Конспект заняття
з соціально – економічного розвитку
дітей старшого дошкільного віку
« Як діти допомогли
Нерозумному Мишеняті
зрозуміти , що таке гроші».
Підготувала вихователь КЗЗДО №2 «Чебурашка»
Валентина Несінова
Освітні завдання: Розширити знання дітей про те, що таке гроші і як їх використовують та значення їх в житті людини. Розширити уявлення про грошові одиниці України та інших країн ; ознайомити дітей з грошовим обігом.
Продовжувати вчити дітей вирішувати економічні завдання, правильно робити вибір у різних ситуаціях; спонукати до дослідницько-експериментальної роботи з купюрами та монетами; підвести до розуміння бережного та розумного витрачання коштів.
Розвивальні завдання :Розвивати логічне мислення, увагу , допитливість, активну мову дітей, вміння доводити свою думку, відповідати на запитання вихователя повним реченням.
Виховні завдання :Виховувати доброзичливість, взаєморозуміння один з одним , свідоме поняття.що за гроші купуються лише товари та послуги,але в ніякому разі не моральні цінності ; викликати відчуття сердечності , співчуття , бажання допомогти іншому.
Матеріал до заняття: лялька «Мишеня», лист, конверти з завданнями, матеріал для дослідів: фартушки, серветки, тарілочки з купюрами та монетами, ємності з водою, металева таця, сірники; цукерки, медальки.
ХІД:
Вихователь:Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Група радо вас вітає?
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом з вами в коло,
Привітаєм всіх навколо!
Діти:Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. ( поворот направо)
Ми - одна сім'я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В нашій групі друзі всі: (три хлопка)
Я і ти, і ми, і ви. ( три хлопка)
Посміхнись, тому, хто зліва. (посміхнутися сусідові зліва)
Посміхнись, тому, хто справа. ( посміхнутися сусідові справа)
Гарний настрій всім даруємо ну а зараз попрацюємо.
Чутизапис голосу:
Я, веселе Мишеня,
Люблю товаришувати
В ігри різні грати .
У вас в садочку я зараз проживаю,
Від усіх ховаюсь і нікому не довіряю.
Від кота учора втік
Й заховався від усіх.
Хочеться з кимсь подружитись,
Та боюсь я помилитись.
Вихователь: То виходь, мишеня, будемо знайомитись. Наші діти дуже чемні і виховані, тебе не образять.
Голос із кімнати:Я нікому поки що не довіряю, але перевірити вас я бажаю. Якщо допоможете мені то, можливо, я і перестану вас боятися і ми подружимося. Отож,прочитайте мого листа та підкажіть у чому справа.
Вихователь:Діти, погляньте і справді мишеня, нам листа надсилає,цікаво, що ж там за проблема така виникла? Отож, беремося до роботи.
Вихователь. ( читає листа та звертається до дітей )
Діти,Мишенянаше завітало до іграшкового магазину.
Також завітав він до кондитерської фабрики цукерок,а ще він відвідав піцерію.
Він, після стількох подорожей дуже здивований, тому що йому все сподобалась, але він не може це отримати . Як ви вважаєте, чому?
Діти.Для цього потрібні гроші.
Вихователь.Наш гість не знає, що таке гроші де їх взяти і для чого вони потрібні. А ви до речі знаєте де люди різного віку їх беруть ?
( Вірші дітей ) 1. Знаю я що мама й тато ,
Щоб отримати зарплату,
Справно ходять на роботу –
Це про нас усіх турбота .
2. А моя бабуся пенсію отримує .
Скільки точно - я не знаю ,
Але нас підтримує.
3. В університеті навчається мій брат ;
Йому дають стипендію –
Не можна без витрат ;
За те що все вивчає ,
Він гроші має .
Давайте ми з вами і нашому гостеві допоможемо дізнатися,які бувають гроші , де їх брати та як витрачати .
Пропоную послухати казку.
Казка про монетку
Жила-була маленька кругла залізяка, яку звали Копієчка. Вона народилася на великому заводі, на якому також з'явилося багато інших залізних кружечків. Всі вони були зроблені з металу і називалися монетки.
"Цікаво, а для чого ми потрібні?" - Запитала Копієчка своїх маленьких блискучих металевих друзів, підкотившись до них.
- "Я чула, нас будуть використовувати люди", - відповіла одна монетка.
- " А я чула, ми будемо жити в маленькій сумочці", - сказала інша.
Вихователь. Як ви вважаєте для чого потрібні монетки , як їх використовують люди ?( монети потрібно для того щоб купувати іграшки, одяг, взуття,купувати їжу, оплачувати різні послуги). Молодці!
Вихователь.Давайте продовжимо слухати казку і дізнаємося чи справді потрібні монети, щоб купувати різні речі.
І ось одного разу Копієчка прокинулася і здивувалася, опинившись на новому місці. Вона виявилася з іншими монетками різних розмірів усередині маленької сумочки.
-"Де я?" - Запитала Копієчка.
-"Ти в гаманці", - відповіла монетка по сусідству.
- "Що ми тут робимо?"
"Ну, ми чекаємо, коли нас витратять, щоб купити які-небудь речі ", - відповіла інша монетка.
Нас використовують, щоб купувати речі?"
"Так. Ми ж гроші! Монетки і паперові банкноти - це гроші.Люди міняють нас на речі ".
Перш ніж Копієчка встигла що-небудь відповісти, рука відкрила гаманець і взяла її. Вона побачила, як літній чоловік подивився на неї і простягнув продавцеві.
- "Ось. Дайте-но мені апельсин! - Попросив дідусь.
- "Будь ласка", - відповів продавець. Він взяв копієчку і дав чоловікові апельсин.
"Ух-ти! Завдяки мені цей дідусь купив апельсин ", - з радістю подумала Копієчка. `Пізніше копієчку передавали з рук в руки і обмінювали на морозиво, м'ячик або оплачували нею мийку машини. Копієчка багато чого побачила. Вона була щаслива, що люди міняють її на різні речі, і що завдяки їй люди можуть отримати те, що хочуть.
Одного разу Копієчка потрапила до маленької дівчинки, але та не стала її міняти на що-небудь. Це був подарунок.
"Спасибі, тітонько", - сказала маленька дівчинка.
"Будь ласка", - відповіла жінка. "Що ти будеш робити з цими грошима?"
"Я збираюся покласти їх у скарбничку, щоб накопичити грошей на щось корисне", - відповіла дівчинка.
Вихователь.А що таке скарбничка ? І для чого вона ?
Дитина : Копійку до копієчки
Як будеш ти складати ,
То гривню або більше ти можеш назбирати .
І гривні , і копієчки
В скарбничку ти клади ,
І згодом все придбаєш ,
Чого захочеш ти.
Давайте побачимо, в яку скарбничку дівчинка буде складати монетки (Вихователь дістає скарбничку і показує дітям).
Ось яка гарна скарбничка в нас є. Діти. а ви маєте скарбничку?Для чого ви накопичуєте монети? (Відповіді дітей)
Йшов час, нові монетки потрапляли в маленьку скарбничку і приєднувалися до копієчки, а вона слухала їх історії. Деякі історії були про те, звідки монетки прийшли. Інші історії про те, що за них купували. Кожна ділилася історіями про те, як робила людей щасливими, даючи їм те, що вони хотіли
і в чому потребували. А ще все з цікавістю вигадували, що вони зможуть купити для маленької дівчинки.
"Я думаю, ця маленька дівчинка копить нас на що-небудь особливе", - сказала Копієчка.
Вихователь.Як ви вважаєте, на що копить маленька дівчинка? (іграшки, морозиво, машинку, ляльку, на подорож..) Молодці!
Ви хочете дізнатися, на що копила дівчинка монетки?
І ось одного разу, в один особливий день, маленька дівчинка занесла скарбничку в лікарню де знаходився її хворий друг , маленький Миколка. Вона гордо і радісно витягла всі монетки
і простягнула їх мамі хлопчика.. Всі монетки із задоволенням дивилися, як дівчинка раділа,а мама Миколки зворушливо посміхалася . І монетки були щасливі. Ось так корисно, допомагаючи іншим , можна використати свої гроші
А щощележить в скарбничці? ( дістаю паперову купюру) .
Паперовігрошіназиваютьсякупюри. Купюри бувають різної вартості ( 10, 20, 50, 100…) .
Ну , що ж , а зараз пропоную трішки відпочити та уявити . що ми відправляємося до магазину за бажаними покупками.
Фізкультхвилинка
Вихователь:
Дружно, весело крокуєм,
В магазин ми помандруєм.
Там куплю скакалку я Імітація стрибків на скакалці
Даня купить корабля Імітація хвиль руками
Ляльку хоче взять Марійка Імітація ляльки
Сашку дістанеться машина Імітація рухів машини по колу.
ВиховательПісля наших розповідей та казки Нерозумне Мишеня дізнався багато цікавого про гроші. Та в нього є друзі , казкові герої , які до вас теж мають запитання . Давайте допоможемо їм розібратися .
Вправа « Розв’яжи економічні задачі»
Вихователь відкриває конверт та читає запитання :
1. Снігуронька запитує : Як ви гадаєте. Який одяг більш дорогий: зимовий чи літній? Чому ви так вважаєте? Доведіть.
2. Запитання від Алладіна : Де буде коштувати дорожче пляшка води: в пустелі чи у нас? Чому ви так вважаєте?
3. Незнайка збирається їхати в Єгипет і бере з собою 100 гривень, щоб купити подарунки для друзів. Чи зможе він придбати подарунки? Чому?
4. Шапокляк вирощує яблука. Улітку вона продає їх по 2 гривні, а взимку по 5 гривен. Чому змінюється ціна на яблука? Чому у Шапокляк купують такі дорогі яблука взимку?
5. Їжак продав гриби на базарі по 3 гривні за штуку, а лисиця по 1 гривні. Як ви гадаєте, хто швидше продав свої гриби і чому?
6. Буратіно на Полі Чудес в країні Дураків закопав в землю 5 золотих монет і чекав, коли із них виросте дерево з великою кількістю грошей. Як ви думаєте. Чи дочекався Буратіно такого дерева? Чому не дочекався?
Давайте ми разом з ним виготовимо монетки.
(діти вирізають по контуру монети у супроводі спокійної музики)
Вихователь.Погляньте, ось у нас є чарівна Скарбничка, давайте всі свої монетки складемо у Скарбничку і разом вирішимо залишимо її собі чи подаруємо нашому другові для того, щоб він міг купити своїм друзям подарунки. ( пропозиції дітей ) .
Експеримент « Які гроші краще мати: паперові чи монети»
Вихователь:Діти, мишеня не знає, як краще зберігати гроші в монетах чи купюрах. Може ви йому підкажете?
Діти підходьте в нашу лабораторію ,саме тут ми і проведемо експеримент, щоб перевірити, які грошові одиниці краще. Підходьте ближче, станьте так, щоб не заважати один одному. В експериментах братимуть участь лаборанти, які перш ніж розпочати роботу обов’язково одягатимуть фартухи та закочуватимуть рукава.
Вихователь:Як ви думаєте, що символізуватиме папір? ( або штучні грошові купюри ) .
Діти: Папір – купюри.
А. Експеримент: - папір мнеться, рветься; монета ні.
Вихователь:Візьміть в руки паперові смужки і спробуйте їх пом’яти, а потім порвати, те ж саме прошу зробити з монетами.
Висновок роблять діти: Монета краще. Вона не мнеться і не рветься.
Вихователь: На картці навпроти монети ставимо плюс, в цьому експерименті монета показала найкращі якості.
Б. Наступний експеримент « Випробування водою»
Вихователь:Діти, намочимо папір, а потім спробуємо намочити монети.Кладіть папір у воду. Що відбувається?
Діти: Він намокає.
Вихователь: А якщо він намокне, що станеться?
Діти: Він розмокне і зіпсується.
Вихователь: А тепер перевіримо монету. Що станеться? Який висновок зробимо, хто в цьому експерименті виграє? Відзначте результат у нашій карті.
Висновок роблять діти: Монета знову показала кращий результат.
В. Експеримент « Що важче»
Вихователь:Давайте визначимо, що важче монета або купюра.Давайте перевіримо. Візьміть на долоньки монету і купюру – папірець. Що важче?
Висновок роблять діти: Перемагає купюра, вона легша і нею краще користуватися. Ставимо плюс біля купюри.
Г.Експеримент « Випробування вогнем».( виконує вихователь)
Вихователь:Що відбулося з купюрою? Що сталося з монетою під дією вогню?
Висновок роблять діти: Монета знову показала кращий результат.
Вихователь: Перемагає, звичайно, монета, отож і плюс ставимо біля неї.
Д. Експеримент « Скільки товарів можна купити за купюру та монету»
Вихователь: Вчора ви отримали завдання, відвідати крамницю і придбати цукерку за 1 «5-ти гривневу» купюру і за 1 монету. Що з цього вийшло?
Висновок роблять діти: Перемагає купюра, адже за неї можна придбати більше.
Вихователь: Отож відмітимо переможця на картці.
Е. Експеримент « Що створює звук, а що ні»
Вихователь:Візьміть свої торбинки з грішми і спробуйте їх потрусити.
Висновок роблять діти: Монети створюють неприємний шум.
Вихователь: Відмітьте переможця на картці.
Вихователь:Подивіться на карту. Хто виграє?
Діти: Нічия.
Вихователь: А що значить нічия?
Діти: Однакову кількість перемог.
Вихователь: Абсолютно вірно. За одними властивостями виграють монети, а по іншим купюри. Який висновок ми зробимо?
Відповіді дітей.Вихователь: Ви праві, потрібні нам і монети і купюри.
Діти , а скажіть будь ласка , чи все на світі можна придбати за гроші ? Чи може , щось є безцінним та на багато важливішим ?
Вихователь.Пропоную вам пограти в гру. Я вам буду називати різні слова, а ви будете відповідати: якщо те, що я назву можна придбати за гроші, то ви говорите слово «Так», якщо те, що я назву не продається, то ви говорите «Ні».
Слова для гри : хліб, молоко, безпека, дружба, пісок, іграшки, морозиво, повага товаришів, тістечка, булочка, земля, сонце, щастя, овочі, фрукти, машини, одяг, меблі, здоров’я, дружбу, сплатити послуги, ручку, зошит.
Отже, гроші потрібні для того, щоб купувати товари та оплачувати послуги, за них ніякому разі не можна придбати моральні ціності – дружбу , здоров .я , довіру , повагу , любов ..
Давайте згадаємо , що народна мудрість про гроші каже .
Прислів ,я : 1. Щоб гроші витрачати , треба розум мати .
2. Зароблена копійка краще краденого карбованця .
3.Справжнього друга за гроші не купиш .
4. Гроші май та про інших не забувай .
5. За гроші не купиш не батька , ні матері , не здоров,я ,не рідної хати .
6. Хто змолоду гроші береже , той на старості в нужді не живе .
Вихователь ( заносить іграшку):Діти, погляньте, а ось і Кузя завітав до нас. Він пропонує ще трішки попрацювати та разом з ним виготовимо монетки. (діти вирізають по контуру монети у супроводі спокійної музики)
Вихователь.Погляньте, ось у нас є скарбничка та таця з цукерками, давайте кожен з вас , послухає своє серденько , та вирішить куди йому витратити свої гроші скласти у Скарбничку та подаруємо нашому другові для того, щоб він міг купити своїм друзям подарунки , або обміняти їх на цукерку (вибір дітей ) .
Вихователь : на останне давайте згадаємо , чому сьогодні ми навчили Мишеня та його друзів :
« Запитання – підсумок »
Вихователь: 1. Гроші, які люди отримують за свою працю? (зарплата)
2. Місце де продають товар за строго встановленими цінами? (магазин)
3. Місце покупки, де можна торгуватися? ( базар)
4. Як називаються іноземні гроші? (валюта)
5. Як називається кількість грошей, які потрібно заплатити за товар? (ціна)
6. Віддати своє в замін чогось чужого? (обмін)
8. З якого матеріалу можуть бути зроблені гроші? ( з паперу та металу)
9. Як називаються паперові гроші? ( купюри)
10. Як називаються металеві гроші? ( монети)
11. Як називаються грошові одиниці різних країн: (гривні, долари, євро, франки, марки, рублі, крони, єгипетські фунти… )
Вихователь: Нашому гостеві дуже сподобалися ваші відповіді і він вирішив у нашій групі жити та добро сторожити, в знак дружби і поваги пригостити вас чесно заробленими монетками.
Мишеня пригощає малят шоколадними монетками .