Мета: Закріпити знання дітей про воду; про те, що вода необхідна людині, рослинам, тваринам; шляхом нескладних дослідів встановити, що вода – рідина без смаку та запаху, набуває різних властивостей. Повторити основні її ознаки та властивості (може бути прозорою - непрозорою, чистою – брудною; розливається, розтікається, ллється, капає). Розвивати спостережливість і допитливість, здатність встановлювати найпростіші зв’язки, уміння самостійно аналізувати, робити висновки. Викликати інтерес до явищ природи та пошуково-дослідницької діяльності.
Матеріал : глечик з водою, склянка молока, різний посуд (ложки, тарілочки, склянки, іграшкові чашечки, таці), відерко, камінці, пісок та земля, мушлі, біла фарба, диск із записом дзюркотіння води.
Хід заняття:
Вихователь: Діти, сьогодні я вам підготувала щось цікаве та не зовсім звичайне. Послухайте запис і відгадайте, що це звучить? (включає запис із дзюркотінням води)
Діти відповідають на власний розсуд.
Вихователь: А тепер відгадайте загадки:
Біжить – не вибіжить, тече – не витече. Що це? (вода)
Митися, купатися, пити і варити…
Треба всім малятам з …(чим?) дружити
Діти відповідають : Водичкою, водою.
Вихователь : - Ви правильно відгадали, це – водичка. Пригадайте, для чого потрібна вода людині, тваринам, птахам, рослинам? Діти відповідають.
Вихователь вносить глечик з водою. Я принесла вам глечик з водою. Давайте подивимось та дізнаємось, якою цікавою може бути водичка.
Вихователь наливає воду в склянку. – Подивіться на воду уважно. Понюхайте воду. Чи має вона запах? Покуштуйте. Чи має смак?
Діти відповідають на запитання.
Вихователь: - А тепер візьміть ложечки, наберіть ними водички та вилийте воду з ложечок на тацю.
Діти виконують завдання.
Вихователь: Що сталося з водою? Чи лежить вона? – Ні, вода не лежить. Вона розтеклася по таці, бо вода – це рідина. Вода може текти та розтикатися, литися (наливає з глечика в склянку ) та капати (капає залишки води з ложки на тацю). Спробуємо покласти на тацю камінчики та мушлі. Чи лежать вони? Так, вони лежать, бо тверді, мають певну форму і не можуть розтікатися. Чи має свою форму вода? Давайте перевіримо. Наллємо водичку в різний посуд. (Розливає воду по тарілочках, склянках,чашечках, у відерко). Що тепер сталося з водою? Чи розтікається вона? Яку форму вона має?
Діти визначають, що вода набуває форму посуду, в якому міститься.
Вихователь: Тепер спробуйте опустити в склянку з водою мушлі.
Діти виконують завдання.
Вихователь: Подивіться уважно, чи бачите ви мушлі? Чому? Ви бачите мушлі, тому що водичка чиста, прозора. А якщо насипати у воду пісок чи землю, якою вона стане? – Брудною, не прозорою. – Давайте перевіримо. (вихователь додає в склянки з водою пісок та землю) – Так, дійсно вода стала брудної та непрозорою. Ми ще бачимо мушлі, але не так чітко, як в чистій воді. Скажіть, чи можна пити таку воду? – Ні. – Чому неможна пити? – Вона брудна, в такій воді багато мікробів, можна захворіти.
Вихователь ставить на стіл склянку молока - Хто з вас знає, що в цій склянці? (діти відповідають на власний розсуд). Це – молоко. Понюхайте та скоштуйте його. Чи має воно запах та смак? А тепер опустить в молоко мушлі. Чи бачите ви мушлі? – Ні. Чому ви не бачите мушлі? Тому що молоко не прозоре, воно білого кольору. Ось у мене є маленька баночка з фарбою. Якого кольору фарба? –Білого. - Давайте перевіримо, що стане з прозорою водичкою, якщо ми додамо до неї білої фарби. (Вихователь додає фарбу в воду, ретельно перемішує). Бачите, воду можна навіть пофарбувати і вона буде такого самого кольору, як фарба.
Вихователь: Якого кольору набула вода? Чому? На що схожа? Чи прозора вона тепер? Чи бачите в ній мушлі?
Діти відповідають на запитання, роблять певні висновки.
Вихователь: Ось яка вона – водиця-чарівниця! Ми з вами провели декілька дослідів з водою, дізналися про неї багато цікавого. Вода необхідна всьому живому. Про воду складено багато приказок, прислів’їв та пісень, з водою пов’язано багато прикмет:
- Хліб і вода – їжа основна.
- Під лежачій камінь вода не тече.
- Земля - найбагатша, вода – найсильніша.
- Як багато снігу, то багато хліба. Як багато води, то багато трави.
Любіть рідну природу та бережіть воду!