КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ
Вибір професії. Мотиви вибору професії
Мета: навчитися розмежовувати поняття професія і спеціальність, пізнати і проаналізувати власні мотиви вибору професії .
1. «Мозковий штурм»
Ліс. Уявіть собі, що ви заблукали в лісі. І раптом побачили три дороги.
Одна дорога: Направо підеш – багатство знайдеш, а здоров'я втратиш.
Друга дорога: Наліво підеш – половину багатства знайдеш, а половину здоров'я втратиш.
Третя дорога: Прямо підеш – зусиль докладеш, себе загубиш або знайдеш, важко буде, легко буде, від тебе залежить, чи здоров'я збережеш.
- Який ваш вибір?
2. Введення понять «професія», «спеціальність».
У первісному суспільстві не існувало проблеми вибору професії, тому що тоді кожен умів робити усе для забезпечення життя. З розвитком людства видів праці побільшало, виникли професії. Нині, за підрахунками спеціалістів, існує понад 50 тисяч професій .
Професія – це необхідна для суспільства галузь діяльності людини, яка дає можливість їй існувати та розвиватися.
Спеціальність – вид занять в рамках однієї професії.
Приклад: професія – вчитель, спеціальність – вчитель математики, вчитель фізики; професія – машиніст, спеціальність – машиніст парових турбін.
Завдання №1. Визначити спеціальності: лікар, менеджер, оператор.
Завдання № 2. Із перерахованих слів виписати окремо професії і спеціальності: токар, хірург, літературний критик, викладач, піаніст, столяр, юрист, шахтар, льотчик-випробувач, суддя, хімік-теоретик, маляр, художник-конструктор, кравець.
3. Аналіз мотивів вибору професії
Пригадаємо мотиви укладання шлюбу:
Вправа «5 чому».
Як же можна визначити свої мотиви?
Поставте самі собі питання «Чому?». Причому послідовно, 5 разів. І самі на нього відповідайте.
Наприклад:
«Чому я ходжу на роботу?» Тому що це мій розвиток.
«Чому для мене важливий розвиток?» Щоб довести собі …
«Чому мені потрібно довести собі …?» Мені важливо бути гідним …
«Чому мені важливо бути гідним …?» Я зможу дозволити собі …
«Чому мені важливо дозволити собі …?» «Щоб відчувати себе вільним і робити те, що я люблю.
Ці прості 5 питань і відповідей дають бачення своїх глибинних мотивів до дії.
4. Тест «Мотиви вибору професії».
5. Підсумки заняття
Історія для натхнення.
Одного разу хлопчик пішов в ліс і заблукав. Він не знав, що йому робити й куди йти. Він вже зібрався заплакати. Але потім взяв себе в руки, набрався хоробрості й виліз на найвище дерево. Зверху було добре видно, в якій стороні його село й куди потрібно йти.
Таке дерево існує – це наша найбільша мета. Вона дійсно повинна бути великою. Велика мета допомагає побачити свій життєвий шлях…
Тест «Мотиви вибору професії»
Інструкція: нижче наведено твердження, що характеризують професію.
Прочитайте й дайте оцінку, наскільки кожне з них вплинуло на ваш вибір професії:
5 – дуже сильно вплинуло, 4 – сильно, 3 – середньо, 2 – слабко, 1 – не вплинуло.
Мотиви вибору професії |
|||||
Вимагає спілкування з різними людьми |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Відповідає моїм здібностям |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Сприяє розумовому й фізичному розвитку |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Є привабливою |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Дає великі можливості проявити творчість |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
СУМА 1 |
|
|
|
|
|
Подобається батькам |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Єдина можлива за обставин, що склалися |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Вважається престижною |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Дає змогу обмежитися наявним обладнанням |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Вибрана моїми друзями |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
СУМА 2 |
|
|
|
|
|
Дуже подібна до улюбленого шкільного предмета |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Дає змогу використовувати професійні вміння поза роботою |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Є високооплачуваною |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Дає змогу працювати близько біля дому |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Вимагає переїзду на нове місце проживання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
СУМА 3 |
|
|
|
|
|
Дає можливості для зростання професійної майстерності |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Дає можливість бути корисним людям |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Дає змогу реалізувати здібності до керуючої роботи |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Передбачає велике відчуття відповідальності |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Дає змогу одразу отримати результат праці для інших |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
СУМА 4 |
|
|
|
|
|
Максимальна сума вказує на переважаючий вид мотивації.
Перевага внутрішніх мотивів і позитивної зовнішньої мотивації є найбільш ефективними з погляду задоволення працею та її результативністю