Конспект заняття з екології
(экспериментально-пошукова діяльність)
для дітей старшого дошкільного віку
на тему: «Таємниці повітря»
Підготувала вихователь: Клипка В.Ю.
ЗДО №101 м.Запоріжжя
Мета: Формувати у дітей уявлення про повітря як про природне середовище. Розширювати уявлення дітей про властивості повітря шляхом експериментування, підвести до розуміння того, що повітря є довкола і всередині нас. Дати уявлення, що вітер – це рух повітря. Сприяти оволодінню деякими способами виявлення повітря.
Розвивати мислення, пізнавальну активність дітей у процесі експериментування,
інтерес та бажання розширювати свій кругозір.
Виховувати дбайливе ставлення до навколишнього світу.
Методичні прийоми: ігровий елемент, розмова, діалог, спостереження, експерименти, досліди, гра, фізкультхвилинка, загадка.
Обладнання: Поліетиленові пакети, ємність з водою, скляна пляшка, одноразові стаканчики з водою, трубочки для коктейлю, повітряні кулі, повітряна кулька, прозора ваза з водою, шматочок землі, пакет з іграшками.
Заняття проводиться підгрупами по 8-10 дітей.
Хід заняття.
Діти, сьогодні ми матимемо незвичайне заняття. Пам'ятайте, ми з вами говорили про живу і неживу природу. Згадаймо, що стосується живої природи (люди, тварини, рослини)? А що стосується не живої природи (камені, вода, повітря, грунт, зірки)?
Молодці! А тепер уважно послухайте загадку. Якщо розгадаєте, то дізнаєтеся, про що ми сьогодні говоритимемо на занятті.
Він нам потрібний, щоб дихати,
Щоб кульку надувати.
З нами поруч щогодини,
Але не бачимо його (Повітря)
Тема нашого заняття – Повітря.
Сьогодні на занятті ми експериментуватимемо як справжні вчені, ми дізнаємося про властивості Повітря. (мотивація)
(Вступ персонажа Повітряна кулька)
А допоможе нам казковий співробітник лабораторії - Повітряна кулька
З'являється Повітряна кулька. (запис на магнітофоні: — Здрастуйте хлопці, я Повітряна кулька. Я прийшов до вас із чарівної лабораторії, лабораторії Повітря. Наші науковці вивчають Повітря, його властивості, піклуються про охорону навколишнього середовища на планеті Земля.
Вихователь: Діти, як ви вважаєте, ми готові до експериментів? Тоді в дорогу, до лабораторії Повітря. А щоб у неї потрапити, нам потрібні білі халати, адже справжні вчені у своїх лабораторіях працюють і ставлять експерименти також у білих халатах. А допомогти нам одягнути спец форму ми попросимо наших гостей. (Діти займають свої місця).
З цієї хвилини ми – вчені.
Шановні вчені, як називається наша лабораторія? (Лабораторія повітря). З чим ми ставитимемо досліди? Правильно, із повітрям. Отже, починаємо досліджувати властивості Повітря.
Повітря дуже важливе для всіх на землі, без повітря ми не зможемо жити, воно потрібне багатьом на нашій планеті. А кому саме, ви мені зараз підкажете самі, дивлячись на наші фотографії (показую фото – люди, птахи, квіти, дерева, тварини, риби та комахи)
Діти, а ви бачите повітря?
Я теж не бачу повітря, але знаю, що воно завжди навколо нас, воно є скрізь, і тут і ось тут і там, воно особливе, бо хоч ми й хотіли б його побачити, у нас це не виходить. Він невидимий та прозорий. Повітря ніхто не бачить, тому його називають «невидимкою».
Зараз ми з вами проведемо досвід і переконаємось у цьому.
Досвід 1.
Діти, подивіться, у мене є два пакети. Що ви бачите у цьому пакеті? (Іграшки). Вони роблять наш пакет товстим та об'ємним. А у другому пакеті що? (Нічого, він порожній). Та на вигляд він порожній, але що робить його об'ємним, що ж його заповнює? (Повітря).
Значить крізь повітря ми бачимо навколишні предмети? (Так). А повітря має цвіт? (ні).Значить повітря яке? (прозорий та безбарвний).
Висновок: Перша властивість повітря - прозорість та безбарвність.
Діти, а ми можемо спіймати повітря?
Досвід 2
Візьміть поліетиленовий пакет, розкрийте його та наповніть його повітрям. Закрутіть, щоб він не вийшов. Пакет став опуклим, твердим, пружним. Чому став пружним? Тому що він сповнився повітрям.
Ось ми з вами переконалися, що повітря є навколо нас, ми навіть змогли його зловити в пакет.
Висновок: Повітря існує навколо нас скрізь.
Ми вже з вами переконалися в тому, що повітря прозоре, невидиме, і воно є скрізь навколо нас.
А ми можемо відчути повітря, відчути? Так, ми його можемо відчути.
Досвід 3.
Помахаємо долонькою в обличчя.
- Що ви відчуваєте? Відчуваємо, як повітря рухається. А щоб це відчути сильніше, візьміть кожен собі віяло. І помахати їм перед собою. Що ви відчуваєте? (сильніший рух повітря). Ми махаємо на себе листком паперу і створюємо вітер, а вітер це повітря. - А як ви вважаєте, чи можна повітря почути?
– Коли його можна почути? (дме вітер).
Повітря постійно рухається. Рух повітря – це вітер. Давайте послухаємо і подивимося, як дме вітер. (Запис відео шуму вітру).
Висновок: Повітря можна відчути, а рух повітря – це Вітер - його можна почути
–
Діти, а чи повітря може рухати предмети? (так). Ми тільки-но бачили в нашому сюжеті, як повітря, тобто вітер, вирвав з коренем дерево. Отже повітря здатне рухати предмети.
Досвід 4.
Ми зараз з вами створимо вітер
На столі лежить серветка, візьміть її двома пальчиками за куточок і подуйте на неї. Що ви бачите? (Вона рухається)
Висновок: Повітря здатне рухатися, переміщатися і рухати предмети.
А влітку який вітер дме? (теплий). А взимку? (холодний). Отже ми можемо сказати, що повітря буває тепле і холодне. Зараз ми з вами переконаємося в цьому.
Досвід 5.
Давайте ми з вами прикладемо долоню до обличчя, але не торкаючись до нього, ось так, і вдихнемо носиком повітря, а видихнемо повітря через рот. Яке повітря ви вдихаєте? (холодний, свіжий), а видихаєте через рот уже якесь повітря? (Теплий). Хлопці, скажіть, так яке буває повітря, виходячи з нашого досвіду? Правильно, холодний та теплий. Молодці.
Висновок: повітря буває тепле і холодне.
А як ви думаєте, чи є повітря всередині нас?
Досвід 6.
У вас на столах у кожного лежить трубочка, візьміть її і подуйте в неї, спрямовуючи інший кінець трубочки собі на долоню. Що ви відчуваєте? (Повітря виходить із трубочки). А звідки він узявся? (З нашого тіла, з нашого організму). означає який можна дійти невтішного висновку? (У нашому організмі теж є повітря, або повітря є всередині нас)
Висновок: повітря є у нас усередині.
Досвід 7.
А ще у вас на столах стоїть стаканчик з водою, опустіть у воду трубочку, подуйте в неї. Що відбувається? З'являються бульбашки. А бульбашки – це і є повітря. Ми дмемо в трубочку, і він виходить. Що виходить із води з бульбашками? Правильно повітря. Звідки він береться? З середини нас. А як ви думаєте, чому бульбашки, коли ми дмухали в трубочку зі склянкою води, піднімаються на поверхню? Тому що повітря легше за воду.
Висновок: Повітря легше за воду.
Діти, я приготувала вам ще один цікавий досвід, який говорить про те, що повітря легше за воду.
Досвід 8.
Подивіться, що це таке? (Акваріум). А що в акваріумі? (Вода). А ось у мене є пляшечка, вона порожня, без води, але ми вже знаємо, що в ній є повітря, як ви думаєте, якщо я її опущу у воду шийкою вниз, вода наллється в пляшку? Ми бачимо те, що вода у пляшку не потрапила, усередині пляшка залишилася сухою. А чому? Тому що пляшку заповнено повітрям. А якщо я трохи нахилю нашу пляшечку, то що ми побачимо? (бульбашки). Зараз ми це перевіримо (вихователь опускає пляшечку в ємність із водою, спостерігаючи появу бульбашок). Хлопці, як ви вважаєте, звідки взялися бульбашки?
Правильно, вода виштовхнула повітря з пляшки, і він перетворився на бульбашки.
Висновок: Це ще раз підтверджує нам те, що повітря легше за воду.
Фізхвилинка (проводиться на 10-12 хвилин заняття під аудіозапис шуму вітру)
Вітер віє над полями, і хитається трава
Хмара пливе над нами, мов біла гора.
Вітер пилюка над лісом жене, і дерева до низу хилить
Вправо - вліво (2 рази), назад - вперед (2 рази)
Чи сподобалося вам проводити досліди? Бажаєте ще?
Досвід 9.
Як ви думаєте, чи має повітря запах? Спробуйте втягнути носом повітря. Пахне?(Ні) Повітря не має запаху.
Тоді чому на кухні пахне пиріжками, а на лузі квітами?
Висновок: Повітря не має запаху, але рухаючись, може доносити його до наших носів.
Діти, я маю цікавий відео сюжет з іншої лабораторії, де вчені ставили досвід з повітрям. Такий досвід у нас у групі ми провести не можемо, тож давайте подивимося на екран. (досвід ілюструє нам як паперові спіралі обертаються за рахунок теплого повітря, що піднімається знизу вгору)
Ось і у нас у групі опалювальні батареї знаходяться десь – вгорі кімнати чи внизу? А що це говорить? А це говорить про те, що внизу повітря підігрівається і піднімається вгору, і поступово стає теплим у всьому приміщенні
Висновок: Повітря, яке гріється внизу, завжди піднімається вгору.
А як ви вважаєте, ми зможемо прожити без повітря?
Досвід 10.
Пропоную дітям затиснути ніс та рот. Як ви себе почуваєте? Чи виходить у вас дихати?
- Значить, для чого потрібне повітря? (Дихання, для життя)
Подивіться, у мене прозора ваза з водою. У цю вазу я опускаю шматочок землі. Що ви бачите? (Знову з'явилися бульбашки). А це означає, що повітря потрібне не тільки людям, а й усім-усім, навіть землі. Хлопці так навіщо нам потрібне повітря? (Для життя, щоб дихати, жити)
Висновок: Повітря потрібне для життя.
.
Дорогі «вчені», ми впоралися з усіма завданнями. Ви відкрили багато секретів про повітря у нашій лабораторії за допомогою різних дослідів. Давайте зараз пригадаємо, яке повітря буває, які властивості повітря ми з вами продемонстрували на дослідах?
(На дошці вивішуються картки-картинки: повітря не має форми, прозоре, тепле і холодне, не має запаху, невидиме, повітря рухається, воно легше води, повітря є всередині нас, у всіх предметах, у землі, воно потрібне нам для життя)
А на прощання, казковий співробітник лабораторії - Повітряна кулька пропонує дотримуватися правил, яких потрібно дотримуватися, щоб повітря у ваших кімнатах вдома і у нас у групі було чисте та свіже. (Показую картинки із зображенням обладнання, яким прибирають кімнату, відкрите вікно, кімнатну рослину). Назвіть ці правила, а підказкою для вас будуть ці картинки.
Діти, навіщо ми у дитячому садку провітрюємо групу, роздягальню, музичну залу? (щоб у приміщенні було чисте свіже повітря). Ми повинні дихати чистим та свіжим повітрям.
Повітряна кулька дарує подарунки – повітряні кульки та відеосюжет про те, як казкові звірята у своїй школі проводили урок про повітря, так само, як і ми з вами у нашій групі проводили заняття про повітря. (якщо дозволяє час – діти дивляться відеосюжет на занятті, якщо часу на занятті недостатньо, то перегляд проводиться після заняття під час самостійної ігрової діяльності або у 2-ю половину дня)