Складання описової розповіді про птахів за допомогою моделі.
Мета : навчити дітей складати описові розповіді про птахів:відбирати зміст,визначати послідовність розповіді, використовуючи замість плану моделі – картинки, підбирати образні слова, вирази, які характеризують птахів та відношення до них. Уточнити та закріпити уявлення дітей про птахів які живуть в різному середовищі (на землі, на воді, в повітрі) і відрізняються по зовнішньому вигляду, засобам пересування (плавають, стрибають, ходять, літають), характером їжї. Формувати вміння відображати в розповіді найпростіші зв’язки: будова дзьоба та характер їжї, будова лап і засіб пересування, середовище і колір пір’я. Виховувати вміння розповідати емоційно ,виразно.
Матеріал: предметні картинки з зображенням птахів (курка, ворона, горобець, гуска, дятел, снігур, чайка, голуб); моделі для складання описових розповідей про птахів – карточки з зображенням дзьоба, пір’я, лап, гнізда, тарілки. Ігровий персонаж – Ведмедик.
Попередня робота: спостереження за птахами в куточку природи і на прогулянці; дидактичні ігри з моделями; читання оповідань В.Біанки, В.Сладкова, Г.Скребицького про птахів ; розгляд картинок з зображенням різних птахів поза заняттями.
Хід заняття:
Перша частина : Діти знаходяться біля столу вихователя. На заняття приходить Ведмедик.
Ведмедик: До вас поспішав, щоб розповісти про пташку. Я побачив її біля дитсадка. Вона велика. Сиділа на паркані. Не кричала. Але я не знаю, що це за пташка.
Вихователь : Діти, а ви впізнали ,що це за пташка? Ні? Чому?
Відповідь : ведмедик розповів незрозуміло.
Ведмедик: Навчіть мене розповідати про птахів, будь ласка. підбирати образні слова, вирази, які характеризують птахів та відношення до них. Вихователь: Діти, навчимо Ведмедика розповідати. Сідай. Будемо складати розповіді про птахів.
Друга частина . Діти сідають на місця, а на дошці з’являються предметні картинки з зображенням птахів.
Вихователь: Як потрібно представити пташку, щоб ми її впізнали? Потрібно сказати яка пташка: маленька чи велика, який у неї дзьоб, які лапки, пір’я; розповісти що вона їсть, як і де здобуває їжу; як пересувається; чи весела вона, чи співуча? Щоб розповідь була цікавою, зв’язною , потрібно розповідати про все по черзі.
Назвати птаха. Щоб не забути поставимо картку. Яку картку поставимо? Кожний буде розповідати про того птаха, який подобається ( вказує на картинки з зображенням птахів). Так яку картку поставимо? Вірно. Картку без зображення, тому що кожний, буде розповідати про свого птаха.
Про що потрібно розповісти, щоб Ведмедик впізнав пташку і не переплутав її з іншою? (Діти з вихователем обговорюють варіанти розповідей і обирають кращий).
Отже, спочатку будемо розповідати яка пташка : який у неї дзьоб, лапки, пір’я. Щоб не забути ,поставимо картки (виставляються моделі „дзьоб”, „пір’я”, „лапи”) під першою карткою.
А за якими ознаками Ведмедик впізнає птаха? Давайте розповімо , де пташка живе. А щоб нічого не забути поставимо картинку ( зображення гнізда) Ведмедик: Щось я не зрозумів, а чому птахи живуть у різних місцях.? Вихователь: Деякі птахи вміють плавати – у них лапки з перетинками: курка ходить по землі, в неї сильні лапи, а крила короткі; горобчики маленькі, лапки у них коротенькі, вони і літають ,і стрибають.
Ведмедик: А чим годувати птахів? Ви говорите, що вони їдять різний корм, а чому?
Вихователь: У птахів різні дзьоби, тому, що вони живуть у різних місцях. Щоб не забути про це розповісти поставимо картку ( тарілка). Увага! У мене залишилась остання картка(людина) . Про що будемо розповідати в цьому випадку? Вірно, про те, як людина відноситься до птахів, як допомагає їм. Всі картки виставлені , потрібно ще раз повторити послідовність розповіді, значення кожної картки . Вихователь зауважує, що діти придумують свій варіант розповіді.
Вихователь: Ведмедик, ти зрозумів, як потрібно придумати розповідь про пташку?
Ведмедик: Зрозумів, тільки забув з чого починати.
Вихователь: (показує першу картку) Що означає ця картка? (аналогічно обговорюється кожна картка).
Ведмедик, а про яку пташку тобі розповісти? Ведмедик обирає „чайку”. Розповідь . Це чайка. Чайка – красива й велика. У неї біді як сніг крила. Дзьоб у чайки сильний – ним зручно ловити рибу, розкльовувати мушлі. Лапи красиві, довгі, тому вона може ходити по землі: між пальцями перетинки, щоб було зручно плавати . Чайки живуть біля води літаючи виглядають рибу у воді. А ловлять ще жуків, бабок.
Діти обирають птаха про якого будуть складати розповіді та вчать ведмедика.