Урок "Найважливіші відомості з синтаксису та пунктуації: словосполучення і речення, синтаксичні зв’язки в них. Класифікація речень за будовою."

Про матеріал
Урок української мови на допомогу викладачам предметникам. Розробка уроку допоможе систематизувати та узагальнити знання учнів з синтаксису та пунктуації про словосполучення і речення, їх синтаксичні зв’язки, класифікацію речень за будовою...
Перегляд файлу

ДНЗ «Херсонське вище професійне комерційне училище»

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку

з української мови

на тему:

 

«Найважливіші відомості з синтаксису й пунктуації: словосполучення і речення,

синтаксичні зв’язки в них.

Класифікація речень за будовою».

 

 

 

 

 

 

Підготувала викладач

  української мови та літератури

                                                                        вищої категорії

  Ейсмонтович Оксана Михайлівна

 

Херсон

Тема: Найважливіші відомості з синтаксису та пунктуації: словосполучення і  

             речення,  синтаксичні зв’язки в них. Класифікація речень за будовою.

 

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів з синтаксису та пунктуації про словосполучення  і речення, їх синтаксичні зв’язки, класифікацію речень за будовою;

 

розвивати вміння і навички аналізувати словосполучення і речення з погляду їх структури і комунікативного призначення, будувати словосполучення і речення, вчити доречно їх використовувати в усному й писемному мовленні;

 

виховувати почуття національної гідності та любов до справжнього мистецтва.

 

 

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь, навичок

 

 

Методи навчання, прийоми:

індивідуальна робота та  робота в мікрогрупах,  випереджальне завдання, робота з таблицею,  лото, дослідження

 

 

Форма організації навчальної діяльності учнів: урок-дослідження

 

 

Основні терміни і поняття:

синтаксис,  пунктуація, словосполучення, речення

 

 

Міжпредметні зв’язки: українська література, музика

 

 

Наочність: картки-завдання, схема, слайдова презентація, роздатковий матеріал,  створення таблиці, підручник «Українська мова» для 10-11 класів / О.М. Біляєв… - К.: Освіта, 2004. , портрет Лесі Українки, музичний запис поезії «Contra spem spero», епіграфи.

 

Технічні засоби навчання: мультимедійний комплекс.

Хіба жила на світі ще така жінка, в серці якої поєдналися б така мужність,

така геніальність, такий вогонь і розум,

 така пристрасна любов і відданість народові та Батьківщині?

Ні, другої такої на світі не було. Леся – неповторна!

             Л.Смілянський

 

"... Є таланти, є явища, а є особистості європейського рівня" 

Ліна Костенко

 

Хід уроку:

І.  Організаційний момент.

 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Вступне слово вчителя ( звучить уривок п’єси Л. Бетховена «Елізі». )

 

Є народження й смерть –

Два стовпи на межі.

А між ними події одвічні:

Варіації стріч і розлук, і жоржин,

Варіанти падінь і величчя.

 

Велич Лесі Українки зрозуміли і її сучасники, і нащадки. Вона була високотитулована одним словом — геній. Геній в умовах заблокованої культури.

Ліна Костенко

 

    Хіба жила на світі ще така жінка, в серці якої поєдналися б така мужність,

така геніальність, такий вогонь і розум,

 така пристрасна любов і відданість народові та Батьківщині?

Ні, другої такої на світі не було. Леся – неповторна!

             Л.Смілянський

 

  Леся Українка  кожним  словом, кожним променем думки, кожним болем своїм  живе  в душі нашого народу. З не такої вже й далекої минувшини, крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ «дочки Прометея», образ ніжний і чистий. І сьогодні ми, вшановуючи пам’ять цієї геніальної поетеси, 140-річчя з дня народження якої ми святкували 25 лютого цього року, згадаємо цю дивовижно мужню, шляхетну та неймовірно обдаровану жінку, перегорнемо сторінки її життя і на основі повторення життєвого та творчого шляху систематизуємо та узагальнимо знання про найважливіші відомості з синтаксису та пунктуації, які ви вже отримали у школі, зокрема словосполучення і речення, синтаксичні зв’язки в них, класифікацію речень за будовою. Мені хочеться, щоб зустріч наша стала приємною та святковою, щоб відкрилися ваші серця для гордості за наших українських геніїв слова.

    Перша ваша зустріч з Лесею Українкою розкрила її душу, радощі й болі, життєвий шлях у подіях. Сьо­годні ми відновимо в пам’яті її життєвий подвиг. Прислухайтеся до неї, і вона розкаже вам про "життя серця" великої України, допов­нить і розширить її образ.

 

  • А що ви вважаєте подвигом?
  • Як ми повинні прожити наше життя?

 

 Над цими запитаннями слід замислитись, щоб ніхто і ніколи не зміг сказати, що ви змарнували його.

Записуємо тему уроку у зошитах.

 

 

 

ІІІ. Систематизація та узагальнення знань, умінь та навичок

 

Викладач

Йдучи на сьогоднішній урок ви мали завдання: повторити відомості про словосполучення і речення, види речень за будовою за шкільний курс (§11 ст.158-161 підручника «Українська мова» для 10-11 класів під редакцією О.М. Біляєва)

 

На парті у вас картки-завдання.

 

Картка-завдання

 

  1. Індивідуальна робота (один учень працює біля дошки з роздатковим матеріалом, інші – самостійно)

 

  • То хто ж така Леся Українка? Які асоціації викликає у вас її ім’я? Якою ви її знаєте?

      Заповніть схему. Випишіть словосполучення, що характеризують Лесю Українку як особистість.  Проаналізуйте словосполучення за будовою (прості чи складні), за головним словом (іменникові, прикметникові, числівникові, займенникові, дієслівні, прислівникові), за способом підрядного зв’язку (узгодження, керування, прилягання).  Накресліть структурні схеми. (5-7 хв.)

 

Леся Українка (1871 – 1913) – геній української літератури, послідовний та енергійний борець. Леся Українка — високоосвічена обдарована особистість з багатим духовним світом, мужня, нескорена жінка, шляхетна і благородна натура, незламна «дочка Прометея». Завдяки силі волі, витримці, залізному характеру поетеса витримала випробовування долі і могла підвести підсумок: «Зрештою, життя моє не було убогим, і сором було б мені плакатись на нього».  У свій час Леся Українка була ідеалом і прикладом для оточення (особливо, молоді). Вона спромоглася сягнути таких вершин духу, що під силу лише генієві. Леся Українка як особистість може бути взірцем і для  сучасної молоді.

 

 

 

 

                                                                               

 

 

 

 

Леся Українка

 

 

                                                                                                                                                                                                           

 

 

 

 

  • Що таке словосполучення?
  • Яким зв’язком поєднуються слова в словосполученнях?
  • Скільки синтаксичних зв’язків може бути у словосполученні?
  • Якого зв’язку немає? Наведіть приклад (розбір на дошці).

(Бесіда в ході виконання вправи)

 

  "... Є таланти, є явища, а є особистості європейського рівня" 

Ліна Костенко

 Викладач

    Геніальна дочка українського народу поетеса Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) була кращою представницею роду Косачів та Драгоманових, успадкувавши від них розум, талант, наполегливість, працелюбність. Леся Українка, слабосила, хвора жінка, мала могутню зброю — поетичне слово. Та ще — багату уяву, палке серце. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості. Але доля дуже рано підготувала Лесі випробовування на мужність. Вона змушена була змагатися з тяжкою хворобою, що вразила її ще в дитинстві, зробила недосяжною її блискучу музичну кар'єру і мучила поетесу всі подальші роки. Проте оця ще дитяча зневага до фізичного і душевного болю супроводжувала Лесю Українку все її життя.

 

  1. Випереджальне завдання (робота в мікрогрупах по четверо учнів)

Попередньо ви були поділені на мікрогрупи, кожна з яких мала своє випереджальне завдання: дослідити грані життя Лесі Українки як особистості і скласти невеличкий текст - розповідь (3-7речень). Перша група складала портретний опис, друга – розповідь про освіту, третя - вивчала захоплення і обдарування, четверта – вдачу і характер, п’ята – світогляд, а шоста повинна була узагальнити текстовий матеріал та дібрати ілюстративний , створивши  слайдову презентацію. 

Будьте уважні, бо вам потрібно буде виконати певне завдання.

Охарактеризуйте перше речення за будовою. Накресліть його структурну схему, визначіть в ньому синтаксичний зв’язок. (7-10 хв.)

  • А який розділ науки про мову вивчає будову речень? (синтаксис)
  • Що вивчає пунктуація? (вживання розділових знаків)
  • Які ви знаєте види речень за будовою? (прості і складні)
  • Які види синтаксичного зв’язку є у складних реченнях? (сурядний, підрядний, безсполучниковий)

І група – портретний опис

Лесі - білява, тендітна, бліденька дівчинка, яка починає відпускати косу. З часом її стан погіршується. Вона дуже худа, бліда, страшно втомлюється, ноги попухли внизу. Її обличчя виражає терпіння. Вона виглядає красивою. Одягається в український одяг, оздоблений вишивкою. Та після 30 років схудла і змарніла так, що до павутинки подібна.

 

ІІ група - освіта

        Леся була обдарованою дитиною: у 4 роки вже читала, мала хист до вивчення мов. Поетеса вражала всебічною освіченістю, ґрунтовною обізнаністю з літературою і мистецтвом багатьох народів світу, знанням мов, глибоким проникненням у суспільне життя. Крім української і російської, Леся Українка досконало володіла французькою, німецькою, англійською, італійською, грецькою, латинською, польською, білоруською мовами (знала більше 10 мов). Це давало їй змогу читати в оригіналі художні і наукові праці багатьох народів, користуватися бібліотеками багатьох різних міст Європи.

 

ІІІ група – захоплення і обдарування

Леся у дитинстві любила вишивати, і вона  власноруч вишила своєму батькові сорочку. Любила садити і доглядати квіти, яких на клумбах у Косачів було дуже багато. Гарно читала вірші (це в неї від батька). Добре грала на фортепіано, імпровізувала власні композиції. Мала малярські, режисерські та акторські здібності. Леся багато подорожувала.

 

ІV група – вдача і характер

Життєве кредо Лесі Українки - сміливо творити свій шлях серед будь-яких незгод, змагатися з долею, не впадати у відчай під ударами долі. Вона мужньо перенесла кілька операцій, вела "тридцятилітню війну" з тяжкою недугою, однак, що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав її дух,  незламнішою її воля і жадоба до життя. Леся твердо постановила – іти тільки вперед, тільки з оптимістичною вірою в майбутнє і бадьорою вогнистою піснею!

 

V група – світогляд

Під впливом матері Олени Пчілки Леся зростала свідомою українкою. Вона писала мовою, яка була заборонена ще до її народження. Життя Лесі було досить складне. Але вона засвоїла «трагічний  світогляд» — всі нещастя сприймати стоїчно. Це був девіз і в суспільному, і в особистому житті. Адже бути українкою в часи, коли країна звалась Малоросією — це уже подвиг, але вона виконувала свій громадський  обов’язок. Її життєве кредо - оптимізм.

Викладач

Запрошую вас у царство мудро­го, правдивого, чуйного, сильного, ласкавого, доброго і ніжного слова. У прекрасний світ поезії Лесі Українки. Поезія - це вогник, що запалює душу людини, схожий на полум'я свічки.

 На  шлях  я  вийшла  ранньою  весною

 І  тихий  спів  несмілий  заспівала,

 А  хто  стрічався  на  шляху  зі  мною,

Того  я  щирим  серденьком  вітала.

Бажаю  так  скінчити  я  свій  шлях,

Як  починала: з  співом  на  устах!

 

  1. «Лото»  (завдання творчого характеру)

 

Зараз ми зіграємо в «лото», як це ми робили не один раз. У даному конверті  є основне речення, орієнтуючись на яке із набору слів ви повинні скласти відому вже вам поезію Лесі Українки протягом 2-3 хвилин. Пригадайте, як вона називається. Охарактеризуйте назву поезії за будовою

(словосполучення чи речення). (Робота у мікрогрупах)

 

  1. Хто вам сказав, що я слабка,

           Що я корюся долі?

           Хіба тремтить моя рука?

          Чи пісня й думка кволі?

«Хто вам сказав, що я слабка...»

  1.  Слово, чому ти не твердая криця, 
    Що серед бою так ясно іскриться? 
    Чом ти не гострий, безжалісний меч, 
    Той, що здійма вражі голови з плеч?
                                                                                                  «Слово, чому ти не твердая криця»

3.      Вставай, хто живий,   

            В кого думка повстала!  

            Година для праці настала.  

 «Досвітні огні»

  1. Завдання.

 

  • Чи замислюєтесь ви над смислом вашого життя?
  • Чи є у вас певне правило, кредо, яким ви керуєтесь?

 

Послухайте поезію Лесі Українки «Contra spem sperо» та подумайте, як досягти успіху на основі почутої поезії.  Підкресліть  у кожній строфі по 2 словосполучення та визначіть  вид за головним словом.

  1. Гетьте, думи, ви хмари осінні!
    То ж тепера весна золота!
    Чи то так у жалю, в голосінні 
    Проминуть молодії літа?
  2. Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
    Серед лиха співати пісні, 
    Без надії таки сподіватись,
    Жити хочу! Геть, думи сумні!
  3. Я на вбогім сумнім перелозі
    Буду сіять барвисті квітки,
    Буду сіять квітки на морозі,
    Буду лить на них сльози гіркі.
  4. І від сліз тих гарячих розтане 
    Та кора льодовая, міцна, 
    Може, квіти зійдуть - і настане
    Ще й для мене весела весна.
  5. В довгу, темную нічку невидну
    Не стулю ні на хвильку очей - 
    Все шукатиму зірку провідну, 
    Ясну владарку темних ночей.
  6. Так! Я буду крізь сльози сміятись, 
    Серед лиха співати пісні, 
    Без надії таки сподіватись, 
    Буду жити! Геть, думи сумні! 
    2 травня 1890 р.

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

 

Підводячи підсумок уроку, давайте заповнимо таблицю «Словосполучення і речення».

 

Заповніть таблицю

  • Чим відрізняється словосполучення від речення?

Запишіть на смужках і прикріпіть на магнітну дошку.

 

 

Словосполучення

Речення

Не є словосполученнями

Роль у мові

Називає предмети, ознаку або  дію.

Виражає закінчену думку.

Однорідні члени речення

Будова

Складається з головного і залежного слова або кількох повнозначних слів.

Має одну або кілька граматичних основ.

Фразеологізми

Вид

Іменні, прикметникові, займенникові, числівникові, дієслівні, прислівникові.

Прості, складні

Підмет і присудок

Тип зв’язку

Узгодження,  керування, прилягання.

 

Сурядний, підрядний. Безсполучниковий.

 

Неповнозначне слово + повнозначне

Функція

Є будівельним матеріалом для речення.

Служить для спілкування.

Аналітичні форми

 

Викладач

 

           Сьогодні  все  прогресивне  людство  високо  цінує  творчість  української  письменниці, яка  все  свідоме  життя  боролася  за  втілення  в  життя  волелюбних  ідей, за  щастя  і  рівноправність  усіх  народів. Її  твори  перекладені  багатьма  мовами  народів  світу  і  служать   захисту  миру  й  прогресу.

         Пам’ятники  Лесі  Українці  споруджено  в  Сурамі,   Батумі,   Ялті,   Луцьку,   Канаді  (Саскатуні),   Києві. Ім'ям Лесі  Українки  названо  вулиці, театри, школи, бібліотеки. У  багатьох містах, де  побувала  поетеса, відкрито  музеї. Але  найкраща  шана пам’яті  доньки  українського  народу – ростити  в  серцях  людей   посіяні  нею  зерна  доброти, краси, братерства. Тож запалімо свічку як символ мужності Лесі Українки, її прагнення до життя та сили волі.

           У творах Лесі Українки звучать мотиви мо­лодості й кохання, щирої дружби й захоплення при­родою, вияви палкої любові до рідної землі. Водночас ми бачимо, як ця хвора, тендітна жінка вміла переборювати недугу, страждання, відчай, як гаряче відстоювала своє пра­во на корисну діяльність і повноцінне людське життя. Сила духу Лесі Українки вражає щиру людську душу, робить її сильнішою. Ми захоплюємося її життє­вим подвигом. Емоційне, потужне слово поетеси не старіє, воно долає час і нині проникає в душу як сонячний промінь, як гостра блискавка.

 

Ваші дослідження і робота на уроці заслуговують відповідної нагороди (мотивування оцінок).

 

VІ. Рефлексія.

Повертаючись до мети нашого уроку, хочу спитати: чи досягли ми її сьогодні?

  • Чи цікаво вам було на уроці?

Відповідь на це питання дайте за допомогою відповідних смайликів, які ми неодноразово використовували на даному етапі уроку. Намалюйте їх на полях в зошиті.

 

  • Скажіть, будь ласка, хто з вас залишився задоволеним?
  • А  хто байдужим?
  • Кому на уроці було сумно, нецікаво?

 

VІІ. Домашнє завдання та його інструктаж.

 

Опрацюйте §12 -13, ст.161-175  підручника «Українська мова» для 10-11 класів під редакцією О.М. Біляєва

- К.: Освіта, 2004.

Скласти по три словосполучення та речення і зробити їх синтаксичний розбір.

 

 

Картка-завдання

 

  1. Індивідуальна робота (один учень працює біля дошки з роздатковим матеріалом, інші – самостійно).

 

  • То хто ж така Леся Українка? Які асоціації викликає у вас її ім’я? Якою ви її знаєте?

      Заповніть схему. Випишіть словосполучення, що характеризують Лесю Українку як особистість.  Проаналізуйте словосполучення за будовою (прості чи складні), за головним словом (іменникові, прикметникові, числівникові, займенникові, дієслівні, прислівникові), за способом підрядного зв’язку (узгодження, керування, прилягання).  Накресліть структурні схеми. (5-7 хв.)

 

Леся Українка (1871 – 1913) – геній української літератури, послідовний та енергійний борець. Леся Українка — високоосвічена обдарована особистість з багатим духовним світом, мужня, нескорена жінка, шляхетна і благородна натура, незламна «дочка Прометея». Завдяки силі волі, витримці, залізному характеру поетеса витримала випробовування долі і могла підвести підсумок: «Зрештою, життя моє не було убогим, і сором було б мені плакатись на нього».  У свій час Леся Українка була ідеалом і прикладом для оточення (особливо, молоді). Вона спромоглася сягнути таких вершин духу, що під силу лише генієві. Леся Українка як особистість може бути взірцем і для  сучасної молоді.

 

 

 

 

                                                                               

 

 

 

 

Леся Українка

 

 

                                                                                                                                                                                                           

 

 

 

 

  1. Випереджальне завдання (робота в мікрогрупах по четверо учнів).

Охарактеризуйте перше речення за будовою. Накресліть його структурну схему, визначіть синтаксичний зв’язок. (7-10 хв.)

  1. «Лото»  (завдання творчого характеру).

У даному конверті  є основне речення, орієнтуючись на яке із набору слів ви повинні скласти відому вже вам поезію Лесі Українки протягом 2-3 хвилин. Пригадайте, як вона називається. Охарактеризуйте назву поезії за будовою (словосполучення чи речення). (Робота у мікрогрупах)

 

1, 4 гр.    Хто вам сказав, що я слабка...,

 

2, 5 гр.    Слово, чому ти не твердая криця… 

 

3, 6 гр.   Вставай, хто живий…

              

4.  Завдання.

Послухайте поезію Лесі Українки «Contra spem sperо» та подумайте, як досягти успіху на основі почутої поезії.  Підкресліть  у кожній строфі по 2 словосполучення, які відносяться до поданої схеми, визначіть  вид за головним словом.

  1. Гетьте, думи, ви хмари осінні!
    То ж тепера весна золота!
    Чи то так у жалю, в голосінні 
    Проминуть молодії літа?
  2. Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
    Серед лиха співати пісні, 
    Без надії таки сподіватись,
    Жити хочу! Геть, думи сумні!
  3. Я на вбогім сумнім перелозі
    Буду сіять барвисті квітки,
    Буду сіять квітки на морозі,
    Буду лить на них сльози гіркі.
  4. І від сліз тих гарячих розтане 
    Та кора льодовая, міцна, 
    Може, квіти зійдуть - і настане
    Ще й для мене весела весна.
  5. В довгу, темную нічку невидну
    Не стулю ні на хвильку очей - 
    Все шукатиму зірку провідну, 
    Ясну владарку темних ночей.
  6. Так! Я буду крізь сльози сміятись, 
    Серед лиха співати пісні, 
    Без надії таки сподіватись, 
    Буду жити! Геть, думи сумні! 
     

 

5. Заповніть таблицю

  • Чим відрізняється словосполучення від речення?

 

Словосполучення

Речення

Не є словосполученнями

Роль у мові

 

 

 

Будова

 

 

 

Вид

 

 

 

Тип зв’язку

 

 

 

Функція

 

 

 

І група – портретний опис

Лесі - білява, тендітна, бліденька дівчинка, яка починає відпускати косу. З часом її стан погіршується. Вона дуже худа, бліда, страшно втомлюється, ноги попухли внизу. Її обличчя виражає терпіння. Вона виглядає красивою. Одягається в український одяг, оздоблений вишивкою. Та після 30 років схудла і змарніла так, що до павутинки подібна.

 

ІІ група - освіта

        Леся була обдарованою дитиною: у 4 роки вже читала, мала хист до вивчення мов. Поетеса вражала всебічною освіченістю, ґрунтовною обізнаністю з літературою і мистецтвом багатьох народів світу, знанням мов, глибоким проникненням у суспільне життя. Крім української і російської, Леся Українка досконало володіла французькою, німецькою, англійською, італійською, грецькою, латинською, польською, білоруською мовами (знала більше 10 мов). Це давало їй змогу читати в оригіналі художні і наукові праці багатьох народів, користуватися бібліотеками багатьох різних міст Європи.

 

ІІІ група – захоплення і обдарування

Леся у дитинстві любила вишивати, і вона  власноруч вишила своєму батькові сорочку. Любила садити і доглядати квіти, яких на клумбах у Косачів було дуже багато. Гарно читала вірші (це в неї від батька). Добре грала на фортепіано, імпровізувала власні композиції. Мала малярські, режисерські та акторські здібності. Леся багато подорожувала.

 

ІV група – вдача і характер

Життєве кредо Лесі Українки - сміливо творити свій шлях серед будь-яких незгод, змагатися з долею, не впадати у відчай під ударами долі. Вона мужньо перенесла кілька операцій, вела "тридцятилітню війну" з тяжкою недугою, однак, що інтенсивніше наступала хвороба, то непоборнішим ставав її дух,  незламнішою її воля і жадоба до життя. Леся твердо постановила – іти тільки вперед, тільки з оптимістичною вірою в майбутнє і бадьорою вогнистою піснею!

 

V група – світогляд

Під впливом матері Олени Пчілки Леся зростала свідомою українкою. Вона писала мовою, яка була заборонена ще до її народження. Життя Лесі було досить складне. Але вона засвоїла «трагічний  світогляд» — всі нещастя сприймати стоїчно. Це був девіз і в суспільному, і в особистому житті. Адже бути українкою в часи, коли країна звалась Малоросією — це уже подвиг, але вона виконувала свій громадський  обов’язок. Її життєве кредо - оптимізм.

 

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

за темою: «Слово, словосполучення, речення»

І варіант

 Завдання  1 – 5 мають по кілька варіантів відповідей, з яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Виберіть правильну відповідь. Виконані  завдання оцінюються 1 балом.

1. Вкажіть ряд з правильно побудованими словосполученнями:

А) десятеро курчат, троє хлопчиків, четверо учениць;

Б) двоє окулярів, п’ятеро жінок, троє каченят;

В) четверо дівчаток, двоє сестер, шестеро студентів;

Г) четверо штанів, двоє учнів, шестеро мавпенят;

Д) четверо дверей, троє чоловіків, шестеро курей.

2. Вкажіть ряд з однаковим типом зв’язку слів у словосполученнях:
А) смішна історія, незбагненна подія, надзвичайно високий, бігти наввипередки;

Б) троє  з нас, поділити на двох, поділити надвоє, четвертий справа;

В) веселий сміх, серйозна розмова, недопрацьований текст, наш родич;

Г) пішов пошукати, бігла підстрибуючи, дорога ліворуч, завдання для тебе;

Д) любила солодке, зошит з мови, дорога через поле, зустріч віч-на-віч.

3. Вкажіть поєднання слів, яке не є словосполученням:

А)  сиди тут;

Б)  зібрали врожай;

В)  то сміється, то плаче ;

Г)   їм легко;

Д)  велика різниця.

4.   Вкажіть просте речення:

А)  Чи, може, щось наплутано віками і атом вручено нам безрозсудно рано?

Б)  Тихо і тепло, так наче і справді весна.

В)  Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині.

                   Г)   То сонце вигляне, то знову туча, і блискавка, і дощ.

Д)   З ношами у важкому спецодязі, з сумками Червоного Хреста через плече, розсипавшись по замковому пустирищу, юні медички, долаючи уявну радіоактивну зону, долаючи навчальну смерть,  все когось рятують, рятують, рятують...

5. Вкажіть складне речення, яке складається з двох частин:

А  Сніги стежки заносять і алеї, і не проїхати в них і не пройти.

Б   В холодних снах снують світанки, й тремтить замріяно ріка, і стелить килим-самобранку дбайлива осені рука. 

В   По хуторах і пасіках, по при струмкових хащах і непролазних тернах, по байраках і долинах ні на хвилину не вгавав той спів, та музика, те вечорове весняне диво.

Г   Сіре повітря між вечором і ніччю текло собі яром до лісу, і в тому повітрі над Сашком летіла чи сорока, чи інший хтось.

 Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання 6. Правильних відповідей може бути  одна чи кілька. Позначте її знаком Х у  таблиці.

Текст

  1. Дніпровські далі за якими теж далі.
  2. Нема ліку чудесам твоїм моє місто.
  3. Але найбільше твоє чудо твої люди відомі й невідомі жителі твої.
  4. Вони годують зодягають тебе оновлюють тебе будують усе нові й нові соти в тобі складають пісні про тебе.
  5. Шануй і люби їх місто бо без них ти всього-на всього пам’ятник з побляклими епітафіями.
  6. Кажуть що од великих міст йде сила до всього народу.
  7. Свідчення цього давні оборонні Ярославові вали довкола древнього Києва.

 

6.        Простим реченням є:

            1            2            3           4             5           6            7

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 7  має на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. Виконане завдання оцінюється від 0 до 4 балів.

 

7.  Установіть відповідність між реченнями та їх  характеристикою:

      1. просте, ускладнене                                         А) Кінь, перервавши уздечку, щосили подався по дорозі вбік села.

         однорідними членами         

      2. просте, ускладнене                                         Б)  То були кроки осені, чи луни, чи печалі його.

         відокремленим означенням;                           

      3. просте, ускладнене                                         В)  Вода, затягнута тремкими скалками льоду, була схожа на застигле .

         відокремленою обставиною;                                блакитне шумовиння.          

      4. складне                                                            Г)  Король Белла, гадаю, не відмовить прислати військо на поміч.

                                                                        Д)  В житі синіли волошки та сокирки, червоніла квітка польового маку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

за темою: «Слово, словосполучення, речення»

ІІ варіант

 Завдання  мають по кілька варіантів відповідей, з яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Виберіть правильну відповідь. Виконані  завдання оцінюються 1 балом.

1. Вкажіть ряд з правильно побудованими словосполученнями:

А) офіціальна зустріч, не підходити репертуару, проникливий біль;

Б) офіційна зустріч, не відповідати репертуару, пронизлива біль;

В) згідно розпорядження, відповідно постанові, опанувати мовою;

Г) згідно з  розпорядженням, відповідно до постанови, опанувати мову;

Д) великі різниці, викликати сміх, три метри на секунду.

2. Вкажіть ряд, у якому всі словосполучення іменникові:
А) зимова пора, урок мови, Шевченкове слово, щасливо жити, твір Шевченка;

Б) початок зими, зошит з мови, слово Шевченка, щастя в очах, твір про Шевченка;

В) день учителя, книга вчителя; кімната для вчителя, розказати вчителю, вчителеве слово;

Г) боротьба за мир, боротися за мир, відвойований мир, твір про мир, мир у родині;

Д) виконати завдання, виконання завдань, мрія про щастя, мріяти про щастя, думати про мир.

3. Вкажіть поєднання слів, яке є дієслівним словосполученням:

А)  звичка сперечатися;

Б)  згадую дитинство;

В)  тренування м’язів ;

Г)   вплив атмосфери;

Д)  велика різниця.

4.   Укажіть речення, в якому не ставиться тире між підметом і присудком ( окремі розділові знаки пропущено):

А) Обов’язок пастухів дбати про худобу, старатися знайти для неї добру пашу.

Б)  Моє серце засіяне поле, на якому брунькуються вперше ще не бачені квіти ніколи.

В)  Лиш боротись – значить жить.

Г)  І наша ученість, добром не підкута, то лжа єсть прелюта.

Д)  Досвітні поля в червні чи в липні після теплої або задушливої ночі немов зеленкуватим маревом уриті, а те марево легке й примарне.

 5.   Вкажіть складне речення:

А  Вітрів узявши довгі мітли, осінні дні по світу йдуть, змітають золото із світу, у білий світ його метуть.

Б   Він уже не раз із Настею бігав на річку, і на луги, і в поле зустрічати весну. 

В   Душі моєї хроніка ще досі не написана, під звуки фісгармонії в ній думка заколисана.

Г   Вона прийшла, заквітчана і мила, і руки лагідно до мене простягла, і так чарівно кликала й манила, такою ніжною і доброю була.

Прочитайте текст, виконайте подані після нього завдання. Правильних відповідей може бути  одна чи кілька. Позначте її знаком Х у  таблиці.

Текст

  1. Багато є таємниць у світі і одна з найбільших з-поміж них мова.
  2. Здається ми знаємо якесь слово немовби розуміємо його.
  3. Проте все що закладено в нього впродовж віків нерідко не можемо повною мірою видобути.
  4. Потрібно докласти чимало зусиль щоб заховане у слові постало перед нами в усій красі глибині й неповторності.
  5. Усі діяння наші думи і сподівання закріплюються у слові.
  6. Слово наше найзіркіше око наймогутніша сила.
  7. Через слово людина пізнає те що недоступне було безпосередньому сприйманню.

 

6. Простими реченнями є:

        1           2             3           4            5            6           7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання  7 має на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ. Виконане завдання оцінюється від 0 до 4 балів.

 

7.   Установіть відповідність між членами речення та функцією виділеного слова :

 

      1. присудок                                              А)Старий козак сидів незворушно, зіжмакавши в кулак довгий оселедець.

      2. обставина способу дії                         Б) Навкруги  вставали грізні водяні стіни, що погрожували поховати в

                                                                 собі  корабель.

      3. обставина місця                                  В) Кругом  нього стоять слуги, познімавши шапки.

      4. означення                                            Г) Розмова віч-на-віч не складалася і закінчилася безрезультатно.

                                                            Д)  Добре Чіпці у діда підпасичем.

 

 

 

Хто  вам  сказав,  що  я  слабка,

Що    я    корюся    долі?

Хіба    тремтить    моя    рука?

Чи   пісня   й   думка   кволі?

 

 

 

 

 

Слово, чому ти не твердая криця, 
Що   серед   бою   так   ясно іскриться? 

Чом ти  не гострий, безжалісний  меч, 

Той, що  здійма  вражі  голови  з   плеч?

 

 

Вставай,  хто  живий,

В кого   думка   повстала!

Година   для праці   настала.

 

docx
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
2781
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку