Конспект заняття в старшій групі для дітей з порушенням мовлення "Звук А"

Про матеріал
Конспект розроблено для дітей, які мають порушення мовлення. В ігровій формі діти знайомляться з особливостями вимови голосного звука А, його характеристикою. Лексична тема містить народознавчий матеріал. Діти знайомляться з традиціями українського народу, запам'ятовують багато слів зі звуком А.
Перегляд файлу

Тема:

Звук а

Мета:

Закріпляти правильну вимову звука а.

Вчити визначати місце звука в слові, складати речення з прийменниками. Закріпити поняття фрукти. Розвивати мовленнєві уміння.

Виховувати почуття любові до народних джерел, звичаїв, естетичні смаки.

Виховувати любов до національних традицій, до краси і гармонії навколишнього світу.

Словник:

хата, піч, чавун, рогач, коцюба, рушник, утирач, айва, аґрус, банан, апельсин.

Обладнання:

предметні картинки, набірне полотно, деталі українського інтер’єру.

                                     І. Організаційна частина

Діти, ми з вами відправимося в країну Красивої Мови, в Королівство Голосних Звуків. Сьогодні нас запрошує до себе звук. Але своє ім’я він не назвав. Якщо ви відгадайте загадки і визначите перший звук в словах-відгадках, ви дізнаєтесь, що це за звук.

  1. Кінь залізний, а резиною підкований.(Автомобіль)
  2. Стою на даху всіх димарів вище.(Антена)

  1. Жовтошкірий, запашний,

Та не в ротику він,

Для дітей улюблений.

Що це?(Апельсин)

  1. Ось вона яка –

Розбійниця морська!

Всіх би проковтнула

Зажерлива…(Акула)


 Відгадування загадок, виділення звука а.

ІІ. Вимова звука а, характеристика:


Коли а ми вимовляємо,

Рот широко відкриваємо.

Звук цей вільно ми співаєм

І повітря випускаєм.


а) вимова слів із звуком а, промовляння картинок на панно: ананас, банан, абрикос, апельсин, айва, аґрус – визначення місця звука а в слові;

б) узагальнення цих слів: фрукти;

в) складання речень з даними словами;

г) складання речень з протиставленням (сполучник а).

Діти, звук а дуже хитрий. Він може ховатися в слові, а може сам бути цілим словом. Подивіться на ці картинки. Скажіть, будь ласка, що робить дівчинка, а що робить хлопчик.

Дівчинка читає, а хлопчик малює. Чи є в цьому реченні слово а?

Це слово довге чи коротке? Скільки складів в цьому слові?

Пари картинок. Лимон кислий, а апельсин солодкий.

Заєць прудкий, а черепаха повільна. Жирафа довгошия, а свиня короткошия.

Слон великий, а мурашка маленька.

д) гра “Підбери слово із звуком а”.

Діти, звук а попросив мене, щоб ви склали казочку. А він вам буде допомагати.

– На лісовій галявині жила тварина, в назві якої був звук а. Відгадайте, хто це міг бути?(Заєць).У зайця був город, на якому він вирощував овочі, в назві яких теж був звук а. Як ви думаєте, що це за овочі? (капуста, редька, картопля, кабачки). Восени він зібрав урожай і покликав в гості сусідів. Кого запросив зайчик? (кабана, їжака).  Кожен приніс іграшку для його дітей зайченят, в назві іграшок теж був звук а. Як ви думаєте, що це були іграшки? (машина, лялька, мозаїка, матрійка). Зайчата були раді!Ось така казочка.

                                             Фізкультхвилинка.

ІІІ. Лексична тема.

Діти, сьогодні листоноша приніс мені листа від моєї бабусі (показую конверт). Вона живе у селі. Там невеличкі будиночки. Такий будиночок називається хата. Знайдіть звук а у слові хата. У хаті є багато цікавих речей. (Діти розглядають картинку). Це – велика піч, яка дає багато тепла. У печі варять дуже смачний борщ і картоплю, кашу, печуть хліб. Борщ і кашу варять в горщику. (демонстрація горщика). А це чавун. (Діти повторюють). У ньому найчастіше варять борщ. Горщик і чавун беруть рогачем і ставлять у піч. І ще у бабусі є коцюба (показую). Вона для того, щоб розгортати вугілля, поправляти дрова. Рогач і коцюба завжди стоять у куточку, біля печі. Що стоїть біля печі? А тепер скажіть, чи хочете ви побувати у бабусиній хаті. Отже, візьміться один за одного, начебто вагончики, і поїдемо до бабусі у село. От ми і приїхали. А бабуся нас уже чекає.

(Виходить вихователь, переодягнений бабусею, вітання).

  • Заходьте, діти, до хати. Сідайте на лаві. Що ви впізнали в моїй хаті.(піч, горщик, чавун, рогач, коцюбу).

 – А чи знаєте ви, що в мене на стінах і вікнах? Це рушники. Я сама їх вишивала. Що на них вишите? (квіти, листячко, калина).

 – В Україні є такий звичай прикрашати свою хату рушниками.

– А де ще є рушник? (на столі)

 – Цей простий рушничок служить для витирання рук і обличчя після того, як умиєшся. Називається він утирач.

  • Добре, дітки, що ви не забули мене, стареньку бабусю і відвідали. Ось я вас пригощу смачними гостинцями.(пригощає варениками з картоплею).

 – Приїжджайте до мене в гості ще. Я навчу вас обід варити. Приїдете, ді ти? Діти хором відповідають і прощаються.

ІV. Підсумок заняття.

  • Діти, з яким звуком ми познайомилися? (звук а).
  • Який це звук? (голосний).
  • Пригадайте слова із звуком а. Де ми побували сьогодні?(у бабусі)
  • Які слова ви запам’ятали?(піч, рогач, коцюба, чавун)
  • Діти, у народі піч називали ще годувальниця, берегиня сім’ї.

Українську хату ще можна називати рідною домівкою, материнською хатою, а  піч – це оберіг української хати. Українська хата – це і рідний край, і Батьківщина, і матуся. Українська хат– колиска нашого народу.


Різні в світі є країни,

Гарні є, є і багаті,

Та найкраще – в Україні,

Бо найкраще – в рідній хаті


 


  • Діти, сьогодні на занятті ми познайомилися із звуком а, у якого теж є своя домівка. Його домівка знаходиться в Королівстві Голосних Звуків. На наступних заняттях ми будемо подорожувати стежинками цього Королівства і дізнаємося багато нового і цікавого про голосні звуки.
doc
Додав(-ла)
Шукшина Любов
Додано
3 лютого 2021
Переглядів
2315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку