Комунальний заклад
«Дошкільний навчальний заклад(ясла-садок) № 2
Попаснянської районної ради Луганської області»
КОНСПЕКТ
Заняття з патріотичного виховання на тему
«Український віночок-символ українського народу»
Підготувала:
Вихователь :Деркачова М.А.
м.Попасна
2017рік
Мета: поглиблювати та закріплювати знання дітей про українське національне вбрання, про дівочий віночок як оберіг, про особливості його виготовлення, про значення квітів та стрічок у ньому; розвивати зв’язне мовлення, стимулювати вживання прислів’їв і приказок; виховувати почуття національної гордості, любов та пошану до традицій свого народу, зокрема до національного вбрання.
Обладнання: лялька-українка, віночок, стрічки, шапочки квітів, заготовки квітів для віночку, клей, пензлі, серветки, клейонки.
Попередня робота: розглядання державних та національних символів України, вірші, прислів’я про Україну, загадки.
Хід заняття
(Діти розглядають ляльку в українському вбранні.)
Вихователь. (Читання вірша «Оленка – українка».)
До барвистого віночка
Вишиваночка сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різнокольорні стрічки.
Це Оленка – українка,
Як вона співає дзвінко!
Як сміються оченята,
Як танцюють ноженята!
Вихователь. Чи сподобався вам цей вірш? Про кого розповідається в ньому? ( Про дівчинку – українку)). Як можна ще здогадатися , що ця лялька – українка? ( Лялька одягнена в українське національне вбрання). Якою є на вигляд ця лялька? ( Гарною, красивою, ошатною).
-Оленка сказала ,що прийшла до нас із подарунками і їх з хвилинки на хвилинку повинні доставити листоношею.
(Стук у двері. Вихователь відчиняє двері ,а на порозі стоїть скринька.)
Вихователь. Діти, здається, а ось і подарунки! Подивіться, яка чудова скринька! Давайте відкриємо її разом.
-Ану, скриня, відкривайся!(промовляють разом)
( Вихователь дістає віночок).
-Який гарний віночок!
(Розповідь вихователя.)
-Віночок не лише прикраса, а й оберіг. У кожного народу є свої символи і обереги. Обереги від слова «оберігати», «берегти». Є у віночка така сила, що біль знімає, волосся береже. У народі про віночок говорять:
– Гарний віночок – окраса дівчини.
– У віночку калина – гарна дівчина .
– А які ще ви знаєте прислів’я про віночок.? ( «Який віночок – такий голосочок», « Віночок вити – життя любити».)
Вихователь. - Віночок дівчата починали носити з трьох років. В віночок вплітали багато квітів. А які це були квіточки, ви впізнаєте , коли загадки мої відгадаєте. Кожна квітка щось означає.
-Відгадайте загадки:
1.Я на сонце дуже схожа,
Золотиста і пригожа,
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати всім не важко,
Що за квітка я така?
(ромашка)
(Показ презентації-слайд №1)
- Ромашка не тільки лагідна та добра квітка, вона дуже корисна. Має лікарські властивості. Дуже корисно дівчатам мити волосся відваром ромашки, щоб було воно довгим, красивим та шовковистим. А чай з ромашкою смачній і корисний. Його п’ють, коли болить живіт, ним полощуть горло.
Вихователь.- Наступна квітка ось яка, відгадайте!
2.На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять
Мов шматочки неба голубого
Виграють, виблискують, горять.
(волошка)
(Показ презентації-слайд №2)
-Ці квіточки теж мають лікувальні властивості. Вони дуже корисні і ними миють волосся, освіжають хату, в них купають малих дітей.
Вихователь. -Без цієї же квітки жодного віночка не буває.
3.Стебельце – шорстка драбинка,
Всередині – чорна вуглинка,
Пелюстки – блискучі як лак
Це квітує (мак).
-Так, це – мак. Подивіться, яка гарна квіточка.
(Показ презентації -слайд №3)
-Ой, погляньте ,у нашій чарівній скриньці є чарівна паличка! За її допомогою ви станете чудовими квітками!
-Один, два повернись –з діток в квітки обернись!
(Одягаю дітям шапочки квітів)
- Ось тепер ви не дітки, а квітки!(проводиться релаксація «Я-квітка»)
- Ми дуже маленькі квітки. Ми ростем, ростем, прокинувшись від солодкого сну, розправляємо свої ручки- пелюстки, умиваємося росою, повертаємося до сонечка, посміхаємся йому. Сонечко своїми промінчиками пестить нас. Прокинувся лагідний вітерець, бавиться з квітками. Улітку він такий лагідний і ніжний! Бджілки прилетіли, зібрали чудодійний корисний пилок, пахучий нектар, цілющий мед. Прокидаємося.
-Тепер я знову змахну чарівною паличкою і ви станете дітками!
-Один, два ,повернись-з квіток в діток обернись!(знімаю шапочки квітів)
Вихователь:Як без вишні – не садок,
Так без квітів – не вінок.
Різнобарвні, запашні
Гарні , ніжні й золоті.
Цілу купу зберемо,
І віночок сплетемо.
Вихователь. Діти,у кожного з вас є на столі готові квіти для віночка. Зараз ми спробуємо зібрати їх у віночок такий самий як у мене(показую віночок).Якщо ви уважно подивитесь, то що можна сказати про розташування квітів?(вони розташовані у певній послідовності) .На нашому ободочку є кружечки ,які допоможуть вам розташувати квіти у такій самій послідовності. Для того , щоб квіти були об`ємними,приклеюємо тільки середину квітки і притискаємо серветкою.
(Діти самостійно наклеюють квіти на ободочок по схемі. По закінченню роботи витирають руки вологими серветками).
Вихователь. –Який гарний віночок у нас вийшов! Але здається, чогось не вистачає нашому віночку?Як ви гадаєте, чого саме?(стрічок)
- Молодці! Ось вони, у нашій чарівній скриньці лежать! Ув’язували в віночок 7 стрічок. І сором був той дівчині, у якої вони були пов’язані недбало. У центрі світло-коричнева – символ землі, далі жовта – колосок у полі, зелена – життя, синя – вода, рожева – символ достатку, жовтогаряча – усмішка сонця, фіолетова – мудрість.(показ презентації (слайди з №4 по №10), почергово пов’язують стрічки у віночок) Усі стрічки повинні бути довшими за косу, бо оберігають її. Дівчатка одягалі віночок у святкові дні.
(Вихователь запрошує дітей пограти.)
Рухлива гра «Віночок»
Діти стоять у колі спиною до середини. Дівчинка з віночком у витягнутих руках іде, співаючи, повз них. Закінчивши співати, зупиняється і, якщо напроти неї дівчинка, називає її ім’я і вдягає на голову віночок. Якщо хлопчик – дає йому віночок у руки. На повторення музичного супроводу(слайд № 11 ) обоє виходять на середину кола й кружляють, узявшись під руки. Діти в колі плескають у долоні.)
Я віночок сплету,
Я віночок сплету.
А кому я цей віночок
На голівоньку вдягну?
(Тетянці, Оксанці…)
Вихователь. Сьогодні ми ознайомилися з віночком, з квітами та стрічками, які вплітаються у нього.
-З яких квіточок плели віночки?
-Якого кольору в’язали стрічки до свого віночка дівчата?
-Що означають кольори стрічок?
-Молодці! Давайте дружно подякуємо Оленці за подарунки (дякуємо) і скажемо до побачення!(прощаються).