Тема: «Радість і сум»
Група: старша
Програмовий зміст:
- закріпити знання дітей про емоції, емоційний стан;
- розвивати емоційну сферу, кінестетичну чутливість, творчу уяву, уміння
фантазувати, розмірковувати, самостійно робити висновки, розвивати комунікативні якості, почуття взаємодопомоги;
- знизити тривожність, агресивність, ознайомити дітей із способами позбавлення від страху;
- виховувати доброзичливе ставлення до інших.
Методи та прийоми: бесіда, запитання, художнє слова, аналіз.
Матеріал: піктограми емоцій, сніжинки із зображенням емоцій, акваріум з замком з піску, стаканчики з водою, насіння, лотки з піском, повітряні кульки, музика з кінофільму «Лиловий шар», фрагменти з мультфільму «Снігова королева», клубок ниток.
Хід заняття:
І. Вступна частина.
- Добрий день, мої малята! Дуже рада Вас вітати!
- Я Вам в очі подивлюсь і привітно посміхнусь,
- І до ваших долоньок доторкнусь…
- Я вітаюсь по черзі з кожною дитиною поглядом, посмішкою, торкаючись своїми руками долоньок дітей.
- Усміхніться, любі діти, та одне одному шліть привіти.
1. Вправа «Щоденник настрою»
- Діти, давайте пригадаємо яким буває настрій? (показую дітям піктограми емоцій – веселий, сумний, злий настрій).
- А який настрій сьогодні у вас?
- А чи потрібно боротися з сумним настроєм?
- А як це можна зробити? ( Всім разом, тому що разом веселіше і радісніше а одному важко.)
- Як можна об’єднатися? (Взятися за руки, встати поруч.)
2. Розминка. Вправа «Чарівний клубок»
Мета: формування емпатійності, візуалізації невидимого зв’язку між дітьми.
- Я хочу вам дещо запропонувати. В мене є чарівний клубочок.
Він допоможе нам об’єднатися.
«Той, кому він в руки попаде
Добре слово всім нехай назве»
(Діти сідають у коло, передають один одному клубочок, по черзі називаючи добре слово і намотуючи ниточку на палець.)
- Ця ниточка зв’язала нас в одне ціле. Подивіться у нас утворився ланцюжок добрих, щирих слів.
- А чи змінився від них ваш настрій?
- Наприклад, у мене на серці стало приємно і тепло та радісно.
- А у вас?
- Давайте змотаємо наш добрий клубочок і нехай тепер він буде у нас в групі. А якщо комусь стане сумно чи будуть потрібні добрі слова, він може трохи потримати клубочок у руках – і одразу настрій покращиться.
ІІ. Основна частина
(Звук електронного повідомлення)
- Чуєте, на нашу електронну пошту прийшло повідомлення.
- Подивимось, що там? (Діти читають електронний лист)
- Діти лист прийшов до нас з світу Емоцій написано, що там трапилося лихо.
- Діти скажіть, які емоції ще є крім радості та смутку?
- В світі Емоцій з’явилося королівство Смутку та злості, яким керує чаклунка Злорадна. Саме вона та її помічники намагаються зробити наші серця кам’яними. Вони посилають нам страхи, образи, смуток, байдужість.
- Діти, допоможемо іншим дітям стати знову добрими та радісними?
- Повернемо світ емоцій гармонію між усіма почуттями?
- Тоді я запрошую вас до подорожі в Країну Емоцій радості, суму та злості.
- В нашому світі завжди є люди, які здатні перемогти Злорадну, зруйнувати її королівство Суму та Злості. Сьогодні це можемо зробити тільки ми і ніхто інший. Дорога до цього королівства непроста.
- Нам потрібно витримати немало перешкод, але ми будемо один одному допомагати. А подорожувати ми будемо на килимі, який вміє літати.
2.1. Вправа «Летючий килим»
Мета: розвивати почуття єдності групи, впевненості в ситуації фізичного зближення.
- Діти, становіться на килим, візьміться за руки або обійміть один одного, щоб не впасти під час польоту (звучить релаксаційна музика).Закривайте очі, й уявіть, як ми летимо високо в небі, над лісами й морями, річками й горами. Ми піднімаємось все вище й вище, летимо над хмарами. Підтримуйте товаришів.
- Ось ми і приземлилися у Королівство Суму та Злості. Відкривайте оченята.
2.2. Вправа «Сніжинки емоцій»
Мета: розвиток уваги, спостережливості, здібності визначати емоції за схематичним зображенням.
- Діти, а що це? (сніжинки).
- Ці сніжинки незвичайні, а чарівні.
- Що відчуває твоя сніжинка?
- А твоя?
- Як бачимо в світі емоцій живуть різні почуття. Сніжинки кажуть, що в їхній Країні сталося лихо – порушилася гармонія: почали зникати радісні та добрі почуття.
2.3. Вправа «Подолай страх»
Мета: подолати страхи, стати впевненішим та рішучим.
(Звучить «страшна» музика)
- Діти подивіться, ми з вами прийшли до якоїсь печери. Давайте поглянемо, що ж там знаходиться.
- Що ви відчуваєте?
- Подивіться, тут щось лежить.
( Купа повітряних кульок блакитного та білого кольору)
- Як ви думаєте чому ці кульки такого кольору? (блакитний-сльози) (білий-крига)
- Зла чаклунка ховає у себе в печері дитячі страхи, подивіться як їх багато, можливо тут і ваш страх.
- Що ж нам з ними робити? Пограємо з кульками - і страхи зникнуть.
- Діти, ми знищили страхи. І допомогли багатьом дітям і собі. Адже ми тепер не боїмося Злорадни. А нам потрібно вирушати далі подивіться, що в нас під ногами (звертає увагу на розсипане насіння)
2.4. Вправа «Збери насіння»
Мета: розвиток вміння діяти разом.
- Друзі подивіться, Злорадна розкидала насіння смутку та злості. Що з них виросте, якщо ми їх не зберемо? (Квіти суму, дерева злості, образи.)
- Так ці дерева перетворяться на страшний ліс і назавжди залишаться в нашому світі. -Збирати їх можна тільки парами тримаючись за руки.
- Діти стуліть це насіння міцно – міцно в кулачку. Щоб їх не розсипати. Хотіла Злорадна виростити ліс смутку та злості, але в неї нічого не вийшло.
- А ось і замок Злорадни.
2.5. Вправа «Не пролий воду»
Мета: формування впевненості у власних силах, розвиток координації руху.
( Вихователь з дітьми підходить до «замку - акваріуму», в якому побудований замок з піску; на столику стоять стаканчики з рідиною)
- Нехай кожен з вас висипе насіння смутку в стаканчик з чарівною рідиною. Смуток перетвориться на радість і буде направлена проти чаклунки. Треба вилити цю рідину на стіни Замка, щоб знищити Злорадну.
- Ми зруйнували замок Злорадни і врятували дітей. А на його місці виросла квітка радісна, добра, тепла, дружби, любові.
- Я пропоную вам побудувати Чарівне місто на землі, де панує радість і добро.
2.6. Вправа «Чарівне місто з піску»
Мета: зниження психоемоційної напруги, розвиток творчої уяви.
- Оберіть лоток із піском, який подобається вам за кольором.
Любі малята, посміхніться,
І на пісочок подивіться.
В пісочку ми знов будемо грати
Й чарівне місто будувати.
Тож до пісочку підійдіть,
І в нього руки опустіть.
Давайте трішки поміркуємо…
Й чарівне місто побудуємо…
(Вихователя підтримує, підбадьорює дітей, висловлює свою зацікавленість
Гарно, друзі, ми попрацювали,
Чарівне місто збудували.
Будемо тепер ми дружно жити
І лише добро усім робити.
- Хто хоче розказати про своє чарівне місто?
- Вже час повертатися до нашого садочку. Вставайте на наш чарівний килимок, тримайтесь за руки, обніміть один одного, щоб не впасти. Заплющить очі, летимо (звучить релаксаційна музика).
ІІІ. Заключна частина.
Підведення підсумків.
У казці Радість - Смуток перемагає,
Нова пригода на вас чекає.
Мешканці світу Емоцій до вас посміхаються,
Ви дуже старалися, вами всі пишаються!
- Ось і закінчилась наша подорож.
- Діти чи сподобалась вам подорожувати?
- Що було важко вам виконувати?
- А що найбільше запам’яталося?
- Де ми з вами сьогодні були?
- Що робили?
- Як ми діткам допомогали?
- Наше заняття закінчилось. Ви були всі великі молодці дякую вам за таку чудову працю до побачення!