Конспект заняття. Тема "Стилістика складних речень. Пунктограми у складносурядному реченні " му реченні"

Про матеріал
Конспект заняття можна використовувати викладачам вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації, вчителям шкіл
Перегляд файлу

Навчальне заняття №

Тема. Стилістика складних речень. Пунктограми у складносурядному реченні

Мета (формувати компетентності): предметні: узагальнити знання про складносурядні речення, їх типи, сполучники, які з’єднують його частини, удосконалювати вміння розпізнавати складносурядні речення, пояснювати вживання розділових знаків, визначати граматичну основу, пояснювати смислові відношення між частинами, визначати їх стилістичну роль і доречність використання в тексті, перебудовувати, навички грамотного письма; ключові: уміння вчитися: розвивати увагу, аналітико-синтетичні навички, логічне  мислення, асоціативну  уяву, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки; комунікативні: використовувати складносурядні речення в мовленні, збагачувати словниковий запас, уміння працювати колективно та самостійно; інформаційні: розвивати навички аналізу тексту, роботи з ним, уміння добувати, обробляти та раціонально використовувати інформацію; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до рідної землі, розуміння їх цінності, прагнення розширювати знання історії краю.

Методична мета: використання елементів педагогіки партнерства у процесі формування компетентностей.

Забезпечення заняття: словники, презентація SMART Notebook, дидактичний матеріал, ілюстративний матеріал, схема-опора.

Тип заняття: узагальнення та систематизація знань, удосконалення вмінь і навичок

Форма проведення: дослідження

Перебіг заняття

І. Організація студентів до роботи

1. Емоційна зарядка

Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може.

                                                                                        Д. Байрон

Тож бажаю вам любити свою країну, а якщо любитимете її, то любитимете й усе інше.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  1.                   Гра «Асоціація»

Які асоціації у вас викликають ці поняття?

Речення. Частини речень. Сполучники. Сурядні сполучники.

  1.                   Прийом «Фотоколаж»
  • Що ви можете сказати, дивлячись на фотоілюстрації? Так, на них наше місто. А чи знаємо ми історію нашого міста та що знаємо? На ці питання спробуємо дати відповідь.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми з вами  будемо узагальнювати знання про складносурядні речення. Наше завдання – вдосконалювати навички  розпізнавати складносурядні речення в тексті, визначати смислові відношення між їх частинами, стилістичну роль  і доречність їх використання в тексті, уміння правильно розставляти розділові знаки та пояснювати їх уживання, доречно вживання сурядні речення у власному висловлюванні. Ці знання вам необхідні для того, щоб ви могли правильно висловлювати думки, вживаючи їх у мовленні. Ми мешкаємо в місті Олександрія, а чи задумувалися ми колись над його історією? Тож, працюючи над темою, спробуємо більше дізнатися про наше рідне місто.

Отже, запишіть у зошити тему заняття: «Стилістика складних речень. Пунктограми у складносурядному реченні».

ІV. Узагальнення та систематизація теоретичних відомостей

1. Аудіювання тексту із заздалегідь запланованими помилками

Уважно послухайте текст. У змісті будуть допущені помилки. Ваше завдання виявити їх, спираючись на знання раніше вивченого матеріалу та схему-опору, зробити на ній позначки в тих місцях, де допущено помилки.

Складносурядним називається таке складне речення, у  якому частини поєднуються інтонацією та сполучниками підрядності як рівноправні. Наприклад: Реве Дніпро, й лани широкополі  медами пахнуть, колосом шумлять (А.Малишко).

Серед сполучників сурядності, за допомогою яких складові частини з’єднуються в сурядне речення, розрізняють єднальні, протиставні і розділові.

Протиставні сполучники і(й), та (і), ні…ні, ані…ані, ще й причому виражають одночасність або послідовність дій. Речення із єднальними сполучниками можуть складатися із двох і більше частин. Напр.: Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка( В.Симоненко).

Єднальні сполучники а, але, зате, проте, однак, так виражають протиставлення.  Речення із протиставними сполучниками складаються лише із двох частин. Протиставні сполучники можуть бути повторювальними. Напр.: Дерево славиться плодами, а людина – ділом.

Розділові сполучники або, чи, то…то, або…або, чи..чи, не то…не то виражають явища, що чергуються чи виключають одне одного. Речення із розділовими сполучниками  можуть складатися із двох і більше частин. Напр..6 або розумне сказати, або зовсім мовчати.

Між частинами сурядних речень, з’єднаних сполучниками сурядності, ставиться кома, крапка з комою, тире, двокрапка, кома не ставиться.

За наявністю граматичних основ складносурядні речення бувають двоскладними та багатокомпонентними. Складносурядні речення можуть бути синонімічними, тобто вживатися з різними єднальними, протиставними та розділовими сполучниками. Напр.: Сонце пече неймовірно, а, але (та ) в густому вільшанику волого (Збан.). Можуть уживатися різні протиставні сполучники.  Синонімічним може бути складносурядне речення та  два простих. Напр. : За горою блискавиці, а в долині темно. За горою блискавиці. В долині темно. Синонімічним може бути складносурядне  речення і безсполучникове . Напр.: Не на кожне слово відвіт можна дати, і закон не кожен може шанувати. Не на кожне слово відвіт можна дати, закон не кожен може шанувати.

2. Техніка зворотного зв’язку (визначити і пояснити допущені помилки)

1. Складносурядним називається таке  складне речення, в  якому частини поєднуються інтонацією і сполучниками сурядності як рівноправні.

 2. Єднальні сполучники і(й), та (і), ні…ні, ані…ані, ще й причому виражають одночасність або послідовність дій.

3. Протиставні сполучники а, але, зате, проте, однак, так виражають протиставлення. 

4. Протиставні сполучники  не можуть бути повторювальними.

5. Між частинами сурядних речень, з’єднаних сполучниками сурядності, ставиться кома, крапка з комою, тире, двокрапка, кома не ставиться.

6. За наявністю граматичних основ складносурядні речення бувають двокомпонентними і багатокомпонентними.

V. Виконання вправ на застосування узагальнюючих визначень і правил

1. Перегляд відеороліка «Рідне місто»

Завдання. Визначити тему, тип і стиль мовлення

                                                 Рідне  місто

Олександрія – невелике містечко, яке знаходиться практично в центрі України. Місто славного минулого, перспективного майбутнього, місто каштанів , місто талановитих людей.

Засноване у 1746 році. Воно відігравало важливу роль і козацького поселення, і військового укріплення, і повітового містечка, і районного центру, і міста обласного підпорядкування. Сьогодні це сучасне європейське місто.

Існує переказ про заснування міста козаком Вусом. Саме він заснував козацький зимівник біля впадіння річки Березівка в Інгулець,  а зараз тут розташований міський парк імені Т.Шевченка та культурно-спортивний комплекс «Ніка». Чимало славних сторінок в історії Вусівки, Бечеї, Олександрійська та Олександрії, такі назви мало наше місто.  То обороняли рідну землю пращури від навали татарів та походів шляхти, то боролися вони з кріпацтвом, то виборювали волю і незалежність у  славні козацькі часи.  Олександрійці мужньо захищали рідну землю  і від фашистської навали, боротьбу з окупантами вело п’ять підпільних груп, а велике партизанське з’єднання у Чорному лісі очолював наш земля Ілля Діброва. У літописі міста багато відомих прізвищ, усі вони наша гордість, слава і честь.

Усюди охайні клумби з яскравими квітами й зелені килими газонів милують око олександрійців. А яка гарна Європейська площа! Глянеш – і серце радіє від такого різнобарв’я квітів, дивовижної феєрії кольорів. Місто має розвинену інфраструктуру, і це робить його цікавим і затишним для всіх мешканців.

Олександрія наша рідна і чарівнá! Вона степова перлина Кіровоградщини, збудована руками гірників. Живуть тут нащадки гордих запорозьких козаків, які постійно піклуються про долю свого міста.

Тип мовлення - розповідь про місто, публіцистичний стиль тому, що текст містить певну інформацію, вплива на слухача, жанр – стаття в газеті, нарис, промова, виступ на радіо.

3.Дослідження-спостереження ( колективна робота над текстом) Визначити складносурядні речення, виписати їх, підкреслити граматичні основи, прокоментувати вживання розділових знаків.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

1.Саме він заснував козацький зимівник біля впадіння річки Березівка в Інгулець,  а зараз тут розташований міський парк імені Т.Шевченка та культурно-спортивний комплекс «Ніка».

2. То обороняли рідну землю пращури від навали татарів та походів шляхти, то боролися вони з кріпацтвом, то виборювали волю і незалежність у  славні козацькі часи.

- Визначте, де сполучник то поєднує частини, а де однорідні члени речення.

3. Усюди охайні клумби з яскравими квітами й зелені килими газонів милують око олександрійців.

- Що потрібно зробити, щоб можна було поставити кому між частинами?  Розкинулися охайні клумби з яскравими квітами,  й зелені килими газонів милують око олександрійців.

4. Глянеш – і серце радіє від такого різнобарв’я квітів, дивовижної феєрії кольорів.

5. Місто має розвинену інфраструктуру, і це робить його цікавим і затишним для всіх мешканців.

- Визначте, де сполучник і поєднує частини, а де однорідні члени речення.

- Яка різниця між 3 і 4та 5 реченням?У 3 реченні єднальний сполучник й виражає одночасність дій в обох частинах. У4 та 5 єднальний сполучник і виражає послідовність дій.

2.Орфографічна хвилинка

Визначити слова, в яких є орфограми, підкреслити та пояснити їх.

1. Козацький, зимівник, впадіння, Березівка, Інгулець, розташований, міський,  ім. Т.Шевченка, культурно-спортивний, комплекс «Ніка»

2. Кріпацтвом, незалежність.

3. Зелені, килими, милують, олександрійців.

4. Глянеш, різнобарв’я, дивовижної, феєрії, кольорів.

5. Розвинену, затишним, всіх.

3. Прийом «Тлумачний словник» (робота з електронними словниками)

З’ясувати значення  слів

1. Зимівник - тип поселення поширений у запорізьких козаків, коли не було військових дій.

3. Газон – фр., ділянка землі, засіяна густою травою або засаджена квітами.

Килими газонів - метафора. Милують око – синéкдоха.

4.Феєрія – фр., незвичайне, фантастичне видовище. Феєрія кольорів – метафора

5. Інфраструктура – сукупність галузей та видів діяльності, що обслуговують різні сфери (транспорт, зв’язок, освіта, охорона здоров’я, комунальне господарство).

4. Творче конструювання

4.1. Зробити синонімічну заміну сполучників. З’ясувати, як впливає заміна сполучників на зміст речення (слайд).

1) а - але;  3) й - та, також. 5) і - також.

На зміст речення не впливає, бо синонімічні.

4.2. Перебудуйте складносурядні речення, вживаючи різні сурядні сполучники. Визначте, як впливає заміна сполучників на відношення між частинами речення. Зіставити речення і пояснити стилістичну функцію (слайд).

1) а – і;       3)  і – а;        5) і – а

Впливає, бо різні відношення між частинами.

4.3. Перебудуйте так складносурядні речення, щоб складові частини кожного з них стали окремими простими реченнями. Зіставити речення і з’ясувати якого стилістичного ефекту досягає автор , використовуючи в тексті складносурядні речення.

 1.Саме він заснував козацький зимівник біля впадіння річки Березівка в Інгулець,  а зараз тут розташований міський парк імені Т.Шевченка та культурно-спортивний комплекс «Ніка». Саме він заснував козацький зимівник біля впадіння річки Березівка в Інгулець.  Зараз тут розташований міський парк імені Т.Шевченка та культурно-спортивний комплекс «Ніка».

2. То обороняли рідну землю пращури від навали татарів та походів шляхти, то боролися вони з кріпацтвом, то виборювали волю і незалежність у  славні козацькі часи.  Обороняли рідну землю пращури від навали татарів та походів шляхти. Боролися вони з кріпацтвом,  виборювали волю і незалежність у  славні козацькі часи.

3. Усюди охайні клумби з яскравими квітами й зелені килими газонів милують око олександрійців. Усюди охайні клумби з яскравими квітами.  Зелені килими газонів милують око олександрійців.

5. Місто має розвинену інфраструктуру, і це робить його цікавим і затишним для всіх мешканців. Місто має розвинену інфраструктуру. Це робить його цікавим і затишним для всіх мешканців.

Висновок: складносурядні речення виражають складну думку. Між частинами наявні певні відношення. У 2реченні розділовий  повторювальний сполучник то..то має значення чергування дій.

4.4. Перебудуйте речення у безсполучникові, прочитайте, дотримуючись інтонації, порівняйте, зробіть висновок

1. Саме він заснував козацький зимівник біля впадіння річки Березівка в Інгулець,   зараз тут розташований міський парк імені Т.Шевченка та культурно-спортивний комплекс «Ніка». ( З однотипними частинами).

2. Обороняли рідну землю пращури від навали татарів та походів шляхти,  боролися вони з кріпацтвом,  виборювали волю і незалежність у  славні козацькі часи. ( З однотипними частинами).

3. Усюди охайні клумби з яскравими квітами ,  зелені килими газонів милують око олександрійців. ( З однотипними частинами).

4. Глянеш  серце радіє від такого різнобарв’я квітів, дивовижної феєрії кольорів. ( З різнотипними частинами).

5. Місто має розвинену інфраструктуру,  це робить його цікавим і затишним для всіх мешканців. ( З однотипними частинами).

5.Творча лабораторія. Уявіть, що вам потрібно розказати своєму товаришу про місто, у якому ви живете чи навчаєтеся.

На основі фотоколажу та поданих граматичних основ створити власне висловлювання на тему  «Моє місто», використовуючи складносурядні речення.

Місто розкинулось, майдан Соборний розташований, проспект перетинає, історія цікава, є багато пам’яток, Олександрія – місто, протікає річка, місто гарне.

6. Тестові завдання

1. ССР є:

А)  речення,частини якого є рівноправними, незалежними одна від одної;

Б) речення,  частини в якому залежать одна від одної;

В) речення, частини якого поєднані за допомогою інтонації.

2.Визначте рядок, у якому сполучники поєднують частини складносурядного речення

А Місто славного минулого і перспективного майбутнього, місто каштанів і талановитих людей.

Б У літописі міста багато відомих прізвищ, і всі вони наша гордість, слава і честь.

В Воно відігравало роль і козацького поселення, і військового укріплення, і повітового містечка, і районного центру, і міста обласного підпорядкування.

3. Сполучники сурядності поділяються на:

А) єднальні, підрядні часу, розділові;

Б) єднальні, протиставні, підрядні способу дії;

В) протиставні, розділові, єднальні.

4. Визначте рядок із сполучниками сурядності:

А) і, й, та, щоб, але, чи то…чи то;

Б) що, коли, який, а, зате, ні…ні;

В) проте, чи то…чи то, ні…ні, також, ще й.

5. Відповідає ССР схема

А. [  ] , (   )

Б.[  ], та   [  ],  також  [  ]

В. [  ],  [  ]

6. Кому між частинами ССР не потрібно ставити

А. Жмуриться вікнами хата і шепче задумливий сад.

Б.Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець.

В. Повертаюсь  а на душі розпускаються теплі, ніжно щирі пелюстки.

1 А, 2 Б, 3 В, 4 В, 5 Б, 6 Б.

VІ. Підсумок заняття

1. Рефлексíя «Три –Два-Один»

▪Три факти, які були новими, цікавими, несподіваними.

▪Два факти, які здалися нецікавими, некорисними або вже були відомі.

Один факт, який хотілося б вивчити детальніше, поглибити знання.

  • У яких стилях мовлення поширені складносурядні речення? (текст наукового стилю, публіцистичний стиль, розмовний, художній, офіційно-діловий)

2.Оцінювання

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

  1.                   Виписати прислів’я, які становили б собою складносурядні речення.
  2.                   Скласти зв’язне висловлювання «Красуня зима»,  уживаючи сурядні речення.

1

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
1267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку