись просто сором
Помирились, помирились,
Щоб ніколи не сварились.
3.Подивися просто в очі
Я сваритися не хочу,
Я образить не хотів,
Ненароком зачепив,
Просто в очі подивись
І зі мною подружись.
4.Дай скоріш мізинчик свій,
Зачепи його за мій
Мізин – мізин – мізинець
Помирив нас молодець!
-Молодці, помирили їжачків. А хто розповість вірші про ввічливі слова?
Вірші про ввічливі слова
1.Тільки сонечко зійде,
У вікно загляне світанок,
Ми підійдем до вікна
І скажем « Добрий ранок»
2.Якщо ти когось штовхнув,
Треба «вибачте» сказати.
А щоб хтось тебе почув,
То «будь ласка» проказати.
3.Треба дякувати всім,
Хто тобі допомагає,
Розтопе серце всякого
Сердечне слово «дякую».
4.Коли згасає сонце у росі
Й зоря лягає лагідно на плечі,
Серед знайомих, рідних голосів
Ми чуємо привітне «добрий вечір»
5.Щоб знову зустрітися
В годину призначену
Кажу щиро завжди я-
Всім «до побачення».
Разом із їжачками виконати гру «Якщо весело тобі роби так»
– Зрозуміли їжачки? І щоб ви більше не сварилися ми даруємо вам цілий кошик яблучок. До побачення!
Їжачки:
– Дякуємо вам, дітки, що нас помирили. І за це ми вам дамо ще одну пелюсточку.
– Рушаємо на пошуки далі.
– Наступна пелюсточка у нас дзеркальна (кожній дитині роздати дзеркало)
4. Психогімнастика.
-А хто це на нас дивиться із Задзеркалля? Яке красиве обличчя? Уважно подивіться на себе. На ротик, на носик, на щічки. А тепер – на очі. Які сяючі оченятка, вони випромінюють добро і ніжність. Загляньте у середину своїх очей. Там сховалося щось тепле і світле. Воно так близько і так далеко. Знайдіть кожний у себе у вічках маленьку смішинку, добринку , веселику . Оченята дивляться на вас із Задзеркалля із любов’ю: добрі та красиві. І ви подивіться на них так само, навіть ще добріше, ніжніше.
Оченята посміхаються нам, а разом із ними посміхаються губки. Ротик хоче сказати щось дуже приємне. Давайте надамо йому таку можливість. (Добрий день. У тебе дуже красива і добра посмішка. Я радий, що в мене є ти).
– Як приємно слухати добрі слова. А тепер посміхніться собі, можете послати повітряний поцілунок, скажіть «До зустрічі».
– Молодці. Поверніться один до одного, візьміться за руки,подивіться один одному у вічі, посміхніться та скажіть щось приємне (ти дуже добра, розумна і красива дівчинка (хлопчик))
– Молодці , які ви добрі, дружні, ввічливі дітки. Йдемо далі.
5. Завдання з картками із зображенням емоцій (пояснити, що таке емоція)
– Я роздам вам картки із зображенням емоцій а ви повинні сказати, що трапилося із цією людиною і показати на своєму обличчі цю емоцію.
-А тепер намалюйте хлопчику та дівчинці ті емоції, які вам сподобалися.
(робота з індивідуальними картками).
– Ось ми і виконали всі завдання феї Зла та знайшли різнокольорові пелюсточки чарівної квіточки. Які завдання вам сподобалися найбільше?
(Заходить Королева країни Доброти)
– Добрий день, діти. Від усіх мешканців нашої країни дякую вам за вашу допомогу. Люди нашої країни знову будуть збирати з цих чарівних квітів білі, м’які пушинки любові і стануть такими ввічливими, добрими, як ви. І, нарешті, зможе відбутися бал Ввічливості і Доброти.
Я хочу, щоб чарівна квіточка засяяла різнокольоровими вогниками.
1, 2, 3 чарівна квіточка вогниками гори! (вогники засвічуються)
Благословенні будьте небеса
І ясне сонце будь благословенне.
Нехай панує на землі краса
І не шугає полум’я шалене.
Нехай панує на землі добро,
Співає мати пісню колискову.
Спасибі вам, люди добрі,
За добре серце й руки золоті,
Що творять на землі Добра і щастя казку.
– За вашу допомогу, взаєморозуміння, добро я запрошую вас на наш бал.