Конспект заняття
Предмет Англійська мова
Група
Викладач Дерека К.О.
Вид заняття Практичне заняття
Тема заняття Минулий простий час. Вживання минулого простого часу. Дозвілля. Олімпійські ігри.
Мета заняття Розширити знання студентів про таке граматичне явище - минулий простий час; тренувати студентів у вживанні граматичних структур «Past Simple»; узагальнювати у вправах вживання «Past Simple»; розвивати вміння порівнювати граматичні явища; вдосконалювати навички студентів при перекладі речень на англійську мову; ввести та закріпити нову лексику до заняття; розвивати здатність самостійно планувати мовленнєвий вчинок шляхом залучення студентів до іншомовної діяльності з використанням ЛО, що вивчаються; удосконалювати техніку читання про себе/мовчки; практикувати студентів в усному мовленні за темою заняття; збагачувати мову ідіоматичними виразами; вчити грамотно будувати відповідь на поставлене запитання; виховувати розуміння важливості оволодіння англійською мовою та потреби користуватися нею як засобом спілкування.
Лiтература, методичне та матерiальне забезпечення заняття:
Робочий зошит з англійської мови складений викладачем
Хід заняття
1. Органiзацiйний момент (1-2хв.)
2. Контроль знань та навичок студентiв: (перевiрка домашнього завдання):
Ø Перевірка вивчення теорії про Прикметники. Ступені порівняння прикметників. Утворення питальних та заперечних речень у Present Continuous Tense. Виконання завдань біля дошки та усно:
1. Write the degrees of comparison.
Low, slow, cold, high, long, warm, weak, kind, young, short, smart, light, strong, ugly, busy, happy, messy, big, sad, hot, wet, popular, beautiful, expensive, comfortable.
2. Say and respond as in the model.
- My office is very large.
- But Petrov's office is larger. It is the largest office in our company.
1) a district (quiet) 3) Kharkiv (large)
2) Zhuliany Airport (busy) 4) Lviv (old)
- Is Cherkasy as large as Kyiv?
- No, Kyiv is larger. It is one of the largest cities in our country.
1. Is Kyiv as sunny as Yalta?
2. Is January as cold as February?
3. Is Zhuliany Airport as busy as Boryspil Airport?
4. Is May as hot as July?
5. Is Kharkiv as old as Kyiv?
6. Is Ann as tall as Olga?
3. Read the model and compare two comedies, musicals, detective films, TV channels.
This film is better (worse) than the film I saw last week.
4. Answer as in the model.
- Is Manchester as beautiful as London?
- No, certainly not. London is a more beautiful city. It's one of the most beautiful cities in England.
1. Is Odesa as popular as Sochi?
2. Is the Dnipro Hotel as beautiful as the Kyiv Hotel?
3. Is the "Sumsung" TV - set as expensive as the "Sony" TV - set?
4. Is the "Lada" car as comfortable as the "Mazda" car?
5. Is the English language as difficult as the Ukrainian language?
ØПеревірка засвоєного матеріалу шляхом відповідей на запитання викладача:
Answer the questions.
1. Is Kyiv larger than Odesa?
2. Which is the largest city in Ukraine?
3. Which is the most beautiful place that you know in Kyiv?
4. Which is the longest river in Ukraine?
5. Is the Dnipro longer or shorter than the Southern Bug?
6. Which is the most beautiful square (street) in Kyiv?
7. Are the streets in Kyiv cleaner now than they were 10 years ago?
8. Which was the most difficult subject you had at school?
9. Is English grammar more difficult than Ukrainian grammar?
10. Is your friend taller than you or shorter?
11. Which of you is the tallest (shortest)?
12. Are you older than your friend?
Ø Перевірка виконання вправ у зошиті.
Ø Читання та переклад тексту на сторінці 44.
Ø Перевірка вивчення нових слів до текстів. Ø Переказ тексту «Sport and Games» .
3. Вивчення нового матерiалу (75-80% основного часу заняття):
Практикування студентів у читанні тексту “ Olimpic Games”, сторінка 52.
1) Presenting vocabulary. Ознайомлення студентів з лексикою на сторінці 51.
Activity 1. Practise the words and word-combinations.
It is reasonable — Є всі підстави record — запис, протокол
B.C. (before Christ) — до нашої ери A.D. (Anno Domini) - нашої ери emperor ['empere] — імператор to conceive — задумувати
except — крім, за винятком
2)Comprehension check. Читання тексту та перевірка розуміння за запитаннями.
Activity 2. Read and translate the text.
OLYMPIC GAMES
It is reasonable to think that athletic contests were first organized some 3,500 years ago in Greece. However ancient in origin' at least four of the Greek sporting festivals hadachieved major importance. They were the Olympic Games, held in Olympia. There are records of the champions of Olympia from 766 B.C. to A.D. 217. The first Olympic champion listed in the records was one Coroebus of Flis, a cook, who won the sprint race in 776 B.C. The Games were abolished in A.D. 393 by the Roman emperor Theodosius.
Baron Pierre de Cubertin conceived the idea of reviving the Olympic Games, and in 1896 the first modern Olympic Games took place , in Athens. 13 nations sent nearly 300 representatives to take part in 42 events and 10 different sports.
Since then Olympic Games took place every four years, except the years of world wars. In 1996 the 26th Olympic Games took place in Atlanta, the USA. 197 nations sent more than 11,000 athletes to those Games.
For the first time in the history of Olympic Games, the Ukrainian team took part in those Games and won 22 medals there. Nine of them were golden ones.
1. Who was listed in the records as the first Olympic champion?
2. Who abolished Olympic Games?
3. When did the first modern Olympic Games take place?
4. How many representatives took part in the first modern Olympic Games?
5. When did Ukraine send its representatives to the Olympic Games as an independent team?
3) Reproduction. Закріплення отриманих знань у виконанні вправи 5 на сторінці 52.
Activity 5. Translate into English in writing using the text.
ОЛІМПІЙСЬКІ ІГРИ
Є всі підстави вважати, що перші атлетичні змагання були організовані близько 3500 років тому. Є офіційні записи про чемпіонів Олімпії з 766 р. до нашої ери. Олімпійські гри були скасовані у 393 р. нашої ери. Перші сучасні Олімпійські ігри відбулись у 1896 р. У 1996 р. Українська олімпійська команда вперше виступила як незалежна і завоювала 22 медалі.
Автоматизація дій студентів з новими лексичними одиницями активного словника.
1) Виконання Завдання 6 на сторінці 53.
2) Виконання Завдання 7 на сторінці 54.
Activity 7. Choose the right description for each definition:
1. ice-hockey 2. cricket 3. baseball 4. golf 5. football
6.chess 7. draughts
a) A game, played with a bat-and-ball by two teams of nine players each, on a
field with four bases. _____________________
b) A game, played by two or four persons, each with a small ball. You should hit
a ball into a small hole. ____________________
c) A game is played on a board divided into 64 squares, on which the different pieces (pawns, bishops, knights, castles, queens and kings) are moved. The
aim is to capture a king. _________________
d) A game played on a field by two teams of eleven players each. The players kick the ball but they mustn't touch it with their hands.
______________
e) A table game for two players using 24 round pieces on a board with 32 black and 32 white squares. On making a "king," however, the latter remains on his square till a move has been made on the other side.
_________________
f) A game played on ice by two teams of six players each wearing skates and with sticks and a rubber disc (a puck). The players should hit a puck into a goal with a stick. They mustn't use their hands.
______________
g) A ball game played on a grass field by two teams of eleven players each, with bats and wickets. One player at a time tries to hit the ball with a bat. The batsman mustn’t, touch the ball with his hands. ______________
• Робота з прислів’ями.
Use the proverbs and sayings in a natural context. First make sure that you know what they mean and prove that they have sense:
ØOne cannot ski softly that the traces cannot be seen (Finnish).
ØSome sport is source to pains (English).
ØSport is sweetest when no spectators (English).
ØOne horse in the racecourse runs the fastest (African).
ØShort shooting loses the game (English).
ØTwo to one is odds at football (English).
ØAt the end of the game we see who wins (Italian).
• Повторення теми «Past Simple Tense» 1) Discussing Grammar.
А) Відтворення шкільних знань - студенти пригадують що таке Past Simple Tense, як він утворюється і коли вживається. Б) Пояснення викладача.
Past Indefinite —часова форма дієслова, яка виражає дію, що відбулася або відбувалася в минулому.
За способом утворення Past Indefinite і Past Participle (ParticipleII) дієслова в англійській мові поділяються на правильні й неправильні.
Past Indefinite неправильних дієслів
Past Indefinite неправильних дієслів утворюється по-різному, здебільшого чергуванням голосних і приголосних кореня: To write писати — wrote
To send посилати—sent
To bring приносити—brought
Питальна форма Past indefinite правильних і неправильних дієслів утворюється з допоміжного дієслова to do в Past indefinite (did ) та інфінітива основного дієслова без частки to. Допоміжне дієслово ставиться перед підметом (групою підмета):
Did your father work at this factory? Твій батько працював на цій фабриці?
Did you go to the forest yesterday? Ви ходили вчора в ліс? What did he say? Що він сказав?
Заперечна форма Past indefinite утворюється з допоміжного дієслова to do в Past indefinite, заперечної частки not та інфінітива основного дієслова без частки to:
They didn’t see my note. Вони не бачили моєї записки She did not know this. Вона не знала цього.
У питально-заперечній формі Past indefinite допоміжне дієслово did ставиться перед підметом, а частка not після нього; скорочена форма did’t ставиться перед підметом:
Why didn’t you answer to my telephone call? Didn’t you hear me? Невже ви не чули мене?
Допоміжне дієслово to do вживається також у стверджувальній формі Past indefinite для підсилення висловлюваної думки. У цьому разі форма did,на яку падає сильний наголос, ставиться між підметом та інфінітивом основного дієслова.
I did want to get a dictionary Я таки хотів дістати словник.
Вживання Past Indefinite
Past Indefinite вживається для вираження одноразової або постійної дії в минулому. Час минулої дії часто уточнюється обставинними словами yesterday учора; last week минулого тижня; last уеаr торік; last summer минулого літа; the other day недавно, цими днями та ін.:
I saw you in the street just now Я тільки що бачив вас на вулиці.
Past Indefinite вживається для вираження ряду послідовних дій у минулому:
І dressed, went downstairs had some coffe in the kitchen and went out to the garage
Past Indefinite вживається для вираження повторюваної дії в минулому:
І saw her every day Я бачив її щодня.
We were at the hospital every afternoon
Ми бували в лікарні щоденно після полудня
• Автоматизація дій студентів з граматичними структурами активного граматичного мінімуму.
• Виконання завдань на закріплення граматичних навичок:
Activity 8. Put the verbs into the Past Simple.
Last Sunday my family (visit) my grandparents. My mother (help) my grandmother with the housework. My father (clean) the windows outside. My brother and I (watch) cartoons on TV and later we (play) outside in the garden. We (climb) the tree to our tree-house. We (stay) there all afternoon. Then our mother (call) us because it (to be) time to go home.
Our grandparents (kiss) us goodbye and we (return) home. We (arrive) home at 8 o'clock. Father (look) for the key, (open) our front door and we all (walk) inside.
Activity 9. Write the questions to the underlined words.
1. They worked at a large factory then.
2. You lived in the house 10 years ago.
3. Ted plays baseball well.
4. We did our homework last night.
5. Pete decided to go to a medical school last year.
6. My sister stayed at her friend's over the weekend.
7. They like to play football in the yard.
8. She is learning English words now.
Activity 10. Open the brackets using verbs in Past Simple Tense.
1. What your neighbours (to do) yesterday?
2. Mr. Smith (to fix) his car yesterday morning.
3. His wife (to water) plants in the garden.
4. Their children (to clean) the yard and then they (to play) basketball.
5. In the evening their boys (to listen) to loud music and (to watch) TV.
8. She (to wash) the dishes and (to look) very tired.
9. The children (to brush) their teeth and (to go) to bed.
10. Their mother (to change) her clothes and (to brush) her hair. Then she (to talk) on the phone.
11. Her husband (to smoke) a cigarette and (to talk) to his wife.
12.They (to wait) for the bus. The bus (to arrive) at 9 o'clock.
13. They (to visit) their friends.
Activity 11. Open the brackets using verbs in Present Simple or Past Simple.
1. His sister (to study) English every day.
2. She (to study) English two hours ago.
3. You (to come) home at six o'clock yesterday? — No, I .... Yesterday I (to come) home from school at half past eight. I (to be) very tired. I (to have) dinner with my family. After dinner I (to be) very thirsty. I (to drink) two cups of tea. Then I (to rest).
4. I (to go) to bed at ten o'clock every day.
5. I (to go) to bed at ten o'clock yesterday.
6. I (not to have) history lessons every day.
7. My brother (not to drink) coffee yesterday.
8. My mother always (to take) a bus to get to work, but yesterday she (not to take) a bus. Yesterday she (to walk) to her office.
9. You (to talk) to the members of your family every day? — Yes, I .... But yesterday I (not to talk) to them: I (to be) very busy yesterday.
10. Last week she (to write) a funny story about her pet.
11. You (to tell) your mother the truth about the money?
12. We (to like) to go to the beach. We (to enjoy) swimming in the ocean last weekend.
4. Завдання для самостійної роботи студентів (домашнє завдання): ØОпрацювати теоретичний матеріал про Past Simple Tense.
ØВиконати вправи у зошиті.
ØЧитати та перекладати текст «Olympic Games»
5. Закріплення або контроль засвоєння матеріалу (5хв.): Переклад речень:
üI went to the cinema yesterday.
üІ dressed, went downstairs had some coffee in the kitchen and went out to the garage. I was there at seven this morning.