Конспект заняття може бути використаним як учителями, так і викладачами ВНЗ І-ІІрівнів акредитації.Тема есе «З чого зіткане щастя?".Подано різні види підготовчої роботи до написання есе,зазначено його види.
1
Навчальне заняття №10
Тема. Види есе, вимого до його написання. Написання есе. Навчальне есе
Мета(формувати компетентності):предметні:знання про особливості есе, уміння і навички написання есе, орфографічні та пунктуаційні навички; ключові: уміння вчитися: аналітико-синтетичні лінгвістичні навички робити висновки; комунікативні: навички складання власного монологічного висловлювання; загальнокультурні: естетичні почуття, пов’язані з мовленням.
Тип заняття – розвиток мовлення
Обладнання: картки, зразки есе
Перебіг заняття
І. Організація студентів до роботи
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Комунікативний практикум
- Що ж таке есе? Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу. Есе не претендує на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно певної теми.
- Які є види есе?Вільне(5-10хв.).Формальне(20-45хв.,інформаційне,критичне,есе-дослідження,есе-аналіз,1-2стор.,800-100 слів)
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань . Мотивація навчальної діяльності
ІV. Формування практичних умінь і навичок
– вільно висловлює свою думку;
– показує своє ставлення до того, про кого говорить;
– не дотримується обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);
– не всебічно описує предмет чи подію;
- може лише частково, як у розмові торкатися якихось питань;
- може висловлювати опірні міркування;
– використовує образні вислови, порівняння;
– на початку може сказати про що йтиметься у його висловлюванні, про час, місце й особливості події, може подати вислів, що виражає думку або викликає різне ставлення, можна почати прислів’ям, приказкою чи мудрим висловом;
– продовження може бути схожим на оповідання, під час читання якого виникають особливі відчуття й напрошується важливий висновок;
– останній абзац має завершувати думку;
– речення можуть бути короткі й, навіть, незавершені, питальні й окличні.
2. Робота в групах. Аналіз запропонованих зразків есе
1.Минуло вже багато років з дня народження Тараса Шевченка, але в багатьох українських родинах є прикрашений рушником портрет Кобзаря. Жоден поет світу не зрівняється з ним у любові до рідного краю, до простої знедоленої людини. Чому саме він? Чому саме ми, українці, читаємо його поезію? «І на оновленій землі …» – линуть його слова.
2.Улітку на клумбах море квітів. Восени палають спілими ягодами шипшина, глід, барбарис, зеленіють сосни, ялини. Уздовж доріг тягнуться тополі. Багато будинків оточені туями. Як хочеться, щоб ця краса природи була вічною. Але людина часто губить природу. Чому ж так?..
3.Коли чую слово «червоний» у моїй уяві постає широка долина, укрита маками. Яка краса! Я її бачила, коли їздила з батьками відпочивати до Одеси. Ви тільки уявіть: велика, безкрайня рівна місцина, уся устелена зеленим килимом трави. А посеред неї – яскравими плямами – маки, ніби йшов маляр із червоною фарбою і розхлюпував то там, то тут по дорозі. Дмухнув вітерець – і квіти почали розпускатись.
4.Я дуже люблю подорожувати. Моя мрія – Париж. Мене приваблює Дісней-ленд. Я б відвідала космічний павільйон, побачила б чарівний палац, проїхалася б на «американських гірках». А ще більше познайомилася б із дітьми інших країн і розповіла про рідне місто Дубно, що розкинулося на берегах річки Ікви.
– Доведіть, що подані тексти – есе.
(Є міркування, вжито питальні, окличні, неповні речення; події носять незавершений характер.)
- Як ви розумієте слова І.Тургенєва: Щастя – як здоров’я – коли його не помічаєш, тоді воно є.
- У яких життєвих ситуаціях ви відчуваєте себе щасливими?
- Щастя більше залежить від внутрішнього стану людини, чи від зовнішніх обставин?
- Чи багато людині потрібно для щастя? Аргументуйте власну думку. Спробуйте дати своє визначення поняттю «щастя».
Слово вчителя
Тема щастя хвилювала людей у всі часи. Бути щасливим – головна мета кожного з нас. Але як досягти її? Людина, повинна знайти своє розуміння щастя. Як пояснити, що це таке щастя? На це запитання намагалися відповісти історики, письменники і філософи, залишивши нам перлини своїх геніальних думок. «Прагнення до щастя— це прагнення прагнень»,— писав Людвиг Фейєрбах.
Творче завдання «Захисти своє щастя»
Викладач роздає картки з визначенням поняття «щастя».
Завдання кожній групі — навести аргументи на захист думки, яка написана в картці. Опонентами групі, що відповідає, виступає решта студентів. Вони мають ставити запитання або висловлювати протилежні думки, пропонуючи групі довести свою правоту.
ГРУПА 1 «Найщасливіша та людина, яка потрібна всім».
Можливі-заперечення та запитання опонентів:.
Слово викладача. Якщо людина живе проблемами інших, вона не має часу подбати про власне щастя.
Чи можна цей вислів розуміти так: поки інші відчувають у тобі потребу — ти щасливий, коли ж ні — про тебе забувають, і ти втрачаєш щастя?
Існує чимало гуманних професій: лікар, вчитель, рятівник та ін. Призначення цих людей — рятувати і допомагати іншим, а допомоги потребують постійно. Невже для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, достатньо отримати,наприклад, фах лікаря?
Одна людина не може допомогти всім, отже не може бути повністю щасливою.
Висновок:бути щасливим, значить прагнути бути корисним, не чекаючи на подяку.
«Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей». (Дені Дідро.)
ГРУПА 2 «Щастя—у праці».
Можливі заперечення і запитання опонентів:
Слово викладача. Безрадісна, одноманітна праця не може принести щастя. Якщо людина не любить свою роботу — вона нещаслива? Як праця може зробити людину щасливою? Якщо жінка домогосподарка, виховує дітей і не працює, вона не може відчувати себе щасливою.
Висновок:щасливою людину робить зовсім не престижна або творча робота як така, а перед усім та, в яку людина вкладає свою душу, від якої отримує задоволення.
ГРУПА З «Щастя за гроші не купиш».
Можливі заперечення та запитання опонентів:
Слово викладача. Існує давня приказка «Не май сто рублів, май сто друзів». Чи можна купити дружбу? Чи може людина бути щасливою без грошей і нещасною з купою грошей? Жити в постійному стресі за своє багатство: згорить, вкрадуть, згниє... Хіба цей страх може бути сумісним із щастям? У Сомерсета Моема є вислів: «Гроші — це шосте відчуття, без якого людина не може в достатній мірі скористатись рештою п'ятьма»». Отже, гроші — найнеобхідніша для щастя річ.
Висновок:так, гроші ужитті дуже важливі, але зробити людину щасливою вони не можуть. Тому що «Ліпший черствий кусок зо спокоєм, ніж дім, повний учти м'ясної зо сваркою», «ліпше добре ім'я за багатство велике, і ліпша милість за срібло та золото». (Із приповістей Соломонових).
ГРУПА 4 «Щастя—в коханні».
Можливі заперечення і запитання опонентів:
Слово викладача: А якщо людина кохає без взаємності, її теж можна вважати щасливою? Чи можна розуміти цей вислів так: поки не зустрів кохання — ти нещасна людина? Супутниками кохання є ревнощі, зрада, розчарування, нерозділеність. Отже, кохання не може принести людині щастя.
Висновок: кохання змінює людину на краще, дарує їй нові чудові відчуття, мрії. У коханні споріднюються душі двох людей. І навіть нерозділене кохання прекрасне вже тим, що людина відкриває для себе красу іншої особистості.
ГРУПА 5 «Щастя— у подоланні себе, у самовдосконаленні».
Можливі заперечення і запитання опонентів:
Слово викладача. Постійна боротьба із самим собою не може бути приємною, отже, і принести щастя. Що означає перемогти себе? Астрологи свідчать, що характер людини зумовлюють зірки. Отже, «переробити» себе не можливо, тому і щастя недоступне для людини.
Висновок:перемога над Власними недоліками — найсолодша, адже Людина таким чином відчуває себе вільною і більш сильною морально. Отже, робота над собою, прагнення самовдосконалення, відчуття власної значимості — в цих факторах теж міститься щастя.
ГРУПА 6 «Якщо хочеш бути щасливим — будь ним».
Можливі заперечення і запитання опонентів:
Чи можна бути творцем свого щастя? Що для цього треба? Чи все залежить від самої людини, щоб бути щасливою? Людина не може бути щасливою за бажанням, адже на її життя впливає чимало зовнішніх факторів (умови життя, рівень достатку, соціальні кризи, природні катастрофи та ін.).
Людина ніколи не відчує себе повністю щасливою, їй завжди бракуватиме чогось.
Висновок:насправді, для того, щоб відчувати себе щасливою людиною, не потрібно свідомо домагатися цього. Щастя — це відчуття радості, захоплення, відкриття. Воно доступне людині, яка любить життя, уміє бачити красу природи, серце якої завжди відкрито для добра.
Слово викладача
Послухайте міркування про щастя одного десятикласника: «Як важко нам буває іноді зрозуміти просту думку про те, що щастя — це гойдалка між тим, що в нас є, і тим, що ми намагаємось мати. Яку б вагу ми не мали, але якщо те, що ми намагаємось мати більше по вазі, то ми залишимось внизу, незадоволені всім. Щастя залежить від нашого рівня домагань...»
Запитання до студентів
• Як ви вважаєте, чи можна погодитись із думкою, що чим менше бажаєш, тим щасливішим себе відчуваєш?
Чи завжди здійснення наших бажань є запорукою щастя?
Сомерсету належать такі слова: «Життя йому здавалось жахливим, поки мірилом було щастя, але тепер, коли він вирішив підійти з іншою міркою, у нього ніби додалось сил». Чи згодні ви з цією думкою? Чому?
Слово викладача
Ми виконали із вами творче завдання, в якому намагались виправдати правомірність шести визначенням щастя. І дійсно, кожне з них— правда. То, можливо, вони грані однієї істини? Давайте поєднаємо ці вислови і сформулюємо своєрідний закон щастя.
Творче завдання «Як стати щасливим»
- Що людина має робити, щоб відчувати себе щасливою? Пораду студенти скласти, виходячи з думки, яка написана в їхній картці.
Викладач записує відповіді на класній дошці.
Щоб стати щасливим, ти маєш:
Запитання до студентів
Як ви розумієте такі народні приказки: «Щастя з нещастям на одних санях їздять.» «Щастя без розуму – торбина дірява.» «Щастя скоро покидає, а надія — ніколи»?
Заключне слово викладача
Відомий поет Омар Хайям дав таке визначення щастю: «Щасливий той, хто жив хоч би хвилинку!» Отже, саме життя є щастям. Матеріальний добробут дає відчуття задоволення, комфорту, але не щастя. Той, хто бачить щастя в цьому, збіднює своє життя, перетворює його на існування. Відчуття щастя дає людині творчу працю, творчість, мета яких— ствердження ідеалів добра, краси, справедливості.
Розуміння щастя нікому не може бути нав'язано, кожна людина має право на своє уявлення про щастя, кожен вибирає його сам. Щастя — це сама людина, багатство її внутрішнього світу, характер її світогляду, духовність або меркантильність інтересів і потреб.
3. Творча робота студентів
Зараз ми напишемо власне есе «З чого зіткане щастя? »
4. Зачитування складених есе. Аналіз.
ІІІ. Підсумок заняття
1.Рефлексія
– Що назаняттіі найлегше вдавалося? А чи виникали труднощі?
– Чи хотіли б ви ще писати есе? На яку тему?
2.Домашнє завдання.
Дібрати приклади фразеологізмів і написати твір-мініатюру «Мої мрії у фразеологізмах».