Мета:розвивати артикуляційну моторику, фонематичний слух, мовленнєве дихання, розвивати звукову культуру мовлення: вміння ділити слова на склади, закріплювати вміння виділяти перший і останній звук у слові, підбирати прикметники до іменників, розвивати зв’язне мовлення, дрібну моторику рук, закріпляти навички самоконтролю за мовленням, розвивати зорово–просторову координацію, уяву, увагу, мислення, пам’ятьвиховувати доброзичливе ставлення один до одного, почуття колективізму, вміння вислуховувати один одного.
Для того, щоб виконати всі завдання Лісовичка, потрібно зробити гімнастику для губ та язичка. Слухайте казку та повторюйте разом зі мною.(При виконанні гімнастики діти дивляться в люстерко)Відкриваємо ротик-будиночок В цьому домі господар Язичок Він зручно на підлогу ліг.(Широко відкривати рот.)В цьому домі дві стіни. Можуть стіни в будинок втягнутися,А потім, як куля, роздутися.(Надувати і втягувати щоки.)
Стеля вгорі та всередині. Це – піднебіння. Подивись:. Можна його торкатися,Постукати і там залишитися.(Широко відкривати рот. Язиком постукати по піднебінню)Вхід в будинок замикають двері. Двері бувають різні. Двері- це наші зуби. Обережно, вони. Закриваються надійно.(Широко посміхнутися . Показати верхні й нижні зуби.)
– Діти, а давайте пригадаємо, яка зараз пора року?– А якою буває осінь? (рання, пізня, різнобарвна)– Яке небо восени? (Хмуре, темне)– Що роблять тварини? (готуються к зимі)– Восени на полях, в садах і городах йде збирання врожаю. Люди збирають урожай овочів і фруктів.– А для чого люди збирають урожай овочів і фруктів? (Роблять запаси на зиму.)– На вулиці холодно, люди вдягають теплий одяг, часто йдуть дощі, птиці відлітають у теплі краї, дують холодні вітри, листя становляться жовтими, різнобарвними, починається листопад.
Діти, старичок-лісовичок приготував для вас загадки. Маленька, червоненька,Із хвостиком тоненьким. На городі мене рвутьІ до столу подають.(Редиска)Сидить Марушка в семи кожушках, Хто її роздягає, той сльози проливає (цибуля)Довгий, зелений, добрий і солоний, Добрий й сирий, Хто він такий? (огірок)Некрасива, шишкувата, як прийде на стіл вона, скажуть весело хлоп’ята: – ну й розсипчаста, смачна! (картопля)Хто хустиночку свою Влітку покриває? І по двадцять хустин На голівці має? (капуста)
Пальчикова гімнастика «Капуста»Руками імітуємо відповідні рухи:-Ми капусту шаткували!(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.– Солі в неї ми поклали!(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.– Ми капусту м’яли, дерли!(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.– Смачну моркву туди терли!(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.
Гра «Корзинки овочів та фруктів»– Восени в полях і городах збирають овочі і фрукти, давайте і ми Лісовичку допоможемо впоратися з врожаєм. ( Для дітей молодших групи – ігри на липучках (розроблені мною), а для дітей старшої та середньої групи – корзинки з фруктами та овочами)– Осінь – це щедра пора року. Згодні?– Молодці! Так славно попрацювали.
Письмове завдання (Розвиток дрібної моторики).– Ви розглянули овочі та запам’ятали, як вони виглядають.– Погляньте, що намальовано на аркуші? – Послухайте вірш про яблуко та моркву, а потім починайте штрихувати за зразком або обводити по контуру та розфарбовувати яблуко та моркву. Щедра та багата чарівниця-осінь. Яблука збирала у великий кошик. Білі та червоні,такі соковиті,Золоті, рум’яні – всі до рук просились. Кожен знає, що морквиця. На городі — мов цариця: Коси довгі, кучеряві,Та ще й платтячко яскраве.